zwanger en in het buitenland

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door sisisi, 21 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sisisi

sisisi Lid

20 jun 2012
    8
    0
    0
    NULL
    NULL
    haay dames, ik ben vandaag 38 weken en 3dagen zwanger van mijn eerste kind.
    nou heb ik echt veel klachten en vragen waar ik niet mee kan aankomen bij de verloskundige hier. ik snap namelijk de engelse taal niet zo goed, ik ben in canada.
    ik heb zoveel vragen, en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

1. ik verlies vaak kleine plonsjes doorzichig water met een sterk geur, wat is dat en wat moet ik doen?
    2. rechterkant van me buik doet al 2 weken pijn.
    3. mijn bovenrug doet zo een pijn, dat ik de pijn niet verdragen kan.
    4. ik hoor vaak van die knak geluidjes uit me buik?
    5. ik heb de hele tijd een misselijk gevoel.
    6. ik heb veel last van ontlasting.
    7. ik zweet de hele dag door.

kunnen jullie me helpen please.
    dank jullie wel:)

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

De grote vraag is natuurlijk.. waarom ben je in Canada en kan er niet iemand met je mee die wel behoorlijk Engels beheerst?

1. het water is waarschijnlijk gewoon afscheiding maar het is verstandig om hier wel even naar te laten kijken. Draag een maandverbandje en geef dit aan je verloskundige.

2. Goeie kans dat je kindje lekker aan die kant aan het duwen is. Zolang pijn niet ondraaglijk is, is het waarschijnlijk allemaal prima. Maar ook weer typisch iets wat je moet navragen bij een vk zodat zij je kan onderzoeken

3. Rugpijn is heel gewoon in de zwangerschap. Tenslotte moet je rug al dat extra gewicht dragen. Het is belangrijk goed op je houding te letten. Blijf goed rechtop staan. Zolang de pijn niet in scheuten komt en 'te doen' dan is er toch weinig aan de hand. Neem je rust.

4. knakgeluidjes.. geen idee

5. Misselijk..tja, ook dat is gewoon. Je hele maag, darm, ingewanden systeem zit behoorlijk in de verdrukking en daarmee kun je daar veel last van hebben. Eet kleine beetje, niet te vet en ook niet te zuur.

6. Wat betekent 'last hebben van ontlasting'? Obstipatie (verstopt zijn) is heel gewoon in de zwangerschap maar ook juist diarree kan veel voorkomen. Ook hier is de verdrukking maar ook de hormonen een grote invloed. Eet veel vezels, drink minimaal 2 liter water of thee en neem je tijd om naar het toilet te gaan. Heb je aanhoudende diarree, meldt dit dan bij je GP of verloskundige

7. Zweten.. tja, ook zo'n kwaal die veel voorkomt. Niets aan de hand, is ook gewoon. Heel vervelend maar hoort er wel bij. Dit komt ook door de hormonen en door het harde werken wat je lijf de hele tijd doet (zwanger zijn is behoorlijk hard werken)

Veel sterkte daar maar probeer iemand te vinden die met je mee kan (partner).. je gezondheid en prenataal onderzoek is heel belangrijk.

3. sisisi

sisisi Lid

20 jun 2012
    8
    0
    0
    NULL
    NULL
    dankje wel voor je antwoorden.

ik ben hier omdat mijn partner hier woont.
    maar mijn partner is ook niet zo lang hier, dus begrijpt de taal ook niet zo goed.
    toen ik hier kwam wist ik niet dat ik zwanger was.
    ik kwam er pas bij 6 maanden achter. ong 2 maanden en een half kwam ik er pas achter.

ook ben ik benieuwd wanneer moet ik nou echt naar het ziekenhuis, wat zijn de teken van de bvalling?

4. poppedopje

poppedopje Fanatiek lid

29 mrt 2010
    2.389
    1
    0
    NULL
    Vlak aan zee
    Ik vraag me toch ook af hoe je in Canada terecht komt als je allebei niet voldoende Engels spreekt of je dat in de tussentijd niet geleerd hebt. Maar daar heb je nu niets aan ;)

Ik zou eens even via Google zoeken, of op dit forum, dan zul je zien dat een bevalling op verschillende manieren kan beginnen.
    Zo kunnen je vliezen breken, beginnen vaak daarna de weeën, maar kun je ook eerst weeën krijgen.
    Het lijkt me verstandig als je je snel eens gaat inlezen! Met ruim 38 wkn zwangerschap moet je wel een beetje voorbereid zijn hoor!

