Ik word per 1 september werkloos. Ik overweeg om te proberen te gaan freelancen. Nu heb ik een paar vragen: - kan ik mijn uitkering pas later aanvragen, als freelancen niet blijkt te lukken? Blijven mijn rechten dan gelijk? -> ik heb een lang arbeidsverleden, maar de ww duurt tegenwoordig niet eindeloos meer volgens mij dus ik ben bang dat mijn ww-tijd verstrijkt terwijl ik probeer voor mijzelf te beginnen - als mijn uitkering gelijk moet starten om mijn rechten niet te verliezen, hoe ziet het dan met verdiensten uit freelancewerk? - ben ik verplicht te blijven solliciteren naar vaste banen terwijl ik ook probeer te gaan freelancen? Alvast dank, Babel
Beste Babel44, Je moet de WW-uitkering wel aanvragen om het recht op WW te laten beoordelen. Overweeg je nog tijdens je dienstverband te beginnen als freelancer? De gemiddelde uren die je besteedt als freelancer in de 26 weken voor je eerste werkloosheidsdag worden buiten beschouwing gelaten. Ga je deze uren uitbreiden? Dan worden deze uren gekort op je WW-uitkering. Als je er voor kiest om te starten als freelancer tijdens je WW-uitkering heb je 2 mogelijkheden: Als je als freelancer bij een opdrachtgever werkt, worden alleen de daadwerkelijk gewerkte uren gekort. Werk je als freelancer voor meerdere opdrachtgevers, dan word je als zelfstandige gezien. Dan worden de hoogste uren blijvend gekort. Je kunt ook toegelaten worden tot de startersperiode. Dit betekent dat je gedurende 26 weken met behoud van je WW-uitkering werkzaamheden als zelfstandige kunt verrichten. Als je dus aan het begin van je zelfstandig ondernemerschap onvoldoende verdient, zou je voor deze optie kunnen kiezen zodat je toch over inkomen beschikt. Na deze 26 weken wordt er bekeken of je op eigen kracht verder kan. Zo ja, dan stopt de WW-uitkering. Ga je niet volledig aan de slag, dan krijg je geen WW meer voor de uren die je aan je eigen bedrijf besteedt. Je inkomsten als zelfstandige worden voor 70% in mindering gebracht op je WW-uitkering. Je krijgt je WW-uitkering als voorschot. Na ruim 2 jaar bekijken wij hoeveel je van dat voorschot moet terugbetalen. Het gaat om de totale inkomsten in de periode van 52 weken na de start van je bedrijf. Het kan dus zijn dat je in de startperiode weinig verdient, maar dat je toch geld moet terugbetalen over deze periode. Tijdens je startperiode worden je activiteiten als startende zelfstandige gelijkgesteld met sollicitatieactiviteiten. Ook hoef je eventueel aangeboden werk in loondienst niet te accepteren. Met je werkcoach bespreek je de mogelijkheden die er zijn om als zelfstandige te beginnen tijdens of vanuit je WW-uitkering. Aan je werkcoach zul je toestemming moeten vragen om te starten als zelfstandige. De beslissing wordt dan genomen na de beoordeling van je plan van aanpak Actuele informatie over werken vanuit een WW-uitkering als zelfstandige vind je hier. Ik wens je veel succes in je voornemen om te beginnen als freelancer. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Dank voor de toelichting, dat klinkt best ingewikkeld eigenlijk, maar ik begrijp vooral dat ik me gewoon moet melden en dan alles bespreken met de werkcoach. Als ik enige tijd wil wachten met het aanvragen van een uitkering, hoe lang kan ik na mijn ontslagdatum wachten zonder rechten te verliezen? Ik wil dan ook de WW pas later laten ingaan, voor de duidelijkheid. Dan zou ik me nog een aantal maanden helemaal kunnen richten op te proberen freelancer te worden nl, en hoef ik wellicht helemaal geen aanspraak te maken op de WW als het goed loopt. Als ik dan een tijdje zou freelancen, en dan na bijv een jaar alsnog helemaal zonder werk komen te zitten, kan ik ook dan nog een beroep doen op de ww ivm mijn "oude rechten"? Of als ik een jaar freelance, dan toch weer ergens in dienst ga en bijv in mijn proeftijd word ontslagen, of maar een jaarcontract krijg dat niet wordt verlengd? Heb ik dan nog oude ww rechten van voor mijn freelancetijd? (ervan uitgaand dat ik nu een goed arbeidsverleden heb opgebouwd). Alvast dank, Babel44
Beste Babel44, Het eerste wat UWV doet bij een van een WW-uitkering is beoordelen of je aan de wekeneis voldoet. Dit houdt in dat je in de 36 voor je eerste werkloosheidsdag minimaal 26 weken moet hebben gewerkt. Vraag je pas na bijvoorbeeld een paar 3 maanden een WW-uitkering aan dan geldt die datum als eerste werkloosheidsdag. Daardoor mis je dus al 3 maanden aan arbeidsverleden dat meetelt voor de beoordeling. Het kan zijn dat je hierdoor niet meer aan de wekeneis voldoet en er geen recht op WW-uitkering is. Ik begrijp uit je vragen dat je graag verschillende situaties wilt beoordelen die kunnen ontstaan om je beslissing te nemen. Ik wil je vragen graag beantwoorden. Als je dit wilt stuur dan je telefoonnummer via een privé-bericht. Ik neem dan contact met je op. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare