Kind laten dopen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door schaakkoningin, 20 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. schaakkoningin

17 jan 2012
    67
    0
    0
    #1 schaakkoningin, 20 jan 2012
    Laatst bewerkt: 20 jan 2012
    Ik vroeg me af of jullie de beeb laten dopen. Ik wel. Lijkt me wel leuk om daarna dan een doopfeest te doen, een soort uitgebreide baby-borrel met roze of blauwe hapjes. Kan iedereen de baby ook zien enz. Maar vind het sowieso mooi om zo'n doop te doen.

Omdat er wat misverstanden over bestonden even voor de duidelijkheid: ik zou niet het kindje laten dopen vanwege een feestje. Maar ik vind wel dat de doop een mooie gelegenheid is die daarna gevierd kan worden. Ik ben zelf gelovig en mijn man ook, gaan ook naar de kerk en bidden nu ook al samen voor de baby. We laten het kindje in dezelfde kerk dopen als waar we dan precies 1 jaar eerder getrouwd zijn.

2. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

Wij hebben bewust voor geen doop gekozen.
    Wij vinden het geloof iets wat ze zelf moeten bepalen. Vooral in deze tijd!

3. zonne bloem

zonne bloem Bekend lid

26 aug 2011
    989
    0
    0
    wij niet wij zijn beiden zelf niet gelovig :)
    en idd wil het kind ooit wel een geloof dan is het vrij keus

4. tulip

tulip Niet meer actief

nee wij hebben ook niet voor een doop gekozen.

Ik vind eerlijk gezegd (weet niet hoe bij jullie de situatie is) dat je wel echt gelovig moet zijn als je je kindje wil laten dopen. Ik ken genoeg mensen die dat voor de leuk gedaan hebben, dat snap ik niet zo, mi zit er een gedachte achter.

5. Alita

Alita Niet meer actief

Ik ben van mening dat je je kind doopt om gelovige redenen en niet, zoals vele, omdat het zo leuk is. Bedoel nu niet perse jou hiermee!

Ik kan nooit zo goed tegen schijnheiligheid wat betreft geloof...tenminste als je echt geloofd en idd naar de kerk gaat enz....dan ben je gelovig maar nu niet die ene keer met de kerst of als je gaat trouwen....dus ook niet dopen dan.

Dus zoals je wel al dacht dopen wij niet hahahaha....ik ben ooit gedoopt maar doe er niks mee en mijn vriend heeft geen geloof..
    Ik vindt dat mijn kinderen het recht hebben om later zelf te bepalen wat ze willen geloven. Als baby weet je dat nog helemaal niet natuurlijk.

6. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.882
    2.883
    113
    Noord-Holland
    Wij laten ons kindje dopen. Man is katholiek, ikzelf protestant, dus het is nog even de vraag naar welke kerk we precies gaan, maar het belangrijkst is dát we ons kindje laten dopen en vragen om God's zegen en zorg over hem/haar. Om de gedachte erachter dus :)

Wat lijkt je precies "sowieso mooi aan zo'n doop"? Ik kan het niet helemaal plaatsen.

7. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Wij laten onze baby straks wel dopen, zijn ook gelovig.

Maar je laat je kind niet dopen met het idee, dan is hij/zij gelovig, wij spreken de intentie uit om ons kind op te voeden met het geloof.
    Kinderen kunnen later altijd zelf de keuze maken dmv belijdenis te doen. (Tenminste in onze kerk zo, daar kun je je kind niet laten dopen als niet 1 van de ouders belijdend lid is)

Als het niet vanwege het geloof is, zou ik alleen de babyborrel doen!

8. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.304
    2.586
    113
    Onze dochters zijn ook gedoopt en wij hebben daarbij beloofd hen christelijk op te voeden en de kerkelijke gemeente waar wij bij horen heeft beloofd ons hierin te ondersteunen.

emma gaat inmiddels mee naar de kerk en tijdens de dienst naar de kinderkring .

Als je verder niet in de kerk komt wat is dan de motivatie om te dopen? Het ritueel op zich stelt niet zo veel voor. En een babyborrel kun je altijd houden

9. schaakkoningin

17 jan 2012
    67
    0
    0
    Oh maar het is zeker wel vanwege het geloof, hoor. We geloven allebei (katholiek) en gaan ook naar de kerk. We bidden nu zelfs al voor de baby, dat hopelijk alles goed mag gaan. Dus is niet alleen om een feestje te geven, hoor ;). Maar lijkt me wel leuk om erachteraan een feestje te geven. Juist omdat we de doop ook als iets serieus zien.

