35 + en zwanger!

Discussie in 'Zwangerschap clubs' gestart door la femme, 16 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Foxy74

Foxy74 Niet meer actief

@Yvon Succes vandaag!

@lafemme: Jeetje dat is dan schrikken. Kan me voorstellen dat je alles even op een rijtje wil zetten. Mocht je dit wel lezen dan wil ik je even heel veel sterkte wensen met de onzekerheid. Probeer wel vast te houden dat het nog steeds een kansberekening is!! Bij mij zeiden ze dat bij vrouwen van 35-38 normaliter de kans al 1:176 is. Dus daar zit je dan wel boven! Houdt moed. En het is altijd goed dat ze extra gaan kijken.

@Ego: Ik was hier even weg (wel op maart forum) maar ik heb dinsdag niet zo'n leuke dag gehad. Kreeg een behoorlijk bloeding. Ik mocht gelukkig komen voor een echo en beebje deed het hartstikke goed. OOk geen teken van bloed in de baarmoeder. Woensdagmorgen was het bloeden over. Ben nog wel een dagje thuis gebleven en op rusten. Vandaag weer aan het werk. Wel fijn dat er voor morgen weer een echo gepland staat. Dan heb ik weer even zekerheid. Is al de 2e keer dat ik nu een bloeding heb deze zwangerschap. Hopelijk blijft het nu weg

2. JahoO

JahoO Actief lid

17 aug 2011
    344
    0
    0
    Ondernemer
    Randstad
    #42 JahoO, 1 sep 2011
    Laatst bewerkt: 1 sep 2011
    Ik stuur La Femme even priveberichtje

3. JahoO

JahoO Actief lid

17 aug 2011
    344
    0
    0
    Ondernemer
    Randstad
    Jij trouwens ook sterke Foxy74, dat is wel ff schrikken zeg! Ben erg blij te lezen dat alles er zo goed uitzag!

4. Alexje

Alexje Lid

6 jun 2011
    56
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hallo meiden,

@ la Femme: ik heb je ook even een prive berichtje gestuurd om je sterkte te wensen. Ik hoop dat je maandag meer duidelijkheid en natuurlijk positievere berichten krijgt.

@Yvon: ik hoop dat bij jou alles er goed uitziet op de 20 wkn echo en dat je alleen maar hoeft te genieten van alles wat je ziet op de echo vandaag.

@ Foxy: vervelend dat ze niet kunnen verklaren waar die bloedingen vandaan komen. Ik heb er 2 gehad in mijn vorige zwangerschap en ook die konden ze niet verklaren en duurden altijd kort. Denk wel om jezelf en ga niet te snel aan het werk.

Wat betreft mijzelf: ik heb sinds gisteren geen gevoelige borsten meer. Nu waren ze ook niet supergevoelig maar als ik ging rennen of ik deed mijn BH uit, of mijn dochtertje duwde er tegenaan dan voelde ik dat toch wel behoorlijk.... ben er nog niet heel erg nerveus om maar het woord miskraam gonst toch wat door mijn hoofd. Ik heb nog nooit een miskraam gehad en weet dus totaal niet wat je dan voelt en of je dat voelt aankomen. Gelukkig heb ik maandag a.s. een echo (bij een pretecho bureau omdat ik in het ziekenhuis "pas" 19 september terecht kan, maar ik ben zo nieuwsgierig of het hartje klopt).

Heeft iemand ervaring met afnemende zwangerschapsverschijnselen aan het einde van de 5e week ?? Is dat altijd slecht nieuws ?

5. JahoO

JahoO Actief lid

17 aug 2011
    344
    0
    0
    Ondernemer
    Randstad
    @Alexje Ik heb ook wel dagen dat m'n borsten niet gevoelig zijn hoor.
    Niks aan de hand. Dit is m'n 1e zwangerschap maar ik denk bij alles, het zal wel d'rbij horen. En anders is het jammer, dan mocht het niet zo zijn.
    Maar daar heb je toch geen invloed op! Dus waarom stressen?

