Ik heb van de week een goed gesprek gehad op het werk op verder te gaan met studeren en de daarbij behorende werkzaamheden te gaan doen (in de toekomst). Dat betekent dat ik vanaf 2014 een Hbo-studie ga volgen. Ik moet me er nog even in verdiepen welke studie en wat de looptijd van de studie gaat worden. Ik heb op mijn werk nog niet aangegeven dat ik zwanger ben, ik wil eigenlijk wachten tot na de uitslag van de combinatietest. Maar ben ook bang, dat zodra ze horen dat ik zwanger ben, bovenstaande ineens niet meer interessant is om mij hierin de begeleiden en te stimuleren. Terwijl het initiatief van studie van mij vandaan gekomen is, alleen heeft mijn werkgever bovenstaande studierichting voorgesteld omdat ik dan een hbo diploma kan halen, terwijl mijn idee was voor een mbostudie. Na mijn zwangerschapsverlof wil voor ongeveer 4 dagen terugkeren bij mijn werkgever, afhankelijk wat mogelijk is. Er zijn collega's die thuiswerken, dus misschien dat ik drie dagen aanwezig ben op het werk en een aantal uren thuis kan vervullen. Gisterenavond waren we bij vrienden en daar wezen ze mij erop dat het behoorlijk zwaar zou gaan worden om en te gaan studeren, en te werken en een baby op te voeden. Dat ben ik me ook terdege van bewust, ook omdat mijn man van februari tot juni een cursus gaat volgen. Maar zo'n kleintje slaapt vrij veel, wij vinden het heerlijk thuis en hoeven niet perse weg om het gezellig te hebben en de zomer komt er dan aan. Maar is dit nou echt niet te doen? Ik studeer vanaf 2008 en heb het altijd goed kunnen combineren met werk, sociaal leven en huishouden. En dan heb ik nog tijd voor mezelf ook.
Is dit je eerste kindje? Je leven verandert echt enorm bij het krijgen van een kind. Ik weet nog heel goed dat mijn vriend en ik tegen elkaar zeiden "wij dachten dat we het met 2 fulltime banen (zonder kinderen) druk hadden, maar we hadden het helemaal niet druk in vergelijking met een leven met kinderen (ja, ook met 1 kind )". Mijn eerste had wel echt heel veel aandacht nodig: ze was alleen stil als ik het grootste deel van de dag met haar rondliep. Mijn jongste sliep echt heel weinig als baby en was ook nog eens tot 23.00 uur wakker. (gelukkig was ze wel een enorm vrolijke baby ) Ik ken ook baby's die praktisch de hele dag slapen, dus het verschilt enorm. Maar baby's hebben nu eenmaal ook aandacht nodig. M.a.w. je kunt van te voren niet zeggen dat jouw baby veel slaapt, je weet van te voren ook niet hoe veel tijd er naar de baby gaat en hoe de komst van een baby je leven verandert. Het woord vrije tijd kwam zeker het eerste babyjaar niet meer in ons woordenboek voor en trouwens ook nu nauwelijks, maar dat komt wel weer. Onderschat het niet: 4 dagen werken, al je vrije tijd die naar een studie gaat en nog eens een baby om voor te zorgen. Ook je man kan niet echt bijspringen, zo te lezen? Ik ben heel blij dat ik niet in jouw schoenen sta! Het klinkt misschien cru, zoals ik het opschrijf, maar ik wil je gewoon een realistisch beeld geven en het liefste voorkomen dat je niet overwerkt raakt. In ieder geval heel veel succes met de keuze toegewenst!
Ik weet van mezelf nog dat ik de HBO studie die ik heb gevold best pittig vond, in voltijd. Dit terwijl ik toen alleen naar school ging. Het vraagt best veel van je. Persoonlijk zou ik er ook niet aan moeten denken om én te moeten werken, én studeren en dan nog je eerste kindje te krijgen. Maar dat is toch iets wat heel persoonlijk ligt. Sommige mensen die weten dat allemaal prima te behappen. Dus kijk vooral goed naar jezelf en denk er goed over na. Succes!
