Hoi Meiden, Ik moet even mijn verhaal kwijt. Ik ben nu 21 weken zwanger van de 2e en gisteren avond kreeg ik opeens krampen die regelmatig tussen de 5 a 10 minuten kwamen en die een minuut duurden. Dus daar schrok ik nogal van zeker omdat ze niet super pijnlijk maar wel zwaar gevoelig waren moest af en toe ook wat zuchten ook al kon ik er wel doorheen praten. Ik dus de vk gebeld die idd de contracties ook kon voelen aan mijn buik. Daarna getoucheerd en alles voelde nog dicht aan gelukkig. Toch even op controle naar het ziekenhuis om via een inwendige echo mijn baarmoedermond op te meten. Die bleek wat aan de korte kant te zijn 2,3 cm. Hij vertelde dat dit nog geen risico was maar dat tussen de 2-3 cm wel verkort was en pas bij 1,5 cm risico vormde. Daarna werd ik naar huis gestuurd met de mededeling dat ik rust moest houden. Ik mag de normale dingetjes doen qua lopen en koffie pakken, douchen etc en licht huishoudelijk werk maar op het moment dat mijn buik gevoelig wordt moet ik gaan liggen en krijg ik weer regelmatige krampen dan moet ik weer aan de bel trekken want dan meten ze mijn baarmoedermond weer op om te zien of er ook wat gebeurd. Hij vertelde dat het namelijk ook zo kon zijn dat ik gewoon een verkorte baarmoedermond van mezelf had. Ook vertelde hij dat hij mij niet in de risicogroep zag voor vroeggeboorte omdat ik al een voldragen zwangerschap heb gehad en nooit een operatie aan mijn baarmoeder. Daarnaast stuurde hij me naar huis omdat ze bij 21 weken nog niet ingrijpen dat doen ze pas vanaf 24 weken. Was best wel even schrikken. Gelukkig heb ik goed kunnen slapen en voelt mijn buik vandaag ontspannen aan. Maar moet wel zeggen dat dit een groot stuk onbezorgdheid van de zwangerschap weg haalt zeg...pffff... Moest het even kwijt en als er meiden zijn die hier ervaring in hebben hoor ik het graag.
Eventjes een dikke knuffel voor jou! Wat ik wel zou vragen is om over een week bijvoorbeeld nog eens te laten kijken naar je baarmoedermond. Zo kunnen ze zien of het inderdaad steeds korter wordt of dat je gewoon van jezelf een verkorte baarmoedermond hebt. Ik liet me niet zomaar afschepen met het verhaal; We grijpen pas in vanaf 24 weken. Als je volgende week dan ziet dat hij niet weer korter is geworden geeft je dat misschien toch wat meer rust.
Ik heb het ook gehad, maar dan op 28 weken! Kreeg harde buiken om de 5 minuten, naar het ziekenhuis gegaan en baarmoederhals was ook aan het verweken (2,5cm ongeveer) en 'het eerste topje' van ontsluiting was er ook! Tegen de avond mocht ik weer naar huis gaan en me wat rustiger houden. Ik had ondertussen een dochter van 10 maand dus dat werd moeilijk! Op 30 weken kreeg ik weer weeen om de 5 minuten, terug naar het ziekenhuis een daar een kleine week aan de weeenremmers gelegen + longrijping. Gelukkig kreeg ik geen ontsluiting en mocht ik na die week weer naar huis met advies het rustig aan te doen! Ben uiteindelijk pas op 39.4 weken, nadat ze me de dag ervoor gestript hebben. Kreeg daardoor weeen maar die stopten tegen de avond weer, 's morgens mijn water gebroken (aangezien mijn zoontje ook te zwaar werd)! Maar mochten ze mijn vliezen niet gebroken hebben, ben ik vrij zeker dat ik overtijd zou gegaan zijn!! (Gelukkig niet want hij woog nu al 4315gram!!)
Bedankt voor jullie reacties. Ik denk ook echt dat ik ff weer vertrouwen in mijn lijf nu moet krijgen en ik denk dat ik volgende week ook nog om een meting vraag omdat het me toch niet helemaal lekker zit. @Lisa Pfff fijn om je verhaal te lezen en ik hoop ook dat dit kleintje gewoon tot 39 weken blijft zitten net zoals zijn grote zus. Vandaag wel weer wat lichte kramp maar gelukkig nog niet zo erg als maandag en als ik het niet vertrouw ga ik maar direct de vk bellen...dan worden ze maar gek van me hahahahah