6. Foxy74

Foxy74 Niet meer actief

@alexje daar sluit ik me bij aan. Bij mijn MK had ik 'klachten' tot en met de bloeding toe. En nu zijn de kwaaltjes ook af en aan.
    Heel belangrijk wat Jahoo zegt. Je kunt er toch niks aan doen Dat klinkt makkelijker dan gezegd maar stress is helemaal niet goed dus probeer echt op je lijf te vertrouwen.

(Zeg ik nu ook wel even tegen mezelf)

7. JahoO

JahoO Actief lid

17 aug 2011
    344
    0
    0
    Ondernemer
    Randstad
    Wij hebben vanmorgen een 'pretecho' gehad bij Drs Papa van Echocentrum Amsterdam. Deze man is gynaecoloog en ik heb echt zoveel goede verhalen gelezen over hem. Hij kijkt ook echt dingen na betreffende de gezondheid van het kindje (als je dat wilt)
    We hebben uitgelegd dat bij ons werd aangedrongen op een vlokkentest omdat de nekplooi wat groter was. Dat we geen vlokkentest willen (ivm risico op een miskraam) en het fijn vinden dat er een onafhankelijk persoon naar kijkt.
    Ik ben echt heel blij dat we dit gedaan hebben. Allereerst is Drs Papa echt een ontzettend vriendelijke man, die echt heel veel verteld over het kindje. En hij had erg veel begrip voor onze keuze (wat heel fijn is als je verloskundige zo doordramt over puncties). Hij heeft zoveel nagekeken: hart (4 kamertjes!), nieren werken, blaas was gevuld, alle vingers en teentjes geteld, hoofdje en ledematen gemeten, lengte gemeten. Hij heeft gekeken of kind een hazelip had (niet maar ongelofelijk dat het kan). Alles was gewoon prima in orde, ook de nekplooi zag er goed uit, hij heeft niets raars kunnen ontdekken en zei dat hij zo al 80% van de metingen heeft verricht die je bij een 20 weken echo krijgt. En dat we daar dan ook geen verrassingen op hoefde te verwachten. Zo blij!! Maar los daarvan wil even delen met jullie: Alsjeblieft laat je niet gek maken, vertrouw meer op jezelf en je eigen lijf. Die medici willen tegenwoordig maar alles uitsluiten maar het gaat voor jou om je kind!
    Ik denk ook wel eens, gaat het allemaal wel goed, het is m'n eerste en ik ben 38. Maar heeej, wel een gezonde 38er! En beslist nog niet afgeschreven hoor. Ik kan me wel zorgen maken maar het komt zoals het komt. Ik hoop dat alle 35+ zwangeren meer vertrouwen krijgen in hunzelf. En anders is een bezoekje aan Drs Papa zeer zeker een aanrader.

Hij zette voor ons de 3D echo even aan omdat kindje er zo goed voor lag en om nog wat te checken (normaal is 3D met +20 weken) en ik ben helemaal verliefd op m'n zoon nu (jaja het wordt een jongen!!). Mooi hè?

8. justme66

justme66 Fanatiek lid

22 aug 2010
    4.224
    0
    0
    dag dames, ik kom hier ook even meelezen. ben ook 35+ en zwanger van mijn 1e kindje!

9. Liesben

Liesben Niet meer actief

Hier ook een 35+er..sterker nog, een 40-er :)
    Hiervoor 2 missed abortions gehad, en nu zwanger dmv IUI. Vandaag 34 weken, gisteren is mijn verlof ingegaan!

