Hallo dames! Ik heb een vraagje.. Ik heb inmiddels al minstens 6 afspraken gehad bij de gyn/perinatoloog en dit waren allemaal echo's .. Maar ik heb nog nooit een gewone controle gehad. En ik heb een aantal vragen,misschien kunnen jullie daar al wat van beantwoorden.... Ik heb geen verloskundige, dus alleen het ziekenhuis. Maar vanaf wanneer moet je bellen als de bevalling begint? Een vlos zou misschien bij je thuis komen om te peilen hoe het er voor staat.. maar ik wil ook niet te snel of voor ieder wissewasje bellen... Maar ik heb werkelijk geen idee wanneer ik contact op moet nemen. Mijn moeder werd met de bevalling van mij om 07:00 uur wakker toen dacht ze iets te voelen... en om 08:30 was ik er al.. en dat voor de eerste.. Dat maakt me best wel een beetje bang.. het is natuurlijk niet gezegd dat dat bij mij net zo gaat.. Ik moet sowieso in het ziekenhuis bevallen. Hebben jullie nog tips, waar ik wat mee zou kunnen? Ik merk dat de drempel best hoog ligt voor mij om "zomaar" naar het ziekenhuis te bellen. Wanneer hebben jullie gebeld? En zijn er dingen waar ik het aan zou kunnen herkennen? Alvast bedankt..
Je gewicht en bloeddruk wordt toch wel in de gaten gehouden? Je moet bijv altijd bellen bij bloedverlies, vochtverlies wat je niet vertrouwt en veel (pijnlijke) harde buiken. Ook bij minder leven voelen vanaf 28 weken. Of natuurlijk als je echt weeën hebt en/of je vliezen gebroken zijn. Dan moet je erheen. "Zomaar" het ziekenhuis bellen is geen drempel vind ik. Wij krijgen het nummer mee van de verloskundige afdeling. Dus als er iets is bel je dat en krijg je altijd een vk of gyn aan de lijn die je klachten aanhoort en probeert vast te stellen wat er aan de hand is. Heel normaal eigenlijk, net als bij een vk die je zou bellen als je bij een vkpraktijk loopt. Dus schroom je niet en gewoon bellen hoor als je ergens mee zit. Daar zijn ze voor!
Inderdaad, ik liep/loop ook bij de gyn. Ik zou worden ingeleid, maar uiteindelijk besloot onze kerel om toch eerder te komen. Toen gewoon de verloskamers gebeld. En volgende keer gewoon je vragen stellen of een dubbele afspraak vragen.
Gewoon het team van de verloskamers bellen. Ze hebben mij altijd op het hart gedrukt om vooral te bellen bij twijfel, daar zijn ze voor. Groot voordeel vond ik dat daar altijd mensen dienst hebben en ik vond het daardoor juist minder bezwaarlijk om bijvoorbeeld s nachts te bellen, een vk bel je toch uit bed dan.
Ik loop ook in het ziekenhuis en heb een spoednummer van de verloskamers dat je kan bellen als je denkt dat de bevalling is begonnen. Wel wordt bij mij elke controle de bloeddruk + urine gemeten en alle echo's krijg je alleen maar omdat ze in het ziekenhuis niet over een doppler beschikken En ik kan mijn gynaecoloog ook altijd alle vragen stellen hoor .
Ik was iedere week onder controle bij de gynaecoloog. De afspraken bestonden bij mij uit snelle echo's/baarmoederhalsmetingen tot 24 weken en bloeddruk metingen. Mijn gewicht keken ze nooit naar. Als je bevalling dichterbij komt zullen ze wel met je bespreken wanneer je moet bellen, maar daar zijn de verloskamers voor hoor. Als je iets niet vertrouwt dan gewoon laagdrempelig bellen hoor, dat werd mij steeds op het hart gedrukt.
Je moet trouwens wel een verloskundige regelen voor de kraambed controles. Die komt dan in je kraamweek nog een paar keer langs voor jou en de baby.
