Hoi allemaal, Ik ben nieuw hier op dit forum dus zal me eerst maar eens voorstellen. Wij zijn nu 1,5 jaar bezig om zwanger te worden en tot nu toe helaas nog niet gelukt. In november zijn we de medische molen in gegaan. Resultaat tot nu toe: Zaad is van goede kwaliteit. Geen chlamidya. Op de echo niets afwijkend te zien. Vorige week een hsg gehad. Wat was dat pijnlijk zeg!!! De katheter plaatsen en het ballonnetje opblazen voelde ik niet, maar die vloeistof... Het duurde ook lang (de gyn zei dat ze veel moeite moest doen en veel druk moest gebruiken). Uiteindelijk kwam de vloeistof er aan beide kanten doorheen! Is waarschijnlijk dus nodig geweest en goed dat we het gedaan hebben 😊. Daarna de hele week veel bloedverlies, buikpijn en weet ik veel wat ik nog meer verloor... Nu zo goed als over. Wij moeten het 4 mnd proberen en daarna starten met iui. Spannende tijd!! Hoop zo dat het in deze 4 mnd gaat lukken!!! Ben heel benieuwd wie er ook ongeveer zo ver zijn als wij en in hetzelfde schuitje zitten! Ik merk dat ik nu echt behoefte heb om dit te delen, want echt iedereen om me heen wordt zwanger!! Zo confronterend elke keer om te horen, ook al gun je het iedereen natuurlijk wel heel erg. Groetjes en hopelijk tot horens!!
Hai hai, Jeetje ik schrik een beetje van je verhaal over de HSG. Ik moet namelijk 9 maart! Had je pijnstilling? Ik krijg die wel, en ook een antibiotica infuus een uur ervoor...ik zie er zo tegenop!!! vreselijk!!! Ben zo bang dat ik zoveel pijn zal hebben! Dus het viel jou tegen??? Ik heb 3 jaar geleden een buikoperatie ondergaan (dan zou je denken dat ik wel wat kan hebben) ik ben zo bang dat ik verklevingen heb aan mijn eileiders/eierstokken. Ik heb vorige maand tehoren gekregen dat ik PCOS heb. Mijn man en ik zijn vanaf nov.2010 bezig om zwanger te worden,tevergeefs. Het zaad van mijn man is overigens goed. Ik slik nu 10 dagen Duphaston om mijn menstruatie op te wekken en dan 9 mrt de HSG ... Ben er al een aantal dagen zo druk mee in mijn hoofd, niemand weet het ook van ons, heel vervelend maar ik zie het niet zitten om het te vertellen aan iemand. Ik herken je verhaal absoluut. Soms denk ik wel eens, ik stop er mee! :x Maar ik kan mijn kinderwens niet naast mij neerleggen...
Hey, Wat jammer dat de Hsg zo tegen viel. Bij mij viel hij gelukkig mee(23 jan). En ik heb goed nieuws, De gyn zei dat we de aankomende maanden meer kans hebben. En dat blijkt. Meteen de ronde na de Hsg is het dus nu bij ons raak. (na ruim 2 jaar) Ik hoop zo dat het bij jullie ook gaat lukken.
Hoi colo, Het is niet mijn bedoeling geweest om je bang te maken!!! Ik moet eerlijk zeggen dat het echt pijnlijk was, maar dat kwam volgens de gyn doordat het niet makkelijk ging. De eerste tellen ging het nog wel maar hoe meer druk ze moest geven hoe pijnlijker.... Maar.. Ik zou het wel zo weer doen hoor! Elke vrouw kan dit aan!! En helemaal met het doel voor ogen dat je zwanger wilt worden. Mijn collega heeft een jaar geleden een hsg gehad en dat was niet pijnlijk, was binnen een paar tellen klaar, dus dat kan ook! Ik had wel pijnstilling maar miss iets te laat genomen (40 min ervoor). Neem dat zeker! Ik heb het wel met mensen om me heen gedeeld, want ik was ook zo enorm zenuwachtig! Vriendinnen wisten het en daar kon ik goed mijn verhaal kwijt. Zit nu op dit forum omdat niemand om mijn heen het ook moeite kost.... Voel me heel alleen hierin, het lijkt alsof het bij iedereen om me heen heel makkelijk lukt! Maak je echt niet te druk, het is zo voorbij!!! En het kan zo zijn dat jij niets voelt! Ik ben ook erg benieuwd naar de resultaten bij anderen na de hsg, hoe snel en of ze zwanger raakten!