Ik las veel over nekplooien en onderzoeken. Wij hebben heel bewust gekozen om de combinatietest niet te doen. Voornamelijk omdat we niet wisten wat et doen met een verhoogd risico. Dat verhoogde risico zat er dik in gezien mijn leeftijd. En dan? Een vwp vind ik eigenlijk te veel risico. En zouden we de zwangerschap afbreken? Nee....dus besloten niets te doen. Alleen de 20-weken echo. Bij die 20 weken echo wordt er natuurlijk ook uitgebreid gekeken naar zaken als het hartje, neusbotje, lipje, maagje, niertjes. Noem het maar op... en alles leek goed!
    Maar het blijft een lastige keuze op "onze" leeftijd! Maar garanties kan niemand je geven. Ik ken iemand die had bij de combitest een risico van kleiner dan 1:1000. Maar haar kindje heeft wel Down. Je zal die ene maar net zijn..

10. JahoO

JahoO Actief lid

17 aug 2011
    344
    0
    0
    Ondernemer
    Randstad
    Welkom beiden!
    @Justme66 Is 66 je geboortejaar?

Goede beslissing van je Liesben om niet te testen. De gyneacoloog waar ik gisteren was zei ook dat je met de 20 weken echo zoveel kan uitsluiten. Mocht het alsnog een afwijking hebben dan is het nooit ernstig. Wat fijn dat alles goed gaat!
    Wat heftig van je kennis, maar blijft inderdaad een kansberekening. Down kan zelfs nog na een goede uitslag van een vlokkentest, garanties zijn er nooit dus.

11. justme66

justme66 Fanatiek lid

22 aug 2010
    4.224
    0
    0
    nee, ik ben 36 jaar. wij gaan wel voor de combinatie test, ik weet het is een kansberekening, maar wel een goeie. ik heb geen idee of ik wel een consequentie er aan kan verbinden, dat zien we dan wel!

12. Dima

Dima Lid

20 jul 2011
    17
    0
    0
    NULL
    Noord-Limburg
    Hallo meiden,

Wat een keuzes hebben we te maken hè! Om gek van te worden eigenlijk.

Ik had dinsdag voor het eerst een echo. Ik keek er enorm naar uit maar was alleen vlak voor vertrek stik zenuwachtig. Al snel zagen en hoorden we het hartje kloppen, wat een wonder. Maar de VK kon de beeb niet goed meten, dus mocht ik donderdag terug komen en dan zouden we zo en zo wat meer tijd hebben om ook het intake-gesprek te houden. Dus meteen uit m'n werk, waar het heel hectisch is, met volle blaas op naar de 2e echo. We hadden wat meer tijd en dus lukte het allemaal wat beter. Weer even hartje gezien en gehoord en 3 foto's rijker (met wat duidelijker beeld) Ik blijk iets minder ver te zijn, maar dat is niet erg.

In het gesprek kwamen natuurlijk ook alle onderzoeken ter sprake. Tja, ik heb ook zo iets van; In het leven is niks zeker. Het leven heeft soms rare wendingen voor ons in petto. Ik probeer zo positief mogelijk te blijven en dat lukt meestal omdat het ook goed voelt. De truc is idd om je niet gek te laten maken door alle verhalen en dingen die de medici willen uitsluiten.
    Wij laten de combinatietest wel doen, het klinkt veilig en goed te doen en het maakt al zo'n 80% duidelijk. Als we daar een negatievere uitslag van krijgen dan bekijken we op dat moment opnieuw wat we willen.

Als ik jullie keuzes zo lees, klinkt dat ook allemaal wel overwogen. Dat is het voordeel van 35+, we lopen niet meer in 7 sloten tegelijk. Wees tevreden met welke keuze je ook maakt, je hebt het best mogelijke gekozen. Hopelijk brengt het ons allemaal waar we op hopen en waar we naar verlangen; een gezond kindje.

Ik vond deze week emotioneel best pittig, ook doordat er op werk veel gebeurde, de VK bezoekjes en langzaam aan willen alle familieleden ed op de hoogte gehouden worden, dat ga ik wat anders aan pakken in het vervolg.

