Hi meiden, Sinds een paar weken komen de angst en paniekaanvallen weer terug.. Ik slik nu 20 Mg. Overlegd met de gyn en zij raadde me aan om 30mg te gaan slikken, omdat stress slechter is dan 10 Mg verhogen. Ze deed er eigenlijk heel makkelijk over, ik vind het best wel een ding! Graag hoor ik graag reacties van meiden die ook verhoogd zijn en hoe het daarna ging. Bedankt alvast voor jullie reacties! Groetjes Guusje
Hoi, Ik heb vroeger wel paroxetine geslikt maar kon er absoluut niet tegen, ik slikte eerst 20, toen 30 toen 50 mg maar raakte half comateus van die dosis dus wilde ze niet meer slikken.. Lastig om te zeggen, elk lichaam werkt anders.. Ik ben zelf een beetje tegen medicijngebruik tijdens de zwangerschap maar dat is heel persoonlijk.. als jij ze echt nodig hebt en het helpt je denk ik idd wel dat het beter is dan veel stress.. Het enige wat je kan doen is het proberen.. kijken hoe je je erbij voelt.. je weet nu voor jezelf dat 20 mg niet voldoende is.. Als je dan 30 mg probeert kan het zijn dat je net dat duwtje krijgt wat je nodig hebt.. Paniekaanvallen is natuurlijk ook niet goed voor jezelf en je kindje.. Praat anders nog eens met je VK hierover.. uit je zorgen en je vragen en wellicht kunnen zij je nog wat geruster stellen.. Iig heel veel succes en sterkte!!
hoi guusje, ik slik sinds een week of 5 paroxitine 20mg daarvoor nog nooit een anti depressiva geslikt, vond dit ook een hele enge stap, ook omdat ik zo min mogelijk medicijnen wil gebruiken tijdens zwangerschap maar ik voelde me dusdanig slecht... (prenatale depressie) uit onderzoeken is idd echt gebleken dat de stress en angsten in de maten waar wij het over hebben idd een stuk slechter zijn voor je uk dan de risico's van het medicijngebruik. Ik begin me nu weer sterker te voelen en actiever en heb mn pit weer een beetje terug gevonden ook een stuk rustiger, kan dingen wat makkelijker naast me neer leggen waar ik tot voor de werking beetje aansloeg tot over mn oren in de stress kon zitten
Thanks meiden, en ja, ik wil t liever ook niet maar ik barst van de zenuwen in mijn lichaam, het lijkt wel alsof de hormonen het met me doen want normaal gesproken ben ik een stuk rustiger.. Bij mijn eerst zwangerschap had ik het ook en ik sliep vanaf 16 weken bijna niet meer.. Was dus echt oververmoeid wat leidde tot meer stress.. Dit wil ik nu dus gewoon niet meer en ook met arts overgehad en op 13 jan een gesprek op de poppolie.
Goed dat je dit op tijd aan geeft iig! En succes met je afspraak bij de pop poli, in principe kunnen zij je al een heel eind verder helpen.. Ik zelf heb het toen gezocht in het alternatieve cirquit (energetische behandelingen, mindfullnesstherapie enzv) omdat ik niet terug wilde aan de medicatie.. Wellicht iets om ook over na te denken Veel succes iiG!
Ik slik het sinds een jaar. Ik heb mijn leven weer terug! Ik zit op 20 mg per dag. Mijn gynaecoloog hanteert dit echt als de maximale dosis. Verhogen wordt hier absoluut afgeraden. Ik moet ook in het ziekenhuis bevallen en ons meisje wordt 12 uur na de bevalling geobserveerd.
Wat raar, bij mij in t ziekenhuis zeggen ze dan 10 Mg verhogen beter is dan zoveel stress.. Mag ik vragen in welk ziekenhuis jij zit? Dan kan ik dit aankaarten in mijn ziekenhuis..
En overstappen op een andere ad? Bij mij werkte paroxetine averechts en ben er snel mee gestopt. Ook op de hormoontoer gegaan met voeding en ortomoleculaire geneeskunde,maar sinds de zwangerschap gaat het eigenlihk pas weer goed! Als het hormoongerelateerd is,zou ik ook kijken of daar niet wat aan te doen is.. mijn huisarts zei dat dat de oorzaak niet kon zijn,maar il weet inmiddels wel beter. Sterkte in ieder geval. Die rotangsten en paniekaanvallen ook...grrrr
Ik slik escilatopram, iets soortgelijks. 20 mg. Ik denk dat als je zoveel zenuwen in je lijf hebt, zoveel paniek, je echt moet verhogen. Ik heb ook zonder geprobeerd, en op hele lage dosis, en hele lage dosis en echt alles geprobeerd (want wilde het zonder kunnen) maar ben er nu achter dat ik het nodig heb. Bij mij in ziekenhuis mag je ook meer slikken (ik woon in Spanje, daar heb je denk ik niks aan ) maar wrl onder controle. stress en angst en depressie is schadelijker voor k je kindje hoor. Ik zou het lekker doen. Ik verzette me altijd tegen medicijnen en verhogen en terug kijkend heb ik jarenlang zo hard geploeterd zonder echt vooruit te komen. Zonde! Gun jezelf de medische zorg die je nodig hebt! succes!