Ik loop ook in het zkh, maar mijn controles worden gedaan door een gyn met een doppler. En dus geen standaard echo's (helaas boehoe). Ik heb ook een spoednummer van de verloskundige afdeling wat ik zou kunnen bellen in geval van nood. En er worden bij ons voorlichtingsavonden gegeven waar je rond 30w naartoe kunt gaan en uitleg krijgt over hoe het bevallen in zn werk gaat.
thnx voor alle reacties! Mijn gyn heeft ook een dopler, maar heb iedere keer echo's gehad. ook 2x het hartje mogen horen toen. Mijn bloeddruk word gemeten, maar ik loop bij zo ontzettend veel andere artsen, dat word overal in de gaten gehouden. Ik heb ook een spoednummer gekregen.. Dus mocht dan de nood aan de man komen, dan moet ik maar gewoon bellen, beter 2x te vaak als 1x te laat toch? Mijn gewicht word niet naar gekeken. Ik ben nu 2 kilo gegroeid (ook veel te hoog bmi). En urine word ook nagekeken door de nefroloog.. moet regelmatig potjes en buisjes vullen met bloed en urine. Thnx dames.. dit geeft me toch een beetje rust denk ik..
Dit is wat mijn verloskundige praktijk aanhoudt van wanneer je moet bellen: Voor 37 weken harde buiken waar regelmaat in zit; vruchtwaterverlies; bloedverlies; minder leven voelen; ongerustheid. Na 37 weken Weeën om de 3-5 minuten die meer dan 60 seconden duren Weeën beginnen vaak onregelmatig, zijn wisselend van sterkte en van duur. Als de bevalling begonnen is, komen de weeën steeds korter op elkaar en nemen toe in sterkte. Als dit je eerste kindje is, bel ons dan wanneer de weeën een uur lang elke 3-5 minuten komen en ze ongeveer 60 seconden duren. Is dit je tweede, derde enz. bevalling, bel ons dan als de weeën elke 5 minuten komen. Helder vruchtwater en het kindje is ingedaald Breken de vliezen 's nachts, is het vruchtwater helder van kleur en heb je nog geen weeën, probeer dan nog wat te rusten. Bel ons rond 9:00 uur de volgende ochtend. Als de vliezen overdag breken, laat het ons dan direct weten. Bewaar altijd wat vruchtwater, probeer wat op te vangen, zodat wij het kunnen zien. Helder vruchtwater en het kindje is nog niet ingedaald Ga naar huis toe en ga rustig liggen. Bel ons direct, ook al zijn er nog geen weeën. Wij komen dan kijken of het hoofdje alsnog is ingedaald Bruin of groen vruchtwater Bel ons dan direct, ook al breken de vliezen 's nachts. De baby heeft in het vruchtwater gepoept en dit is een reden om in het ziekenhuis onder leiding van de gynaecoloog te bevallen Bloedverlies Aan het einde van de zwangerschap kun je de slijmprop verliezen. Dit is slijmerige afscheiding, waar ook bloed bij kan zitten. De bevalling kan dan nog wel enkele dagen op zich laten wachten. Verlies je helder rood vaginaal bloed, bel ons dan direct. Leven voelen Je moet de baby iedere dag ongeveer tien keer voelen bewegen. Voel je de baby minder of twijfel je aan de bewegingen van je kind, bel ons dan direct. Ongerustheid Indien je ongerust bent, blijf er dan niet alleen mee rondlopen, maar bel ons.
Heej meid, Vanwege hoog bmi liep ik mijn controles in het ziekenhuis. Ik moest me melden op de poli, daar werd ik gewogen ( schaaaaam) en bloeddruk gemeten. Daarna bezoek aan gyn of verloskundige van het ziekenhuis. Op de poli kreeg ik info mee over wanneer ik moest bellen. Ik meen dat ik dit pakket info kreeg met een week of 30. Ook stond ik ingeschreven bij een 'gewone' verloskundige. Daar kwam ik verder niet voor controles, maar zij kwamen na de geboorte wel voor de controles thuis. Mijn ziekenhuis had ook info avonden over bevallen in t ziekenhuis, hier werd ook info verstrekt. Ik wens je een goede zwangerschap!
Thnx all. Ik was niet op de hoogte dat ik ook een verloskundige moest zoeken voor nacontroles. Ik hoef niet op de weegschaal, de 2e keer dat ik kwam werd er naar mijn gewicht gevraagd, en verder niet. Oke dus info over eventueel bevallen krijg je pas later? Ik loop bij de gyn ivm tumoren in mijn lever, mijn bmi, en nog een aantal zaken.. Misschien toch ook maar wat dingen aan de gyn vragen woensdag. Thnx voor alle reacties @Jess93, thnx voor het lijstje!!