Help!!! gastouder heeft last van geweten!!!

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door joseetje26, 17 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

30 mei 2007
    2.431
    0
    36
    zuid holland
    de titel staat er een beetje raar... maar ik ben echt een beetje wanhopig...

ik werk onregelmatig.... max opvang die ik nodig zou kunnen hebben is maximaal 45 uur per maand en daar heb ik dus bij de gastouder flexibele opvang voor met een contract van 45 uur...

maar het komt ook voor zoals vorige maand en deze maand dat ik dus toevallig zo ben geroosterd dat ik maar 11 uur afneem en de gastouder dus voor 34 uur krijgt uitbetaald terwijl ze niet heeft opgepast...

omdat mijn rooster niet vast is moet ik dus wel om mezelf in te dekken maximaal aan uren afnemen want ik nodig zou kunnen hebben anders zit ik met een probleem als het wel een keer zo geroosterd is dat ik alle uren nodig heb... ik heb echt niemand die op kan passen evt..

het gastouderbureau weet dit...

de gastouder heb ik dit ook verteld en ze vond het geen probleem want het is immers makkelijk geld verdienen voor haar en ik heb altijd de zekerheid dat het niet uitmaakt hoe er word geroosterd... ik heb altijd opvang...

maar toevallig is het deze maanden dus echt bar weinig... en nu heeft ze last van haar geweten.... ze voelt zich er slecht onder dat ze geld krijgt terwijl ze weinig uren mijn kind opvangt... maarja volgende maand kan het ineens weer alle uren zijn....

dus ze weet niet of ze ermee door wil gaan ....ze is bang dat ze er gelazer mee krijgt.... maar ze doet toch niets fout????? ik heb gewoon dat flexibele contract nodig.. voor 45 uur.... ja in de praktijk is het vaak maar 16 uur... maar ik moet mezelf gewoon indekken..

als je op een kdv 4 dagdelen per week afneemd en je brengt je kind niet dan betaal je toch ook gewoon????

en ze is zo leuk!!!!! en we hebben er zolang over gedaan een leuke gastouder te vinden...

wat moet ik nu doen??? het gastouderbureau bellen??? ze stopt er niet ala minuut mee maar zoals dit wil ze het ook niet

hoe doen andere mama,s dat die onregelmatig werken???

gr Jose

2. Merijn

Merijn Niet meer actief

Kun je geen contract voor bijv. 16 uur nemen en dan incidenteel extra uren opnemen? Heb je het daar al met haar over gehad?

3. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Wat je zegt is waar....als jij je kindje bij het KDV een dagje niet brengt betaal je ook gewoon!
    Ik neem aan dat jij dus ook voor dat aantal uren betaald?
    Dan is er toch niets aan de hand?

Misschien zou je je kindje bij haar kunnen brengen ook al is het niet nodig...niet dat je haar altijd maar weg moet brengen...maar al is het een middagje...om haar geweten schoon te houden zeg maar!

het zou zonde zijn als ze zich terug trekt terwijl het zo goed bevalt!

4. Merijn

Merijn Niet meer actief

Het voordeel van een gastouder is juist de flexibiliteit. Ik vind het dus wel raar dat de overheid meestal zo'n 30 uur te veel moet betalen terwijl er helemaal niet van die uren gebruik wordt gemaakt. Dat lijkt me ook zeer ongebruikelijk. Ik weet 100 procent zeker dat er gastouders zijn die wisselende uren oppassen en hun contract daar ook naar is. Sterker nog, er zijn ook KDV's die op die manier werken. Je betaalt alleen gemiddeld wat meer per uur. Maar waarschijnlijk ben je wel alsnog goedkoper uit.

5. kikker2

kikker2 Bekend lid

8 jun 2009
    760
    0
    0
    somewhere
    Hoi, kun je niet kijken wat de regels bij andere gastouderbureaus zijn? misschien dat je daar niet zoveel hoeft af te nemen, en dat het anders geregeld kan worden.
    Ik moest minimaal 5 uur per maand af nemen, en verder gaf ik aan het begin van de maand mijn rooster door, daar zat ik dan aan vast. en verder kon ik altijd meer af nemen, werkte prima!

6. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
    Volgens mij maakt t niet uit voor haar dat je je kindje niet de 45 uur brengt elke maand.

Ik heb zelf flexibele opvang op een KDV en ik moet minimaal 52 uur per maand afnemen, ongeacht of ik die 52 uur gebruik.
    Het KDV is op deze manier zeker van inkomsten en ik rooster mijn kindje in op de dagen en uren die ik wil.
    Het is idd vrij prijzig, 7,23 per uur......

7. Merijn

Merijn Niet meer actief

Oh 45 uur per maand is trouwens sowieso niet erg veel :D

Ik zou er dan persoonlijk voor kiezen om mijn kleine sowieso iedere week een dag naar de gastouder te brengen, werk of geen werk. Voor de continuiteit zou ik dat persoonlijk belangrijk vinden.

8. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Hoi,

zelf werk ik ook onregelmatig. Er is geen peil op te trekken. De ene week gaat hij misschien 2x 8,5 uur en de andere week helemaal niet. Ik heb afgesproken dat hij ongeveer 9 uur per week komt. Als ik een late dienst heb, gaat hij maar 3 uur en ik betaal er 8/9. Tja het is niet anders. Dit heb ik zo afgesproken met onze GO. Ik hoop niet dat ze last van haar geweten krijgt, want wij zijn heel blij met haar. Ze is enorm flexibel. Als ik een vroege dienst heb, kan ik hem al om 6.30 brengen, zie dat maar eens bij iemand anders voor elkaar te krijgen!

9. famke24

famke24 Fanatiek lid

25 feb 2009
    1.233
    0
    0
    Hoi,

Ik ben zelf gastouder en ik krijg alleen het aantal uren betaald die zijn afgenomen.
    Er zijn bij mij ook kinderen die onregelmatig komen. Wij hebben een contract op basis van een aantal uren per jaar en per maand hebben we er onregelmatig van gemaakt.
    Ik zou eens goed informeren, want een gastouder krijgt alleen vergoed wat is afgenomen in de uren.

10. MamavanJordy

MamavanJordy Fanatiek lid

14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Ik werk ook onregelmatig (werk in de kraamzorg, maar wel op rooster dus weet wel iets maar niet de tijden hoe lang en zo) en heb ook een gastouder. Ik moet minimaal 20 uur in de maand aan opvang afnemen/betalen. Maar heb aangegeven dat ik niet precies weet hoe veel, maar gemiddeld ongeveer 60/70 uur in de maand. Aan die 20 uur kom ik dus altijd wel. Maar ik betaal dus ook alleen de daadwerkelijk afgenomen uren. Vind het een beetje raar hoe het bij jouw gaat.

11. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    Wij nemen ook een vast aantal uren per maand af. Dit kan echter wel iets afwijken zolang we maar 80% van de contracturen afnemen (indien het minder is ook prima maar we betalen dan die 80%). Misschien is dat een idee?

12. LauraFay

LauraFay Actief lid

12 mei 2006
    365
    0
    0
    zelfstandig onderneemster
    Vlakbij Emmen
    Ik heb/had (stop vanaf woensdag) een kleinschalige kinderopvang en heb ook een flexibel kindje. Ik heb met de moeder afgesproken dat we een gemiddelde nemen. Ik noteer iedere keer precies hoeveel uren haar kindje is. Ze had haar rooster wel al van een maand en heb dus een gem. aantal uren per week berekent. Om het half jaar controleren we of dit aantal nog ong. klopt en stellen we het bij als dat nodig is. Dit werkt goed. Ik kan me goed voorstellen dat je gastouder zich zorgen maakt, voelt verkeerd om geld te krijgen voor iets wat je niet doet. Misschien dat dit een goede oplossing is.

13. mama2010

mama2010 Fanatiek lid

22 sep 2009
    2.409
    0
    0
    P&O
    Overijssel
    Ik heb ook wisselende afname van uren. En betaal alleen de uren dat mijn dochter daadwerkelijk naar de gastouder toegaat.
    En zo hoort het volgens mij ook!

14. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster kdv
    Omg eindhoven
    Hoi, ook ik werk onregelmatig...(ben nu ook aan t werk) en ik lever een maand van te voren mijn rooster in en die uren betaal ik en niet meer ook. Ik heb bij de belasting een gemiddelde van de uren doorgegeven omdat ik ook de ene week meer uren werk dan de andere week. Zo komt het op t einde van het jaar uit dat ik of bij moet betalen of terug krijg.
    Ik snap niet waarom je 45 uur opneemt en betaald terwijl je kindje er niet is.
    Ja ik snap het wel, mijn oppas zegt ook altijd dat zij het niet voor het geld doet maar omdat ze het leuk vind. Zodoende hoef ik natuurlijk ook niet te betalen als ze er niet zijn. Als ik mijn kindjes afmeld omdat ik ziek ben schrijft ze die uren ook niet, ook niet als dat dezelfde dag is. Zij is er wat betreft inkomen dus ook niet afhankelijk van, misschien scheelt dat. Want ik weet dat ze er idd wel recht op heeft. Laatst vertelde ze dat ze er zelfs recht op heeft als ze mijn zoontje naar de psz brengt en die uren dat hij daar is mag zij eigenlijk ook schrijven...pff ben blij dat ze dat uit haarzelf niet doet ;)

Ik wil haar niet meer kwijt, ik zeg altijd jij mag pas stoppen als Pleun 4 is en naar school gaat hahaha. Maar ja nu met die nieuwe regels valt dat nog te bezien aangezien ze niet mee doet met dat diploma of certificaat halen...maar goed dat is weer een ander topic...

15. Gezond

Gezond Niet meer actief

Sorrie maar ik vind dit dus niet kunnen... Het is een vorm van frauderen... Ja klinkt misschien zwaar... maar zo is het wel...

