Jeetje, dit klinkt niet best. Een huis met schimmel en maden? Dat is niet ok. Schimmelreiniger adem je in en is echt slecht voor een baby. Vraag alle hulp die je nu kunt vinden en ga dit weekend aan de slag. Vanuit je vriend gaat het niet komen, maar je baby komt er wel aan dus zoek hulp. Verder zou ik het gedrag niet accepteren, met een baby op komst zal hij verantwoordelijk moeten zijn, dat is hij niet. Kom voor jezelf en de baby op, serieus, je leeft in een huis met troep, maden en schimmel en hij heeft 'geen zin'??
Is het een idee om hem aanwezig te laten zijn bij het gesprek met de KV? Dan kan hij van een buitenstaander horen wat er nog moet gebeuren,.... komt vaak harder binnen dan van jou (of zijn ouders) Hij heeft toch echt een schop onder zijn kl*ten nodig, die geef ik nu plaatsvervangend en virtueel. Jij bent niet zijn moeder, je bent zijn partner... al ziet hij dat niet in.
Als hij het zelf kon was het schoon en opgeruimt en moest jij dat als zwangere niet helemaal alleen doen dus zoek hulp,vraag hulp en laat met zn alle inzien dat hij die echt nodig heeft. Ga niet jou spullen opbergen om maar ruimte te maken. Dat is niet de oplossing. Want dit is niet gezond voor jullie maar al helemaal niet voor de baby.
Ach @Gember, wat een lastige situatie voor jou! Als ik het goed lees, spelen er een paar dingen door elkaar heen: - je man heeft echt een probleem met opruimen - jullie hebben hier geen duidelijke afspraken over (een machine die kapot is en die hij na x tijd niet heeft gemaakt, gooi ik echt weg!) - je hebt nesteldrang en wilt het huis gewoon klaar hebben! Volgens mij kun je jezelf en je man helpen door: - duidelijk te zijn wat jij als afruimen/opruimen van iets ziet. Bijv. na het eten: -vaatwasser inruimen, tafel afvegen, overgebleven eten in een bakje in de koelkast, gft in container, plastic in de plasticzak, stofzuigen/dweilen (als je dat nodig vindt) - duidelijk te zijn in wat jij binnen een week geregeld wilt hebben: alle rommel van de vloer (wat ... niet weg is laat je door ...verwijderen). - laat hem maar merken hoe hoog het je zit. Laat die tranen maar gewoon komen als hij zegt 'straks' of 'misschien',,, - bedenken dat het niet erg is als je nog niet alles in orde hebt. Ik ben bij beide kinderen in mijn verlof (dus met 36 wk) begonnen met kleertjes wassen etc. Als je maar een bedje hebt waar de baby in kan slapen en als de kleertjes er maar wel zijn Voor na de bevalling/kraamtijd/eerste maanden: - professionele hulp voor je man. Dit is niet normaal. En ik lees dat je veel van hem houdt (en hij vast ookk van jou) maar hij moet wel leren wat er bij een huishouden komt kijken. - eens goed naar je huis kijken: hoe komt het dat je overal schimmelplekken ziet? is niet zo gezond...
Tja ik ben spontaan bevallen met 36+3! Dus ik vind dat je echt heel erg laat bent. Vervelend dat je niet van je vriend op aan kan! Je hebt hem nu juist nodig. Zelf met dat soort middelen aan de gang gaan om het netjes te maken is echt niet verstandig hoor. Een schop onder z’n hol geven! Dan maar een keertje ruzie.
Heeft hij in die 8 maanden tijd intussen niet al genoeg kansen gehad? En heeft het keer op keer bewezen om het niet goed te doen? Ik denk dat nu niet echt het moment is om hem te testen, wat als de baby maandag komt en er is 0.0 gedaan in het huis? Ik zou zelf echt niet met een newborn in een kamer met schimmel slapen, zou dan nog eerder naar mn ouders gaan tot het huis in orde is. Zoals je zegt wil je nog heel wat jaartjes met hem door, ik zou nu dan heel duidelijk zijn wel en er wel consequenties aan hangen als hij zijn afspraken niet nakomt (spullen weggooien bijv). Anders moet jij (met jullie kindje) hier nog heel wat jaartjes mee leven ben ik bang.. En als ik dat zo hoor is dat behalve vervelend ook echt niet gezond. Ik zou ook zeker professionele hulp inschakelen, ook al zegt hij het nodig te hebben. Misschien gekke vergelijking , maar verslaafden geven ook altijd aan geen hulp nodig te hebben, maar hrbben ze dat dan ook echt niet? Geldt voor hem ook wel denk ik...
Wat vinden jouw ouders en zijn ouders er eigenlijk van dat er nog niks klaar is en jullie in zo'n ongezonde omgeving (schimmel) slapen? Of weten ze het niet?