5. Nummer 10

Nummer 10 Actief lid

2 feb 2012
    382
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lastig als je de taal niet goed machtig bent. Op de meeste van je vragen heb ik geen antwoord, ik heb wel een andere vraag voor je;
    Heb je al contact gehad met je zorgverzekeraar dat je in Canada gaat bevallen? Als je er nog maar kort bent, heb je waarschijnlijk gewoon je NL zorgverzekering?

Je bent dan verzekerd voor spoedeisende zorg in het buitenland maar niet altijd voor medische ingrepen die je van te voren kunt zien aankomen (zoals een bevalling)
    De medische zorg in Canada is over het algemeen duurder dan in NL. Je kunt voor een grote kostenpost komen te staan als je een bevalling niet van te voren hebt overlegd met je verzekeraar. Ook al je het wel overlegt, is er een grote kans dat je slechts het Nederlandse tarief vergoedt krijgt.
    Een eventuele reisverzekering met medische kosten helpt je dan niet, want een bevalling is na 37 weken zwangerschap niet onvoorzien.

Misschien heb je dit allang allemaal geregeld, maar ik wilde je toch even waarschuwen.

6. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Wat lastig joh! Je kan dus niet goed engels? Probeer dan 's via via een Nederlands boek over bevallen te scoren, of lees je goed in op internet! Heb je straks wel hulp als de baby er is, en ben je er verder wel helemaal klaar voor ( babyspullen, geboortekaartjes, verzekering op de hoogte etc? )

7. Immmie

Immmie Lid

15 dec 2011
    73
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jeetje....sterkte als je zo je bevalling moet gaan beginnen

8. melissie6

melissie6 Actief lid

7 feb 2012
    373
    0
    0
    USA
    Dit is inderdaad heel erg belangrijk om te regelen! Ik woon zelf in Amerika, werkt waarschijnlijk net iets anders dan in Canada maar ook hier is de medische zorg stukken en stukken duurder.

Wij zijn zelf verzekerd via Oom Verzekeringen, wat via Nederland loopt. Ik ben 100% verzekerd voor de gehele zwangerschap en bevalling, maar moest dit wel direct melden bij mijn verzekering. Op zondag positieve test in m'n handen, maandag direct naar de verzekering gebeld. Had ik mijn zwangerschap pas later doorgegeven, dan zou ik maar gedeeltelijk of zelfs helemaal niet verzekerd zijn.

Veel succes!!

9. sisisi

sisisi Lid

20 jun 2012
    8
    0
    0
    NULL
    NULL
    als je alles zo graag wil weten, mijn man was vluchteling in nederland, al 12 jaar maar ze hebben hem uit eindelijk tog geen verblijfs vergunning gekregen, nou heeft iemand van zijn famillie kring het hier geregeld en inderdaad hij spreek perfect engels, en hij heeft ons veel geholpen.
    maar nou is hij vorige week door een auto ongeluk omgekomen en hebben wij niemand, en kan ik ook niet terug reizen.
    ik heb deze forum geopend om een beetje steun te kunnen krijgen en de juiste advies en via google heb je te veel verschillende verhalen.

10. sisisi

sisisi Lid

20 jun 2012
    8
    0
    0
    NULL
    NULL
    en de rest bedankt voor jullie reacties, het is niet makkelijk om zo ver met de zwangerschap te zijn en tog zo onzeker over alles te zijn. nou heb ik inderdaad contact gezocht met de verzekeraar en die vertelde me dat ze alleen terug geven wat de kosten in nederland er van zijn, en inderdaad Canada is een duur land.
    maar op dit moment kan ik niet veel, ik heb over het algemeen wel wat dingen kunnen krijgen van aardige mensen helemaal gratis en daar ben ik ze dankbaar voor.
    ik vind het ook moeilijk omdat ik geen rechten heb hier, dus ik krijg ook geen hulp na de bevalling, ik moet maar even uitzoeken hoe ik de baby ga voeden verschonen etc.
    maar ik heb een lieve man, ook wel een beetje gestrest maar ik denk dat als het kind gezond komt dat alles goed komt.
    en aangezien wij de kosten zelf moeten betalen werkt mijn man van 7ur sochtends tot 10 savonds keihard. en ben ik nu alleen
    dus ik dacht ff kijken of ik hier iets aan heb.

