Hoi meiden. Ik heb een vraag voor jullie allemaal. Ik woon dus niet in Nederland, maar in Turkije. Hier hebben we niet zoiets als kraamhulpen. Mijn schoonfamilie kan me wegens omstandigheden niet komen helpen of bijstaan wanneer ik net bevallen ben en mijn eigen moeder komt wel 2 weken over vliegen. Maar na die tijd, of voor die tijd wellicht, sta ik er toch in zekere zin alleen voor. Natuurlijk hebben ze hier wel een bureautje waar ik met spoedige vragen terecht zou kunnen, mocht het niet anders kunnen. Ik ben nu 23 weken zwanger en ik zou toch graag wat ''nederlandse'' informatie willen inwinnen. Ik beval in Augustus, dus dan is het hier heet, heel heet. Denk aan tempraturen van rond de 40 graden. Alle tips zijn welkom, maar ik heb wat specifieke vragen. Ik wil graag borstvoeding geven, maar de vraag blijft hetzelfde. Om de hoeveel tijd moet het kindje drinken met de voorgaande tempraturen. Mocht ze indien nog slapen, moet ik haar dan wakker maken. Tips over de bed opmaak. Is slapen in een romper met korte mouwen voldoende? Hoe kun je makkelijk zien of een baby te warm of te koud is? Ik heb gelezen dat je een pas geboren baby altijd goed moet aankleden, geldt dat ook voor deze tempraturen? Ik wil ons meisje meteen in haar eigen kamer laten slapen, dit is de koelste kamer in huis. Mag er in de nacht een raampje open staan of is dit niet goed? Hoe kan ik tegen gaan dat ons meisje zich op haar buik gaat draaien, of is dit pas latere zorg. Is het verstandig een hydrofiel om haar heen te leggen zodat ze niet kan draaien? Verder zijn alle tips voor pasgeboren babytjes welkom, het is, zoals je vast merkt, ons eerste kindje en ik kan me nog al onzeker maken over dingen zoals hier boven beschreven. Bedankt voor jullie tijd en antwoorden alvast.
Ik ga geen BV geven maar ik ben woensdag bij de verloskundige geweest (ik beval begin aug) en ze zei dat je in het begin het babytje best wakker maakt. Ze moeten om de 4 uur eten dus 6 maal per dag.. natuurlijk is het niet erg dat een babytje is een uurtje langer slaapt.. zolang ze min. 5 maal per dag eten hebben. Wij hebben een slaapzak gekocht met korte mouwen & ook hemdjes (rompertjes denk ik dat jullie dit noemen) met een kort mouwke voor onderaan. Als het deze zomer in belgie echt warm wordt doen we haar voor te slapen geen pyjama aan maar gewoon zo een hemdje of een hemdje met een t-shirtje. We hebben een donsdeken gekocht maar als het echt warm is gebruiken we een lakentje Babykes krijgen uitslag van de warmte.. zo een soort brubbeltje.. En goh.. je moet een baby natuurlijk niet in zijn bloot gat buiten leggen als hij pas geboren is en uit de wind houden.. maar te warm aandoen is natuurlijk ook niet goed, dan gaan ze zweten en krijgen ze uitslag enz... Raampje open.. goh.. wel opletten.. als het zou waaien.. zo in de tocht staan is niet goed denk ik & natuurlijk een muggenraam plaatsen.. Hoe kan ik tegen gaan dat ons meisje zich op haar buik gaat draaien, of is dit pas latere zorg. Is het verstandig een hydrofiel om haar heen te leggen zodat ze niet kan draaien? => er zijn nu speciale matrasjes tegen wiegendood...
