32 weken zwanger en de baby ligt met hoofdje omhoog.

Discussie in 'De bevalling' gestart door Ann0000, 25 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ann0000

Ann0000 Lid

17 aug 2020
    26
    21
    3
    Vrouw
    Vandaag controle gehad, 32 weken zwanger van mijn 2de kindje. De baby lag met 29 weken en nu met 32 weken met het hoofdje omhoog. Gelukkig ligt het nog niet met de billen of benen in mijn bekken.

De verloskundige maakt zich nog geen zorgen. Ik daarin tegen wel, wat is jullie ervaring? Over twee weken mag ik weer op controle en kijken we weer verder.

2. Mamavanfinnennoa

2 feb 2021
    12
    7
    3
    Vrouw
    Dat hoeft met 32 weken nog niks te zeggen hoor. Zou me inderdaad niet te veel zorgen maken nog! Hier heeft onze dochter tot 37 weken in stuit gelegen en is de dag voordat de versie gepland stond zelf nog gedraaid!

Ann0000 vindt dit leuk.
  3. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    Draaien kan nog, dus ik zou de verloskundige volgen en je niet druk maken.

Ann0000 vindt dit leuk.
  4. Mimus

Mimus Fanatiek lid

26 okt 2015
    2.267
    2.464
    113
    Kindje heeft nog alle ruimte om te draaien..
    Maar snap dat het je wel bezig houd..

Hier tijdens de vorige zwangerschap is ze rond dat termijn in stuitpositie gedraaid, met ruim 36 weken in de ochtend afspraak bij de vk voor een echo, lag ze nog in stuit, toen gelijk door voor voetreflextherapie op advies van vk (ben absoluut geen zweverig type, maar meer baadt het niet dan schaadt het niet) volgende morgen afspraak in zh om opties draaien etc te bespreken en toen werd er een echo gedaan en wonder boven wonder was ze goed gedraaid!

Hopelijk ligt de baby over twee weken wel goed!

Ann0000 vindt dit leuk.
  5. Muisje2016

Muisje2016 Fanatiek lid

18 jan 2016
    3.025
    5.138
    113
    Bij 32 weken ligt nog ongeveer 25% van alle kindjes in stuit, bij 36 weken (dus wanneer ze controleren en er evt een versie gedaan kan worden) nog maar 6%. Kortom, hele grote kans dat ie nog de goede kant op draait.

Als je het prettig vind om voor die tijd al iets van actie te ondernemen zou ik inderdaad kijken naar een voetreflex behandeling en eventueel iets opzoeken over moxa. Kan beiden geen kwaad, alleen ook niet bewezen dat het werkt. Een voetreflex behandeling is sowieso prettig en ontspannend.

Moxa is een staafje samengeperste kruiden dat je kunt aansteken als een soort sigaar. Het geeft warmte af en de gedachte is dat als je dit vlakbij een bepaald punt op je kleine teen houdt, daar een zenuwbaan wordt geactiveerd waardoor je kindje makkelijker zou kunnen draaien. Het is verwant aan acupunctuur. Over het algemeen doe je dit thuis met je partner samen, want jij moet ontspannen op je rug liggen en hij/zij houdt dan het moxastaafje naast je teen. Er zijn kant en klare setjes met instructies via internet te koop.

Mijn eigen ervaring: mijn oudste lag met 35 weken in stuit (en lag al de hele zwangerschap zo) en ik heb zowel moxa als een voetreflex behandeling geprobeerd. De moxa werden mijn man en ik vooral een beetje giechelig van, ik had niet het idee dat er iets gebeurde maar we hadden wel lol. Mijn dochter bewoog wel flink tijdens dat we bezig waren maar dat deed ze iedere avond dus kon dit niet persé aan de moxa toeschrijven.

Tijdens de voetreflex behandeling voelde ik mijn dochter héél veel bewegen maar draaide ze niet om. Uiteindelijk heb ik met 36 weken een versie gehad en toen is ze naar hoofdligging gedraaid. Dat ging vrij makkelijk, ze had echt maar een klein zetje nodig. Voor mijn gevoel heeft de voetreflex en wie weet ook de moxa hier wel aan bijgedragen, alsof er al wat voorwerk was verricht. Maar goed, da's dus puur mijn eigen gevoel.

Als afwachten voor jou niet fijn voelt zou ik me hier dus eens op oriënteren. Maar weet dat de kans ook groot is dat het vanzelf goed komt.

