35 weken zwanger en nu opeens suiker geconstateerd

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Veertje84, 26 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Hoi allemaal,

Heb pas geleden vernomen dat een suikerwaarde in mijn bloed verhoogd is (na een glucose-tolerantietest) en ik dus zwangerschapsdiabetes heb.
    Actie is dat ik vorige week een groei-echo gekregen heb (kindje is gemiddeld groter) en dat ik deze week naar de diëtiste moet en ook nog eens naar de poli diabetes.
    Maar wat willen ze nu eigenlijk nog echt hiermee? Ik ben inmiddels 36 weken zwanger. Kan zeker de komende weken nog op mijn voeding gaan letten, maar verder?
    Wat betekent dit dan? Wordt ik dan ingeleid, of wat? Geen idee...

Apart is dat ik hiernaast ook hoge bloeddruk heb en dat het afwachten is wanneer het op een zwangerschapsvergiftiging uitloopt. Had ik bij mijn vorige zwangerschap ook (alleen was baby toen te klein, en nu dus te groot:D)

2. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.027
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Volgens het protocol in de meeste ziekenhuizen moet je dan een nachtje blijven na de bevalling om te controleren of de baby zelf zijn suiker op pijl kan houden.

De kleine wordt dan een klein beetje bloed afgenomen, vergelijkbaar met de hielprik, 1 uur, 4 uur en 8 uur en 24 uur na de geboorte, eventjes uit het hoofd.

Verder zal je nu dan op je dieet moeten letten om te voorkomen dat je suikerspiegel te veel gaat schommelen.

3. Anto1909

Anto1909 Actief lid

18 aug 2012
    373
    0
    16
    NULL
    NULL
    Protocol is verandert. Bloedsuikercontrole is nu : 1-4-7-10-24 uur na de geboorte. Een kleine druppel uit de hiel idd.

4. BloemJK

BloemJK Fanatiek lid

30 mei 2016
    1.184
    3
    36
    NULL
    NULL
    In geval van diabetes kan een kind groter zijn, maar het kindje loopt dan niet ineens voor op ontwikkeling. Als wegens hoog geboortegewicht wordt besloten om de bevalling te vervroegen is het protocol om dat doorgaans met 38 weken te doen. (Als het een natuurlijke bevalling is, bij een keizersnede houden ze de gebruikelijke 39 weken aan, aldus mijn gynaecoloog) Ze zullen de baby na de geboorte extra controleren, en in de gaten houden, wat de anderen ook al zeiden. :)

5. BloemJK

BloemJK Fanatiek lid

30 mei 2016
    1.184
    3
    36
    NULL
    NULL
    Ik weet trouwens niet of de protocollen in alle ziekenhuizen hetzelfde zijn, dit is me in het ziekenhuis verteld waar ik ben bevallen.
    Mijn beide kinderen waren groot, ik had echter geen diabetes. Mijn dochter was bij de groei echo met 34 weken al 8 pond, ze was 9 pond toen ze werd geboren.
    Ik zou dus de tweede keer uit voorzorg met 38 weken bevallen, echter was een natuurlijke bevalling geen goed idee omdat ik een hernia heb en mijn zoon in stuit lag, met z'n kont ingedaald. Zodoende kreeg ik rond 39 weken 38+5 om precies te zijn, een keizersnede. Hij was 8 pond bij de geboorte.

6. rums

rums Niet meer actief

Het zal denk ik per ziekenhuis verschillen. Want ik was niet insuline afhankelijk en onze oudste is niet gecontroleerd met zijn suikers. We hoefden mbt de diabetes niet langer te blijven in het ziekenhuis. En ik werd ook niet vervroegd ingeleid.

7. amy2015

amy2015 Bekend lid

23 feb 2015
    528
    234
    43
    Bij mij met 36 weken vastgesteld ivm laksheid verloskundige. Deze wist al vanaf 32 weken dst baby te groot was. Pas nadat ik met 36 weken met voorweeën opgenomen werd kwam dit naar boven. Met 37 weken ingeleid en na twee dagen een keizersnede. Mijn advies als je borstvoeding wilt geven kijk met lactatie deskundige van t ziekenhuis of je de bv al op gang kan brengen en zodoende wat voeding hebt voor je kleine. Dit had ik niet en na de bevalling waren de bloedsuikerspiegels niet goed en is hij via vingervoeding bijgevoed met kunstvoeding. Dus laat je goed informeren. Wij moesten helaas langer blijven ivm keizersnede en doordat spiegels niet goed waren maar inmiddels al elf maanden oud en nog steeds borstvoeding dus is helemaal goed gekomen.

Veel succes met de laatste loodjes!!!

8. Rose73

Rose73 Actief lid

7 jul 2016
    107
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik kreeg ook suiker met 37 weken
    Ook in de gaten gehouden
    Mijn zoon werd ondanks controle toch groot geboren
    54 cm en 4300 gram

9. Steph80

Steph80 Bekend lid

26 apr 2012
    881
    1
    16
    NULL
    NULL
    Bij de eerste kwamen ze er ook pas rond 35 weken achter. Moest toen naar de gyn ipv vk, diabetesverpleegkundige, diëtist.. ze wilden me ook nog naar de internist sturen maar dat vond ik zo'n flauwekul voor die paar weken (was 36 weken voordat ik terecht kon in het ziekenhuis). Moest dus een paar weken op dieet (was trouwens goed te doen) en 6x per dag bloedsuikerspiegel controleren. Daarnaast elke dag naar het ziekenhuis voor een half uur CTG.
    Ik mocht niet langer dan 40 weken zwanger zijn dus ik ben uiteindelijk ingeleid op de uitgerekende datum. Er was niet echt een duidelijk protocol in het ziekenhuis (beetje raar): eerst moesten we 24 uur blijven, maar uiteindelijk mochten we na iets van 18 uur weg. Dochter was 49 cm en 3900 gram.
    Deze keer trouwens geen zwangerschapsdiabetes gelukkig!

Deel Deze Pagina