Risico´s overtijd lopen

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door blondi, 25 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Morgen ben ik uitgerekend. Wat een raar idee! Morgen is de dag waar we allemaal naartoe leefde en het ziet er naar uit dat er niks gaat gebeuren. :)

Nu begin ik een beetje bang te worden om echt overtijd te lopen want hier op het forum las ik verhalen dat het niet helemaal goed was voor het kindje. Ook ivm minder vruchtwater of verminderde werking vd placenta.
    Ik heb in het boekje van mijn verloskundige gekeken, ik blijf gewoon tot 42 weken bij hun onder controle en pas NA 42 weken sturen ze je naar de gyn, ik vind dat wel heel erg laat?!
    Ook moet ik gewoon 1x in de week komen, ze doen geen inwendige onderzoeken, je wordt helemaal niet beter/meer in de gaten gehouden.

Dus nou maak ik me nog meer zorgen..:)

2. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

ten eerste, dat je nu geen teken hebt van bevalling zegt niets. Had ik bij Ties ook niet, had het overtijd protocol al doorgesproken met de vk en op de uitgerekende datum werd ik ineens wakker met weeen. had het helemaal niet aan zien komen.

ten tweede, ik weet dat hier vaak hele betogen staan over de gevaren van overtijd lopen, maar officieel ben je pas overtijd na 42 weken. de grootste kans om te bevallen heb je tussen 40-41 weken (zie de vk's hier op het forum, die zeggen dat ook) dus er is sowieso nog niets aan de hand.
    Het beste kun je je zorgen met de vk bespreken. die zal je dan vast wel voor extra controle een keer naar de gyn willen sturen, maar ik denk wel pas na 41 weken. eerder is gewoon echt niet nodig!

3. corina83

corina83 VIP lid

10 sep 2009
    6.038
    0
    36
    Vrouw
    IT'er
    in een huis aan het water ;)
    Jayden is geboren met 40+5, hier in NL loop je niet langer overtijd dan 1 week.
    Als Jayden niet uit zichzelf was gekomen was ik de dag later ingeleid.
    Ze laten je niet lang overtijd lopen hoor, gezondheid van kindje en mama staan voorop.
    Ik had hele erge last van bekkeninstabiliteit en gekneusde ribben van Jayden. Eerst zou ik op een dinsdag ingeleid worden, toen werd het verzet naar zaterdag omdat ik nog geen ontsluiting had en Jayden is op een vrijdag geboren, 1 dag voor het inleiden.
    Pas als hun zoiets hebben van 'oh het gaat minder met het kindje* kunnen ze horen aan het hartslagje en bewegen en uit de antwoorden die jij geeft op hun vragen dan gaan ze hem sneller inleiden.
    Maak je niet teveel zorgen meis.
    Geniet er nog even van dat je zwanger bent, straks ga je het echt even een poosje missen hoor de bewegingen in je buik.

4. Marieke1983

ehm, er zijn zat ziekenhuizen die nog tot 42 weken gaan hoor! verschilt per zkh en ook per gyn lees ik hier weleens.

Hier leiden ze in principe niet in voor 42 weken als er geen noodzaak voor is, wel wordt je goed in de gaten gehouden. Ik heb ook in mijn geboorteplan staan dat ik niet ingeleid wil worden.

5. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Ik vind het niet zo'n probleem als het nog een paar dagen duurt. Die paar dagen kunnen er dan ook nog wel bij. Begin me alleen zorgen te maken om de gezondheid van de kleine.
    Ik heb wat last van m'n bekken en rug maar verder voel ik me prima. De kleine had afgelopen controle een snelle hartslag, ze had er zin in vertelden ze, dus daar gaat het ook prima mee..
    Maar ik mis dat luikje in m'n buik. ;)

Ik dacht trouwens dat de meeste baby's in week 39 werden geboren..

6. Marieke1983

nope. Helaas niet ;)

7. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Ik wil dus liever ook niet ingeleid worden! Maar zou het wel prettig vinden als ze straks wat meer controle's gaan uitvoeren en een keer een echo of inwendig onderzoek oid doen.

8. corina83

corina83 VIP lid

10 sep 2009
    6.038
    0
    36
    Vrouw
    IT'er
    in een huis aan het water ;)
    Nee de meeste worden na de uitgerekende datum geboren.

Ik miste ook zo'n mooi doorkijk luikje in mn buik haha dan had ik er continue naar zitten kijken.

