Oh sorry, had om 13:30 hsg alles zag er goed uit zoals verwacht dus nu is alles gewoon goed en lijkt het dus echt leeftijd en daardoor slechtere eitjeskwaliteit te zijn maar goed hopen dat er nog wat goede vrijkomen snel.
Tijdens de vakantie heb ik er een stuk minder aan gedacht dan normaal (helemaal er niet aan denken lukt niet, alleen om het feit dat je elke dag foliumzuur moet slikken). Ik ben helaas geen 36 meer, maar bijna 38. Zolang je menstrueert, is er altijd nog wel een kans om zwanger te raken natuurlijk, maar ik vind het een naar idee dat ik richting de overgang ga... Het liefst zou ik morgen al starten met IVF. Fijn dat jouw HSG goed was. Hoe lang gaan jullie het nu nog zelf proberen?
Ja uitschakelen kun je een kinderwens niet. Fijn dat jullie mooie vakantie hebben gehad! Oh ik dacht dat jullie zelf nog geen ivf wilden. Eigenlijk snap ik die iui niet zo goed, jullie zijn toch al meer dan 2 jaar bezig...maar zal net je leeftijd zijn. Als je 38 bent kun je volgens mij bij de meeste zknhuizen na 6-12mnd proberen (hier dus na 6mnd al) meteen door voor ivf omdat iui weinig toegevoegde waarde geeft als voor de rest alles goed is (bij mindere zaadkwaliteit kan het wel gunstig zijn om eerst iui te proberen). Nou ja elke gyn is ook weer zo anders maar volgens mij als je beetje doorzeurt kunnen julli3 ook al meteen voor ivf gaan, zeker als je bijna 38 bent... Wij weten het nog niet precies maar willen i.i.g. nog 3 pogingen doen en max 6. Ik neig naar feb/mrt eerste iv f poging. Maar ik twijfel soms ook weer of ik het überhaupt wil, we hebben er al 1 en zouden daar uiteindelijk ook vrede mee kunnen hebben en ivf kost zoveel tijd en energie en emotie. Wil ook genieten van mijn meisje en ik zal er niet gezelliger op worden met die medicijnen. Lastige keuze...
@Mangoeste: fijn dat je een fijne vakantie hebt gehad! En fijn dat je alles een beetje van je af hebt kunnen zetten. Er is bij jullie niets gevonden waarom het niet zou lukken toch? Volgens mijn gyn is het dan echt zinloos om IUI te gaan doen als je al bijna 38 bent. Sterker nog, hij vindt dat mijn kansen na 6x IUI in natuurlijke cyclus al een stuk minder worden. Kan je niet bespreken dat je liever IVF wilt? Kan me wel voorstellen dat dit onnodig belastend is (hoewel minder dan IVF zijn de kansen ook echt minder) en aangezien jij hormonen spuit helemaal. Dan misschien maar beter het grove geschut ipv pappen en nathouden en elke maand teleurstelling. Ik heb echt al vanaf de beginfase dat ik begon met nadenken eigenlijk iedereen in m'n omgeving verteld wat ik van plan was. Op m'n werk heb ik het een maand of 2 geleden verteld, na poging 4 was dat. Iedereen reageert supergoed en het is heel fijn dat ze het nu weten op m'n werk, dus ook snappen als ik minder goed in m'n vel zit of naar het ziekenhuis moet. Zo dus ook al goede afspraken kunnen maken over ICSI traject indien nodig. Dat is heel fijn. Ik zou er zoveel mogelijk open over zijn, al is het maar naar een paar collega's en vrienden. Dan kan je tenminste af en toe je verhaal kwijt en hoef je niet altijd mooi weer te spelen of smoezen te verzinnen. En ja, ik zie op tegen de ICSI, maar tegelijkertijd geeft het echt nieuwe hoop en dat is wel fijn. Dus ik heb ook echt zoiets als het nu niet gelukt is dan is het maar zo en ga ik dat gewoon doen. @vlinderCN: is ook een lastige afweging. Maar uiteindelijk ben je ongeveer 2 weken aan het stimuleren (vaak zelfs minder, dag of 10) en dan nog 2 weken onderhoud mbv utro of pregnyl. Eventuele cryo's kunnen weer in natuurlijke cyclus, dus op zich is het wel te overzien. Ik denk dat het goed is om jezelf de vraag te stellen of je geen spijt krijgt als het niet lukt zelf en als je nooit IVF hebt geprobeerd. Is het antwoord nee dan niet doen, maar is het antwoord ja dan is het denk ik al is het maar voor je eigen gevoel dat je er alles aan gedaan hebt toch belangrijk om het wel te doen. Snap ook dat dat per dag kan verschillen. @SaartjeZ: hoe moeilijk of makkelijk je zwanger wordt maakt toch niks uit voor meeschrijven...
