Geplande keizersnede, vragen (en dreumes)

Discussion in 'De bevalling' started by Saar22, Dec 12, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Ik weet het, het 10.000e topic.. Maar ik hoop dat jullie toch nog willen reageren.
    Gisteren heb ik te horen gekregen dat ik een geplande keizersnede ga krijgen i.v.m. de totaalruptuur tijdens de vorige bevalling en de restklachten die ik er aan overgehouden heb(nu gelukkig nog geen extreme). De gynaecologen willen het risico niet lopen met een vaginale bevalling. Maar nu heb ik een aantal vragen:
    - Wat zit fijn na een keizersnede, een pyjama of liever een nachthemd (eerste nacht sowieso i.v.m. katheter denk ik?). En wat als je weer thuis bent kun je dan een joggingbroek o.i.d. aan?
    - Wat voor ondergoed is prettig. Ik heb van mijn vorige bevalling slips liggen van de hema 3 voor 3, maar dat zijn geen gigantische hoge onderbroeken.
    - Hoe ging dat met je dreumes. Onze dochter is 1,5 en moet je toch nog wel bij veel dingen tillen. Nu begrijp ik dat dat 6 weken niet mag. Hoe hebben jullie dat opgelost? Elke dag hulp?
    - En hoe ging dat toen je in het ziekenhuis lag? Kwam je kindje een morgen bij je of hoe deden jullie dat?
    - Zijn er nog andere dingen waar ik aan moet denken, aangezien ik as. woensdag een gesprek heb met de gyn. over de keizersnede.
    - Hoe is het gegaan met de borstvoeding?

Nou brand los. Ook als ik hier dingen niet heb genoemd maar waarvan je denkt: dat is handig om nog aan te denken of zo.

Alvast bedankt.

2. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Hey Saar,

Zelf ben ik nog niet van de 2e bevallen maar ik krijg ook een geplande ks.

- Wat zit het fijnste? Ik had in het ziekenhuis een nachthemd aan, ook fijn met borstvoeding. Om daar meteen op terug te komen, die is bij mij uiteindelijk niet gelukt. Thuis had ik een (mannen)pyama aan die ik hoog kon trekken. Heb als ondergoed van de HEMA van die zwangerschapsboxers aan gehad, zaten lekker hoog en fijn!

- Mbt dreumes: onze zoon is straks 13 maanden als hij grote broer wordt. Tijdens de dagen dat ik in het ziekenhuis lig zal manlief bij mij zijn. Zoonlief gaat die dagen of bij oma logeren of oma logeert bij ons, even kijken hoe het gaat. Hij gaat nu, om te wennen, al eens een paar keer bij oma slapen, gaat tot nu toe goed. Oma zal elke dag op bezoek komen met de kleine man, 's ochtends na zijn slaapje, 's middags na zijn slaapje en 's avonds nog. Mocht het toch lastig worden met hem dan gaat mijn man naar huis met hem en blijf ik dus alleen met de baby in het ziekenhuis. Ik heb voor de 6 weken rust geregeld dat manlief 6 weken, onbetaald, verlof heeft en dat oma stand-by staat. Oma werkt nog, maar heeft extra vrije dagen apart gehouden om bij te springen.

Ik weet dat heel veel moeders toch weer heel snel alles gaan doen qua tillen etc., maar ik raad je dat echt af. Volgens mijn gyn is het nl. zo dat mijn litteken heel goed is geheeld, juist omdat ik zoveel rust heb genomen... Ik ben nu 32 weken zwanger en heb nauwelijks last van litteken terwijl het dus nog geen jaar geleden is gebeurd.

3. Senn

Senn Bekend lid

Oct 22, 2010
    713
    0
    16
    Bij de eerste een spoedkeizersnede gehad en krijg nu ook een geplande keizersnede. Ik lees dus even mee wat betreft tillen enzo, al kan mijn zoon gelukkig wel al bijna alles zelf en hoef ik hem nog maar weinig te tillen.

Wat betreft kleding: de eerste dag en nacht had ik een korte nachtjapon aan en verder ook geen onderbroek ivm de katheter. Daarna had ik lekker loszittende pyjamabroeken (die je hoog op kunt trekken) +shirts. De positieonderbroeken van Hema zijn ook perfect geschikt en zitten heel prettig. Die kun je ook lekker hoog optrekken (niks straks rond de wond). Joggingbroeken die hoog en wijd zitten zijn ook prima!

