Hoi Ik ben momenteel bijna 20 weken zwanger, maar voel nog steeds geen leven van de baby. Bij de laatste controle (5 weken terug) klopte het hartje stevig en maande de gyneacoloog om regelmatiger rust te nemen. Ik ben reeds moeder van twee meiden - tijdens de laatste zwangerschap voelde ik de baby al met 16 weken schoppen. Maar nu voel ik nog steeds niets. Ik probeer me niet extra druk te maken, maar het houdt me wel bezig. Ik heb veel last van krampen in mijn onderbuik, na een activiteit maar ook tijdens stilzitten. Bij mijn eerste zwangerschap heb ik het HELPP syndroom gehad waardoor mijn oudste dochter is gehaald met 31 weken (bij een gewicht van 1000 gram). Ikzelf heb een vrij fors postuur en wijd het deels daaraan dat ik de baby nog niet heb gevoeld. Maar dat figuur had ik ook al tijdens de andere twee zwangerschappen. Ik heb het er afgelopen dagen met mijn schoonzussen en mijn moeder over gehad en zij waren toch wel wat bezorgd. Moet ik me nu ook zorgen gaan maken en toch maar proberen of de gemaakte afspraak bij de gyneacoloog voor aanstaande maandag te vervroegen of kan ik rustig afwachten? Kun je mij raad geven? Bedankt Inge Dijsktra Drachten
hoi Inge, je hoeft je geen zorgen te maken. Je hebt een goede echo gehad dus alle sis in orde. Meestal voel je het kindje voor het eerst tussen de 18 en 22 weken. Het heeft wel te maken met postuur, ligging van de baarmoeder en ligging van de placenta. Gewoon geduld hebben, komt vanzelf! Mirjam