Ja als je het zo stelt weet ik toch wel dat ik ivf wil proberen, rest de vraag hoeveel geduld ik nu nog op kan brengen Overigens vertel ik het ook tegen iedereen @Mangoeste maar ja ik had in maart al aangekondigd dat mijn dochter grote zus werd dus dan weet iedereen natuurlijk al dat je een 2e wil... En tegen nieuwe mensen vertel ik het ook meteen (best veel mensen vragen er ook gewoon naar)
@Chitje: Ik krijg het lange traject, omdat m'n punctie rond de feestdagen valt en dan kunnen ze het beter plannen. @Mangoeste: Bij mij weten alleen m'n partner en moeder het. Ik hoop dat ik er de 1e ivf ronde mee weg kom om het niet op het werk te vertellen, omdat er veel rond de feestdagen valt bij mij. Als het de 1e ronde niet lukt en we mogen nog een 2e ronde, dan moet ik het m'n baas en directe collega's wel vertellen. Zie ik echter wel tegenop, want mijn baas is niet de makkelijkste en bovendien is jan-feb bij ons topdrukte en mogen we officieel geen vrij nemen. Maar ja, mijn privéleven gaat voor mij toch voor!
En terecht @Laragh werk kun je uiteindelijk wel iets anders vinden maar voor een kindje is het op een gegeven moment over vertel je het vriendinnen ook niet? Het mooiste is natuurlijk dat je kunt aankondigen dat je zwanger bent. Ik zit mezelf af te vragen wat maakt dat ik dat gevoel heb. Ik denk bij mij dat het ergens voelt als falen dat het niet (meer) lukt, dat ik het niet meer zelf kan. Terwijl ik rationeel ook wel weet dat ik er niks aan kan doen. Ik leef supergezond, laat koffie staan, drink al jaren niet meer (heel ongezellig maar durf het risico niet te nemen) etc. Vind het ook erg rot om opmerkingen te horen als: te laat begonnen, hoger opgeleide vrouwen, carrière maken, te kieskeurig etc. want ik heb hard mijn best gedaan om de juiste partner tegen te komen (en nee neem niet zomaar elke jan doedel) maar dat is natuurlijk niet altijd zo. Mijn vriend wilde het overigens telkens pas met 12 weken vertellen, 1e keer ben ik daar deels in mee gegaan maar hield het met 8 weken niet meer, paar dagen later moesten we gaan vertellen dat het niet goed was. Maar ik had dat niet voor me kunnen houden, dus de keren erna heb ik het met 5 weken verteld. Zelfde geldt voor ivf, het heeft zo'n mega impact dat ik dat niet zou kunnen verzwijgen. Maar ben dan ook een vrij emotioneel persoon
Ik lees hier nog wel af en toe mee, maar 'hoor' hier natuurlijk niet meer. Ik vind het zo verdrietig voor jullie allemaal dat het nog niet gelukt is. Hoop steeds positief nieuws te lezen (wie niet). Ik hoop echt dat jullie allemaal snel een zwangerschapsaankondiging mogen doen!
Ik heb er ook eens over nagedacht en de voornaamste reden waarom ik het liever niet vertel, is dat ik het lastig vind dat ik er dan vaker mee geconfronteerd word dan ik zou willen. Want vrienden en familie gaan je dan toch telkens vragen hoe het ermee staat. Ik houd het liever bij mezelf en m'n partner. Het liefst vertel ik het idd pas als ik goed nieuws te melden heb. Dat gezegd hebbende ging ik net de prikken ophalen in het ziekenhuis, kom ik m'n zwangere schoonzus tegen die daar voor controle was. Zul je altijd zien. Toen ze vroeg wat ik er deed heb ik alleen gezegd dat ik medicijnen kwam ophalen. Zij ging nu naar m'n schoonouders, dus het zal besproken worden en ik zal wel vragen gaan krijgen. Dus ja, dan zal ik het toch wel vertellen.
Maar goed het is heel persoonlijk en iedereen heeft zijn eigen manier om ermee om te gaan. Ik hoop dat het verder met iedereen goed gaat?