9. Marieke1983

denk dat ze dat ook wel zullen doen, hoewel inwendig onderzoek volgens mij niet veel nut heeft. de conditie van de baby en de placenta kunnen ze daar niet aan afzien.
    maar een afspraak bij de gyn met echo doen ze hier iig wel rond 41 weken geloof ik.

10. Tinus

Tinus Actief lid

18 jun 2007
    417
    0
    0
    Zuid-Holland
    Tot 41 weken zijn de risico's van inleiden wat hoger dan het feit dat je over tijd loopt. Vanaf 41 weken tot 42 weken is het ongeveer gelijk en na 42 weken is het beter om te gaan inleiden (grofweg dan)

Extra controles kunnen ze doen als daar aanleiding voor is. Hier kun je zelf ook wel een beetje in sturen is mijn ervaring. Bij mijn eerste heb ik tot 42+1 gelopen. Maar al die tijd voldoende vruchtwater tijdens de controle en ik voelde hem ook elke dag goed bewegen. Dus geen reden voor extra controles. Als blijkt bij 40 weken bijvoorbeeld dat het vruchtwater wat minder lijkt te worden óf als jij de baby niet meer zo goed voelt, dan zullen ze extra gaan controleren. Maak je van tevoren niet al te druk, maar let er wel op dat je elke dag je baby voelt. Heb je het idee dat het minder wordt, trek dan gewoon aan de bel!

11. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Ik voel de baby sinds een weekje of 2 wat minder en dat heb ik ook aangegeven maar aangezien ik haar nog steeds regelmatig voel bewegen vinden ze het wel goed..
    Vind het dan moeilijk om te bepalen waar 'de grens' van het bewegen ligt. Wat is dan weer (te) weinig beweging.. ;)
    Nu heb ik haar al een uurtje of 3 niet meer gevoeld maar grote kans dat het vanavond flink ingehaald word.

12. angel229

angel229 Niet meer actief

Ik maakte me ook nogal zorgen over overtijd lopen en dan vooral na 41 weken. Dit omdat bij mijn oma zo het eerste kind is overleden. Haar placenta was min of meer versteend. Nu is dat 50 jaar geleden en zijn alle technieken natuurlijk fors verbeterd maar het is toch een angst die bij mij speelt maar ook nu weer bij mijn oma.

Toen ik bij de gyn terecht kwam wegens HG stelde die me gerust. Ik zou niet langer dan 41 weken hoeven te lopen. Helaas (of gelukkig) mocht ik terug naar de VK. Ik heb dit toen met de verloskundige besproken. Zij begreep mijn angst heel erg goed en gaf aan dat ik zeker inspraak heb bij eventueel inleiden o.i.d. Hier (regio Sittard) is het sowieso normaal om 10 tot maximaal 12 dagen na de uitgetelde datum de bevalling op gang te helpen.

Ik zou het in ieder geval met je verloskundige bespreken. Ik had best wat tegengas verwacht om eerlijk te zijn maar dat was helemaal niet zo!

13. angel229

angel229 Niet meer actief

Hier werd gezegd minimaal 8 bewegingen per dag. Ik denk ook dat je gewoon moet kijken naar hoe je het gewend bent van je kindje. Die van ons is megadruk. Met maar 8 bewegingen zou ik me zeer ernstige zorgen gaan maken.

14. boterbloempje83

boterbloempje83 Fanatiek lid

14 dec 2009
    1.526
    0
    0
    mijn vk heeft me vorige week gezegd (want ik zat dus ook met dezelfde vraag: wat is minder bewegen?) als ik de kleine niet voel in de periode waarvan ik wist wanneer die wakker was.. dan moest ik even rustig gaan zitten en even kijken wat in het uurtje gebeurd.. nu moet ik zeggen dat in dat uurtje altijd even de kleine al voel, al is het maar een kleine beweging..

15. raspberry

raspberry Niet meer actief

Wat betreft overtijd lopen: het grootste gevaar van overtijd lopen, is vooral als je te weinig vruchtwater hebt. Dat komt volgens mij niet zo vaak voor, maar je zou met je VK kunnen overleggen of ze bij 41 weken even een echo willen doen om de hoeveelheid vruchtwater in de gaten te houden.
    En je placenta moet goed zijn. Op een echo kunnen ze dat zien, als het niet goed is, is je placenta op de echo helemaal wit, geloof ik.