Hey meiden, er is inmiddels iets beter nieuws. Mijn vriend heeft vandaag, maandag en dinsdag vrij genomen omdat het toch allemaal iets te veel werd voor hem. Nu gaat hij ook dingen voor de verbouwing van het andere huis regelen, maar hij gaat ook ons huis opruimen. Ik ben dit weekend bij mijn ouders. We hebben afgesproken dat de spullen weg zijn en hij in het weekend de schimmel gaat behandelen, zodat ik niet in die lucht hoef te slapen. Het geeft me weer iets vertrouwen, maar idd vind ik het heel erg spannend en echt op het laatste moment allemaal. Precies wat je zegt Jess. Het is in 8 maanden (beter gezegd in al die jaren) hem ook niet gelukt, waarom zou het nu wel lukken? Maar naast dat ik geduldig ben, ben ik ook een optimist. Neemt niet weg dat ik ons kind echt niet in deze kamer wil laten slapen. Mijn ouders weten het een beetje en hebben hulp aangeboden. Ik wilde hun hulp heel graag, maar surprise surprise, mijn vriend niet. Hij wil zijn spullen in rust uitzoeken, waar ik weer begrip voor heb. Heb mijn ouders de huidige stand van zaken nog niet verteld. Durf dat hun nog niet aan te doen. Maar als ik na het weekend terug ben en het is niet gebeurt, dan ga ik alle hulptroepen in zetten. Mijn ouders, zijn ouders, vrienden. Vanmiddag komt de kraamhulp en dan ga ik ook het verhaal vertellen en aangeven dat ik er mee zit. Mijn vriend weet dat. Ik denk dat ik ze het toch graag even wil laten zien. Ik wil het alvast gedeeld hebben. Positief is dat mijn bekken na een nachtje slapen toch weer hersteld is. Mijn vriend heeft ook aangeboden om mij te helpen met poetsen. Hij zegt nu steeds vaker dat ik minder moet doen. Dus het besef is er gelukkig wel. Nu nog de actie.
Ik hoop met je met je mee dat je vriend het nu echt gaat inzien! Maar je verhaal klinkt veel belovend. Vooral fijn dat je nu ook weet dat er hulp is als je vriend het niet zelf doet!
Ik hoop echt echt echt dat ie wat gaat doen... Hoezo vertel je je ouders de stand van zaken niet? En hoezo is zijn wil wet hierin mbt tot hulp? Het is zometeen een baby die hier de dupe van is, niet hij en niet jij. Dan zegt ie na het weekend weer: ik ga het morgen echt doen hoor.... Zo blijf je in die vicieuze cirkel doorgaan
Ja precies Jess, daarom de kans tot en met het weekend. Daarna is t game over en bepaal ik het. Kraamhulp is net geweest en het voelt zo fijn om het gedeeld te hebben. Ze had geen oordeel, maar zei simpelweg dat stof, vocht, schimmel en chemische middelen niet goed zijn voor een pasgeboren baby. En gaf het advies om er direct ermee aan de slag te gaan zodat het nog een aantal weken kan ventileren. Ook heeft ze in haar notities voor de kraamhulp gezet dat ik me hier zorgen over maak en dat ik daar aandacht/advies op wens ivm gezondheid van de baby. Ik voelde me erg begrepen. Het is goed dat dit allemaal besproken is in het bijzijn van mijn vriend. Zijn broer kwam later langs en vroeg hoe het gegaan was. Heb dit verteld en hij zei ook "mooi, hoef je daar niet over te discussiëren. Dan is het gewoon zo. Punt." Nu moet het natuurlijk nog steeds gebeuren, maar hij kan er niet meer om heen.
Wat fijn dat het gesprek met de kraamhulp zo goed gegaan is! Dat moet ook wel een beetje een opluchting zijn. Heeel veel succes dit weekend! Laat je weten hoe het is gegaan?
Ik ben gisteren avond thuis gekomen en werd compleet verrast! Alle spullen zijn weg, al de schimmels zijn weg!! :-D zijn vader is hem gaan helpen. Ik denk dat zijn moeder zijn vader gestuurd heeft. Maar hij heeft t voor een heel groot deel zelf gedaan. Ben er zo blij mee!! Nu kan ik mijn nesteldrang compleet laten gaan! Ik ga heerlijk de hele week poetsen! Moet er ook bij zeggen dat ik, voor ik weg ging dit weekend, echt compleet uit mijn slof geschoten ben. Hij maakte een opmerking van: "Het is toch al goed". Pfff nou als ik schoenen aan had gehad, dan had ik die uitgedaan en naar zijn hoofd geslingerd, Haha. Zo waren we uit elkaar gegaan en ik denk dat dat ook wel indruk heeft achter gelaten op hem. Liever wil ik natuurlijk niet eerst ruzie maken, maar goed. Eindresultaat is echt heel erg goed! Boven verwachting. Hij was ook knetter knetter moe! Had super hard gewerkt twee dagen lang :-D. Ik moet jullie er ook wel voor bedanken, want ik heb jullie reacties echt als steuntje in de rug ervaren, waardoor ik beter voor mezelf kon opkomen.
Fijn om te horen dat het nu opgeruimd en schoon is.dat is zo veel fijner voor jullie en je baby straks. Geniet ervan en veel plezier met de babyspulletjes.
@Gember wat goed dat het hem gelukt is scheeld jou ook heel veel stress. Het is al eerder genoemd maar denk buiten dat hij nu heeft aangepakt het wel klinkt alsof het een probleem is dus grote kans dat het ook zo weer om kan slaan. Hopelijk niet maar wanneer dit wel zo is schakel dan echt hulp in voor hem hoor, want het is straks niet alleen maar jullie maar ook nog een kleintje.