10. roosje01

roosje01 Bekend lid

5 mrt 2009
    503
    0
    0
    brabant
    wij hebben onze dochter ook laten dopen, de tweede zal ook gedoopt worden. Wij zijn ook in de kerk getrouwd en we vinden het belangrijk dat onze kinderen gedoopt worden. Mochten ze later zelf kiezen om er niks mee te doen dan zijn ze daar vrij in maar we willen het geloof wel aan ze mee geven. We zijn helemaal niet streng gelovig of zo we gaan bijna nooit naar de kerk maar ik geloof wel dat er meer is tussen hemel en aarde.

Ik hoop niet dat de rede van de doop is dat jullie een leuk feestje kunnen geven... dat zou ik zelf de verkeerde rede vinden. Een feestje geven kan immers altijd!

11. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.304
    2.586
    113
    Bij ons kwam de familie en vrienden uit de kerk mee naar huis en hebben we gezellig koffie gedronken en een kop soep gegeten.
    En in doopjurk natuurlijk met de opa's en oma's op de foto.

Dopen is zeker een serieus iets maar ook heel feestelijk!!

12. schaakkoningin

17 jan 2012
    67
    0
    0
    nee, dat is zeker niet de reden (zie bericht daarna). We zijn trouwens ook in de kerk getrouwd. In september vorig jaar. En september dit jaar komt onze 1e! Zo leuk! We laten hem of haar dopen in dezelfde kerk, waar we trouwens ook zondags naar de kerk gaan. dus eerder: feestje vanwege de doop dan doop vanwege het feestje ;)

13. schaakkoningin

17 jan 2012
    67
    0
    0
    helemaal mee eens!

14. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Leuk dan toch! Wij zullen na de doop zeker ook koffie gaan drinken met de fam, maar geven op een andere dag een kraamfeestje!

15. Eylem

Eylem Niet meer actief

Nee, maar dat is ook logisch :) ik geloof niet en mijn man is moslim, dus zou een beetje vreemd zijn onze dochters te laten dopen ;)

16. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier ook zo. Hier kunnen de mensen die willen nog even mee naar ons huis voor koffie enzo.

17. danip

danip Niet meer actief

Wij gaan ons kindje opdragen i.p.v. dopen (hier doen we aan volwassendoop ;)) We zullen daarna vast visite krijgen, maar het wordt niet een echt "feest" Of nou ja, de dienst wel, maar daarna niet echt.

18. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik keek even gek op, maar toen las ik je toelichting dat je het niet laat dopen vanwege 't leuke feestje, gelukkig!

Ons dochtertje is gedoopt, mijn man is belijdend lid van de kerk en ik ben meelevend lid ( Ik volg wel de cathegese's en ben voornemens dit jaar geloofsbelijdenis af te leggen en dan zelf ook gedoopt te worden want dat ben ik als kind niet namelijk. ) Ik vind het voor mezelf heel moeilijk, heb dr veel strijd mee. Ons 2e kindje wat we nu verwachten zal ook gedoopt worden. We voeden ons kindje ook op volgens Gods woord, hoewel we daar onze weg nog in moeten vinden omdat we allebei anders opgevoed zijn. Ik vind 't wel heel belangrijk dat onze kinderen een teken meekrijgen, een speciaal plekje in 't koningrijk, en vind het heel erg dat ik vroeger door omstandigheden niet gedoopt ben ( al is 't alleen al om hoeveel moeite 't is voor een volwassene om tot de doop te komen.. )

19. Doritoo

Doritoo Actief lid

25 okt 2009
    221
    0
    0
    Mijn zoontje is mei 2011 gedoopt voor de grieks-orthodoxe kerk.
    Ik ben zelf niet gelovig opgevoed door mijn ouders, mijn man wel door zijn ouders.
    Het is in het orthodoxe geloof ook heel belangerijk dat kinderen in hun 1e levensjaar gedoopt worden.
    Ik heb mijzelf in 2009 laten dopen in Griekenland voor de orthodoxe kerk. Omdat ik niet met het geloof ben opgevoed is het voor mij nog niet zo gemakkelijk. Vooral niet om mijn zoontje straks het geloof mee te geven, dat gaat mijn man dan ook doen.

20. Annabel26

Annabel26 Fanatiek lid

25 jan 2011
    1.931
    0
    0
    Wij laten ons kindje niet dopen, de reden is simpel zowel ik als mijn vriend zijn niet gelovig. En als ons kind later toch besluit voor een geloof te gaan zullen we haar daar natuurlijk volledig in steunen!

Deel Deze Pagina