Ik zit nu op ronde 6 na hsg, maar geen zwangerschap te bekennen. Ik moet nog 2 ronden door en dan hebben we een gesprek over iui. Geen idee wanneer we dat kunnen starten, of er nog een wachtlijst is of iets dergelijks. Ik kreeg de indruk dat we meteen konden beginnen dan. Ik zit nu op 2 jaar van proberen om zwanger te worden van nummer 2. Ik heb een zoon van bijna 3,5 jaar.
@Truuske. Gefeliciteerd!!! Dit geeft mij zoveel hoop weer!!! Zag het even niet meer zitten... Mijn gyn zei dat idd ook! Nu afwachten en deze week goed ons best doen 😃
@betties Wat moet jij lang wachten tot de iui! Wij moeten maar 4 mnd proberen en dan starten met iui.ligt het Miss aan de leeftijd?
@caroline: nee dat begrijp ik maar ik was al bang voordat ik jouw verhaal las maar ik MOET het gewoon doen, het is zo voorbij hou ik mezelf maar voor... Hoop dat t gauw lukt. Hoef je verder geen medicatie te gebruiken voordat je mischien IUI gaat starten? Als bij mij de HSG er goed uit ziet moet ik gaan starten met Clomid. Als mijn eileiders dicht zijn moet ik waarschijnlijk IUI of IVF gaan beginnen maar dat gaat me wel erg rap allemaal ineens, zo ver ben ik nog niet merk ik. In onze omgeving raakt iedereen om de haverklap zwanger heel vervelend als je denkt dat je de enige bent waarbij het niet lukt he!
Hier ook pas een HSG gehad (maandje geleden). Bij mij viel het ook wel mee, het cupje plaatsen en vacuüm trekken van de baarmoedermond zorgde wel even voor hele felle ongesteldheidskrampen. Rustig door blijven ademen, dan is het redelijk goed te doen. Ik had niet veel last van de vloeistof doorspuiten. Bij mij liepen de eileiders ook goed door. Alleen op de controlefoto van de dag erna was te zien dat de vloeistof niet goed door mijn buikholte verspreid is, dus waarschijnlijk heb ik een verkleving (of meerdere).Dus in plaats van meteen met IUI te mogen starten moet ik helaas nu eerst nog een kijkoperatie om daar beter naar te kijken. Apart inderdaad dat sommige eerst nog zelf moeten proberen en anderen weer niet. Misschien om de reden waarom de HSG gedaan is? Hier is manliefs zaad vrij slecht, dus een 'spontane' zwangerschap is erg klein.
Hier ook een hsg gehad in december. Viel me alles mee, alleen het inbrengen was niet zo'n heel fijn gevoel. Van de vloeistof voelde ik niets behalve een beetje druk. Maar mijn eileiders waren ook open, dat scheelt wel pijn. Net toen ik zei dat ik het wel weer goed vond (toen nam de druk toe) was het klaar. Je bent inderdaad vermeerderd vruchtbaar na een hsg, doordat alles goed doorgesmeerd is. Wij moeten ook een paar maanden zelf proberen tot de IUI, maar tot nu toe nog geen geluk. Voor ons is de ziekenhuispauze wel even fijn, want vooral m'n lief ervaart de hele mmm als zwaar, hij viel zelfs flauw tijdens de hsg... Dus ik hoop dat het ons nog zelf lukt voor de hsg, ook al is de kans niet al te groot, omdat m'n lief niet optimale zwemmers heeft. Een paar mensen in onze omgeving weten het wel, omdat het soms wel fijn is erover te kunnen praten. En ik heb heel veel aan dit forum!
@babyliz Ik hoefde geen controlefoto de dag erna. Je hoort toch echt zulke verschillende aanpakken! Spannend dat je een kijkoperatie krijgt, wat gaan ze dan doen? Want als je eileiders open zijn heb je daarin toch geen verklevingen?? @danchita Bij jou staat een kans van 35% kans per jaar. Ik kreeg te horen dat wij 30% kans hebben ondanks dat er niets afwijkend gevonden is. Toch raar, want bij jullie is de zaadkwaliteit verminderd maar de kans hoger???! Ik snap dan niet waarop ze die percentages baseren... Of ben jij Miss nog wat jonger (ik 33)? Laten we hopen dat we bij die 30/35% zitten!!!