Ann0000 vindt dit leuk.
  6. rianneke1985

rianneke1985 Actief lid

6 jul 2011
    135
    52
    28
    Nu even moeder :)
    Dordrecht
    Ik had met 30 en met 32 weken echo's en telkens lag de kleine met zijn hoofdje bovenin. Ik was ook een beetje benauwd dat hij niet zou draaien, dus ik ging ook op internet speuren. Daar stond dat je op je knieën moest gaan zitten en op onderarmen leunen... beetje een soort van yoga positie. Ik had het gedaan, mijn vriend lag helemaal dubbel, maar de kleine ging als een malle bewegen en draaide goed! Sinds die keer ligt hij keurig omlaag , klaar om geboren te worden. Ik geloofde het ook niet, maar dacht ook, baadt het niet, schaadt het niet. Ik zag wel erg op tegen een versie, dus dit was ideaal!

Ann0000 vindt dit leuk.
  7. Vogelmeisje

Vogelmeisje Fanatiek lid

3 mei 2010
    1.036
    303
    83
    Mijn 2e lag ook zo, het houdt je dan wel bezig he.
    Met 37 weken is hij uit zichzelf gedraaid.

Ann0000 vindt dit leuk.
  8. Ann0000

Ann0000 Lid

17 aug 2020
    26
    21
    3
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reacties, het houdt me inderdaad erg bezig. Ben er onrustig van en vooral nieuwsgierig hoe het nu weer ligt. Kan zelf moeilijk voelen hoe het ligt omdat het nog zo bewerkelijk is dus het is elke keer weer anders.

gister avond op handen en voeten gezeten, ook daarna heel veel bewegingen dus heb t gevoel dat t wel iets heeft gedaan. Maar nog kleine 2 weken wachten tot ik weer naar de verloskundige mag. Dus geduld hebben.. ben ik zo goed in

rianneke1985 vindt dit leuk.
  9. rianneke1985

rianneke1985 Actief lid

6 jul 2011
    135
    52
    28
    Nu even moeder :)
    Dordrecht
    Ik hoop dat het bij jou ook gewerkt heeft! Succes!

Ann0000 vindt dit leuk.
  10. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Dochtertje draaide met 40.1 van dwars naar hoofdligging.
    Zoontje tot 34 weken in stuit, daarna 2 weken dwars en toen in hoofdligging.

Nog niet te druk om maken hoor.

Ann0000 vindt dit leuk.
  11. Kikker84

Kikker84 Lid

9 mrt 2021
    85
    62
    18
    Vrouw
    Mijn dochter heeft heel lang in stuit gelegen. Heb haar ook niet veel voelen schoppen, omdat ze ook nog met haar rug naar voren lag, dus tegen mijn rug lag te schoppen zeg maar. We hadden na het Hemelvaartweekend destijds een versie afspraak in het ziekenhuis. Ik zag er wel tegenop, ondanks ze in het ziekenhuis daar een heel groot expertise team hebben. Ook een heel duidelijk voorlichting filmpje gezien. Maar dan nog...het idee alleen al dat ze zo moeten duwen en trekken aan mijn buik..brrrr ... het weekend was heel fijn. Een vriend van ons doet veel met energieen enzo. Heel eerlijk..ik geloof daar niet zo in, maar hij wilde sowieso eens voelen aan een zwangere buik. De avond die volgde was bizar...heel veel pijn, gekke uitstekende bulten op mijn buik..ik kon bijna niet blijven zitten, zo druk voelde het daarbinnen ineens. Op het versie spreekuur waren we binnen 2 minuten klaar...mijn dochter was gedraaid. Ik was toen volgens mij 37 weken zwanger. Dus het kan zomaar ineens gebeuren:)

Ann0000 vindt dit leuk.
  12. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Mijn oudste dochter is met 36 wkn spontaan gedraaid van stuit naar hoofd. Thuis geboren (41+5 wkn).

Mijn jongste dochter lag in stuit en met 35 wkn dwars. Met 37 wkn zaten we bij gyn voor de versie, maar net die (onrustige, vervelende...) nacht was ze weer gedraaid, dat wist ik al bij het opstaan. Met echo gecheckt of ze niet naar stuit was gedraaid, maar lag keurig met hoofdje naar beneden. Er was veel ruimte in mijn buik, dus ik mocht zelfs met 38 wkn nog terugkomen als ze weer verkeerd zou liggen. Maar ze is netjes blijven liggen. Thuis geboren (41 wkn).

Deel Deze Pagina