35 jaar of ouder en zwangerschapswens of zelfs zwanger?

Discussion in 'Zwanger worden clubs' started by prinses, May 28, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. nefertary

nefertary Actief lid

Nov 3, 2008
    484
    0
    0
    Liesben,

''Of je mag skiën tijdens je zwangerschap hangt af van verschillende factoren. Overleg allereerst met je verloskundige, gynaecoloog en/of huisarts of het verantwoord is om te gaan skiën tijdens je zwangerschap. Tijdens het skiën kun je hard vallen. Zelfs de meest ervaren skiërs raken betrokken bij ongevallen die anderen veroorzaken.

De redenen om niet te skiën tijdens je zwangerschap staan hieronder op een rij. Onder het rijtje staat de uitleg waarom je beter niet kunt gaan skiën.

Ga niet skiën als:
    je verloskundige, gynaecoloog en/of huisarts het je afraadt
    je langer dan 12 weken in verwachting bent
    je een onervaren skiër bent
    je door een veranderend lichaam instabiel op je ski’s staat
    je daarvoor naar een gebied hoger gelegen dan 2150 meter gaat (tijdelijk naar een gebied van 3000 meter is niet schadelijk, maar maak er geen gewoonte van)
    je je onzeker voelt op de piste

Tot 12 weken zwanger
    De grens? Tot 12 weken zwangerschap kun je skiën. Tot de elfde week is de baarmoeder achter het schaambeen verstopt. Vanaf week 12 kan je baarmoeder bij een val geraakt worden door bepaalde objecten (denk aan ski’s, skistokken, bomen en andere personen).

Het zwaartepunt van je lichaam verandert tijdens de zwangerschap. Je staat minder stabiel op de ski’s en bent sneller uit balans.

Ook verandert je lichaam tijdens de zwangerschap:
    je stofwisseling vertraagt
    je gewrichten worden soepel
    de banden van je baarmoeder verweken

Hoogte skigebied
    Ga, als je zwanger bent, niet naar een skigebied hoger gelegen dan 2150 meter. In het hooggebergte bevat de lucht namelijk minder zuurstof. In een zuurstofarm gebied ga je soms onregelmatig ademhalen of word je benauwd.

Tijdelijk naar een hoger gelegen gebied? Dat kan om van een piste af te dalen, maar blijf niet te lang op een hoogte van 3000 meter of hoger. Zorg erin ieder geval voor dat je verblijfplaats niet hoger dan 2150 meter ligt.
    Je lichaam moet altijd even wennen aan een hoger gelegen gebied. Neem dus de tijd om te acclimatiseren en doe vooral de eerste dag rustig aan.

Ski-ervaring
    Natuurlijk scheelt of je veel ski-ervaring hebt of niet. Het is niet aan te raden om voor het eerst te gaan skiën als je zwanger bent.

Ook al ben je een ervaren skiër: haal dan geen vreemde capriolen uit en doe het rustig aan. Misschien is het verstandig een niveau lager te skiën. Houd er wel rekening mee dat jij zelf een goede skiër kunt zijn, maar dat een ander je omver kan skiën.

De meeste zwangere vrouwen voelen zich onzeker op hun ski’s: zij zijn bang om te vallen. De meeste aanstaande moeders slaan het skiën dan ook maar een jaartje over.''

2. Liesben

Liesben Niet meer actief

Bedankt Nefertary!
    Ik ben natuurlijk net rond de 6 weken zwanger als ik ga. Ik ben niet een heel ervaren skiester, ben de afgelopen vijf jaar niet geweest. Ik dacht nog toen we boekten: wat nu als... maar ja, ik kan niet mijn hele leven on hold zetten voor het geval dat...
    Ik zal het wel eens met de arts of VK overleggen. Ik neem gewoon heel veel boeken mee, en ga, als ik wel mag, alleen van de makkelijke blauwe pistes af. Of de baby-weide, ook toepasselijk ;)

3. Suzanne68

Suzanne68 Niet meer actief

Kon me toch niet inhouden,dus vannochtend wel een test gedaan.
    Helemaal wit ...wat op zich logisch is 5 dagen voor NOD,maar bij een eventuele positieve test ooit komt het iig niet van de miskraam.
    We hebben ook besloten dat we niet meer gaan prikken in het ziekenhuis,want blijkbaar is mijn HCG in 2 weken niet meer drastisch gestegen.

Dus nou ja,dat was het einde van mijn egobericht

4. Jasmijn voelde ik met ruim 22 weken pas voor het eerst, Emma zo'n 10 (!) weken eerder. Dat eerste was dus behoorlijk aan de late kant en het eerste erg aan de vroege kant. Bij Jasmijn lag de placenta wel vooraan, bij Emma aan de rugzijde...