Dank je voor jullie reacties. Het wordt inderdaad ons eerste kindje. Mijn man is in juni klaar, zoals het er nu naar uitziet moet ik tussen half mei - begin juni bevallen. Dus hij is daarna wel klaar. Ik weet dat het in ieder geval een avond of zaterdagopleiding wordt, dus geen voltijdstudie. Maar er komt natuurlijk ook nog het nodige huiswerk bij.... Ik denk dat het het behalen van verschillende certificaten wordt m.b.t. Jaarafsluiting en financiële rapportage en management, dit is ook wat mijn werkgever voorgesteld heeft. Dus de mogelijkheid om te onderbreken is aanwezig denk ik.
Ik zou in elk geval kijken naar een opleiding die je in modules kan doen. Dan kan je evt de studie tijdelijk stopzetten tussendoor. Het lijkt mij in elk geval erg zwaar, maar heb er zelf geen ervaring mee.
Ik heb het ook gedaan, 4 dagen werken, en daarnaast een 3jarige opleiding gevolgd. Na het eerste jaar raakte ik zwanger van onze oudste. Ik kon bij NCOI op zaterdag naar school, 1x per twee weken. Ik heb tot de 7 maanden zwangerschap modules gevolgd, daarna twee modules opgeschoven naar het eind van de opleiding. Tijdens de afronding van de opleiding was ik zwanger van nummer 2. Ik heb het als een hele drukke en zware periode ervaren, zeker omdat ik tussen de zwangerschappen door nog 3 zware operaties heb ondergaan. Ik kon gelukkig veel huiswerk op mijn werk maken, zodat ik thuis nog maar 6 uur per week hoefde te studeren. Dit deed ik dan als zoonlief 's avonds sliep, 3 avonden van 20-22 uur. Ik had veel geluk, want mijn zoontje was ontzettend makkelijk en een hele goede slaper....
Ik dacht ook dat het me wel zou lukken. Deeltijd opleiding en een baby! twee avonden school; dan was mijn man thuis. één dag stage en dan had mijn man ouderschapsverlof... Nou, dat viel even tegen! Zoon veel ziek, vele dokters bezoeken, daarnaast sliep hij heel weinig overdag (en 's nachts ook) waardoor we echt total loss waren (en zijn)... het is enorm pittig een eerste kindje. Ondanks zijn vele ziek zijn is hij enorm vrolijk en sleept hij ons er door heen, we komen echt toe aan het strikt noodzakelijke en niet aan alle extra's... en met noodzakelijke bedoel ik: klein beetje huishouden (nog nie eens alles wat we zouden willen) en boodschappen doen en eten maken...!
Oke, begrijp dus dat het best een zware opgave zou kunnen gaan worden. Bedankt trouwens voor jullie reacties. Ik hoop dus inderdaad wat certificaten te kunnen behalen en tussendoor dan nog even te bevallen. Ik ga er nog eens even goed over nadenken.
Hoi, Hier nog iemand met dat ambitieuze plan. Ik moet nu de laatste 3 vakken nog doen voor ik mijn bachelor af heb. Ik werk 36 uur en studeer rechten. Mijn laatste tentamen is 5 dagen voor mijn uitgerekende datum, dat wordt nog even spannend. Ik ben van plan in september aan mijn master te beginnen. Dat hangt wat mij betreft helemaal van de baby af. Lukt september niet, dan begin ik in februari. Ons geluk is dat we opa en oma hebben die graag willen bijspringen met opvang. Zonder die steun kan ik het niet doen. En ja het wordt lastig, maar de bachelor was het langste en zwaarste deel en dat zit er nu op. Ik probeer niet teveel beren op de weg te zien. We zien wel hoe het loopt. Die studie komt echt wel af. Succes!
Hier ook een studerende mama met een kleintje Moet zeggen dat het in het begin echt zwaar is, en nu af en toe nog. Ik probeer heel veel te doen als mijn dochtertje op bed lig. Maar het huishouden schiet er vaak toch wel bij in. Op mijn vrije dagen probeer ik zoveel mogelijk van mn meiske te genieten. Ik werk 32 uur waarvan 8 uur school. Maar zoals de rest al zegt, er veranderd ontzettend veel met de komst van je eerste kindje! De eerste maanden zijn enorm hectisch.
Maria, wAt fijn dat je werkgever jou deze mogelijkheid geeft! Ik volg nu zelf een 4jarige deeltijd opleiding, ben moeder van een 2jarige en zwanger van de 2e. Een maand na de eerste schoolavonden testte ik positief van ons eerste kindje. Ik ben in de zomer bevallen en na 6 weken zat ik weer in de schoolbanken. En nu moet ik afstuderen voordat nr 2 zich aandient. Het is niet makkelijk maar ik hield me altijd voor dat het tijdelijk is. Goede afspraken met vriendlief en ook met school (je bent echt niet de eerste ) en zorgen dat je in de tijd zonder jullie kindje al een voorwerk kunt doen. Ik kon in mijn 2e jaar veel overslaan. Dat gaf me veel lucht Succes iig!!
Ik ben zelf ook een studerende moeder, maar heb er dus echt wel bijna 2 jaar uitgelegen na het krijgen van mijn kindje. Dit lag niet alleen daar aan, maar mijn motivatie was ook gewoon op toen. Ik ben nu weer begonnen en hoop al een deel af te kunnen sluiten voordat de 2e zich aandient. Je moet echt naar jezelf kijken ook. Ben je een zeer gemotiveerd iemand met veel zelfdiscipline, dan gaat het je waarschijnlijk allemaal wel lukken. Vooral als het in modules (certificaten) kan, want dan kan je een pauze nemen als het even teveel is. Aan de andere kant moet je je goed bedenken dat je na de geboorte van je kindje 24 uur per dag mama bent en dat kan ook echt heel zwaar zijn. Heb je bijvoorbeeld een vrije dag waarop je gepland hebt te kunnen studeren, heb je heel de nacht opgezeten met je kindje... tja, dan komt er gewoon weinig meer van. En sommige kindjes zijn heel makkelijk waarbij je inderdaad nog zeeen van tijd over hebt. Maar sommige kindjes zijn huilbaby's en vragen zooooveel van je. maar dat is afwachten. Als je man ook achter je studie staat en jij zelf ook, zou ik het wel gewoon proberen. Kan je niet in het nieuwe jaar al beginnen bijvoorbeeld? Dat je al in januari kan beginnen en dan al een certificaat hebt tegen de tijd dat de baby komt? Ik wil je alleen maar meegeven dat het écht niet gemakkelijk zal zijn, maar wel te doen.
Hier een zowel werkend als studerend mama met 3 kleintjes. (4 maanden, 2 en 3 jaar) Ik werk 3 dagen in de week en volg daarnaast een mbo thuis studie. Het is pittig, maar goed te doen, zeker met de nodige hulp van mijn man. Ik probeer zoveel mogelijk in de avonduren te studeren als de kinderen op bed liggen. Het huishouden laat ik momenteel meer aan mijn man over. Dus ja, het is absoluut pittig, maar zeker wel te doen met de nodige hulp Succe met je keuze!
Naast de vraag of het kan zou ik mezelf, als ik in jouw schoenen stond, ook serieus afvragen of het iets is wat ik wel wil. Drie intensieve dingen tegelijkertijd, doe je dan alles wel zoals je zou willen/kunnen? Geniet je dan daadwerkelijk van deze nieuwe fase in je leven, en ontwikkel je je bewust (i.e. De studie)? Het komt op mij een beetje now or never over, en dat valt vaak allemaal best mee.. (In de zin dat het later ook nog wel kan en niet nu, nu, nu moet) Succes met je keuze