sorry voor mijn uitingen ik ben een beetje verward:(

11. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.718
    113
    Lastige situatie! Ik raad je aan om zoveel mogelijk in te lezen, kennis is kracht als t om bevallen en zorgen voor een pasgeborene gaat. Het zou goed zijn als je toch kon zorgen er niet alleen voor te staan. Kan bv je moeder of een tante oid overkomen om bij je te kramen?

12. sisisi

sisisi Lid

20 jun 2012
    8
    0
    0
    NULL
    NULL

mij moeder zelf is in Nederland, en kan niet komen wegens de gezondheid van mijn vader. maar ze had het er wel over om te proberen iemand van haar vrienden kring te laten komen

13. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Hoi sisisi, Ik woon ook in Canada (Ontario) en dit topic trok mijn aandacht.

Over bevallen weet ik (nog) niet veel, want ik ben nog niet eens zwanger! Ik kan je wel wat proberen te helpen met algemenere zaken.

Zijn jullie Permanent Resident? Of alleen je man? Of allebei niet? Als jullie geen Permanent Resident zijn: Is je man officieel als vluchteling in Canada? Zo ja, dan hebben hij en zijn familie volgens mij recht op tijdelijke ziektekostenverzekering tijdens het afwachten van de procedure.

Hebben jullie alles voor de bevalling rond? Ik geloof dat een bevalling met een verloskundige (midwife) goedkoper is dan een ziekenhuisbevalling. Ik weet alleen niet of je dat nog geregeld krijgt.

Meer algemeen over jullie Engels: Bij de YMCA kun je gratis Engelse les volgen. Ik kan wel een soort bevallings-gerichte woordenlijst voor je maken als je dat wilt, zodat je in het heetst van de strijd een handvat hebt voor communicatie.

Als ik je ergens mee kan helpen, dan stuur me maar een PM! Veel succes, sterkte en geluk gewenst met de bevalling en wat erna komt!

14. sisisi

sisisi Lid

20 jun 2012
    8
    0
    0
    NULL
    NULL
    hey wat leuk, ik woon in missisauga, omdat ik aan de late kant zit is een midwife niet te regelen. mij man heeft een permanent recedince en ik heb niks. en ik ben wel geintreseert in de bevallings gerichte woordenlijst.
    wat leuk en aardig voor je moeite

thank you:p

15. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Even zien... Nogmaals, ik ben geen ervaringsdeskundige op het gebied van bevallen, maar ik doe mijn best. Heeft er iemand nog aanvullingen, dan laat maar komen. Sisisi, sorry als ik hier en daar open deuren intrap, ik weet niet zo goed hoe goed je Engels precies is.
    Komt ie:

Ik heb weeën (om de _ minuten)
    I'm having contractions (every _ minutes)

Ik ga bevallen
    I'm in labour

Kunt u mijn man/vriend/een ambulance bellen?
    Could you call my husband/boyfriend/an ambulance?

Ik heb (veel) pijn
    I'm in (a lot of) pain

Ik verlies vruchtwater/bloed
    I'm losing amniotic fluid/blood

Mijn vliezen zijn gebroken
    My water broke

Hoeveel centimeter ontsluiting heb ik?
    How many centimetres am I dilated?

Mag ik al persen?
    Am I ready to push?

Ik heb persdrang
    I need to push

Ik wil graag een ruggeprik
    I would like an epidural

Wanneer mogen wij naar huis?
    When can we go home?

baarmoedermond
    cervix

baarmoeder
    uterus

navelstreng
    umbillical cord

keizersnede
    c-section

ontsluiting
    dilation

borstvoeding
    breast feeding

flesvoeding
    formula feeding

hydrofielluier
    receiving blanket

16. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    O ja, nog even: Ik weet niet of je al permanent residence hebt aangevraagd, maar zo niet, doe dat dan niet via Canada, maar via Nederland (Wenen is momenteel het bureau dat aanvragen van Nederlanders op zich neemt). Outland heet dat. Dat mag je namelijk doen en het gaat over het algemeen een stuk sneller dan inland (aanvraag binnen Canada)! Ik weet niet of je de Nederlandse nationaliteit bezit, maar zelfs als je die niet hebt, kan het zijn dat je via Wenen mag.
    Dus voor jou zou een outland Family Class aanvraag de beste optie zijn.

