@Mangoeste succes en sterkte. Spannende tijden en onzeker ook zo te lezen. Bedankt voor je advies, maar it takes two to tango Van geen kinderwens is dit voor mij een paar maanden geleden pas veranderd, het heeft geen zin nu te gaan haasten. Natuurlijk worden de kansen wat minder als je ouder wordt maar recent onderzoek laat ook zien dat het allemaal minder horrorachtig is dan men altijd dacht. Goed om te lezen! En als het niet mag lukken dan is dat helaas zo maar dit zal niet van een paar maanden afhangen denk ik zo.
Google maar eens op de universiteit van Edinburgh, daarin zijn volop onderzoeken aan de gang (en veel geweest).
Nou weet ik niet hoe dat zit met onderzoeken enzo maar ik heb het van vrij dichtbij kunnen zien dat leeftijd niet perse wil zeggen dat het moeizamer gaat. Op je 43ste je eerste kind krijgen na de eerste poging kan blijkbaar ook. En dan ook nog een zorgeloze zwangerschap zonder kwaaltjes. Ik hou me daar dan maar aan vast, zeker omdat dit binnen de familie was en ik hopelijk net zoveel geluk heb. Maar goed, spannend @Evin , dat lijkt me een hele overgang, na zolang geen kinderwens Ik ben zelf erg vertwijfeld op het moment, omdat ik ondanks 4 dagen bloeden en een bijna witte test toch nog steeds kwaaltjes heb. Of mijn lijf houdt me voor de gek, óf ik hou mijzelf enorm voor de gek. In ieder geval snap ik er niks meer van maar heb ik ook nog geen behoefte opnieuw te testen of de verloskundige te bellen. We wachten dus gewoon maar af en ondertussen oefenen we gewoon maar door
O en hierin twee onderzoeken te vinden voor als je het interessant vindt: " Zo blijkt uit een studie van Duke University in 2004 dat de vruchtbaarheid van vrouwen eind twintig nauwelijks verandert tot de veertig wordt bereikt. Uit een ander onderzoek dat Boston University dit voorjaar publiceerde, bleek dat 78 procent van de 35 tot 40-jarigen in een jaar zwanger werd, tegenover 84 procent van de 20 tot 34-jarigen".
@SaartjeZ ik ben zelf ook niet zo angstig wat dat betreft maar je weet het nooit. Angst op zich is in elk geval geen goede raadgever en ja ook ik heb veel 35plussers in mijn omgeving die probleemloos hun eerste kind (en daarna nog een tweede) kregen. Ben zelf ook nog wel enthousiast in elk geval inderdaad haha! Hoe oud ben jij? En dus ook bezig voor jullie eerste?
@Evin nee voor onze vierde Ik ben 39 (nog net) en we hadden eigenlijk al zo'n beetje besloten dat 3 jongens prachtig was en dat het zo compleet was. Maar ik had al ruim een jaar het gevoel dat het niet klaar was en inmiddels is mijn man ook zover dat hij er voor wil gaan
@Evin goed hoe je erin staat denk ik. Helemaal relaxed, hoop dat het zonder slag of stoot gaat. Denk dat er veel geluk bij komt kijken of je nou 28 of 38 bent, maar kamsen nemen richting de 40 wel af en feit is ook dat eitjes slechter van kwaliteit worden (en je voorraad wordt minder) waardoor je stuk grotere kans hebt op miskramen. Maar zo hoeft het niet te gaan. Ik begon ook relaxed met 36,5 en meteen 1e ronde raak. Helaas miskraam met 11 weken. De keer erop weer raak en een dochter. Nu met 38,5 voor 2e kindje begonnen en 1e keer raak. Helaas weer miskraam met 11 weken en nu lijkt het niet zomaar meer te lukken. Ben inmiddels 3 maanden 39 dus wie zal het zeggen waar het aan ligt. Ik zou er niet teveel over nadenken en opzoeken (er zijn zoooveel onderzoeken maar zien wat er van komt.
@Mangoeste oh meis, wat vervelend dat die clomid ook niks lijkt te doen! Sta jij nu al op de wachtlijst voor ivf? Het lijkt nu allemaal met iui nog niet zo veel zoden aan de dijk te zetten. Maar volgens mij ben jij best kalm? Ik ben redelijk depri omdat ik denk dat het weer niet gelukt is en ik gewoon hoogzwanger had moeten zijn nu. Kan dan echt een beetje in slachtofferrol zitten. Veel huilen en snel uit mn slof schieten maar is combi moe/pms/verhuizing volgende ronde i.i.g. beide weer wat relaxter omdat verhuizing dan achter de rug is en we hopelijk plan van aanpak in zknhs krijgen.
@Mangoeste: oh wat jammer! Wat betekent dat als je vocht in je baarmoeder hebt? Ze hadden de dosis clomid al opgehoogd toch? Moet je nu volgende ronde iets anders? Of inderdaad door voor IVF? Nou ja, met 1 eitje heb je nog steeds kans natuurlijk. @SaartjeZ: verwarrend lijkt me dat! Had je wel een normale menstuatie? Wat voor kwaaltjes heb je? @vlinderCN: nieuw begin in het nieuwe huis en wellicht ook een zwangerschap dan. Zou super zijn toch? Maar nog klein kansje nu. En huilen mag hoor. Dat doe ik ook zo vaak... Lekker die hormonen en hoop-teleurstelling-hoop-teleurstelling. Je krijgt ook best wat voor je kiezen helemaal met verhuizing erbij. @Evin: fijn dat je er zo relaxed in kunt staan. Toch is het echt wel zo dat je vruchtbaarheid afneemt na je 35e en dat rond je 38e nog maar 1 op de 5 eitjes van goede kwaliteit is. En dan moet de rest ook nog goedgaan. Vruchtbaarheid is heel individueel bepaald, zeker op latere leeftijd. Voor de 1 is het echt rond de 40 gewoon al over, terwijl dat voor de ander helemaal niet zo hoeft te zijn en daar is niks zinnigs over te zeggen tot je het gaat proberen. Gelukkig heeft de natuur ook nog wel tijd ingebouwd waarin je aan het idee kunt wennen.
@Chitje ik had op 8 september een normale menstruatie van 6 dagen, precies zoals altijd na 21 dagen (mijn normale cycluslengte). Daarna zijn we er meteen voor gegaan en heb ik geen normale menstruatie meer gehad. Wel een vage positieve test na 10 dagen overtijd en een dag later begon ik te bloeden. Dat duurde 4 dagen en toen was het ineens over. Ik ging uit van een vroege miskraam maar mijn borsten blijven pijnlijk gevoelig (en jeuken), ik ben vaak misselijk, heb geen eetlust en toch een soort van trek en mijn buik blijft hard en opgezet. Maar het meest typische vind ik dat ik zo (overdreven) emotioneel ben; ik kan zomaar overal om janken, gewoon uit het niets. Dus ik twijfel of het wel echt een miskraam was...
@SaartjeZ : heb je daarna nog getest? Je kunt bloeden en toch zwanger zijn. Zeker als het minder is dan normaal.
Ja dat is het hem nou net. Het was zeker niet minder, maar wel anders (geen stolsels en helderder) en korter. Zoals mijn man telkens zegt; wacht nou nog maar even af, we merken het vanzelf wel (hij denkt in ieder geval dat ik toch nog zwanger ben, dat het er misschien 2 waren). Testen kan nu sowieso niet want de jongens zijn thuis (herfstvakantie) en zij hoeven het nog niet te weten.
@SaartjeZ: dat klinkt alsof het zeker wel kan. Ik begrijp niet waarom je niet kunt testen als je kinderen thuis zijn voor vakantie. Die zijn toch op een gegeven moment ook wel naar bed? Als je al zo ver over tijd bent moet een test in de avond ook positief zijn hoor.
Oowja, ja daar had ik dan weer niet aan gedacht Ik heb zó in mijn hoofd dat het alleen 's ochtends kan.
@SaartjeZ haha ik had het ook wel geweten. Als je zoveel klachten hebt moet je (savonds) een duidelijk positieve test hebben! Hier is t weer niet gelukt, temp nu weer omlaag, verwacht morgen menstruatie ik begon er wat meer gevoelloos voor te worden. Wel depri, heb er weinig vertrouwen meer in, in combi met de gedachten dat als het dan weer raak is, het net zo goed weer miskraam kan worden (1 op 5 nog maar goede eitjes @Chitje ?!). Heb wel een beetje hoop dat utrogestan misschien nog helpt, dat mag ik na volgende eisprong 2 mnd proberen.
Wat rot dat het weer niet gelukt lijkt te zijn. Hoop dat utrogestan goed gaat helpen voor je. Dat vertrouwen in mijn lichaam (mbt vruchtbaarheid) ben ik ook helemaal kwijt. Voor de rest is mijn lijf best ok, maar zwanger worden lijkt het niet te snappen. De eerste 6 maanden nadat we besloten ervoor te gaan, waren fijn (heel spannend wel, maar vol goede moed). Tussen de 6 en 12 maanden kwam het besef dat het niet zo makkelijk gaat als gehoopt, en in die periode heb ik me heel rot gevoeld (huilbuien als ik weer ongesteld geworden was). Na een jaar kwam er hier een soort acceptatie dat het misschien niet gaat lukken. Natuurlijk hoop ik er heel erg op dat het toch een keertje raak gaat zijn, maar ik voel me inderdaad wel kalmer dan eerst (niet minder verdrietig, eerder lam geslagen). Deze ronde voelt voor mij, zeker na die rare echo, totaal niet goed. Heb eerder het gevoel dat ik ongesteld ga worden, dan dat m'n ovulatie nog moet komen.
Er gebeurt misschien van alles door die clomid dat je wat meer kraampjes e.d. hebt? Merk je verder iets van de verhoogde dosis (emotioneel bijv)? Het voelt zo onnatuurlijk ofzo dat het niet lukt en zeker als bij jullie dan alles onderzocht is en niks het in de weg zou moeten staan..(hoop dat wij in november of december nog de resterende onderzoeken kunnen doen). Ik blijf toch voor je duimen deze ronde. Stond je nu al op de wachtlijst voor ivf?
Echo gehad vanmogen. Bms nu 5.5 1 ei nog steeds 18mm ! Andere ei is gekrompen. Ze dachten vocht te zien bij eileider heb bloed moeten prikken en ze bellen me na 12:00 met uitslag en plan van aanpak. Dus moet nog even wachten. Hoe gaat het hier met iedereen?
Hoi @Mauzy82 : wat gaan ze precies bekijken in je bloed? Spannend altijd weer om af te wachten wat er gaat gebeuren. Ik ben ook vanochtend voor echo geweest. Het vocht in m'n baarmoeder was verdwenen en baarmoederslijmvlies was nu wel dik genoeg. Eitje was alleen nog steeds niet zo groot (16mm), dus nu moet ik maandag weer terug voor een echo. Super onhandig met werk weer.. Volgende keer mag ik iig wel gaan spuiten ipv clomid te gebruiken. Ik sta nog niet op de wachtlijst voor IVF. @vlinderCN : hoe staat het er bij jou voor? Menstruatie al doorgebroken of lijkt het toch goed te gaan? @SaartjeZ : heb je al getest?