Borstvoeding kwam bij mij niet goed op gang, maar dat is natuurlijk per persoon verschillend.

Heel veel succes!

4. gusto

gusto Niet meer actief

#4 gusto, Dec 12, 2013
    Last edited by a moderator: Dec 12, 2013
    Ik ben twee weken geleden bevallen via een keizersnede en heb een dochter van 15 maanden, dus zelfde situatie.

Net na de keizersnede vond ik een nachthemd het prettigst zitten. Ik moest zelf 4 dagen blijven en na twee dagen heb ik een joggingsbroek aan gedaan. Dat ging prima want de wond zit zo laag dat de band er bij mij niet op drukte.

Ik heb ook die 3 voor 3 slips en die zijn prima. De wond zit er echt een stuk onder dus je hoeft geen andere te hebben.

Mijn dochter loopt nog niet en moet dus idd op de commode, in en uit bed en kinderstoel e.d. getild worden. De eerste week thuis heb ik 24/7 hulp gehad in huis maar sinds zondag niet meer. Ik kan haar goed zelf tillen nu voor die korte momentjes, maar dat ligt wel aan jezelf of dat lukt en aan je herstel. Ik doe eigenlijk alles alweer, behalve zware huishoudelijke dingen. Let wel op dat ik echt puur vanuit mijn armen til. Ik heb wel 3x per week huishoudelijke hulp nog.

Ik heb dochter bewust niet naar het ziekenhuis laten komen omdat ze ontzettend aan mij hangt. Het leek mij beter dat ze mij gewoon even niet zag. Achteraf heb ik daar ontzettend goed aan gedaan want toen ze me kwam ophalen en me zag was ze ontroostbaar. Als ik haar eerder had laten komen en afscheid had moeten nemen was dat drama geworden denk ik.

Borstvoeding geef ik niet, dus geen antwoord op. Die is trouwens helemaal niet op gang gekomen, ook geen stuwing oid gehad.

Edit: verschonen en aan en uitkleden van dochter doe ik op de bank, en wij hebben geen trappen in huis dus het tillen van haar beperkt zich tot in en uit bed en kinderstoel. Beetje vertekend beeld anders als ik het zo lees hierboven :D

5. Lous1982

Lous1982 Actief lid

Jun 22, 2011
    322
    1
    16
    Docent Nederlands
    Groningen
    Ik heb twee weken geleden een geplande keizersnede gehad en het is me heel erg meegevallen! De eerste uren na de keizersnede droeg ik alleen maar een t-shirt en een ruime hipster van de HEMA. Ik had ook nog een katheter en de verpleging kan deze heel comfortabel neerleggen als je je ondergoed draagt. Na de eerste dag droeg ik een lekkere positielegging met een simpel jurkje/tuniekje - dit knelde het minste. Inmiddels ben ik thuis en ik draag nog steeds mijn positiekleding omdat dit erg lekker zit.

Ik heb een peutertje hier rondlopen van bijna 3 en mijn vriend doet het tillende werk. Ook komen mijn ouders en schoonouders regelmatig helpen als mijn vriend werkt. Mijn vriend heeft ook al zijn vrije dagen opgespaard om zoveel mogelijk thuis te zijn, tot ik het weer zelf kan. Inderdaad niet stiekem wel tillen, hoor! Ik heb de neiging ook omdat ik me erg energiek voel maar ik wil niet dat ik straks een terugslag krijg omdat ik eigenwijs was.

In het ziekenhuis kwam mijn peutertje elke dag langs en kon zo lang blijven als we wilden. Verder deed ik het met bezoek rustig aan zodat we goed konden aansterken.

Ik geef geen borstvoeding maar ik heb wel begrepen dat dat tegenwoordig wel kan na een keizersnede, door de goede begeleiding. Mijn stuwing kwam echter wel een paar dagen later op gang door de keizersnede. Maar ik neem aan dat als je meteen aanlegt, alles sneller op gang komt.

Succes met je keizersnede en maak je geen zorgen! Ik vond het een erg leuke ervaring!

