laag liggende placenta kan ik gewoon bevallen?

Discussie in 'De bevalling' gestart door evelyne22, 10 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. evelyne22

evelyne22 Nieuw lid

10 jan 2016
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    beste dames,
    ik vroeg mij af of iemand hier een antwoord op mijn vragen had of hun ervaringen kunnen delen met me.

op 30 weken heb ik men laatste echo gehad.
    hier vertelde de gynaecoloog dat men placenta maar op 1.8 cm van de baarmoeder ligt en als deze niet meer verschuift het keizersnee wordt.
    verder heeft ze geen uitleg gegeven hier over!
    zelf was ik die moment zo overrompeld door het nieuws en ondertussen deed de gyn. voort met de echo en voor ik het zelf goed en wel besefte stond ik terug buiten en toen begonnen alle vragen pas naar boven te komen.

zelf ben ik enorm onzeker nu over wat me te wachten staat.
    een keizersnee is altijd 1 van de grootste angsten geweest.
    zijn er hier nog dames met een laagliggende placenta die gewoon hebben kunnen bevallen of houden ze zowiezo keizersnee om geen risico's te lopen? want ik wil natuurlijk niet dat men kindje gevaar loopt ook niet!!!
    en hoe gaat dit in zen werk zo'n keizersnee?
    kan je onmiddelijk na de bevalling je kindje vasthouden zoals na een gewone bevalling of wordt je kindje drekt mee genomen voor de verzorgen?
    ik zou het zelf verschrikkelijk vinden om juist bevallen te zijn en daar alleen te liggen zonder men kindje te kunnen vasthouden.
    de eerste momenten zijn toch zo belangrijk!
    kan iemand me een beetje raad of uitleg geven?
    bedankt!

2. Pepper92

Pepper92 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.028
    457
    83
    Vrouw
    Groningen
    Geen ervaring, maar wil je wel succes wensen! Een gyn kiest niet voor een keizersnede als het niet anders kan. Hoop dat je placenta nog wat verschuift.

3. Kinderwens87

Kinderwens87 Fanatiek lid

31 aug 2012
    4.175
    1.602
    113
    Vrouw
    kan me voorstellen dat je overrompeld bent als je zoiets te horen krijgt. Ik heb geen ervaring met ern laagliggende placenta maar wilde wel even reageren. Bij een geplande keizersnede bieden steeds meer ziekenhuizen een gentle sectio aan. Ze proberen dan de normale situatie zo veel mogelijk na te bootsen, uiteraard indien het goed gaat met jou en je kindje. Je kindje mag dan ook direct bij jou etc. Misschien indien het zo blijft eens informeren hoe ze dat in jullie ziekenhuis doen?

Hopelijk is het niet nodig en groeit de placenta nog wat omhoog.

4. Bushbaby

Bushbaby Actief lid

12 dec 2013
    117
    5
    18
    Veluwe
    Ik heb ook een laagliggende placenta, en mij is verteld dat de rand van de placenta minimaal 2 of 2.5 cm (sorry, weet het niet meer precies) van de baarmoedermond vandaan moet liggen. Volgens mij was het 2 cm..... ik zit nu op 2.5 en mag gewoon thuis bevallen als ik wil, en sowieso gewoon natuurlijk bevallen.

Ik zou je VK sowieso vragen om nog een echo bij 36 weken om te checken of de placenta nog wat omhoog is gegroeid. Zelf krijg ik deze week ook nog een echo (ook groeiecho, maar dan wordt ook meteen de laagliggende placenta weer bekeken).

Hoeveel weken ben je nu zwanger? Ik zou sowieso nog een keer om een echo vragen, maar ik verwacht eigenlijk dat de VK die echo sowieso nog wel een keer doet rond 36 weken, anders weten ze ook niet van te voren of je een keizersnee 'moet', medisch gezien.

Als je placenta TE dicht bij de baarmoedermond ligt, is het risico op bloedingen, en het risico dat de baby er niet goed langs past en er dus niet uit komt, te groot. Dan kun je maar beter een gepland keizersnee (liefst gentle sectio, zou ik zeggen) hebben, dan last minute een spoedkeizersnee.

5. evelyne22

evelyne22 Nieuw lid

10 jan 2016
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    danku voor de reacties en steun!

momenteel ben ik 30 weken en over 3 weken moet ik terug gaan op controle.
    zelf had ik nog nooit gehoord van gentle sectio, zeker iets waar ik achter moet vragen volgende keer!
    dat de placenta op 2cm of 2.5cm moet liggen was me ook niet verteld. dan is er toch nog hoop dat ik misschien op de natuurlijke wijze ga kunnen bevallen. toch al hele troost!

bushbaby: wist je al snel dat je een laag liggende placenta had? en weet je misshien tot hoeveel weken deze kan verschuiven of kan dit heel de zwangerschap?

6. Bushbaby

Bushbaby Actief lid

12 dec 2013
    117
    5
    18
    Veluwe
    Bij mij zagen ze het bij de 20 weken echo. Toen lag 'ie op 2.5 cm van de baarmoedermond en ze zeiden dat het bijna altijd nog een heel stuk omhoog trekt naarmate je baarmoeder groeit, en dat er bij 30 weken een echo (gewoon door de VK) gedaan moest worden om dat te checken. Bij 30 weken heb ik idd die echo gehad, maar toen was het 2,8 cm dus dat vond ik nou niet bepaald een groot verschil ;) ! Hoe dan ook is het genoeg om gewoon natuurlijk en ook thuis te mogen bevallen, mijn verloskundige (eentje die al tientallen jaren in het vak zit) maakte zich er totaal geen zorgen om.

7. ZaZaM

ZaZaM Fanatiek lid

22 jan 2015
    1.694
    38
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Moet indd 2cm van de baarmoedermond afliggen. Zo rond de 35 weken zou je nog een echo moeten krijgen om te kijken of de placenta omhoog is gegroeid. Bij mij was dit wel het geval, van 1.8 naar 3.2. 1.8 is natuurlijk maar een klein verschil met 2.. De vraag is of een natuurlijke bevalling dan écht niet kan. Het ligt ten slotje niet vóór de uitgang. Bij mij zeiden ze dat de kans op bloedingen dan groter wordt maar een natuurlijke bevalling niet onmogelijk is.. In 5 weken kan er veel gebeuren, dus ik vermoed dat het bij jou wel goed komt hoor. Je buik gaat nog flink groeien en hopelijk wordt je placenta daardoor omhoog 'getrokken'. In ieder geval dus even vragen of je nog een echo mag over enkele weken.. Succes!

Deel Deze Pagina