Groetjes Dima

13. Foxy74

Foxy74 Niet meer actief

@Jahoo Wat fijn dat je nu meer duidelijkheid hebt. Geeft toch wat rust nu.

Even Ego

Wauw wat een mooie echo hebben wij gehad gisteren. Omdat ik een te hoog BMI heb krijg ik de 20-weken echo dus in 2x. Gisteren met 14 weken inwendig en dan met 20 weken nog uitwendig. Wat hebben we al veel gezien en dat zag er allemaal goed uit. 3 aders in de navelstreng, 4 hartkamers, tussenwand hartje. Middenrifje mooi dicht. Supermooi neusje. Voetjes staan recht. Beentjes zijn goed qua lengte enz enz. Ben helemaal blij. Ben supersnel weer op die roze wolk geklommen waar ik dinsdag na de bloeding wel een beetje af gevallen was. Vond het ineens helemaal niet meer erg dat ik onder begeleiding van de GYN van en die extra echo's moest.

Ook heb ik een Angelsound via MP gekocht. Vanmorgen binnen 30sec hartslag te pakken. O wat fijn.

Ga natuurlijk ook nog even een fotootje spammen.

14. justme66

justme66 Fanatiek lid

22 aug 2010
    4.224
    0
    0
    mooie foto!!!

15. Alexje

Alexje Lid

6 jun 2011
    56
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal weer,

Welkom Liesben en justme, fijn dat er ook weer een 40-er bij zit...:).... als ik goed heb opgelet zijn er hier nu 4 vrouwen (inclusief mijzelf) van 40 jaar of ouder.

Ik lees dat Dima, Foxy en Jahoo een echo hebben gehad.
    @ Foxy, fijn dat je na de onzekerheid door je bloedingen nu een goede echo had !
    @Jahoo, wat een mooie foto
    @ Dima,wij stonden er bij onze vorige zwangerschap (ik toen 37) hetzelfde in en ook nu weer: eerst de combinatietest en dan kijken we wel verder.

Ik heb een specifieke vraag aan de 40+ vrouwen: onze gyn en huisarts hebben zo ontzettend negatief gedaan van te voren over een zwangerschap, ze hebben vooral benadrukt dat de kans dat het mis gaat zo groot is. Dit heeft mij heel onzeker gemaakt voor de eerste 13 weken. Hebben/ hadden jullie dat ook ? Vooral omdat wij nog 4 maanden de tijd hadden om zwanger te raken, daarna moest ik echt geopereerd (dat zou dus oktober 2011 zijn) en dan is het zwangerschapsverhaal eigenlijk over vanwege het verhoogde risico op een vroeggeboorte (er is al 1 keer een stukje van mijn baarmoederhals gesneden, het moet nog een keer maar dat hebben we dus 4 mnd uitgesteld i.v.m. sterke kinderwens en nu ben ik nog zwanger geraakt ook)

Ik heb vanavond een eerste echo. Ik stel mij er niet teveel van voor omdat het nog zo pril is, ik hoop alleen een kloppend hartje te zien !

16. Foxy74

Foxy74 Niet meer actief

@Alexje Heel veel plezier vanavond. Hoop dat je een mooi hartje ziet kloppen!!!

17. JahoO

JahoO Actief lid

17 aug 2011
    344
    0
    0
    Ondernemer
    Randstad
    Succes vanavond Alexje!!

18. Alexje

Alexje Lid

6 jun 2011
    56
    1
    0
    NULL
    NULL
    @yahoo en foxy: nou het knipperlichtje hebben we gezien hoor... wonderlijk, zo klein en dan zie je al het hartje "knipperen". Ja, ik noem het knipperen want daar leek het meer op dan kloppen.
    Het geluid mocht niet aan want volgens de echoscopiste was uit onderzoek nu toch gebleken dat dat niet goed is voor het kindje...:(... maar goed, zien vond ik al prima. Het is een eerste stapje, het hartje klopt !