6. gusto

gusto Niet meer actief

Leuk, jij bent exact dezelfde dag bevallen als ik :p

7. Tweekids

Tweekids VIP lid

Aug 26, 2012
    13,148
    330
    83
    Female
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Misschien is een natuurlijke keizersnede iets om je in te verdiepen? :)

8. Vintage Rose

Vintage Rose Bekend lid

Oct 22, 2013
    641
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb twee keizersnedes gehad. 1x spoed de 2e gepland.
    Wat betreft het herstel ging het met de 2e sneller maar vergis je niet! Het is een buikoperatie dus je moet de eerste weken echt voorzichtig zijn dus ook niet tillen. Ik heb veel hulp gehad en manlief heeft verlof opgenomen.
    Vaak krijg je in het zh van die netbroekjes die vond ik vooral de eerste dagen erg prettig. Zelfs die vd Hema kunnen oprollen en op je wond zit dat niet echt fijn. Een nachthemd is prettiger dan een pyama en dan het liefste eentje met knoopjes die je open kunt maken ivm de borstvoeding.

Ik heb gestreden voor een natuurlijke keizersnede bij de tweede. Kindje gelijk op de borst en niet meer weg maar dat is iets wat ze niet bij alle ziekenhuizen doen.

Bij de eerste ging de bv wat moeilijker van start maar door doorzetten en hulp van een lactatiekundige heeft mijn meisje maar liefst 4 jaar en 6 mnd mogen genieten van mijn melk.
    Doordat ik mijn zoontje gelijk op de borst kreeg en hij een natuurtalentje bleek heb ik geen enkel probleem ondervonden met de borstvoeding en ook hij geniet inmiddels bijna twee jaar :)

Mijn tip.. Kijk zelf naar hoe je graag wilt dat je bevalling loopt en bespreek dit met gyn, kinderarts en anesthesist. Vraag ook of er op de dag dat je bevalt of er een lactatiekundige in huis is. Stel aan haar ook eventueel van tevoren je vragen. Laat het bevallingsplan zwart op wit in de computer zetten. Mocht de bevalling eerder op gang komen dan weten ze in het zh wat te doen.

Succes met je bevalling!!

9. Lous1982

Lous1982 Actief lid

Jun 22, 2011
    322
    1
    16
    Docent Nederlands
    Groningen
    Hee wat leuk! Gefeliciteerd!

En inderdaad: een natuurlijke keizersnede is zeker de moeite waard om je in te verdiepen!

10. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Bedankt voor de tips dames. Ik ga eerst wel in de weer met netbroekjes en dan kijken of de onderbroeken van de hema al prettig zitten.

Ik heb op zich onze dochter een jaar bv gegeven, maar door de complicaties kwam het vreselijk laat op gang en niet dankzij het ziekenhuis helaas. Hopelijk pak ik het zelf ook weer een beetje op. Ik ga zeker vragen of ik de kleine op de borst mag krijgen tijdens het hechten, maar ik lees hier niets over in de folder van het ziekenhuis.

Manlief zal sowieso wel een week of 1,5-2 thuis zijn (afhankelijk van wat de datum wordt) dus de eerste periode fulltime hulp. Daarna moet ik maar hulp in gaan schakelen voor onze dochter. Ze kan gelukkig zelf traplopen e.d. maar niet zelf in haar bedje klimmen. Evt. kan ik haar overdag in haar tentje laten slapen (kan ik al oefenen als manlief nog thuis is). Eten kan ook wel op een klein stoeltje aan tafel. Dan is alleen haar boxuurtje een probleem. Maar goed dat moeten we dan maar zien.

In de praktijk maar kijken of onze dochter het trekt om elke keer afscheid te nemen.

Ik ga nog even zoeken naar een nachthemd met knoopjes en anders moet ik mijn bigshirt maar aan met een rare tekst haha.

Ik ben woensdag met het gesprek met de gyn. al 38+1 dus zou theoretisch zelfs al een kleine kunnen hebben. Best spannend zo.

11. Eruanna

Eruanna Fanatiek lid

May 13, 2013
    1,084
    1,075
    113
    Kan je niet een paar spijltjes uit de zijkant van het bedje halen, zodat je een soort deurtje krijgt? Bij ons ledikantje kan dat wel, en dat is echt ideaal (ook als ze straks met slaapzak en al over de rand probeert te klimmen...)