5. Nu kun je wél met een schone lei verder en ik hoop dattie over een paar dagen alsnog een streepje laat zien...

6. ollebolleke

ollebolleke Bekend lid

Apr 23, 2008
    549
    0
    0
    Belgie
    wauw,das snel!nu heb wel het hartje horen kloppen!ben ik al blij mee! :)
    dat voelen zal ook wel komen zeker?ik d8 na 3 zwangerschappen dat ik het ook sneller zou voelen.komt wel,

Desmo,ik had je nog niet welkom geheten.
    Bij deze WELKOM,en hoop vlug roze voor jou!

7. jolanda666

jolanda666 Actief lid

Oct 30, 2007
    330
    0
    0
    administratief
    Drenthe
    Beetje late reactie maar beter laat dan nooit:
    Bebek bedankt maar ik ben niet nieuw hoor zit al een poosje op dit forum maar ben ook poosje weggeweest omdat mij dat toen beter leek.
    Inez1 ben ook erg benieuwd naar 20 weken echo op 16 maart. Pretecho lijkt me ook wel leuk maar ben daar nog niet mee bezig. Morgen eerst naar vk, hartje horen. Vind t trouwens wel raar dat ik nu al om de 3 weken naar vk moet maar zal wel reden voor zijn.
    Ben nu 18 weken maar heb baby nog niet gevoeld. Weet ook niet hoe t voelt ha ha. voel wel plopjes enzo en zwaar gevoel in onderbuik. en als ik in bed lig voel ik ook wel dat er wat zit!

8. coto500

coto500 Bekend lid

Jul 23, 2008
    908
    0
    0
    Schiedam
    Hallo allemaal,
    Wat een hoop geschreven zeg hier!
    Eerst het goede ego nieuws: Mannetje wordt volgende week donderdag opgenomen en vrijdag geopereerd! Dan is hij daarna een klein weekje in het ziekenhuis en dan zijn we daarna samen thuis om te herstellen. Een betere planning was er eigenlijk niet te verzinnen dus we zijn heel blij dat we eindelijk wat weten en dat het zo goed uitkomt!
    @Bebek, wat vervelend die hernia zeg, en dattie dan elke keer terugkomt!
    @Giegel : IUI fijn dat jullie het erover eens zijn! Sterkte en succes!
    @Ollebolleke : Jee wat een verhaal, ik wens je veel sterkte! Wel fijn dat de uitsag van de test zo goed is!
    @Liesben : Wat lees ik nou ineens! ZWANGER?! YES! Gefeliciteerd!
    Verder een beetje snel erdoor heen gescrold…..sorry, heb een beetje slaap….gisteravond nog “gezellig” saampies geweest, heel voorzichtig met die grote buik hihihi

9. RozeWolkje

RozeWolkje Actief lid

Jan 7, 2009
    293
    0
    0
    Nou jaaaaaaaaaa wat super!
    Gefeliciteerd meis! :)

10. Liesben

Liesben Niet meer actief

das ff schrikken he? :)

Coto: goed nieuws, en inderdaad...een fantastische planning!
    Wens je mannetje sterkte! Is het een grote operatie of valt het mee?

11. mexicang

mexicang Fanatiek lid

Oct 1, 2008
    4,345
    85
    48
    Pfff.... je gaat een dagje weg,vraagt of er niet veel geschreven wordt en dan....lappen tekst! :confused:

Heerlijk dat dit topic zo actief is, ik kan soms niet wachten om even te gaan kijken.

Okee, en dan nu proberen te reageren, al zal ik de helft wel weer vergeten zijn...

Bebek, snap je mijn banner nu?
    Ik hou er na afloop wel een kussen onder en blijf dan liggen, zo'n half uur. Maar soms niet hoor, soms is de nood hoog en ga ik toch echt naar de wc, ;)

Annna.... klopt, de luteale fase kan langer zijn, daar hou ik dan ook rekening mee. Al moet ik wel zeggen dat de LF nog niet langer is geweest dan 15dgn.
    Vorige x 13, x daarvoor 15.

Dat over dat randjesfietsen heb ik ook eens gelezen! eigenlijk hilarisch, ik zie het mezelf niet doen hoor! En klaarkomen na de zwemmers.... poeh hee, dat is even een heel geplan hoor! Hm, dus eigenlijk ook een beetje randjesfietsen!

