Ontbijt test in plaats van glucose test

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Music Mama, 8 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Music Mama

Music Mama Fanatiek lid

4 jun 2012
    1.440
    0
    36
    Omdat de glucosetest bij mijn eerste zwangerschap totaal mis was gegaan (2x flauwgevallen en overgegeven) mag ik 'gelukkig' nu in plaats van de glucose test, een ontbijt test doen.
    Dit klinkt een stuk aangenamer maar ik vraag me af of er meer vrouwen zijn die dit hebben meegemaakt (dus bij eerste zwangerschap een glucosetest hebben gedaan die niet goed bevallen is en daardoor bij de tweede zwangerschap een ontwijt test mochten doen) is dit beter bevallen?
    Of zijn er überhaupt vrouwen die de ontbijt test hebben gehad? En hoe was dat?

Ik wacht de reacties af :)

2. Kattekit

Kattekit Bekend lid

10 okt 2011
    532
    0
    0
    Ik ken deze test niet, is het nuchter prikken en dan 2 uur later weer (en dan je ontbijt na de eerste prik)?
    Ik heb vandaag ook overlegd dat ik liever een dagcurve prik dan die stomme GTT. Snapte ze gelukkig wel. Ik moet om 7 uur, 11 uur en 14 uur prikken. Als dat ok is, dan is het goed.
    Ik hoor zoveel mensen die daar misselijk van worden. 75 gram suiker is ook echt heel erg veel.
    In de eerste zwangerschap moest ik met 24 weken een keer een suker extra prikken, verder niets.

3. Anja1977

Anja1977 Fanatiek lid

22 feb 2013
    2.654
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb een dag voor en na elke maaltijd zelf thuis mijn waardes mogen prikken. Deze waardes gaf ik door en de diabetoloog heeft hier naar gekeken. Geen diabetes!
    Thuis prikken gaat prima en geeft ook een duidelijk resultaat

4. Hilse

Hilse Niet meer actief

Wat een slim idee zeg ipv die glucosetest. Dat vond ik ook echt verschrikkelijk! Deze ga ik onthouden 😁

5. Lisa1987

Lisa1987 Fanatiek lid

11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    Ik ben juist hartstikke out gegaan (en spugen ) met de ontbijttest door het nuchter prikken. Daarna eet je en prikken ze na een uur nog eens om te kijken hoe je suiker daar op reageert. Je bent dus ook een paar uurtjes aanwezig in het ziekenhuis.

6. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    zo had ik het ook wel willen doen..
    getver proef dat spul nog..

7. Music Mama

Music Mama Fanatiek lid

4 jun 2012
    1.440
    0
    36
    Heb je het nu juist niet over de glucose test? Ik moet nu met de ontbijt test tussen 7.30 en 8 uur een normaal ontbijt eten.. dit ontbijt dient minimaal uit 2 boterhammen en een kop thee te bestaan.. meer eten mag.. dan moet ik tussen 9 en 10 geprikt worden en klaar! Dus niets van lang in het ziekenhuis zitten..

Met de glucose test moest ik nuchter naar het zkh, dan geprikt worden.. dan het glucose drankje.. fan 2 uur wachten en dan weer prikken.. in die 2 uur wachten ben ik dus out gegaan...

Ik ben blij dat ik die glucose test nu niet hoef maar vroeg me dus af wat de ervaringen waren met de ontbijt test

8. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

18 nov 2011
    2.497
    2
    38
    De ontbijttest is wat minder betrouwbaar, in die zin dat ze minder goed kunnen zien wat je precies binnen gekregen hebt. Dus bij afwijkende waarden is er ruimte voor meer twijfel en onduidelijkheid.

Ik heb mij tweede zwangerschap een 'spontane' onbijttest gehad. Ze prikten bij de verloskundige m'n suiker na het ontbijt als een eerste indicator. Niks aan de hand na een bak yoghurt e ananas. Inmiddels weet ik dat ik op fruit minder heftig reageer dan op brood en snelle suikers. Dus had ik toen gewoon dat drankje genomen, dan hadden ze waarschijnlijk diabetes geconstateerd en was ik gezonder door en uit de zwangerschap gekomen. Ik zou dus de glucosetest doen en vragen of je kunt liggen.