Dat snapn Dat snap ik hoor. Het is niet altijd fijn als mensen er naar vragen en je geen zin hebt om het er over te hebben. Aan de andere kant is het wel fijn als je het juist wel kunt bespreken. Soms lucht het op om je hart te luchten. Ik weet niet hoe het is om dat met je partner te bespreken, maar kan me voorstellen dat het fijn is om.juist ook af en toe niet met een betrokkene het er over te hebben. Maar dat is heel persoonlijk natuurlijk. En je hoeft het uiteraard niet aan iedereen te vertellen. Misschien er ook bij zeggen dat je geen behoefte hebt aan heel veel vragen, maar dat je het zelf wel meldt als je iets kwijt wilt. Hier helaas ook IUI-6 mislukt, dus a.s. vrijdag uitgangsecho voor de icsi en bij groen licht ook vrijdag beginnen met stimuleren. Vooral heel erg verdrietig vandaag dat het allemaal zo moeilijk is. Dat na alle gedoe die ik eerst met m'n ex gehad heb, de hele moeilijke wachtlijsttijd en het verdriet om het loslaten van het plaatje dat ik altijd in m'n hoofd had van hoe het zou zijn als ik ooit aan kinderen zou beginnen het ook nog niet lukt om op een (relatief) makkelijke manier zwanger te worden. Ondanks alle lieve mensen die heel erg met me meeleven voelt het gewoon ontzettend eenzaam. En is ook de angst dat het nooit gaat lukken weer zo sterk.
O nee, ik had het zo gehoopt voor je! Wat vreselijk weer die teleurstelling En de onzekerheid snap ik zo goed. Heel veel sterkte en een hele dikke knuffel!
@Chitje ontzettend verdrietig en het alleen erin staan maakt het nog zwaarder ik duim heel hard voor positieve test met kerst. Knuffel @Laragh ja dat is heel persoonlijk inderdaad, gewoon doen waar je zelf behoefte aan hebt. En als mensen ding En vragen waar je niet op zit te wachten kun je idd gewoon zeggen dat je het er liever niet over hebt...
Allereerst een hele dikke knuffel voor jou❤ inderdaad je doet alles in dit traject alleen en zal allemaal net even kutter aanvoelen dan met zn 2. Ik heb zeer veel bewondering en respect voor jou hoe jij je er door slaat (alleen) en telkens weer opstaat voor de volgende ronde. En dan is deze ronde 6 ook nog mislukt. Echt mega kut ! Ik had het je zo anders gegund net voor de icsi aan. En dan nu op naar icsi waarvan ik ook zeker weet dat jij je mannetje wel staat hor maar nog maals echt respect en hoop dat dat de allereerste poging nu raak is !!!
Bij jou ook weer spannend mauzy..! Ik heb vandaag of morgen ei..fingers crossed. Aangemeld voor intake ivf eind jan. Hoop heel hard dat het niet hoeft
@vlinderCN : jaah man zitten er nu 3 van 10mm en 1 van 9mm. Moet vrijdag terug om te kijken of er een paar afvallen haha dus hoop gelieve 2 dominant dan mag poging door. Spannend weer he dan weer op dat gevreesde bankje.
@Laragh: dank je. @vlinderCN: dank ik. Ik hoop ook heel erg voor jou dat het eind januari niet meer nodig is! @Mauzy82: dank je wel voor je lieve woorden. Dat hoop ik ook heel erg!
Wat leuk om wat van je te horen @MaLuc . Hoe verloopt je zwangerschap? Toch fijn dat het bij jou in ieder geval wel vlot gelukt is. Hopelijk volgen er inderdaad snel meer...
@Mauzy82 : hoe was je echo vandaag? @Chitje : wat ontzettend jammer dat de laatste IUI niet gelukt is. De kansen met ICSI zijn in ieder geval wel een stuk groter, dus hoop dat het goed uit gaat pakken voor je. @vlinderCN : toch wel een stap om aan te melden voor IVF lijkt me, maar ergens ook fijn om duidelijk te hebben hoe het verder gaat verlopen. Hopelijk is het niet nodig en is iedereen met kerst zwanger hier. @Laragh : heb je nog vragen van je schoonouders gekregen? Inmiddels heb ik wel wat meer mensen verteld dat zwanger worden bij ons tot nu toe niet vanzelf gaat. Van niemand heb ik er negatieve opmerkingen over gehad, maar toch ben ik ook bang dat mensen denken dat we te laat begonnen zijn (liever was ik er al veel eerder aan begonnen, maar heb m'n vriend pas op m'n 34e ontmoet). Deze ronde prik ik gonal f, en dat lijkt beter te werken dan clomid. Had nu voor het eerst 2 follikels, dus heb nu niet meer helemaal het gevoel alsof IUI niks toevoegt.