Beste Vk's, Momenteel ben ik bijna 15 weken zwanger van ons tweede kindje. Sinds afgelopen week ben ik ineens heel hard gegroeid, van 'nauwelijks te zien dat ik zwanger ben' tot een buik die bij een 6 maanden zwangere zou kunnen horen. Bij mijn eerste zwangerschap had ik overigens een megabuik, de vk mat bij 37 wk een baarmoeder van 41 cm (ben daarom ook met 38 weken ingeleid). Qua kilo's valt het wel mee; 1,5 kg bijgekomen. Is het normaal dat mijn buik ineens zo groot is geworden?? Daarnaast heb ik nu regelmatig pijn in mijn buik, halverwege/ rechtsboven. Vooral als ik met een onverwachte beweging moet opstaan of met mijn zoontje op mijn arm, dan is het heel pijnlijk. Het is een soort trekkerige, stekende pijn. Weten jullie misschien wat dit kan zijn? Ik wil ook niet meteen 'paniek zaaien' en naar het zkh gaan (ben onder behandeling bij de gyn), maar maak me toch wel een beetje zorgen. Groetjes, Regina
Hallo Regina. Zeker in het begin van een zwangerschap, als je al een voldragen zwangerschap hebt gehad, groeit de buik heel hard, want de baarmoeder mag weer groeien en doet dat graag. Ook de darmen worden omhoog gedrukt door de groeiende baarmoeder en daardoor kan het zeker aan het eind van de dag lijken dat je al maanden zwanger bent. Terwijl je als je bij de gyn op de bank ligt en de hoogte van de baarmoeder word bepaald allemaal normaal is, dus bespreek dit de volgende controle bij de gyn. De pijn die je aangeeft, klinkt als bandenpijn. Zeker bij onverwachtse bewegingen heb je daar meer last van. Groetjes Ineke.