12. marjolein1984

marjolein1984 Bekend lid

Dec 13, 2010
    830
    0
    16
    pedagogisch medewerker
    NULL
    Zelf geen ervaring met een keizersnee van(na) een 2e kind, dus daar kan ik geen advies over geven.
    -Had voor de bevalling een lang nachthemd (had geen geplande keizersnee), maar vond dit ideaal na een keizersnee. pyjama was waarschijnlijk wel gelukt, maar door het litteken en het voorzichtig zijn de eerste weken was dit een stuk sneller. Verder wel gewoon broeken/joggingbroek/huispak aan de eerste weken overdag
    -qua ondergoed, kan alles eigenlijk wel, zolang het niet te laag is (maar ja met al dat kraamverband 'moet' dat zowiso al)
    -Borstvoeding duurde even voor het 'echt' op gang kwam. Dit was de eerste dagen net niet genoeg voor kleintje 2x bijgevoed met een cupje kv, en dat is het enige kunstvoeding wat hij tot nu toe heeft gehad :) Geef dus nog steeds borstvoeding. Woensdagavond bevallen, zaterdagochtend gingen we naar huis, en toen kwam de borstvoeding opeens (en ook enorm)op gang.

Succes met je bevalling!!

13. Blub69

Blub69 Fanatiek lid

Mar 1, 2012
    2,177
    0
    0
    Ik ben vorig jaar bevallen van ons tweede kindje dmv keizersnede, wel een klassieke.
    -mijn dochter mocht in de couveuse op de ok blijven terwijl ik gehecht werd, binnen 45 min na geboorte lag ze al aan mijn borst te drinken.
    -Ik droeg na de ks nog mijn hoge zwangerschapsondergoed van de Hema, zat lekker hoog en knelde niet op het litteken.
    -Ik heb een speciaal zwangerschapsnachthemd met knoopjes aan de voorkant voor de borstvoeding.
    -ik heb bij thuiskomst veel in huispakken gelopen en broeken met elastiek. Mijn litteken loopt vanaf de navel tot aan mijn schaambeen dat was wel eens lastig met broeken, maar dat zul jij niet hebben.
    -ik heb hele goede begeleiding gehad om de borstvoeding op gang te krijgen, dit was al na 3 dagen. Ik heb mijn dochter 9 maanden bv kunnen geven, toen was het op.
    -mijn zoontje was toen 2 jaar en 7 maanden, hij kwam elke dag naar het ziekenhuis om te knuffelen met mij en zijn zusje. Hij vond het heerlijk om met zijn zusje te knuffelen, haar mee te verzorgen en kwam bij mij op bed liggen om te knuffelen.
    -bij thuiskomst ben ik lekker in mijn bed gekropen, en kwam er alleen uit om te plassen en te eten in mijn kraamtijd. Daarna heb ik nog wel huishoudelijke hulp gehad van smoeder. Binnen 4 weken deed ik alles weer zelf behalve zwaar tillen en autorijden.

Mijn volgend ks zal eind april zijn, mits de kleine zich eerder aandient. Ik hoop dat alles qua operatie hetzelfde zal verlopen. Ik ben mijn dochtertje van 13 maanden al wel aan het 'leren' zelf de trap op te klimmen. Vanaf maart zal ze in een peuterbedje slapen waar ze met een beetje hulp zelf uit kan klimmen. Het is niet dat we haar nu pushen, maar ze is nogal ondernemend van aard...

14. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Eruanna: Nee de hele zijkant kan er wel uit, maar daar vind ik haar nog echt te klein voor. Andere oplossing is haar in haar tentje leggen. Kun je al snel weer een beetje bukken of blijft dat ook langere tijd moeilijk?

Marjolein: Ik ga nog maar een nachthemd kopen voor erbij. Beter 1 te veel dan te weinig.

Blub: Oh dat is fijn dat ze bij je mocht blijven. Ik krijg een 'normale' ks, dus inderdaad een horizontale snee. Heftig lijkt me dat zo'n verticale wond. Ik ga inderdaad ook maar heel erg genieten van de kraamtijd in bed! De vorige keer mocht ik ook 6 weken niet tillen, maar toen had ik nog geen dreumes. Het zal wel goedkomen toch..

15. Bloeme

Bloeme Bekend lid

Jun 16, 2012
    583
    154
    43
    Ook ik ben met een spoedkeizersnee bevallen. Mijn oudste was toen net twee. Ik raad je aan om de eerste zes weken echt niet te tillen. Mijn zoontje stapte met een krukje in en uit bed, ik verschoonde hem op de vloer (verschoningskussen op de vloer leggen). Vermijd de trap de eerste twee weken zoveel mogelijk, verschonen kan ook beneden. En regel hulp voor de huishouding. Hoe meer rust je neemt hoe sneller en beter je wond geneest.

Bukken en tillen vond ik de eerste drie weken zwaar, daarna moest ik mezelf inhouden om niet teveel te doen.

Succes!

Share This Page