Wat betreft bewegen: als jij je kindje ineens veeeeel minder voelt dan normaal gesproken, (wat dus de afgelopen 2 weken normaal is), dan moet je gewoon even aan de bel trekken.
    Ik voelde Thirza aan 1 stuk door, ook 's nachts lag die vreselijk te draaien en bewegen. Bij 41 weken werd ik wakker na een ongestoorde nacht en voelde haar vervolgens anderhalf uur lang niet. Hmm, toen begon ik me wel even zorgen te maken (want even een duwtje geven terwijl ik heel stil zat werkte ook niet) en heb ik de VK gebeld. Uiteraard ging Thirza liggen bewegen 5 minuten voordat zij er was.... ;)
    Ben toen wel even ingestuurd naar het ziekenhuis, deden zij standaard bij zoiets en dan kon gelijk het vruchtwater even gecheckt worden. Was allemaal prima in orde, had sloten vruchtwater nog :) (heeft de VK gemerkt bij de bevalling :D).
    Thirza is uiteindelijk bij 42 weken spontaan geboren. Zou ze die zondagnacht niet zijn geboren, dan zou ik een dikke 24 uur later die maandag gestript zijn en dinsdags bij de gyn hebben gezeten.

Voor deze keer vind ik het ook wel weer prima zo: een extra echo om te checken, en verder geen polonaise aan m'n lijf met inleiden, als dat niet perse hoeft. Overtijd lopen is niet leuk, helemaal niet als dat de volle twee weken duurt, maar inleiden lijkt me niks, vind het toch wel een fijn idee dat m'n kindje gewoon geboren wordt als het daar klaar voor is :)

16. xxisoldexx

xxisoldexx Fanatiek lid

1 apr 2009
    1.538
    4
    0
    Ik ben met 42+1 ingeleid en ik vond het alles behalve erg. Was blij dat het eind in het zicht was en ik me kindje kon vast houden. Ik had bijna geen vruchtwater meer. Ben wel blij dat ie zolang is blijven zitten ondanks dat ik rond 32 weken ontsluiting kreeg. Hij was een kleine 6 pond toen ie geboren was.

17. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Bedankt voor de uitgebreide uitleg rozemarijke!

Met de controle zeiden ze laatste keer wel dat mijn buik nog goed soepel was, zouden ze daar ook de hoeveelheid vruchtwater mee bedoelen?
    Ik ben inderdaad ook bang voor de werking van de placenta, een oud collega van mij is een kindje in dr buik verloren doordat de placenta dus niks of te weinig meer deed. Weet niet hoe lang zij overtijd was aangezien dat echt jaaaaaaaren geleden is.

Ik wil ook geen polonaise aan m'n lijf. Strippen vind ik nog wel oké maar de rest liever niet.

18. Puck1

Puck1 Bekend lid

3 feb 2009
    979
    9
    18
    Let wel even goed op het volgende. als je een verhoogde BMI hebt kunnen VK niet goed voelen of je voldoende vruchtwater hebt. Dit was bij mij nl het geval. Mijn buik voelde ook steeds prima en had zat vruchtwater. Bij het uiteindelijke breken van mijn vliezen (41 wkn dmv inleiden) bleek ik haast niets meer te hebben. Ik weet het het komt niet vaak voor en wil je niet bang maken, maar een soepele buik zegt dus niets. Vertrouw vooral op je gevoel, zegt die dat er iets niet klopt trek dan aan de bel!

19. Sila24

Sila24 Niet meer actief

Ik zou gewoon eisen dat ze me inleiden.!! Ik vind het ook gevaarlijk om overtijd te lopen, wil je niet bang maken maar daar had ik zelf ook over nagedacht. En heb er ook met mijn verloskundige over gehad en ze zegt dat ze met 41 weken sowieso wel willen inleiden en daarvoor als ik last krijg en weetikveel wa

20. pinter

pinter Fanatiek lid

9 jan 2010
    4.015
    1
    36
    noord limburg
    Hallo,

ik heb tot precies 42 doorgelopen.
    Vanaf week 41 moest ik om de dag naar het ziekenhuis voor controle,bij de verloskundige praktijk kwam ik toen niet meer.
    Ik zou 30 juni 42 weken zijn,en die dag zou ik ook worden ingeleidt in het Maasziekenhuis in Boxmeer.
    De dag ervoor kwam de vk mij thuis toch 1x strippen als "laatste hoop",en dezelfde nacht om 02.15 had ik weeen.

Deel Deze Pagina