Ja, dat is zeker raar die verschillende percentages . Maar door hier te lezen merk ik wel vaker dat ieder ziekenhuis z'n eigen beleid heeft. Bij ons ziekenhuis begrepen ze zelfs niet het labrapport van onze dokter van de zaadtest en moest het opnieuw... Wij zijn 33 en 34 jaar, dus daar kan het verschil niet aan liggen. De zaadjes van m'n lief zijn niet extreem slecht, hij heeft er toch nog 7 miljoen, maar geen progressieve. Je zou toch denken dat als er bij jullie niets aan de hand is, je wel op 80% zit? Of haalt leeftijd het zo omlaag?
Ik heb in oktober hsg gehad en toen werd gezegd dat we dan in maart (dus na half jaar) in aanmerking zouden komen voor iui. Het enige waar ik last van heb is in de tweede helft wat tussentijdsbloedverlies. Omdat ik me steeds maar afvroeg of dat nou wat zei (in de zin van het gevoel dat die maand weer zinloos was) ben ik nog een keer naar de gyn gestapt. Op een echo was niets bijzonders te zien. Twee weken geleden kreeg ik een hysteroscopie (binnen kijken met een camera) om te kijken of er iets geks te zien was, maar ook die uitslag was prima. Ik gebruik nu voor de tweede maand op rij provera, een hormoon dat je baarmoederslijmvlies beter zou moeten vasthouden. Helpt geen zak, lijkt er zelfs op dat het probleem 10 keer erger is geworden. Daarom ga ik de komende 2 cycli een ander middel slikken om te kijken of dat wat doet. Vandaar de termijn van 2 maanden nu. Dan hebben we dus weer een evaluatie en komt eventueel ook het iui traject aan de orde. De afspraak staat nu ergens half april. Verder hebben mijn man en ik een tijd lang de boot een beetje afgehouden. Stap voor stap kijken we wat we willen doen. De MMM is voor ons nog een grote omschakeling. Immers, van nr 1 was ik in 1 maand zwanger, bij mijn miskraam was dat binnen 2 maanden. En nu al 2 jaar ineens helemaal niets meer, terwijl er ook geen oorzaak lijkt te zijn. Overigens zijn we er nu wel uit dat we na deze twee maanden toch wel door willen gaan met IUI. We zijn het wachten en zelf proberen beu!
Onze gyn lijkt helemaal een kwakzalver vergeleken bij deze verhalen... Ik heb nooit percentages gehoord. Ach ja, ik zit ook al op twee jaar proberen, dus ook al had ik elk jaar 30% dan zegt het ook niets? Lichamelijk is alles bij ons allebei supergoed eigenlijk (behalve bij mij dus dat rare bloedverlies). Manlief is zelfs bovenemiddeld met 53 miljoen en een heel hoog percentage beweeglijkheid. Nou lekker dan... Over hsg: ik lees hier ook heel vaak dat mensen een antibiotica infuus krijgen of de volgende dag nog een foto. Bij mij allemaal niet. Het duurde lang voordat de vloeistof doorliep en ik kreeg de mededeling dat de behandeling dus waarschijnlijk heel nuttig was geweest. Maar ik heb geen controlefoto gehad ofzo. Toch raar? Over IUI: voor zover het is besproken tot nu toe, doet mijn ziekenhuis iui standaard met een hormoonbehandeling omdat ze daar betere reslutaten mee zien. Die betere resultaten: 20% kans in 6 behandelingen!!!??? HUH? Hoe kan dat nou zo laag zijn?? Ik vind het maar een bizar wereldje dat gynaecologie... Hebben jullie hier wel eens cijfers over gehoord?
@danchita Mijn gyn zei dat het percentage is berekend op basis van alle gegevens die ze nu hebben en dat het lage percentage komt door mijn leeftijd en het aantal mnd dat we al bezig zijn... Maar dat is dus niet anders dan bij jullie! Nou ja, het is toch afwachten nu. Wat ik wel bijzonder vind is dat ze overal percentages voor hebben maar niet voor het hsg! Je hebt wel meer kans, maar hoeveel meer is onduidelijk.
@betties Ik heb ook bloedverlies, 5 à 8 dagen voor m'n menstruatie. En hsg ging ook lastig. En ook heel goede zaadkwaliteit. Ik kreeg te horen dat bij iui in combi met hormonen je na 6 keer 50% kans hebt. Dit lees je ook in meerdere artikelen dus laten we hopen dat dit percentage klopt!
Hoera! Nou dan gaan we voor de 50%! Ik zag net dat je bij een ander onderwerp over bloedverlies ook had gereageerd. We zitten blijkbaar in het zelfde schuitje.