Toch even vermelden: ik ga een beetje af op de dingen die ik van mijn zussen / schoonzussen geleerd heb & wat de vroedvrouw me gezegd heeft.. (ik ben ondertussen 10 x tante maar ik heb zelf nog geen kinderen dus voor mij is het ook een beetje nieuw)
Wat goed dat je je zo voorbereid. Ik zou een heel verhaal met tips kunnen schrijven, maar misschien kun je via een vriedin in NL een boek/informatiemap lenen die je als hoogzwangere krijgt van de kraamorganisatie. Daar staat heel veel info in, over flesjes en badjes maken, temperaturen, hoe vasthouden, bed opmaken etc. Op websites van kraamorganisaties staat ook veel info, bijvoorbeeld: Warm weer - Kraamzorg Naviva | Wij doen meer dan alleen beschuitjes smeren! Als je oo google intypt 'de beste tip van je kraamhulp' vind je verschillende forums die helemaak volstaan met tips. Zoals borstvoeding in het oog druppelen als de baby een ontstoken oogje heeft, en de billetjes de eerste dagen insmeren met vaseline. De allereerste ontlasting (meconium) is net zwart teer, dat krijg je er moeiilijk af als je geen vaseline hebt gesmeerd. Voor jezelf: koop kraamverband zonder plastic erin, zeker met die warmte wil je zelf geen infectie of broeiplekken door die megaverbanden. Kotex in een zwart pak is zonder plastic. Als een baby te warm is kun je dat voelen in het nekje, die is dan warm en klam. Aan de handjes en voetjes voelen zegt niks, sommigekindjes hebben altijd hele warme of juist hele koude handen. De eerste week temperatuur je je baby bij elke luier/voeding, dus meerdere keren per dag. Niet alle babies kunnen zich zelf meteen goed op temperatuur houden, ook bij 40 graden buiten kan een baby ondertemperatuur hebben. De eerste weken draagt een baby in NL daarom, ook in de zomer, meestal lange mouwen. Onze zomerbaby lag vanaf een week of 4 soms in een romper in de kinderwagen als het heel warm was.
Ooh dat lijkt me wel spannend zeg! Ik geef ook bv. Ik gaf gewoon op verzoek, een babytje kan denk ik wel goed aangeven wanneer ze honger of dorst heeft. (Al zou ik dr 's nachts met zulke temperaturen wel om de zoveel uur voeden) Ik zou haar 's nachts zeker niet te warm aankleden, maar ook niet naast een open raam liggen. Het tocht toch snel als er een klein beetje wind staat en dan kunnen ze snel ziek worden of last krijgen van krampjes (heb ik me laten vertellen) Op dr buik draaien doet ze als het goed is nog niet de eerste weken En zoals hierboven al gezegd is, bij elke verschoning temperaturen en alles opschrijven, zodat je kunt zien of de temperatuur constant blijft. Hier moest ik ook alle tijden van voedingen opschrijven en hoelang ze gegeten had, zodat ze konden kijken of dit "normaal" is. (minimaal zoveel voedingen etc.) Verder zou ik gewoon op je moeder-instinct vertrouwen en op je kindje, ze geven het als het goed is snel genoeg aan als het warm is of ze het te koud hebben en gewoon regelmatig even kijken en controleren, dan komt het vast goed! Heb je geen schoonfamilie die hier ervaring in heeft en je tips kunnen geven? Heel veel succes en geniet ervan in ieder geval!!
spannend! ik zou als ik jou was gewoon info zoeken op formus over kraamzorg. het zijn voornamelijk practische zaken die je niet weet. veel komt echt ook van zelf. mijn kraamhulp zei: doe wat jij denkt dat goed is, want je instinkt weet meer dan je hoofd. ook een tip. zoek op youtube hier vind je uitleg over bv een luier verschonen en hoe je kindje aankleed ed. kun je het ook zien.
Ik zou de vragen over de borstvoeding ook even hier bij de lactatiekundige posten. En Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding is een goede site.
Super meiden, hartstikke bedankt voor jullie antwoorden, daar kan ik zeker wat mee. Schrijf alles op zodat ik het makkelijk terug kan pakken.