Nog een ding: Als je wilt dat de baby een dubbele nationaliteit krijgt, moet je dat zelf regelen. Canadees wordt hij/zij vanzelf, want hij/zij wordt op Canadese grond geboren en volgens de Canadese wet betekent dat dat de Canadese nationaliteit wordt toegekend. Jullie kindje heeft -mits één van jullie Nederlandse nationaliteit heeft- ook recht op de Nederlandse nationaliteit, maar daar moet je wel zelf achteraan.

17. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Op zoek naar een tolk!

Die zijn er vast wel in je buurt. Moet je alleen wel voor betalen.

Het was ms slimmer geweest, omdat je pas nu daar bent, om in ned te bevallen. Hier is alles geregeld voor je. Maar je bent er pas in Canada achtergekomen dat je zwanger was?

Kan je familie in ned geen engels? Dat je desnoods via de telefoon een tolk regelt?

Je doet een beetje lelijk tegen de meiden hier, terwijl zij je alleen willen helpen, en vaak lukt dat het beste als je het hele plaatje ziet. Dus misschien niet direct er van uit gaan dat het negatief is wat er gevraagd wordt.

Verder vind ik het heel erg voor de baby dat je niet weet hoe je het gaat voeden of verzorgen.

Zoek daar ook hulp voor!

Je zegt dat als de baby gezond is dat dat dan goed komt. Maar dat weet je niet of het gezond is.

En het kan ook gewoon ziek worden.

Kan je dat dan wel via de verzekering vergoedt krijgen om je kind medisch zorg te bieden?

Denk dat je daar achteraan moet gaan per direct.

Als je zorgverzekering geregeld is kom je al een heel eind.
    In ziekenhuizen snappen ze veel hoor, ook al praat je met handen en voeten.

Heb je wel een vaste verblijfsplaats? Dus een vaste plek waar je je kindje onderdak kan bieden?

Gelukkig zijn er lieve mensen die jullie gratis spulletjes geven..

Op je vragen :

1. ik verlies vaak kleine plonsjes doorzichig water met een sterk geur, wat is dat en wat moet ik doen?

Kan urine zijn wat je verliest dat voel je niet meer zo en ruikt sterk. Afscheiding wat ruikt duidt op schimmelinfecties. Vruchtwater ruikt zoet. Maar dit soort dingen altijd laten checken. Je kan je kind er infecties mee doen oplopen, nu of tijdens de bevalling.

2. rechterkant van me buik doet al 2 weken pijn.

Duwt de baby daar? Ik heb ook beurse plekken in mijn buik. Weet je of de baby is ingedaald? Ligt het in stuit? Ligt het dwars?

3. mijn bovenrug doet zo een pijn, dat ik de pijn niet verdragen kan.

Je buik is zwaar, je rug moet dat compenseren, heel vervelend hoort erbij.

4. ik hoor vaak van die knak geluidjes uit me buik?

Herken ik niets van, lees hier wel eens van meiden dat ze dat ook hebben.

5. ik heb de hele tijd een misselijk gevoel.

Logisch, alles zit in de knel en verdrukking..en je kan altijd nog last hebben van hormonen. Of ms gewoon een griepje.

6. ik heb veel last van ontlasting.

Obstipatie en diarree zijn veelvoorkomende zw kwalen. Kan je ook in het ziekenhuis wat voor vragen.

7. ik zweet de hele dag door.

Heb ik ook. Opvliegers en bloedje heet al de hele zwangerschap. Komt door hormonen.

Sucses meid en op naar een tolk!

18. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Super! Fijn dat er mensen zijn die zo meedenken..

Denk alleen dat ze niet weet wanneer ze weeen heeft, of vruchtwater verliest, dat ze juist die vragen wil stellen denk ik?

Dus :

Wanneer weet ik dat ik weeen heb?

Wanneer moet ik bellen naar het ziekenhuis?

Hoe weet ik of ik vruchtwater verlies?

Dat soort dingetjes?