Ja, alleen lees ik dus van niemand die 30mg slikt.. Ik vraag me daardoor wel af of het dan wel goed is... Ik slikte het voor mijn zwangerschap ook en toen voelde ik me kiplekker, nu sinds 2 weken dus weer hetzelfde gevoel als voor ik paroxetine slikte. Het lijkt wel of de paroxetine niet meer werkt door de zwangerschap, kan dat?
Hoi Guusje27 Ik ben niet bekend met paroxetine, ik gebruik voor me angst/depressie citolapram 20 Mg Ik ben 1 maand voor me zwangerschap en de eerste 12 weken van me zwangerschap gestopt met me medicatie, en dat was geen pretje, voelde me echt klote en had veel stress en angsten, vandaar dat ik met 13 weken weer begonnen ben met de citolapram. Voel me nu veel beter en rustiger wat voor me kleine dame in me buik ook prettiger is. Ik mocht ook niet verhogen ze vonden 20 Mg Max in m'n zwangerschap, mijn psych rade dit medicijn aan omdat het "veilig" is in de zwangerschap, ook overleg geweest met de gyn en pop-poli, wel moet ik in het ziekenhuis bevallen en moeten we 12 uur blijven ter observatie. Gelukkig mag ik bij de vk blijven voor de controles en mogen ze ook me bevalling doen. Misschien dat dit medicijn bij jou niet meer helpt, kan komen door je hormonen, misschien eventueel overstappen naar een ander medicijn in overleg met de pop-poli & gyn of arts. Heel veel succes met het balans vinden.. Groetjes
de eerste paar weken van mijn zs voelde ik me echt heel slecht. denk door misselijkheid, moeheid en werkdruk. maar de psych zei dat het inderdaad kan dat de medicijnen hun werking verliezen door de verandering in je hormoonhuishuishouding. dat je hele metabolische systeem verandert en zo. dus de werking kan minder worden ja. bij mij hebben ze daarom ook bloed geprikt, maar na een paar weken voelde ik me al beter. het had bij mij echt met de situatie te maken, met werkdruk en zo. uitslag heb ik trouwens nog niet, maar het is ook niet meer belangrijk. dus je kan wel bloed laten prikken om te zien hoeveel er vj medi´s in je bloed zitten. maar ik denk dat het belangrijkste is hoe jij je vóelt. en het is heel vervelend, maar alleen jij kan de beslissing nemen. en misschien zijn hier geen mensen die 30 mg slikken, maar ik weet van mjn arts dat 20 of 30 mg normaal is. gemiddeld. iig in mijn ziekenhuis, bij die afdeling. dit gaat wel over escitlatopram, maar ik denk dat het een beetje hetzelfde is, ook de hoeveelheden. probeer naar je intuïtie te luisteren en echt, stress en angst in je lijf is erger dan medicijnen slikken. de één heeft diabetes, de ander heeft dit. mijn zus heeft bijv diabetes, daar zijn ook risico´s aan verbonden tijdens de zs (2 mooie gezonde zoontjes trouwens!). het belangrijkste is dat jij je goed voelt. succes!
Dank je wel voor je verhaal! Mijn schildklier is wel gecheckt dmv een bloedtest vorige week, bedoel je dat?
hé wat gek ik had nog eens gereageerd en zie mijn reactie niet. ja misschien is dat het, weet niet precies of ze het zien aan de schildklier... :S weet alleen dat ze moe bloed gingen testen. krijg uitslag pas volg week. het is lastig he, het proces van verhogen. ik ben een tijdje er helemaal van af geweest om te zien of ik "het zelf zou kunnen". het kán nl dat je hersenen zélf weer endorfinen en zo gaan aanmaken. maar bij bij ging het na drie maanden nog niet beter. toen weer begonnen met 5 mg. in een half jaar tijd (iets langer) opgehoogd naar 20 mg omdat het toch steeds niet genoeg was. het kan heel goed zijn steeds even te overleggen met anderen die het ook meegemaakt hebben, ik vond het ook lastig om die beslissing te maken, verzette me tegen verhogen. ik vond steun bij een vriendin die ook ad slikte, en zij zei altijd tegen me "als je zó moet vechten, is het niet goed, dan zit je niet hoog genoeg". er moet een soort rust, een soort balans te voelen zijn in je lichaam en geest. als je dát voelt, dan zit je hoog genoeg. en dat kan bij iedereen anders zijn. veel sterkte, je mag me altijd pb-en. xxx
citolapram heet dit middel en is volgens de gynaecologen vh erasmus het beste middel om te gebruiken tijdens zwangerschap, je zal wel in het ziekenhuis moeten bevallen en je baby zal geobserveerd moeten worden voor 24 uur is mij verteld ., ik ben met dit middel gestopt en het gaat me goed af gelukkig.