Risicocategorie suikerziekte..?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door EdN, 2 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.837
    3.630
    113
    Nou ja zeg. Omdat allebei mijn ouders diabetes hebben val ik opeens in een risicocategorie voor suikerziekte. Dit betekent dat ik eigenlijk binnenkort moet laten testen hoe ik er op dat gebied voor stan. Geen probleem zou je zeggen, maar volgens de vk betekent dit dat ik eerst nuchter bloed moet laten prikken (vingerprikje), dan een groot glas hele vieze, dikke mierzoete siroop moet drinken en 2 uur later opnieuw prikken. Maar ik ben als sinds het begin van mijn zwangerschap supermisselijk. Het gaat inmiddels iets beter, geef niet meer de hele tijd over en kan bepaalde dingen wel weer eten, maar een groot glas dikke stroperige vloeistof drinken...? Die gaat er gelijk weer uit.

Als ik zelf ook bang zou zijn voor een verhoogd risico, dan is het no question en laat ik gelijk dat onderzoek doen. Maar eigenlijk vind ik het maar een beetje onzin. Mijn ouders hebben weliswaar allebei officieel diabetes, maar daar heb je natuurlijk ook gradaties in. Mijn vader had het bij mijn eerste zwangerschap al, maar die heeft door gezond te gezond te leven en wat af te vallen het terug naar een niveau dat hij geen medicijnen meer hoeft te slikken gekregen. Bij mijn moeder is het een half jaar geleden geconstateerd, maar ook zij mag de medicijnen al gaan minderen, omdat het mooi onder controle is. Ze beiden ook al in de 70! Natuurlijk heel vervelend dat ze dit hebben, maar god, ook weer niet heel erg uniek op die leeftijd. Ongetwijfeld loop ik een risico op oudere leeftijd hier mee te maken te krijgen, daar ben ik me zeker van bewust, maar nu..? Ik heb daar zeer mijn twijfels bij. Dus overweeg ik dat voor mij brij belastende onderzoek maar achterwege te laten. Maar ik wil ook weer niets doms doen, dus mijn vraag aan de mensen die er wat vanaf weten: vinden jullie dat ik toch met veel pijn en moeite die test moet ondergaan, of zal het inderdaad naar alle waarschijnlijkheid wel meevallen. Natuurlijk wordt de groei goed in de gaten gehouden bij de vk, en ik ben ook wel bedacht op evt symptomen, zoals dorst ed.

2. butterfly89

butterfly89 Bekend lid

24 nov 2012
    630
    1
    0
    Leidster in kinderopvang
    Ik moet ook opeens die test doen, omdat ik PCOS heb en er dan een grotere kans is. Terwijl ik van anderen met PCOS hoor dat zij het niet hoeven. Ik heb een normaal gewicht, dus naar wat ik weet ook helemaal geen verhoogd risico.
    Hetzelfde dus.. het wordt ook aangeraden, maar eigenlijk vind ik het zelf niet nodig. Ik denk dus ook dat ik het niet ga doen.

3. milika15

milika15 Bekend lid

13 aug 2008
    927
    0
    0
    Zuid Holland
    Volgens mij het is nu een standaard test met 24 weken. Ik heb het ook gedaan en dat drankje hm viel we'll mee.

4. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.256
    4.486
    113
    ik moest het omdat ik dik was ;)

Drankje is trouwens niet stroperig en buiten het mierzoete om vond ik het ook naar chloor ruiken (maar dat komt omdat het steriel is). Hier was de verpleging zo aardig dat ik een paar slokjes water mocht na het drankje.

Ik moest trouwens eerst een buisje bloed, toen het drankje, daarna na 1 uur een vingerprik, na 2 uur een vingerprik en na 3 uur weer een buisje bloed.

Waarom vraag je niet of je eerst een dagcurve mag prikken met de uitleg erbij dat je nog zo misselijk bent steeds en je bang bent dat het drankje er niet in blijft zitten.

5. saabenjelle

saabenjelle Bekend lid

27 dec 2010
    551
    0
    0
    zuid holland
    Ik zie het probleem niet zo. Zoveel "pijn en moeite" is het nou toch ook weer niet?
    Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en gewoon die test doen.

6. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.837
    3.630
    113
    Nou ja, ik weet zeker dat ik na een heel zoet drankje gelijk weer moet overgeven. En de tweede keer misschien weer, enzv. Om kokhalzend iets weg te moeten werken, terwijl ik niet eens een normale boterham kan eten vind ik wel belastend. Niet als ik van de noodzaak overtuigd ben, maar 2 jaar geleden was er niets aan de hand, en val ik opeens binnen een standaard richtlijn omdat mijn moeder nu dus ook officieel diabetes heeft. Ja, ik heb oudere ouders idd, dus vind dat niet zo raar, maar ik betwijfel of ik meer risico loop dan 2 jaar geleden. Ik heb gewoon een gezond gewicht en een prima verlopen eerste zwangerschap (los van 9 maanden overgeven).

7. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Ik snap wel dat je er geen zin in hebt als je nu al nauwelijks iets binnen kan houden. De kans dat je goed gaat (en je niet overgeeft) is dan klein en dan is het allemaal voor niks geweest. Heb je met je vk over een alternatief gepraat? Bijvoorbeeld een dagcursus prikken. Heb je al eens nuchter geprikt en was dat goed? Ik moest de test doen omdat mijn moeder zwangerschapsdiabetes had bij mij, (en nu ze 60 is heeft ze het weer) en dan is het logisch dat mijn risico hoger is. Gelukkig was het bij mij goed. Gekke is dat mijn moeder erg magere was tijdens en voor de zwangerschap en ik wel wat kilootjes te veel heb!

8. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Heb ook begrepen dat die nu standaard is met zoveel weken. Vind het erg goed dat ze het doen! Al die narigheid die je ervan kan krijgen. Bespreek met je verloskundige je gevoel hierover misschien is er een tussenweg.

9. Andastra

Andastra Actief lid

15 sep 2012
    454
    0
    0
    Je zal nog wel ergere dingen moeten doen voor je kindje hoor. Ik versta niet dat er mensen zijn die die dingen in vraag stellen omdat het wat ongemakkelijk is voor hen zelf.

Ik ben zelf ook al heel de zwangerschap misselijk, maar geen haar op mijn hoofd dat er aan dacht om de suikertest daarom niet te doen, al zag ik er ook keihard tegenop en heb ik daar ook kotsmisselijk gezeten.

Het gaat om de gezondheid van je kindje en er is ook een reden waarom je een verhoogd risico hebt. Hier in België is die test standaard, ik had dus geen verhoogd risico, maar toch test gedaan.

Als er iets mis zou zijn dan zal je het jezelf nooit vergeven dat je die test niet hebt gedaan.

Vraag desnoods of het niet op een andere manier kan.

10. Joli86

Joli86 Fanatiek lid

13 feb 2013
    2.070
    97
    48
    Ik moet die test ook doen ivm een te hoog BMI.
    Maar ik krijg een vingerprikje, mag ik thuis gaan ontbijten en na een uur terug komen voor weer een vingerprikje. Voor mij dus gelukkig geen stroperig drankje! Had dat met 25 weken en nu moet ik met 32 weer. Die controles worden gecombineerd met een gewone controle. Dus hoef maar 1x extra ervoor te komen.

11. Siren84

Siren84 VIP lid

8 jul 2010
    5.115
    1
    0
    Groot rijkdom! 2 meiden!
    Breda, Noord-Brabant
    Bij mijn 1e zwangerschap heb ik hem gedaan omdat hij toen nog standaard was. Ik had wel zw.schapsdiabetes met waardes van rond de 10. Later ook nog een dagcurve laten maken.. dat is nuchter prikken en iedere x een uur of zo? Weet het niet meer na het eten prikken, dus 4x op zo'n dag.

Deze zwangerschap moest ik hem ook weer doen omdat ik bij de 1e wel suiker gehad heb. Nu was hij goed en heb ik nergens last van. Gelukkig! Want blijf liever bij mijn eigen vk dan bij de gyn :)

Drankje is inderdaad vies maar erna mag je gelijk een beetje water drinken, valt wel mee vind ik. Maar ja ik ben dan ook niet misselijk.