9. Kim31

Kim31 Bekend lid

7 dec 2011
    539
    3
    18
    NULL
    NULL
    Geen antwoord op je vraag, maar ik vraag me wel af hoe betrouwbaar de uitslag is.
    Uit de ogtt kwam bij mij twee keer diabetes, maar heb nog nooit te hoog geprikt na het eten. In mijn geval zou het dus nooit opgemerkt zijn.

Krijg je een speciale ontbijtopdracht ofzo die gelijk staat aan 75 gr koolhydraten?

10. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Wordt er wel een nuchter waarde bepaald? Want dat zou ik persoonlijk wel essentieel vinden. En daarnaast moet je wel echt realistisch eten en niet 'smokkelen' door iets zonder suikers/koolhydraten te kiezen.

Zwangerschapsdiabetes is niet leuk, maar het is wel echt serieus gevaarlijk voor een kindje. Dus probeer er niet onderuit te komen, maar laat het echt goed nakijken. En als je het dan blijkt te hebben is het rot, maar beter dat ze het weten, dan dat je onbehandeld er mee door gaat lopen.

11. Mamaatje81

Mamaatje81 Fanatiek lid

29 okt 2013
    1.046
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja heb ik ook gehad, ideaal. Glucosetest ook gehad maar vanwege Gastric Bypass operatie en suiker intolerantie kreeg ik de ontbijtest. Veel beter vind ik en realistischer. Je gooit normaal toch ook niet zo'n bak suiker naar binnen? Ik had geen zwangerschapssuiker trouwens.

12. Djamila

Djamila Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.221
    3
    0
    Ik moet ook een afspraak maken voor de glucosetest.
    Maar die ontbijttest klinkt me veel beter in de oren. Is dat iets wat je kan vragen om te doen voordat vieze drankje? Ik zie er zo tegenop dat ik nog niet gebeld heb voor een afspraak, heb een fobie voor overgeven en het lukt me al niet om een hoestdrank te drinken. Ook het nuchter blijven staat me zwaar tegen aangezien ik vaak rond 4-5 uur al wakker wordt met honger die meteen gestilt moet worden.

13. Lisa1987

Lisa1987 Fanatiek lid

11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    Nee ik bedoel de ontbijttest, ik heb nooit dat glucose drankje gehad. Ik moest nuchter, daar eten en dan weer prikken ee uur na het eten. Ik ben bij het prikken out gegaan en vond dat uur wachten al te lang omdat ik alles hoorde suizen :) blijkbaar is het wachten bij de glucose test dus nog langer?

14. Sakura123

Sakura123 Actief lid

16 dec 2014
    353
    0
    16
    Verpleegkundige
    Rotterdam
    Ik heb de glucose test geprobeerd maar spuugde alles onder. Omdat ze me al nuchter geprikt hadden hebben we er een dagcurve van kunnen maken, die is wel erg betrouwbaar.
    Die ontbijttest lijkt me een stuk minder betrouwbaar als ze je nuchtere waardes niet bepalen.

15. Meiske80

Meiske80 Fanatiek lid

13 okt 2013
    3.319
    7
    38
    Kinderopvang
    Brabant
    Bij ons doen ze 3 keer in de zwschap de ontbijttest. Nuchter prikken en een uur na je ontbijt terug voor prikken. Tussendoor lekker naar huis of je ontbijt meenemen naar de vk.

16. IS88

IS88 Fanatiek lid

8 jul 2012
    1.133
    1
    38
    NULL
    NULL
    Ik heb inderdaad ook de ontbijttest gedaan nadat de GTT bij dl mislukt was (spugen en bijna flauwgevallen)
    Ik heb nuchter geprikt, suikerrijk ontbeten (croissant, boterham hagelslag, vruchtensap, etc) en 2 uur na het ontbijt weer geprikt.
    Wat wel gek was is dat m'n waarde niet nuchter lager was dan nuchter...

17. fidel2010

fidel2010 VIP lid

26 aug 2010
    6.659
    212
    63
    Nee hoor is niks geks aan, das een teken dat je lichaam goed werkt
    Dat heb ik zowel met zwangerschap van dl met glucosedrankje gehad
    Nuchter 5.2 na drankje 4.8

En dit keer een dagcurve
    Nuchter 5.3
    Na ontbijt 5.1

18. fidel2010

fidel2010 VIP lid

26 aug 2010
    6.659
    212
    63
    Ja 2 uur zitten op stoeltje, je mag niks niet lopen, die vieze smaak niet wegspoelen alleen maar wachten

Deel Deze Pagina