Bevallen met verloskundige of gyn? (in zkhs)

Discussie in 'De bevalling' gestart door MammieVanSammie, 11 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MammieVanSammie

MammieVanSammie Actief lid

30 nov 2012
    395
    2
    18
    Noord Holland
    Ik loop al de hele zwangerschap bij de gynaecoloog ivm kans op vroeggeboorte. Ik heb hele goede ervaring met deze gynaecoloog. Echter, hij doet natuurlijk niet zelf de bevalling, dat doet een arts-assistent of klinisch verloskundige.
    Maar omdat ik nu 37 weken zwanger ben zou ik ook 'terug' mogen naar een verloskundigenpraktijk. Mijn eerste reactie was om gewoon in het ziekenhuis blijven, om de controles bij mijn vaste, fijne gyn te houden.
    Maar hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik een voorkeur krijg voor een verloskundige bevalling. Met name omdat ik (hoewel ik altijd ín een ziekenhuis wil bevallen) een zo natuurlijk mogelijke bevalling wil. Dus niet te veel op bed liggend aan een ctg, etc, maar liever op gevoel en verticaal.
    Maar goed, misschien zijn er overwegingen die ik over het hoofd zie en kan ik toch beter in ziekenhuis bevallen.
    Wat zijn jullie ervaringen mbt verschillen tussen beiden? Er zijn ook wel onderzoeken naar gedaan en dingen over geschreven (vooral uit de hoek van het meer 'natuurlijk ouderschap'). Links zijn meer dan welkom.

2. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Als ik zelf zou mogen kiezen zou ik voor de Vk gaan om de redenen die jij noemt en omdat het wat persoonlijker is, maar ook omdat je ze tijdens je kraambed weer aan je bed hebt. Ze weten dan al hoe je bevalling is verlopen en kunnen daar dan beter op inspelen doordat zij het ook hebben meegemaakt. Dit lijkt mij persoonlijk heel prettig!
    Helaas mag ik niet kiezen ;)

3. MammieVanSammie

30 nov 2012
    395
    2
    18
    Noord Holland
    Dank voor je reactie. Het is wel een goeie dat zij dan ook de bevalling hebben meegemaakt, daar had ik nog niet aan gedacht.
    Ik realiseerde me tijdens het typen inderdaad ook wat een luxe het is om te kunnen kiezen!

4. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Ja hartstikke fijn toch dat je mag kiezen?!
    Ik mocht omdat mijn suikerwaardes ondanks een iets te hoge gtt toch goed bleven ook kiezen om tot 36 weken terug te gaan naar de Vk en heb dat dan ook zeker gedaan!

5. MammieVanSammie

30 nov 2012
    395
    2
    18
    Noord Holland
    Verder niemand met overwegingen?

6. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Ik zou kiezen waar jij je het meest prettig bij voelt. Mocht je bevalling echt medisch worden, dan is de gyn oproepbaar, dus dat is dan geen overweging in mijn ogen.

Een vk is inderdaad meer aanwezig en vertrouwd met normale bevallingen ipv puur medisch. Zou dus mijn keuze zijn.

7. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik had min of meer beide; ik werd vanaf 33wkn doorgestuurd naar de gyn, maar hield contact met vk. Ik werd met 36+5 ingeleid, maar een van mijn vk's was daar bij als ondersteuning voor mij. Dat vond ik ontzettend waardevol. Als ik mocht kiezen tussen puur medisch of vk en poliklinisch, dan zou ik het laatste kiezen.
    Als je twijfelt, zou ik gewoon eens de vk-praktijk van jouw keuze bellen en overleggen hoe of wat!

8. Lizzthrasher22

Lizzthrasher22 Fanatiek lid

23 okt 2014
    1.474
    2
    38
    Toen ik in het ziekenhuis lag te bevallen was mijn verloskundige (waar ik tot 39 weken heb gelopen) toevallig voor iemand anders in het ziekenhuis. Ze vroeg of ze erbij mocht zijn als het bij mij echt begon (mijn vliezen waren toen net 5 minuten gebroken). Dat leek mij heel prettig dus toen de persweeën zo'n 9 uur later begonnen kwam ze weer binnen en heeft ze me echt supergoed geholpen! Zonder haar had ik het ongetwijfeld nog zwaarder gevonden, ze was echt een steun en ik vond het heel fijn dat ik haar al kende.
    Wat dat betreft had ik daar echt geluk mee! Zou het niet anders gewild hebben en als je je vk goed kent en vertrouwt zou ik haar zeker vragen om erbij te zijn! :)

9. MammieVanSammie

30 nov 2012
    395
    2
    18
    Noord Holland
    Grappig dat iedereen voor VK kiest. Heeft dus ook mijn voorkeur, maar ik was de hele zwangerschap in de veronderstelling dat ik dus bij de gyn zou blijven, heb dus helemaal niet nagedacht over VK,vandaar dat ik nu zo moet schakelen ;) Bij mijn zoon heb ik tot 31 weken bij een fijne VK-praktijk gelopen en ik ben er na een paar dagen op broeden en advies van deze en gene (zoals jullie, om er zeker van te zijn dat ik geen belangrijke tegenargumenten over het hoofd zie) over uit dat ik ga overstappen.
    Dank voor de input!

@mykelti: als ik echt medisch zou zijn zou het geen keuze zijn inderdaad, maar het fijne is dat ik nou juist níet meer medisch ben :) en wat er tijdens de bevalling gebeurd zien we dan wel. Ik ga wel in zh bevallen als het goed is, dus dan is een gyn dichtbij.

10. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vond vk ook fijn omdat ik in het zkh juist 'aan mijn lot werd overgelaten'. De vk was erbij tijdens mijn weeenstorm, als zij er niet was geweest, was er niemand anders... verpleging/gyn/etc kwamen maar eens per 1 of 2 uur kijken en gingen dan weer weg. Ik had wel op het knopje kunnen drukken voor hulp, maar denk dat die dan na 10 minuten ook weer was vertrokken. Vk was er gewoon echt bij als coach tijdens de weeen.

11. tazzy180

tazzy180 Bekend lid

23 mrt 2009
    578
    0
    0
    west brabant
    Ik heb door zwangerschapsdiabetes ook even bij gynaecoloog gelopen. Omdat mijn waarden nog laag genoeg zijn mocht ik kiezen of ik met vk of gyn wilde bevallen. Voor vk gekozen. Het zijn super lieve dames in de praktijk en omdat dit mijn derde kindje is 'ken' ik ze ook.dat geeft me meer rust. Ik moet door stollingsstoornis wel poliklinisch bevallen, maar dan met vk. Als er complicaties zijn kan t ziekenhuis alsnog ingrijpen. Met 36 weken nog even op controle bij gyn, om te kijken of alles nog ok is.

Deel Deze Pagina