Wij zijn er net achter dat we ons 1e kindje verwachten. Super leuk natuurlijk! Maar we hebben geen idee wanneer je wat regelt. 1e afspraak verloskundige is gemaakt. Maar de rest dan? Wanneer begin je aan de babykamer, wanneer regel je het erkennen van het kindje enz enz... Is een lijst?
Gefeliciteerd met je zwangerschap! Het belangrijkste is inderdaad eerst de afspraak bij de verloskundige. Het is natuurlijk per persoon verschillend maar volgens mij is rond de 20 weken een mooie termijn om met de babykamer te beginnen. Eerder of later kan natuurlijk altijd . Het erkennen van het kindje hebben wij gedaan voor de 24 weken, dat wordt volgens mij ook geadviseerd (voor het geval je kindje eerder geboren wordt).
Tijdens de eerste afspraak bij de verloskundige kregen wij een boekje waarin per week stond waarin je alles moest regelen. Kraamzorg, erkenning etc. Babykamer is natuurlijk aan jezelf, maar ik denk dat de meesten rond de 20 weken beginnen.
Gefeliciteerd!! Eerste stap is verloskundige, tweede bij ons was kraamzorg, dat moesten we voor 16 weken aangemeld hebben. Kinderopvang moesten we ook rond de 16 weken inschrijven (en eerste keuze was toen helaas al vol). Verloskundige zal ook aangeven als je dingen moet regelen. Kamertje zijn wij vorige week mee begonnen, we verbouwen de bovenverdieping nu, en dat is hopelijk eind maart klaar. Maar je hoort veel dat mensen rond de 20 weken beginnen met regelen van de kamer. Via de verloskundige of kraamzorg kan je uitzetlijsten krijgen (en bij alle babywinkels ook ) Erkennen geen ervaring mee, we zijn getrouwd.
Wat de anderen al schrijven. Kinderopvang zou je even moeten kijken wat de wachttijd is, toen ik zwanger was waren en wachtlijsten en heb ik bij de eerste met 11 weken ingeschreven, dat was eigenlijk al laat. Bij de tweede had ik eerst een miskraam gehad, maar wel meteen weer ingeschreven voor een plekje. Vervelend is dat je dan moet bellen, maar ze liet de plek gewoon staan en ik moest maar bellen als ik een nieuwe datum had
Met 12 weken de kraamzorg Voor 24 weken erkenning ivm levensvatbaarheid Kamertje wanneer je wil, hou wel rekening met evt levertijden
Kwam er pas met 6,5 week achter dat ik zwanger was. Meteen afspraak bij de vk geregeld. En huisarts gebeld dat ik zwanger ben. Na de 12 weken echo gaan kijken wat we willen aan spullen voor her kamertje en kinderwagen ed (Willen alles nieuw kopen, dit heeft meerdere redenen waarom ). Vandaag kraamzorg geregeld, straks zorgverzekering bellen om te melden dat ik zwanger ben. Ondertussen kamertje aan het opruimen en spullen weg aan het doen. En we zijn langzaam maar zeker spulletjes aan het verzamelen. Maar je krijgt inderdaad genoeg boekjes waarin staat wanneer je wat moet doen. En ook je vk zal je daarbij helpen. Ennuh.... Gefeliciteerd!!
Voor een aantal belangrijke zaken geeft de verloskundige aan wanneer je dat moet regelen, bv. Kraamzorg, kind erkennen, bed op klossen.. Voor het kamertje en de andere spullen is dat natuurlijk helemaal aan jezelf. Als je het geslacht wil weten zou ik na de 20 weken echo pas hiermee beginnen, dan kun je gerichter zoeken. Ik ben zelf rond de 25 weken begonnen met spullen uitzoeken.
Gewoon beginnen wanneer je het uitkomt.. zoals andere zeggen, kraamzorg etc. Komt wel ter sprake bij de verloskundige. En als je het geslacht wilt weten dan zou ik daarna met het kamertje etc beginnen. Ik zou wel iedere maand wat doen / kopen.. Zo hoef je niet alles in één keer aan te schaffen.
Gefeliciteerd! Ik zou ook even je ha bellen om te melden dat je zwanger bent zodat hun ook er van op de hoogte zijn als je bijv medicatie oid nodig heb Wens je een voorspoedige zwangerschap!
Gefeliciteerd! Dit verschilt natuurlijk heel erg per persoon. Ik ben nu 14 weken zwanger en ben langzaam aan wat spullen aan het kopen. Box/badje etc. Met de kamer en kinderwagen wachten we tot na 20 weken. Verder koop ik steeds wat zodat je niet alles in 1x hoeft te kopen. Kraamhulp kan je wel al heel snel inschrijven, dit in verband met eventuele drukte bij het kraambureau. Erkenning regelen wij ook rond de 20 weken.
Hier een foto van ons boekje van de verloskundigenpraktijk. De kinderwagen hebben wij al gekocht, net toen we op 9.5 week zaten, dit omdat het een showmodel was en onze droomwagen. Te mooi om te laten staan. Onze babykamer krijgt 20 januari er vinyl in, lag laminaat maar zelf niet tevreden over. Daarna gaan wij de meubels bestellen. Duurt gemiddeld zo'n 4-6 weken. Zodra de nieuwe vloer er eigenlijk in ligt gaan wij alle spullen langzaamaan gewoon kopen. Zo hebben we de uitgaven niet in één keer. We hebben trouwens al wel wat klein spul. Maar neutraal.
En wat betreft kraamzorg, ze hebben zelf het liefst dat je dit regelt voor de 16 weken Ivm plannen. Wij schrijven ons vanavond in.
Hoi, Gefeliciteerd! Je moet de kraamzorg en kinderopvang inderdaad op tijd regelen zoals de rest al zegt. De kamer doe je wanneer je daar zin in hebt de regel is dat met 37 weken alles wel klaar moet zijn incl klossen onder het bed. Je kan op internet of baby winkels handige uitzet lijsten krijgen met alles wat je in huis moet hebben voor de baby. En zoals al gezegd kan de vk veel met je doornemen. Groetjes
Kraamzorg voor 16 weken Erkenning het liefst voor de 24 weken Kamertje is aan jezelf Verloskundige kan je nu al bellen
Aaah dankjewel voor alle reacties ladies echt super!! Er komt zoveel op je af ineens dat ik even het overzicht kwijt was... 2 Februari horen we vast ook meer als we op de eerste afspraak bij de verloskundige komen. Huisarts en zorgverzekering zijn ingelicht. Kraamzorg ook maar meteen aangevraagd. Kinderopvang hebben we denk ik niet nodig.... Denk dat het ook allemaal wat concreter wordt als het kindje wat verder gegroeid is.
Ik zou de 12 weken echo afwachten en dan krijg je bij de VK bij elk bezoek te horen of iets te lezen wat je moet regelen.