Ik denk veel aan La Femme en ben erg benieuwd hoe het gisteren is gegaan. Ik hoop dat ze beter nieuws heeft gehad, zoiets houdt je wel bezig.

Zwangerze allemaal weer...:)

19. la femme

la femme Fanatiek lid

16 jan 2007
    1.576
    0
    0
    Hey meiden

Weer een teken van leven van mij. Vandaag (en gisteren ook, maar dat bleek een intake gesprek te zijn) in het zh geweest voor een nt+ meting. Hierbij controleren ze of bepaalde markers aanwezig zijn en bereken dan nogmaals de kans op trisomie 21 (13 en 18 waren goed). Natuurlijk blijft dit ook een kansberekening en iets wel of niet aanwezig hoeft niet alles te zeggen, maar we wilde gewoon iets duidelijkheid. Een beetje meer zou de verhoogde kans wegnemen en minder zou voor ons misschien een reden zijn voor een vp.
    We hadden al voor ons zelf besloten dat we een kindje met syndroom van down niet zo maar wg zouden laten halen, maar ik zou me er dan wel graag meer in willen verdiepen. Vooral wat voorn het effect het zou gaan hebben op ons gezin.

De arts legde alles echt super goed uit en nam zijn tijd om alles op te meten.
    Ons kindje had alles wat bij een kindje met down soms niet daar is (zoals een neusbotje, bepaalde hoek stand kaak, hartklepjes die werken)
    Natuurlijk geeft dit niet een vrijkaartje, want er worden ook kindjes met down geboren bij mensen met een geweldige np meting en goed bloeduitslag. Het blijft een kansberekening.
    Mijn gevoel was gewoon erg van streek. Ik voelde mij zo schuldig dat ik nog perse een derde kindje wilde..met mijn leeftijd. Sorry dat ik het zo opschrijf....Ik denk niet dat wij oud zijn, maar het is frustrerend dat je boven de 36 opeens zoveel verhoogde kans hebt. Je krijgt gelijk zo'n stempel.

Nou ja om een lang verhaal kort te maken: doordat alle markers waren aanwezig werd opeens onze berekening omhoog gegooid. Alleen op basis van de np meting, mijn leeftijd, bloed en tijdsduur zwangerschao zou ik vandaag een uitslag van 1:473 hebben gekregen. Ik was daar best verbaasd over en vroeg waarom ze dan niet een week later die np gemeten hebben, dat had heel wat zorgen gescheeld. Maar dit heeft te maken met de vlokkentest die al vrij snel moet plaatsvinden.
    Na het invulen van alle markers heb ik de maximale score gekregen van 1: 3400 (zo ongeveer). Je kan niet meer scoren dan 20 maal je uitgangswaarde en die was vandaag ook aangepast van 1:166 naar 1:172.

We zijn dus in de wolken. Ik kan weer echt lachen en genieten. Ik was zo boos op mezelf. Ik sta nu weer net als mijn vorige zwangerschappen neutraal en positief in het leven....wat die berekeningen al wel niet met je doen.

Bedankt voor jullie lieve woorden en gedachten.

Liefs Femme

@ Alle nieuwe lady's welkom en gefeliciteerd. Ik ga binnenkort weer even bijlezen.

20. Alexje

Alexje Lid

6 jun 2011
    56
    1
    0
    NULL
    NULL
    @ Femme, geweldig dat je ons zo snel op de hoogte heb gebracht en nog vele malen beter dat je zo'n onwijs goede uitslag hebt gekregen !
    Dit is een felicitatie waard en ik hoop dat je inderdaad kan genieten nu. Voel je niet schuldig over al je gedachten en gevoelens, het is nu eenmaal logisch dat er van alles door je hoofd spookt, positief maar dus ook negatief.

Ik ben echt heel blij voor je !!:):):):):):):)

Deel Deze Pagina