Coto, goede timing zo he? Dat is wel heel prettig hoor! De reden waarom hij moet niet natuurlijk, maar het is snel en hopelijk is het dan allemaal achter de rug! Duim!

Hier weinig nieuws te melden. Ik voel me wel goed trouwens. Ik durf er bijna niets meer over te zeggen,bij alles wat ik nu zeg,doe of denk, denk ik...."dat is de goden verzoeken!"

Vandaag weggeweest met vriendinnen, lekker de stad in. Zij weten van de wens, leven enorm mee en samen met hun heb ik, om de goden te verzoeken, een test gekocht. Heb ik die maar vast.
    Toen we eenmaal lekker aan het eten waren, begon 1 van de meiden te dralen.... beetje onrustig en toen kwam het hoge woord eruit....
    Zij weet dat wij bezig zijn, is zelf zwanger,maar wil mij er niet steeds naar vragen. Maar nu wilde ze het toch weten. Dus ik vertel hoe of wat en dat ik het nu echt niet zou weten. Zegt ze:"ik vraag het nu omdat ik heb gedroomd dat je zwanger bent!" ........O...... Eh..... okee.
    Om vervolgens verder te zeggen:"echt, ik onthou geen dromen omdat ik volgens mij nooit droom, maar nu was het zo echt, en meestal als ik droom en ik onthou ze, dan komt die droom uit ook!"
    Hoezo Goden Verzoeken! ;)

Tja...mijn tempkaartje is nog mooi...nog wel! En nu zo houden!
    Het is erop of eronder, echt, morgen is D-Day.
    En O wat zal ik balen als het niet zo is, want ik voel me na vandaag zo vreselijk goed! Veel energie, blij, vrolijk en weinig kwaaltjes!
    Dat wil ik graag zo houden, het is bijna niet te beseffen dat morgen wellicht de duivels doorbreken....:(

X mex

12. Bebek Istiyorum

Bebek Istiyorum VIP lid

Sep 24, 2008
    7,353
    0
    0
    op een roze wolk ;)
    Mex, de druimen draaien hard hier hoor! Zou toch mooi zijn als we, na een lange periode van teleurstellingen met z''n allen, nu ineens roze gaan knallen met z'n allen!

Liesben, dringt het al een beetje tot je door? Ik ben echt zo blij voor je! Ook wel beetje jaloers hoor, maar niet in negatieve zin!

Suzanne, vervelend van die witte test, maar als je dan wel roze test hoef je in ieder geval niet meer te twijfelen of je echt zwanger bent! En ik duim dat je dat snel bent!

Ik heb weer eens een vraag :(: Ik heb al de hele dag een soort ongi gevoel onderin mijn buik, beetje zeurderig enzo en gisterenavond wat steken, zou dit een eisprong kunnen zijn?

13. Bebek Istiyorum

Bebek Istiyorum VIP lid

Sep 24, 2008
    7,353
    0
    0
    op een roze wolk ;)
    Coto, ik lees net van de operatie van je man, fijn dat er nu duidelijkheid is en dat het precies in de planning past!

Mex, ik snap 'm nu ja, dank je! Maar hoe jullie nou toch allemaal dat ei precies weten... Tempen zeker?

14. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

Dec 16, 2008
    6,069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    @ Mexicang: meid..ik hou mijn hart vast voor je. Het zou echt wel héél leuk zijn als je samen met Liesben kunt zwangeren he! *duimt zich suf nu*

Yesss. Dat klopt. Ik moest eerst mijn bloeddru meten en daarvan gign ie volgens mij alleen nog maar verder omhoog, want het was het astronomische getal van 154 over 92 :confused: Ik kreeg al te horen dat ik na mijn consult even moest komen liggen om de bloeddruk in rust te meten. Toen op naar de Gyn.

De gyn had me nog niet eerder gezien na haar mededeling aan mij, dat ik niet in verwachting kon raken, dus het was een heel leuk weerzien. Ze was oprecht blij voor me en zeer geïnteresserd. Toen weer een echo. Nou...wurm is op de kop af 2,5 cm en dus lekker gegroeid. Nog méér dan vorige week was er goed te zien wat wat is. Het hartje klopte goed en ja...het was gewoon zooo mooi om dat kleine ding weer te zien . Ben er helemaal verliefd op :)

Toen plassen en bloedprikken en toen weer de bloeddruk. Dankzij de rust en mijn ontspanningsoefeningen heb ik de zaak goed kunnen laten zakken. De laagste meting was 125/78 en de gemiddelde kwam uit op 125/85, voor iemand met mijn omvang echt heel keurig.