Ik zou het doen meid, ik had helemaal geen symptomen, ook groeide mijn buik niet extreem hard toen wat er wel bij kan horen. dus alleen daar op af gaan gaat niet!

12. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.837
    3.630
    113
    Wat een rare opmerking zeg, ik stel mijn vraag hier toch juist om een idee te krijgen of het verantwoord is van de test af te zien..? Juist omdat ik zelf nu niet echt het idee heb dat ik enig meer risico loop dan tijdens mijn eerste zwangerschap, feitelijk is er nl niets veranderd.

Maar blijkbaar is het op andere plaatsen dus ook mogelijk te testen dmv een dagcurve, of gewoon door te eten tussen prikken door, ipv siroop achtige drankjes? Goed om te weten, dan ga ik gewoon even kijken of ik niet zoiets kan doen.

13. Siren84

Siren84 VIP lid

8 jul 2010
    5.115
    1
    0
    Groot rijkdom! 2 meiden!
    Breda, Noord-Brabant
    Zou ik inderdaad even vragen. Dat is 1x nuchter prikken. En dan na elke maaltijd een x. Wel een gedoe want ik ben toen wel 3x naar het ziekenhuis gemoeten op 1 dag maar als dat wel voor je gaat.. prima toch! En je hebt gelijk de zekerheid, succes!

14. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Even een ander vraagje, ik heb nou gisteren bloed geprikt voor de verloskundige onderandere dus HB en glucose, maar glucose is toch ook een suikertest?

15. MamaSandra

MamaSandra Actief lid

Bij mijn eerste zwangerschap had ik geen suiker, dus toen ik deze keer weer de test heb moeten doen (ivm gewicht) had ik ook zoiets van, het zal wel weer niks zijn. Maar ik bleek dit keer dus wel zwangerschapssuiker te hebben. Bij mijn eerste afspraken bij de diabetesverpleegkundige en internist werd ik gewezen op alle risicos die zwangerschapsdiabetes met zich meebrengen. En zeker de complicatie van een doodgeboren kindje was ik behoorlijk van geschrokken. Maar er werd me wel verzekerd dat nu t in de gaten werd gehouden ik daar niet bang voor hoef te zijn. Je moet zelf maar beslissen of je t de moeite waard vind om die test wel of niet te doen om te kijken of er actie ondernomen moet worden. Ze hebben de risicofactoren op zwangerschapsdiabetes niet zomaar verzonnen. Ze bieden die test niet aan om je te pesten. Veel zwangere vrouwen hebben last van misselijkheid. Zelf heb ik ook de eerste 18 weken van mn zwangerschap niks binnen kunnen houden, maar ik heb geen moment getwijfeld of ik die test moest doen. Zelfs terwijl ik er al vanuit ging dat er niks uit zou komen. Je wilt toch gewoon t beste voor je kindje?

16. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.256
    4.486
    113
    Wat jij hebt is een bloedsuiker dagcurve, wat TS moet doen is een intolerantie test.

17. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.256
    4.486
    113
    Moest ik ook, alleen is het ziekenhuis hier 3 kwartier rijden (heen) en dan natuurlijk ook weer terug.
    Heb toen mijn eigen huisarts gebeld en die wilde het ook wel doen en de gyn gemeld dat ik al had geregeld dat mijn huisarts het zou doen (ipv 4 x op een dag heen en weer te moeten rijden.)

18. Stoffeltje

Stoffeltje Fanatiek lid

25 mrt 2008
    1.293
    0
    36
    Ik zou er niet vanuit gaan dat er niets veranderd is. Dit is mijn vierde zwangerschap en nog nooit zwangerschapsdiabetes gehad. Nu dus wel terwijl ik nu juist 20 kilo lichter ben. Afgelopen maandag heb ik de test gehad en als je het in één keer opdrinkt valt het best mee.

19. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.837
    3.630
    113
    Wat is het verschil dan precies?

20. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Mijn broertje heeft diabetes en ik werd extra bloedgeprikt. Was deze waarde goed hoefde ik geen verder onderzoek,zo niet moest ik ook die test met dat drankje en de bloedsuiker dagcurve. Hier was lab goed dus ik hoefde geen vervolg..

Raar dat beleid zo anders is (of in 2 jaar zo veranderd)

Deel Deze Pagina