Nieuwe ronde nieuwe kansen Hinke? Lastig he, die keuzes. Hadden wij met de scholen ook, allemaal hadden ze wel voor- en nadelen. Nu ook weer met BSO's, moeilijk kiezen. Ik ga het Danique wel vertellen, maar dan pas vlak voor vertrek. Ik denk niet dat het haar vertrouwen ten goede komt als ik er niks over heb gezegd. Vanavond heb ik verteld dat Omi morgen komt en we o.a. naar de 'kinderdokter' gaan (oh mama, dan ga ik zelf meten en wegen en dan ga ik de dokter helpen met Quinten). Wordt vervolgd........
Hinke, jammer, nieuwe ronde nieuwe kansen inderdaad. Voor mij zou het ook alleen maar lastiger worden als ik teveel vergelijkingsmateriaal zou hebben. We zijn voor Alyssa in eerste instantie gewoon naar de OBS in ons eigen dorp gegaan. Had van m'n vader die in z'n werkende leven onderwijzer was geen negatieve dingen over deze school gehoord. De school voelde voor ons beiden goed aan, dus hebben we meteen voor deze school gekozen. Natas, wat vervelend dat Danique ineens zo tegen de inenting opziet. Sterkte morgen. Goed idee inderdaad om haar nog even te informeren voor je moeder komt.
Het viel heel erg mee! Verslag van een rondje CB : Met Danique alles goed, 18.6 kilo en 108 cm, keurig alle testjes afgedraaid, voor alles geslaagd, en kanjertje heeft niet gehuild bij de prik! Quinten is en blijft een krielkip met 8.5 kilo bij 77 cm. Hij heeft heel hard gehuild bij de prikjes (lang leve de troostslok BV). Misschien doorverwijzing naar kinderfysio of prelogopedie voor mondmoteriek (omdat hij nog steeds nauwelijks stukjes wil eten). Verder had ze nog een mogelijke theorie over de nachtslokken : kan zijn dat hij een dermate snelle verbranding heeft dat zijn bloedsuiker snel daalt. Ook overdag hebben we veel momenten dat er iets gegeten of gedronken wordt, het zou tot op zekere hoogte kunnen. Heeft iemand nog een goede tip om ervoor te zorgen dat een meisje die 's nachts nog een luierbroekje draagt niet gaat poepen als ze nog wakker is en nog maar een kwartier in d'r bed ligt? Tis nu al een paar weken bijna elke avond raak, wordt er geschoffeld van. Als ik vraag waarom ze niet naar de wc gaat hebben we even de versie 'monsters' gehad, nu is het 'ik weet niet'. Een beloning in het vooruitzicht zetten doet niks.
Natas, fijn dat het meeviel met Danique. Knappe meid! Wat Quinten betreft: dat klinkt wel logisch. Maar ja, wat heb je eraan? Tips voor Danique heb ik niet. Ons meissie doet het heel aardig zonder luier(broekje) totdat ze moet poepen. Tot voor kort zei ze dan dat ze moet plassen en dan kwam er een ministraaltje en dan moest ze even later weer. Na een tijdje raakte ze dan in paniek en wist ze eindelijk te vertellen dat ze moest poepen. Nu hebben we haar zover dat ze zegt dat ze graag een luier aan wil omdat ze moet poepen. Anyway: ik zal dus al heel blij zijn als ze het op de wc kan. En ik kan me voorstellen dat je er tureluurs van wordt, maar ik denk wel dat het overgaat. Misschien moet je haar gewoon even laten (haha, wijze tip van mij!)
Natas, als ik er eens over terugdenk, Yelina heeft dat eigenlijk ook wel zo gehad. Lag ze net op bed, riep ze dat ze haar luier vol had. Op een gegeven moment was dat 's avonds afgelopen en ging ze net als krummel overdag om een luier vragen als ze moest. En ineens was daar het eerste poepje op de WC en sindsdien ook daar geen luier meer voor nodig gehad. Het is niet altijd even fijn, maar meestal werkt het het beste om het maar 'gewoon' te negeren en het de tijd geven. Yelina vond het in eerste instantie eng om het op de WC te moeten doen, dus mocht ze het in eerste instantie op het potje proberen. Toen dat eenmaal goed ging, was de volgende stap de WC en tegenwoordig gebruiken we het potje eigenlijk helemaal niet meer. Op zich klinkt het wel logisch dat Quinten een snelle verbranding zou kunnen hebben. Op dit moment kun je daar denk ik weinig mee omdat hij de vaste voeding niet wil hebben en het liefste alleen de BV wil hebben. Heb je daar verder nog wel iets over meegekregen, wat je hier zelf eventueel mee kunt? Bij FV is het dan wat makkelijker om over te stappen andere melkpoeder, maar het is een beetje lastig om in jouw 'melkfabriekje' (sorrie) iets toe te voegen waardoor hij langer verzadigd blijft. Wil hij qua vast voeding helemaal niets hebben? Ook geen pap ofzo? Want daar zou je nog wat mee kunnen experimenteren.
