34 weken zwanger en dwarsliger

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door mamananna, 5 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamananna

mamananna Nieuw lid

5 jul 2012
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal!
    ik heb een vraag...en bij voorbaat excuses als het een domme vraag is, ik heb al gegoogled maar echt wijzer word ik er niet van.

Dinsdag jl was ik 34 weken zwanger en kreeg ik een echo ter controle omdat mijn bloeddruk erg hoog was. Nu onder behandeling van Loxen (2maal daags 50 mg) en de bloeddruk blijft keurig nu, maar de gyn wilde een controle echo om de groei vd baby te controleren, vruchtwater te controleren etc.

Met de baby alles helemaal goed, en gewicht werd op 2700gr geschat, keurig dus. Alleen, de baby ligt in een 'transversale positie' - een dwarsligger dus. Koppie rechts onder de ribben, de billen links en 1 handje en 1 voetje op de wangetjes (zo flexibel, een baby :D ) Zo lag de baby ook al in april bij de 21 weken echo, lijkt erop dat dat erg lekker ligt dus :)

De echografist heeft gezegd dat het kind wellicht nog draaien kan (want het is mijn 4e kind) , maar wellicht ook weer niet...(want al groot kind en ligt al maanden zo) Dus: over 3 weken een echo om de ligging te bepalen. De gyn is tot dan op vakantie dus die heb ik niet gesproken.

Nou weet ik dat jullie geen glazen bol hebben en dus niet kunnen voorspellen of dit kind nog draaien gaat...maar hebben jullie hier ervaring mee? En zo ja, hoe liep dat af? Niet een stuitligging dus, maar een dwarsligging...

Alle verhalen en adviezen zijn van harte welkom!

2. mamananna

mamananna Nieuw lid

5 jul 2012
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    oh, p.s. : mijn andere drie kinderen lagen allemaal gewoon 'goed' met hoofdje naar beneden etc, dus dit is helemaal nieuw voor me. Onze 3e is wel geboren in de aangezichtshouding zonder knippen of tangen...dus als t nou een stuitligging was bij dit kindje denk ik dat ik wel 'gewoon' bevallen kan..maar een dwarsligger..

3. Ineke

Ineke Verloskundige

15 dec 2010
    2.663
    0
    0
    Hallo,

Een dwars ligger daarvan kan je niet vaginaal bevallen.

We zien heel vaak dat dwarsliggers nog in de lengte gaan liggen want de baarmoeder is van zij naar zij kleiner dan van boven naar beneden.
    Maar omdat jij zwanger bent van de 4e is er wel meer kans dat deze dwarsligger dwars blijft liggen omdat dan de baarmoeder weer meer ruimte heeft dan bij een eerste kindje.
    In de meeste gevallen zie ik deze naar lengte ligging draaien.

Groetjes Ineke

4. mamananna

mamananna Nieuw lid

5 jul 2012
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ha Ineke, bedankt voor je antwoord!

Het kan dus echt nog alle kanten op...ik hoop dat t kindje nog draait, anders wordt het dus een keizersnede. Niet dat ik dat nou oh zo vreselijk zou vinden (wat moet, dat moet, als t kindje er maar ongeschonden uitkomt:) ) maar het lijkt me vooral lastig om erna op te passen met niet te veel tillen etc, met 3 andere kindjes thuis wordt dat lastig denk ik.

En als het nog draait, dan gaarne met t koppie naar beneden en niet omhoog natuurlijk!

Ben erg benieuwd, maar je antwoord stelt me alvast wat gerust! Bedankt!

5. mamananna

mamananna Nieuw lid

5 jul 2012
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh, en dan een laatste vraag: kan het kindje nog lang draaien? Ze willen dus met 37 weken een echo doen om de ligging te controleren , maar daarna zou t toch ook best nog kunnen draaien? Of moet ik me daar niet op verheugen?

Deel Deze Pagina