Zeggen dat het niet anders kan lijkt me meer een uitspraak uit gemakzucht. Ik kan het me van je gastouder heeeeeeel goed voorstellen dat zij zich hier niet lekker bij voelt... Had ik ook niet gedaan en ik had zo ook geen gastouder willen zijn...

De kosten van de gastouders rijzen al de pan uit, maar als ze ook nog allemaal deze manier erop na houden is het helemaal niet meer te doen... en worden dus andere kinderen er de dupe van...

16. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

30 mei 2007
    2.431
    0
    36
    zuid holland
    ja das helemaal mijn idee....

ik vind het natuurlijk ook helemaal geen lekkere situatie.
    we hebben het gelukkig op kunnen lossen

heb het contract helemaal naar beneden gedaan en wat ik extra opvang nodig heb betaal ik gewoon bij. blijkt dus gewoon wel te kunnen en dan ben ik nog steeds gewoon van opvang verzekerd

toen ik de offertes van het gastouderbureau liet zien bleken die ook helemaal niet te kloppen en waren zowel wij als de gastouder verkeerd ingelicht...

ik baal er wel van... had al eerder met het gastouderbureau iets... een gastouder met echt een supervies huis... echt te erg gewoon...

het liefst zou ik overstappen naar een ander gastouder bureau... maar deze gastouder is wel heel erg leuk..

het is natuurlijk voor het gastouder bureau leuk verdienen maar ik betaal voor teveel uren wat uiteindelijk natuurlijk wel duurder is.
    en gastouder is er ook niet echt gelukkig mee
    het is nu gelukkig wel opgelost...

ik snap ook niet hoe het kan... volgens het gastouderbureau kun je als je flexible bent zelfs 100 uur per maand betalen en maar 10 uur afnemen... het minimum per maand is 10 uur..betaal je dus zelf voor 90 uur die je niet afneemd en de belastingdienst moet dat ook betalen..

is echt een absurde situatie

gr Jose

17. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Om even op de laatste vraag van Ts een antwoord te geven; ik werkte onregelmatig, en mijn man is melkveehouder..
    Hier in de omgevind kan ik geen opvang krijgen die past bij de uren die ik nodig heb..

Ik ben dus min of meer genoodzaakt mn witte jasje ( ziekenverzorgende) aan de wilgen te hangen..

Door af en toe eens op een vacature site te neuzen en te mailen met de vraag of een werkgever die oproepkrachten zoekt diensten heeft die buiten de tijden beginnen en eindigen die mijn man werkt, heeft t me de mogelijkheid opgeleverd straks waarschijnlijk in een verzorgingshuis aan de slag te kunnen en daar gebruik te maken van de in-house opvang die ze februari willen gaan starten.. Ik hoop dat ze 7/7 open zijn van 7.00-23.30 maar dat zal wel heel vies tegen vallen.... We zullen zien..

18. Sucre

Sucre Fanatiek lid

1 feb 2008
    4.877
    0
    0
    Verpleegkundige
    Gelderland
    Ik heb ook een contract af moeten sluiten. Ik heb gekeken naar wat wij minimaal nodig hebben per maand, zo'n 32 uur. Hier komen we altijd wel aan. Meestal gaan we er juist heel wat uren overheen.

Ik vind het gek dat je zo veel uren af moest spreken in het contract. Kan je de voorwaarden van het gastouderbureau er niet nog eens op nakijken om te zien hoe veel uren je minimaal per week of maand moet afnemen?

Stel je hoeft maar 5 uren per week af te nemen volgens de voorwaarden van het gob, dan kan je een contract voor 20 uur per maand afsluiten. Heb je minder nodig, ja, dat is balen, maar heb je meer nodig, dan is dat geen probleem.

19. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Ik heb ook elke week/maand andere uren... maar wij hebben (gastouder en ik) alles zelf besproken en geregeld via 4kids.nl.
    Ik vind dit een heeeeel fijn bureau en ze doen dit volgens mij landelijk. Zijn zelf ook heel goedkoop in vergelijking met andere bureaus.

Als een gastouderbureau je niet aan staat kun je altijd gewoon overstappen samen met de gastouder hoor!!! Wij zijn ook pas bij 4kids gekomen toen we zelf samen al afspraken hadden gemaakt enzo.

20. famke24

famke24 Fanatiek lid

25 feb 2009
    1.233
    0
    0
    janneke21 Dat je zo kan overstappen naar een ander gastouderbureau ben ik niet met je eens. Omdat ik via 2 verschillende bureau's oppas had ik het ene gezin gevraagd ook over te stappen naar de andere zodat ik alles via 1 bureau kon doen. Maar dan moesten we een boete van € 150 euro allebei betalen. Ik het het gezin!! Dus we hebben het maar zo gelaten. Trouwens bij beide bureau's waar ik ben aangesloten is deze regel...dus overstappen kan niet zomaar!

Kijk eerst goed in je contract en vraag er na bij het gastouderbureau!

Deel Deze Pagina