Ts correct me if im wrong ;)

19. Melindy

Melindy Fanatiek lid

2 jan 2012
    1.078
    0
    0
    Ik weet niet zeker of het helpt, maar je kan de vragen ook (vertaald) op papier aan je behandelaar geven en vragen of hij de antwoorden op wil schrijven, omdat je de taal nog niet helemaal begrijpt. Of, zoals al eerder gezegd, kijk of je een tolk kan vinden.
    (sorry voor eventuele type/gramatica fouten. het is niet mijn sterkste punt ;))

1. I often lose small amounts of clear water with a strong smell, what is it and what should I do?
    2. The right side of my stomach hurts for 2 weeks already. Is that normal?
    3. my upper back also hurts. It's almost unbareble.
    4. I often hear crackling noises from my belly. What can it be?
    5. I spent the whole time feeling sick.
    6. I have a lot of problems with going to the toilet
    7. I sweat all day.

oh en als toevoeging op de lijst van Raket78:
    Kan je langzaam praten?
    Can you speak slowly please?

Ik heb moeite met de Engelse taal
    I have troubles with the English language

Ik ben Nederlands
    I'm dutch

20. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    @Melindy: Sper aanvulling! Even nog inhakend op de ontlastingsproblemen:

verstopping
    constipation

diarree
    diarrhoea (spreek uit: dai-a-rie-a)

@ Ukoldaatje: De tip voor een tolk is een goede. Ik heb een soort woordenlijst voor noodgevallen samengesteld, maar een tolk is natuurlijk beter en comfortabeler. Ik zou mezelf aanbieden als ik wist hoe ik in Mississauga moest komen (heb geen auto).
    Verder kan ik me voorstellen dat Sisisi zich wat aangevallen voelt; vragen als: hoe kom je terecht in Canada als je de taal niet spreekt, kunnen wat hard aankomen bij iemand die in een moeilijke situatie zit, ook al is de vraag wellicht niet zo negatief bedoeld als deze overkomt. Er zijn immers veel omstandigheden denkbaar waaronder je in dit soort situaties terecht kunt komen, ik kom ze bij de YMCA geregeld tegen (ik werk er niet nee, maar heb er o.a. sollicitatietraining gedaan en volg er nu Franse les). Ik zou zeggen: Bezoek de YMCA. Wie weet kunnen zij je bijvoorbeeld aan een tolk helpen.

Hoe dan ook, Sisisi, het wordt waarschijnlijk tijd dat je je -voorlopig in het Nederlands- als de wiedeweerga op de bevalling gaat voorbereiden. Het is natuurlijk wel waar dat er nog nooit één is blijven zitten -dus de baby komt er wel uit- maar het lijkt me voor je gemoedsrust beter om te weten wat je te wachten staat. Zo is de kans groter dat je kalm blijft en kun je ook aan de bel trekken als iets niet goed verloopt. Maar dan moet je wel weten wat "niet goed" is!

Houd er ook rekening mee dat de bevallingscultuur hier anders is dan in Nederland. Pijnbestrijding (met name ruggenprik) is hier eerder regel dan uitzondering, en 1 op de 4 ziekenhuisbevallingen eindigt met een (al dan niet geplande) keizersnede. Een keizersnede is iets, waar ik in jouw geval alleen mee akoord zou gaan als het niet verantwoord is om het anders te doen, want een keizersnede is vele malen duurder dan een vaginale bevalling. Het kan zijn dat je, ook bij een normale bavalling, tot 48 uur in het ziekenhuis verblijft. Kraamzorg bestaat hier niet. Consultatieburo ook niet.

Over de verzekering: de baby wordt geboren in Ontario en heeft daarom geen wachtperiode voordat hij/zij verzekerd is. de baby heeftdus meteen recht op OHIP (Ontario Health Insurance Plan). OHIP is gratis.
    http://www.health.gov.on.ca/english/public/pub/ohip/eligibility_2.html (is in het Engels)
    Nadat de baby is geboren, krijg je een formulier voor Ontario Health Coverage Infant Registration (formulier 4440-82). Vraag erom als je het niet vanzelf krijgt. Je moet daarop gegevens invullen en aangeven dat je in Ontario woont en daar het komende half jaar ook blijft wonen. Het is dus het beste als je partner het invult omdat hij PR is en jij nog niet.

Deel Deze Pagina