Gisteren heb ik voor het eerst alleen m'n postronde gelopen. Was best nog wel pittig. Ben alles bij elkaar zo'n 3 1/2 uur bezig geweest, geen idee hoe lang er normaal voor die ronde staat. Het lopen op zich viel nog wel mee, maar het uitzoeken om het in de goede volgorde in m'n tassen te doen en de juiste route bepalen was nog wel even lastig. Morgen nieuwe ronde, nieuwe kansen.
Daar zul je vast meer routine in krijgen Dombo, en zal het straks sneller gaan. Even 2 misverstandjes uit de wereld helpen 1, Danique poept overdag prima op de wc, geen probleem. Ze doet het alleen ook vaak 's avonds in de luier als ze net in bed ligt, alsof ze als ze tegen bedtijd naar de wc moet het dan nog even bewaart voor de luier. Maar overdag gaat ze gewoon naar de wc. 2. Quinten eet wel vast voedsel hoor, gelukkig is hij niet alleen op de BV aangewezen want dat zou te weinig zijn. Maar wat hij eet aan vast voedsel moet nog flink gemalen worden. Hij eet nu op het niveau van bijvoorbeeld goed geprakte aardbeien of kiwi, maar iets als perzik of appel moet nog in maler. Of de rijst, die hoef ik eindelijk niet meer in de blender te gooien. Maar groter of meer dan dat aan stukjes, nee dank u.
Dombo, het zal wel snel wennen denk ik en dan weet je precies hoe je het beste kunt lopen en hoe je dan je tas in moet pakken. Natas, ik wist wel dat D wel op de wc kan poepen. Maar ik zou dus al blij zijn als krummel dat deed. Waarom D ineens wacht tot ze met luier en al in bed ligt, weet ik niet. Weet wel dat krummel ineens een periode had dat ze steeds maar weer bij het traphekje stond en zogenaamd iets moest *zucht*. En dat ging eigenlijk vanzelf weer over. Dus misschien is het een manier om tijd te rekken. Niet teveel aandacht aan schenken misschien? Krummel doet het goed, volgens kdv-leidster. Er wordt minder gegild en als ze een bui heeft, blijft ze er minder lang in zitten. "bewaart ze voor thuis" zei ik toen . Maar oké, ik zie ook thuis wel verbetering, dus dat is niet helemaal eerlijk. Op het moment is het echter thuis juist wel weer vaak raak.
Natas, ik denk dat ik het met Danique gewoon nog even aan zou blijven zien. Moet vanzelf goedkomen. Je zou haar hooguit kunnen vragen of het haar net fijner lijkt om ook 's avonds gewoon op de WC te poepen omdat ze dan gewoon lekkere schone billetjes blijft ouden? Hmm. Net is de formatie op school bekend gemaakt. Of ik daar nu zo heel erg blij mee ben, ivm de afnemende instroom starten er in het nieuwe schooljaar maar 26 kleuters. Tot aan de kerstvakantie komen er maar 6 bij. Gevolg, maar 1 kleuterklas. Omdat ik veel op school meeloop op dit moment baart me dat wel wat zorgen. Ze krijgen welliswaar een juf die ijzersterk in haar schoenen staat, maar er komen dan wel minstens 4 behoorlijk 'ongeleide projectielen' in 1 groep, die nu mooi verdeeld zijn over 2 groepen. Opvallend is wel, dat er volgend jaar niet zo heel veel meisjes in groep 1/2 zitten. Groep 2 start volgend schooljaar met maar 1 meisje, misschien 2, groep 1 heeft er iets meer, maar jongens hebben flink de overhand. Ben benieuwd hoe dat volgend schooljaar allemaal gaat ....