We zijn toen - ik had net even weinig last van misselijkheid- maar even een bak thee met appelstrudel gaan doen om dit te vieren . Ik houd me verder keurig aan de eetvoorschriften van de afvaldame ( waar ik vrijdag weer heen moet) dus één keer zo heel af en toe moet kunnen, niet?

Volgende afspraak: 19 maart.

Oww..en de foto staat in mijn album , natuurlijk.

15. Liesben

Liesben Niet meer actief

Uhm...Nee, er dringt nog weinig door hier....
    Het is allemaal nog wat wazig.
    Vriendlief kijkt helemaal alsof ik van Mars kom...
    Maar daarnet had ik mijn telefoon bij me, zegt ie: Is dat niet slecht voor de baby?
    Lief he? ;)
    Mijn moeder weet het inmiddels wel! (Ik weet het, erg, maar ja ik ben een moederskindje;) ) En ik denk dat we vanavond schoonmama gaan inlichten.
    Morgen ga ik denk even naar het graf van mijn vader om eens een ernstig woordje met hem te praten! Ik vind het zo erg dat hij zijn kleinkinderen nooit zal zien! Hij heeft al een kleindochter van vier, die is vijf maanden na zijn dood geboren..Jammer. Hij kent zelfs mijn vriend niet. Raar hoor. Maar goed, morgen gaan mijn moeder en ik even met hem praten en zeggen dat ie zijn connecties maar moet aanspreken om deze zwangerschap goed te laten verlopen!

Mex, ik duim voor je! Maar dat wist je al!

16. Liesben

Liesben Niet meer actief

en Hellen: ik snap dat je verliefd wordt op zo'n kleintje! Ik had het gezicht van de gyn wel eens willen zien ;)

17. mexicang

mexicang Fanatiek lid

Oct 1, 2008
    4,345
    85
    48
    Dank je lieve Hellen en Bebek!
    Ik probeer wel echt rekening te houden met.... Dat het zelfs zo kan zijn dat ik nog niet op 15DPO zit,maar ergens op 12DPO

Puur ook omdat FF aangeeft mijn ei gehad te hebben op dag 16(laagste temp,+ovutest) ,maar zelf denk ik dat ik mijn ei later heb gehad, op dag 17 of 18, alleen maar vanwege de langzame stijging van de temperatuur. Pas op dag 19 ging de temp met 0,2'C omhoog.
    Iemand die hier iets van snapt?

Bebek, ik temp inderdaad, en ovutesten en dan is het berekenen van ei iets makkelijker. Al vond ik het deze maand wat lastiger....

18. Bebek Istiyorum

Bebek Istiyorum VIP lid

Sep 24, 2008
    7,353
    0
    0
    op een roze wolk ;)
    AAH, dan smelt je toch, als je mannie zoiets zegt?!
    :D
    Ik kan me voorstellen dat je naar het graf van je vader gaat, echt heel goed zelfs! Ik heb mijn moeder helaas verloren toen ik 26 was en zij kent mijn vriend ook niet en dat vind ik echt zo erg! Dat lijkt me het enige wat ik vreselijk vind als ik zwanger mag worden: dat ik het niet met mijn mama kan delen! Zij is gecremeerd, dus er is ook geen graf waar ik heen kan, wel een heel mooi uitstrooiplekkie gelukkig! Maar je mist het wel enorm hoor! Heb ook geen oma's en tantes enzo, vandaar dat ik al die domme vragen maar aan jullie stel, hihi! :) Maar begrijp heel goed dat jij het snel aan je mams hebt verteld, zoiets wil je toch delen!

Enne, als je dan toch aan je papa vraagt of ie zijn connecties wil aanspreken, vraag dan gelijk ff of ie ff met mijn moeder om de tafel wil gaan zitten om te zorgen dat er ook een roze wolkje deze kant op komt!

19. Bebek Istiyorum

Bebek Istiyorum VIP lid

Sep 24, 2008
    7,353
    0
    0
    op een roze wolk ;)
    Hellen, zei je niet tegen de gyn: wie het laatst lacht?! :) Lijkt me fantastisch om je kleintje weer even te horen en fijn dat je bloeddruk ook zo netjes was!

Mex, ik snap inmiddels helemaal niks meer van een vrouwenlijf, maar ik snap wel dat het gewoon haar eigen gang gaat en in dit geval vind ik dat dit gewoon zwangerschapstekenen moeten zijn!

20. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

Dec 16, 2008
    6,069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Dat mag..maar ik zit hier gewoon héél hard aan roze te denken, positieve gedachtenkracht he *grijns*

Share This Page