32 weken zwanger en baby in onvolkomen stuitligging

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Mama13, 3 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Volgens mij is een vaginale stuitbevalling alleen mogelijk als je kindje in onvolkomen stuit ligt en dus met kontje eerst komt, het kontje fungeert dan als een 'hoofdje' en maakt de weg goed vrij voor het hoofdje dat als laatste geboren wordt. Een volkomen stuit te grote kans dat voetjes eerste komen bij een natuurlijke bevalling en baby 'vast' komt te zitten, met alle gevolgen van dien :rolleyes:. Volgens mij durft niemand dat aan, dus wordt dat automatisch een keizersnede.
    (dacht ik)

In die zin is het dus niet complexer,

2. 81kaatje

81kaatje Actief lid

26 mei 2015
    391
    43
    28
    mijn zoontje was gelukkig met 37 weken zelf gedraaid....ik wilde geen drssipoging omdat ze het zelfs in andere eu landen niet doen ivm de risico's evenals een stuitbevalling.ze adviseerde mij om stuitbevalling te doen omdat na 3kindjes de weg goed vrij was.dit advies heb ik afgeslagen.maar gelukkig was een keizersnee niet nodig.succes

3. Jezz84

Jezz84 Actief lid

30 dec 2012
    455
    111
    43
    Met 32 weken heeft het nog wel tijd om te draaien gelukkig! Zeker als het niet de eerste is. Deze baby lag tot bijna 36 weken overdwars en is toch nog vanzelf recht gaan liggen. Meestal doen ze eerder toch ook geen draaipoging omdat het dan nog te veel ruimte heeft om weer terug te draaien? Zou nog even afwachten en als het echt zo blijft liggen alle opties nog eens bekijken en bespreken.

4. Jozefien85

Jozefien85 Niet meer actief

Deze baby lag tot 36 in stuit en is toen spontaan gedraaid en ingedaald!

5. Didi5

Didi5 Actief lid

17 nov 2012
    297
    44
    28
    Rotterdam
    Gisteren op controle geweest bij de VK. En ja hoor onze kleine draakje is gaan draaien. En wel met 1 beentje en armpje naar beneden:eek::(. VK gebeld naar ziekenhuis om afspraak te maken om langs te komen voor een eventuele draaipoging. De draaipoging is mij eigenlijk wel meegevallen. Ja je voelt wel wat, maar ik heb na afloop geen pijn gehad. Na de draaipoging eventjes aan de hartslag machine gezeten. En kleine draakje deed het gelukkig goed. Morgen weer naar het ziekenhuis voor controle. Hopelijk ligt de kleine nog steeds met het hoofdje naar beneden. Ik zit er ook tegenop als het een ks zal worden.

6. Louloute

Louloute Niet meer actief

M'n zoontje lag ineens in een onvolkomen stuit met 32wk. Gelukkig wel gedraaid een paar weken na de echo, ik ben gewoon vaginaal bevallen en hij lag precies goed :)
    Draaipoging zou ik persoonlijk niet doen, veels te veel risico's en vaak draaien de kindjes dan alsnog terug. Bij ons (woon in het buitenland) wordt het trouwens daarom ook nooit gedaan.
    Stuitbevalling vs ks dat is lastig..ik zou denk ik voor Ks gaan, dat is het veiligste voor de baby.
    Laat je goed informeren en hopelijk draait je kindje nog goed! :)

7. Floeperd

Floeperd Fanatiek lid

16 okt 2013
    3.060
    2.403
    113
    Vrouw
    Was hier ook tot week 33 toen vanzelf gedraaid. Ook onvolkomen stuit gehad.
    Vk zei tegen mij dat veel baby's draaien uiteindelijk.

8. Cloud9

Cloud9 Bekend lid

17 nov 2016
    564
    307
    63
    Cloud 9
    Mijn dochter is ook natuurlijk geboren in onvolkomen stuit. Ik mocht kiezen voor een keizersnede of proberen de natuurlijke weg. Omdat ik liever niet geopereerd wilde worden gekozen voor de natuurlijke bevalling. Er werd mij wel verteld als het niet goed loopt wordt het alsnog een keizersnede. Uiteindelijke de natuurlijke bevalling gedaan en is helemaal goed gekomen. De doktoren hebben haar bij het laatste stukje wel wat geholpen maar verder goed verlopen. Maar de kans dat de kleine nog draait is er gelukkig nog en als je kunt kiezen voor een draaipoging zou ik dat zeker proberen (was bij ons niet meer mogelijk ivm onverwachte bevalling).

9. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Er zitten risico's aan, maar dit zijn er natuurlijk ook bij een stuitbevalling of een keizersnede. Laat je goed informeren door een gyn als het zover komt. Mijn gyn doet al jaren versie's en heeft nog nooit complicaties meegemaakt dus ik had er wel vertrouwen in.

De draaipoging zelf deed wel pijn maar hij was hooguit een minuutje bezig, ik vond de weeen/weeenstorm bij mijn bevallingen pijnlijker.

10. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Onze dochter lag ook in onvolkomen stuit. Wij hebben een draaipoging laten doen, maar dit lukte niet.
    Ik wilde de risico's van een stuit bevalling niet lopen, dus het is iom de gyn een keizersnee geworden.
    Nu weer zwanger en denk dat ik weer een keizersnee kies als het zo ver js. Is me erg meegevallen.

11. Nescio

Nescio Niet meer actief

Goed om te weten, ik wist dit dus niet. Ik had zo'n idee dat als het kontje eerst komt, de rest niet past (omdat de beentjes dan wat 'opgevouwen' ernaast zitten? Zeg maar als een kikkertje ;))

Weet van mijn oma dat mijn vader een volkomen stuit was (echt aan het voetje begonnen..), maar hij was de laatste van een tweeling. Kan ook verschil maken denk ik zo.

12. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Hier geen stuit wel een dwarsligger. Met 38 weken eindelijk goed gaan liggen en meteen ingedaald. Ben zelfs 2x gestript. Met de 40 weken controle lag ze weer dwars.. dus afspraak gyn voor evt keizersnede.
    Met 40.1 ( dag eens dus) spontaan geboren.
    Had veel vruchtwater dus alle ruimte om tot t laatst te kunnen draaien.

13. jadie

jadie Bekend lid

18 aug 2016
    767
    209
    43
    mijn uk lag keurig al weken met zijn koppie naar beneden en bij de check met 34 weken ineens in stuit ben me toen ook kapot geschrokken heb er eigenlijk niet echt iets van gemerkt van het gedraai. met 36 weken co echo lag het weer keurig andersom en nu nog steeds ze kunnen dus echt nog draaien zeker met een tweede zwangerschap.

14. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.331
    8.334
    113
    Amsterdam
    Hier tot 35 weken werden er nog hele koprollen gemaakt en daarna lag ze braaf in hoofdligging dus de kleine kan echt nog wel in hoofdligging gaan liggen hoor er is als het goed is nog genoeg ruimte!

15. Mama13

Mama13 Actief lid

12 dec 2012
    148
    4
    18
    Bedankt voor de reacties allemaal! Hopen dat de kleine zich toch nog draait dan.

Deel Deze Pagina