Dombo, kan me voorstellen dat je daar niet zo blij mee bent. Dat betekent na de kerst 32 leerlingen? En wat weinig meisjes! Dat is toch ook niet leuk! Op de twee scholen die wij inmiddels bezocht hebben, zat hierin een groot verschil. De ene heeft één kleutergroep, waar nu 35 leerlingen in zitten. Ze beginnen volgend jaar met ca. 24 kinderen. De andere heeft drie kleine kleutergroepen: 1x groep 2 en 2x groep 1. De laatste twee beginnen heel klein en worden om en om aangevuld met nieuwe kindjes.
Ik ben vandaag ziek thuis gebleven. Griepachtig, keelpijn, stem weg, gevoel alsof er een trein over me heen is gereden. Niet handig want ik heb 't loeidruk op kantoor. Kids zijn vandaag naar kdv, door papa gebracht/gehaald. Dat was wel even fijn, veel geslapen. Dat van die schone billetjes heb ik al vaak tegen D. gezegd Ah ja, het is weer een fase! Hmmmm, ik zou ook niet zo blij zijn met dit nieuws van school Inez.
Natas, beterschap. Ik las op FB dat je kleine mannetje ook al ziek is. Ook voor hem beterschap. Yelina trok zich heel lang ook niets aan van die billetjes, tot ze toch zeer begonnen te doen. Toen was het ineens over. We hebben gisterenavond toch best wel serieus de alternatieven bekeken en in de buurt zijn 2 alternatieven. De ene school heeft wel een mooie kleine kleuterklas en ook de andere klassen zijn niet groot, allemaal gedeelde groepen 1/2, 3/4, 5, 6/7 en 7/8. Op zich klinkt het allemaal wel goed, alleen is dat niet een school waar ik ze alleen heen zal laten gaan, ook niet in de hogere klassen. Ook met spelen met vriendjes en vriendinnetjes vind ik dat niet echt handig. De andere school is op loopafstand, maar daar delen wij de levensovertuiging niet van. Niks persoonlijks en bedoeld als aanval op degenen die wel geloven, natuurlijk worden de kids er niet slechter van als ze een gebedje moeten doen, maar brrrr ik krijg ik daar als niet-gelovige gewoon helemaal de kriebels van. Dus volgende week lever ik voor Yelina gewoon een briefje met data om te oefenen bij haar juf in, ik wil haar toch graag een keer of 6 mee laten draaien zonder dat ik op school ben. Wordt nog een uitdaging gezien alle activiteiten die ik op school heb. Zijn jullie er qua scholen inmiddels al uit?
Hoop dat het gaat lukken om een goed schema voor Yelina op school te maken! Ja wij weten ook naar welke school Danique zal gaan. Zij gaat niet wennen, vinden ze daar niet handig vlak voor de zomervakantie en daar ben ik het wel mee eens. Wel gaan ze 1 wenmiddagje doen voor alle juli- en augustuskindjes, de datum weten ze nog niet maar dan zijn we wss met vakantie. Wel jammer, want voor D. is school nog een helemaal onbekend terrein. Ik heb gevraagd of we dan wel een keer kunnen langskomen zodat ze de klas een keertje ziet en even met haar juf kennis kan maken. Hier gaat het goed, ik ben nog gammel maar ik denk dat dat meer van al die gebroken nachten is dan nog van ziek zijn. Maar hopelijk zijn die gebroken nachten verleden tijd, want Quinten heeft al een paar nachten doorgeslapen! En de oplossing lijkt te zijn : ut kind helemaal volproppen voordat hij gaat slapen. Zijn ritme is vrij laat en 's avonds gaat hij pas rond 21.00 naar bed en nu maken we voordat hij naar bed gaan een bordje pap met Nutrilon Forte (hahaha, voor hongerige baby's, hij blijft een baby! ) met nog wat All Bran vezels er doorheen om het lekker dik te maken. Het idee om hem nog een keer wat te geven door wat de CB-arts zei over misschien snel dalende suikerspiegel, de Nutrilon Forte op aanraden van een collega van Chris en de pap/vezels idee van mijn om de boel in te dikken omdat hij uit niks wil drinken. Tis net een bak cement, hahahaha, dat lepelen we naar binnen, nog een slok BV erachter aan en daar slaapt hij nu al 3 nachten op door! Waarom nu wel en voorheen met pyamapapjes niet, geen idee. Misschien zijn die lichter verteerbaar, misschien is het moment nu beter, maar whatever het werkt!
