Begin september heb ik een MA gehad van een tweeling. Vol verbazing maar heel erg blij hadden we 35dgn daarna alweer een mooie positieve test in handen. Ondanks de zenuwen of het dit keer wel goed mocht gaan was ik op de eerste echo precies 7wkn wat goed overeen kon komen met de daadwerkelijke termijn. Ik heb geen idee wanneer mijn eisprong geweest moet zijn namelijk. 5 dagen later kreeg ik bloed verlies dus heb ik direct de vk gebeld en kon ik de volgende dag voor een echo komen. De kleine deed het super en was zelfs 8dgn gegroeid ipv van 5dgn. Wel bleek uit de echo dat mijn placenta op de opening ligt. Nu weer 4dgn later weer een bloeding gehadaar nu iets heftiger dan vorige keer. Van de bloedingen voel ik niks ook geen buikpijn of kramp. Het maakt me zo onzeker.... Toen ik de bloeding ontdekte gelijk weer de vk gebeld en die adviseerde mij te gaan liggen. Ik doe super voorzichtig en rustig maar toch gebeurt het. Nu krijg ik aankomende maandag weer een echo. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met bloedverlies waarschijnlijk vanwege een laagliggende placenta zo vroeg in de zwangerschap?
Ik heb ook inderdaad een laagliggende placenta... Heb met 13+4 een fixe bloeding gehad. Is gelukkig niet schadelijk. Het komt gewoon door de vele bloedvaten in de placenta. Aldus de gyneacoloog. Bij blijvende bloedverlies adviseerde hij rustig aan te doen. Maar niet op de bak te gaan liggen dus gewoon je dagelijkse dingrns doen maar niet te veel bukken en tillen. Hoop dat je snel geen last meer hebt!
Als er gezegd is dat je plat moet liggen zou ik dat dus ook doen... Ongeacht wat mensen hier zeggen. Je vk weet immers waar ze het over heeft. Verder kan je placenta idd mee omhoog getrokken worden met de groei van de bm, maar bij sommigen gebeurd dit helaas niet. Je hebt dan een zogenaamde placenta previa.
Ik heb ook bloedverlies gehad met 10 weken zwangerschap. Het was gelukkig niet erg veel maar ben er toch van geschrokken. Oorzaak was een laag liggende placenta, precies voor de uitgang. Gelukkig is dit weer door de baarmoeder omhoog getrokken. Hoop dat dit bij jou ook gebeurd, maar denk het wel want dit is meestal zo.
Bedankt voor jullie reacties. Heb gelukkig geen bloed meer gezien vandaag. Op internet lees ik veel over het 2de en 3de trimester en de mogelijke gevolgen van een laagliggende placenta maar over het eerste termijn kan ik eigenlijk niks vinden. Ik hoop dat ze maandag kunnen zien of het echt van de placenta komt of dat het misschien toch een andere oorzaak heeft. En natuurlijk sowieso hopen dat die placenta snel naar boven groeit.
Dat is zeker schrikken als je opeens bloedt. Bij mij werd de placenta previa met 18 weken ontdekt en heb die nog steeds. Mijn tip is gewoon een paar dagen erg streng te zijn voor jezelf. Bedrust hoe vervelend ook en die placenta even goed laten herstellen. De kans is groot dat de placenta binnen korte tijd weggroeit. Veel mensen hebben vroeg in de zwangerschap een voorliggende placenta zonder het te weten. Omdat je bent gaan bloeden zijn ze er achter gekomen. Vaak groeit de placenta voor de 20 weken echo voldoende weg. Mijn is verteld dat het pas later in de zwangerschap kwaad kan. De bloedvaten zijn nog erg klein in de placenta en je lichaam zal nog niet snel over gaan op weeën. Neem de rust serieus maar maak jezelf nog niet bang. De kans dat het goed komt is vele maken groter. De kans dat het fout gaat erg klein.
Tijdens de laatste zwangerschap heb ik ook veel bloedverlies gehad in het eerste en gedeeltelijk in het tweede trimester. Ik had een laagliggende placenta en een hematoom dus bij mij was niet zo duidelijk waar het bloedverlies van kwam, kon van beide zijn. De vk constateerde toen de laagliggende placenta waardoor ze me doorstuurde naar het ziekenhuis voor een echo. De gyn daar maakte zich niet zo druk en vond dat je daar nog niet echt over kon spreken tijdens het eerste trimester omdat de baarmoeder nog zo klein is en de kans groter is dat het allemaal nog wel op schuift. Dat was bij mij inderdaad ook het geval want tijdens de 20 weken echo lag de placenta nog wel dicht bij de uitgang maar er niet meer overheen. Bij 30 weken lag ie voldoende bij de uitgang vandaan.
Hier bij beide zwangerschap een laagliggende placenta en flink wat bloedingen. Bij de eerste is hij mooi omhoog gegaan, deze keer nog afwachten. Het maakt zeker onzeker helemaal met wat je al hebt meegemaakt. Goed het advies van je gyn volgen zij is de deskundige
Hier ook. Bij mijn tweede zwangerschap gebloed van week 5 t/m week 13 door placenta voor de baarmoedermond. En ze ligt nu heerlijk boven te slapen. Meestal komt het goed en trekt de placenta verder omhoog. Maar wel goed dat ze het checken!
Net weer een echo gehad ivm het bloedverlies van vrijdagavond. De baby doet het prima is keurig gegroeid en bewoog ook een beetje. Er is nog een keer gekeken en de bloeding komt echt van het verschuiven van de placenta. Ik moet rekening houden met nog een aantal bloedingen. Ook was er nog een klein plekje bloed te zien van 6x7mm in de baarmoederhals. Ben blij dat het met de baby goed gaat maar echt gerust ben ik er niet op. Hoop dat die placenta snel naar boven verplaatst. 26 november de termijnecho hopen dat we die tijd doorkomen zonder bloed....