Natas, geweldig zeg, dat Quinten nu al een paar nachten heeft doorgeslapen. Met dank aan Nutrilon forte en pap. Maakt niet uit, als het maar werkt. Nu mama nog wat fitter worden, maar dat gaat vast goedkomen! Schema voor Yelina is klaar, ingeleverd bij de juf en nu heeft ze de eerste oefenochtend. Zal wel een druk dagje voor haar worden, want aangezien omi een paar daagjes weg is, mag ze vanmiddag naar het KDV omdat ik moet werken. Morgenochtend gaat ze ook naar school, volgende week een keer een middag, de week erop 2 ochtenden en dan gaan we de laatste schoolweek al weer in. Heeft geen zin om haar dan te laten proefdraaien. Hihi, voor het eerst 2 kids op school, wel apart hoor!
En, hoe vond Yelina het? Vandaag had Q. heel veel last van vuurrode billetjes. Echt gillen bij optillen, plassen, poepluier schoonmaken, etc. Danique heeft daar nooit last van gehad en Quinten tot nu toe ook niet, dus ik ben het helemaal niet gewend. Ik dacht dat lauw water in bad wel lekker zou zijn, deed hem erin en...... krijsen! Arme kind helemaal in de paniek, ik wist niet hoe snel ik hem eruit moest halen. Heb er een dikke laag sudocreme op gedaan en hem even laten kruipen zonder luier, daarna een slok BV en lekker middagslaapje. Gelukkig was het vanavond al wat minder rood. Hij heeft nu wel vieze haartjes
ps : Danique is op dit moment moeilijk! Niet luisteren, expres tegenovergestelde doen, uitdagen, driftbuien om niks, snel huilen, overal snel op uitgekeken, etc. Ik denk een combinatie van vermoeidheid en toe zijn aan nieuwe uitdaging. Lastig nu even met haar!
Yelina vond het helemaal geweldig op school. Kwam met hele verhalen thuis. Ze was wel helemaal munt vanavond, na 2 ochtenden school. Dat moeilijk doen herken ik hier ook wel. Ze gewoon toe aan een nieuwe uitdaging. Arme Quinten. Liever maar even vieze haartjes en geen zere billetjes!
Emma gaat 'gewoon' naar dezelfde school als Jasmijn. Dat is een katholieke school, al zijn wij alleen op papier katholiek en zijn de meiden niet gedoopt. Ze doen dus straks ook niet hun Eerste Communie. Maar deze school ligt op nog geen 100 meter afstand van ons huis en staat wat uitstroom betreft bekend als een goede school. In ons stadsdeel ligt ook een openbare school, maar dan in een andere wijk. Omdat beide scholen verder identiek zijn, wordt de keuze meestal bepaald door de wijk waarin je woont en niet of je gelovig bent of niet. Sterker nog: op de openbare school doen ieder jaar evenveel kinderen hun Eerste Communie als op de katholieke school. Maar ik geef eerlijk toe dat ik mijn kinderen liever niet naar een protestants christelijke school of zo zou sturen. Ik heb namelijk ook niets met gebeden opzeggen en stukjes uit de bijbel voorlezen iedere dag. Ik heb zelf op een christelijke Havo gezeten en vond dat bijbel-gedoe echt vreselijk. Mijn moeder heeft me op de brugklas twee keer ziek gemeld toen ik voor een cijfer de namen van alle boeken van het Oude en Nieuwe Testament uit mijn hoofd moest leren. Gelukkig ging ik na brugklas naar een andere (katholieke) middelbare school en had ik geen last meer van die 'onzin'. Op een katholieke school wordt eigenlijk zó weinig aan het geloof gedaan, dat je je eigenlijk afvraagt wat er dan nog katholiek aan is. En ik vind dat prima. Als mijn kind straks zelf kiest voor een geloof, vind ik dat prima. Maar laat ze voorlopig maar gewoon leren dat iedereen gelijk is, ongeacht afkomst of religie...
Lola, ik heb zelf op een christelijke MEAO gezeten. Daar viel het op zich ook allemaal nog wel mee, behalve dan dat ik net als jij ook gewoon overhoringen en proefwerken voor godsdienst had. Niet over het oude en/of nieuwe testament ofzo, wel wat meer algemeen, maar ze waren wel bepalend waren of je al dan niet over zou gaan. Vreselijk vond ik dat. Overigens, al ben ik zelf dan niet gelovig, als onze kinderen daar wel voor zouden kiezen zou ik dat wel respecteren.