Ik zat te denken...jaja Wij krijgen met 7 weken de eerste echo i.v.m. MMM. Ik weet niet wanneer ik dan de termijnecho bij de gyn in mijn eigen ziekenhuis zal krijgen (ik moet onder behandeling van gyn, geen vk voor mij). Maar ik vroeg me dus af of je altijd nog een echo krijgt met 12 weken? Ook als je er bijvoorbeeldd al 1 hebt gehad met 7 weken en met 10 weken. Want stel op de 7 en 10 weken echo is alles goed, dan ben je nog niet 'de kritieke 12 weken' voorbij Lijkt me dan gewoon eng dat je na die risicovolle periode niet nog een echo hebt gehad om te kijken of het wel ECHT goed zit... Ik heb namelijk wel gehoord van vrouwen die al 2 goede echo's hadden gehad en waarbij het evengoed nog een missed arbortion werd Ik zal wel te paranoide zijn Neem me dat maar niet kwalijk
Wij zijn ook via de MMM nu in blijde verwachting en tot nog toe heb ik om de twee weken een echo. Rond 4,5 week was de 1e rond 6 wkn de tweede en deze week (week 8) de derde. Ook voor ons de gyn. en geen vk. Ik denk dat je het beste je vraag aan jullie gyn. kan stellen. Werkwijze per ziekenhuis kan namelijk best wel verschillen. Heb er zelf niet zo bij stil gestaan maar zal het ook vragen deze week.
Ik kreeg een vroege echo (op 10+2, werd 10+5 na echo) omdat je een termijnecho gehad moet hebben voor je een combinatietest mag doen, en die is vanaf 11 weken. Over een week of twee komt daar de nekplooimeting bij als echo, dat kan al vanaf 11 weken dus. Daarna geen meer tot 20 weken, dus niet na 12 weken nog eens. Het ligt natuurlijk wel dichtbij de 12.
De kritieke termijn ligt medisch gezien bij 10 weken en niet bij 12 weken. De 12 weken is nog een oud overblijfsel uit de tijd dat ze afhankelijk waren van een doptone en er geen echo's gemaakt worden. Zekerheden heb je nooit, maar de kans dat er bij ruim 10 of bij 13 weken iets misgaat, terwijl je een goede echo op 10 weken hebt gehad is even groot (of beter gezegd even klein). Als je de nekplooimeting laat doen, krijg je overigens nog een echo tussen de 11-13 weken. Anders waarschijnlijk niet of er moet een specifieke aanleiding voor zijn of beleid van het ziekenhuis.
Ik heb ivm onze cryo-tp ook een vroege echo gehad, met 7wkn. Bij Megan kregen we al een echo met 5wkn en dat vond ik drama! Er was toen alleen een vruchtzakje te zien en deze was nog te klein ook. Met 6wkn weer een echo weer niks te zien en ze gingen er vanuit dat het niet goed zat. MEt 7wkn weer een echo en toen eindelijk een echo met een mooi boontje en een kloppent hardje. Maar pas 6wkn zwanger en dus nog steeds niet goed. Met 9wkn weer een echo, iets beter maar ze waren nog steeds niet overtuigd dat het goed zet. MEt 12wkn eindelijk het verlossende woord, de echo was goed en Megan lag helemaal weer op schema! pffffffff Ik was heel blij dat we nu pas met 7wkn de eerste echo kregen!
Als je bij de gyn loopt heb je kans dat er veel vaker echo's gemaakt worden omdat de artsen in de behandelkamers over de apparatuur beschikken. Hier was het een inwendige vroege echo met 7 wk, en toen elke controle (soms om de week of om de 2 a 3 weken) een echo gehad. Heel even luisteren/ kijken naar het hartje ipv de doptone. Met 12 weken kreeg ik van een van de echoscopiste een termijn echo. En met 20 weken weer een echo bij een speciaal daarvoor opgeleid persoon. Daartussen kregen we gewoon een echo bij de gyn als hij of wij dat nodig vonden. Succes en bespreek je angsten met je gyn dat zal hij zeker begrijpen en dan kan hij rekening houden met je, niet alleen door het maken van meer echo's maar ook door het uitleggen waarom hij wel/geen echo maakt.
Ik krijg om de 2 weken een echo tot 15 wk omdat ik met 15.5 wk een MA heb gehad. hartje gestopt met 13+ weken. Met 11wk alles nog picobello... Mijn gyn juist vertelde juist dat van 10-13wk er nog wel relatief vaak wat mis gaat omdat het embryootje dan alles zelf moet gaan doen. Maar goed. Als ze na 11wk geen echo meer doen gaan ze wel het hartje luisteren met de dobler ofzo dus dan heb je toch nog je bevestiging toch Succes met je zwangerschap
Oh sorry, ik dacht dat het voor de 12 weken vroeg was omdat dat vroeger dan gebruikelijk is. Als ik geen test wilde kon ik pas na de 13 weken terecht.
bij isa kreeg ik bijn 6 en 8 weken een echo bij de gyn en werd daarna overgedragen aan de vlos. En toen dus alsnog de termijnecho (ong. bij 12 weken) Bij elize kreeg ik bij 6 en 7 weken een echo (bij 6 weken was het foute boel..) en daarna naar de vlos en alsnog een termijnecho. Ik neem aan dat het bij de gyn ook zo gaat. En sowieso krijg je bij de gyn meer echo's!
Bedankt voor jullie reacties. Had niet gedacht aan de doptone! Misschien kan ik bij de kliniek wel nog een echootje lospeuteren na die 7 weken echo en dan de echo bij de gyn hier in het zkh zo dicht mogelijk naar die 12 weken schuiven. Snode plannetjes Eerst maar op naar een goede echo over 2 en een halve week!
Dit laatste is niet waar. Ik loop nu voor de 2e keer bij de gyn. Vorige zwangerschap echo met 8+4 weken gehad. Daarna nog bij 12 weken voor combinatietest (moet je dan zelf betalen) volgende bij 20 weken en daarna nog een extra groeiecho met 32 weken, omdat de arts-ass. mijn buik zo hoog vond voor de termijn. Deze zwangerschap heb ik met 9+1 weken de termijn echo gehad en hebben we afgelopen maandag nog snel even naar hartje gekeken, omdat ze met de doppler nix kon vinden. Nu ook weer zelfbetaalde echo voor combi-test met 12 weken en dan nog 20 weken echo. @TS: Ik vind je helemaal niet paranoia hoor! Het is toch een spannend iets en er kan zoveel misgaan. Houdt alleen wel in gedachten dat het aantal gevallen waarin het goed gaat vele malen groter is dan het aantal gevallen waar het fout gaat. En ook herhaalde echo's kunnen je niet beschermen tegen de kans dat het toch misgaat, helaas. Gewoon positief blijven denken en genieten van je zwangerschap!
@taliaa: Het is niet helemaal waar dat je bij de gyn meer echo krijgt. Ik heb nu een extra echo aangevraagd voor volgende week omdat de echo met 10wkn heel snel was en niet alles te zien was. Maar in principe zou ik alleen nog de 20wkn echo krijgen.
Ik heb bij ruim 7 weken en bij 11 weken een echo gehad. Die van 7 weken om te bekijken of er idd een vruchtje met kloppend hartje zat(ivm eerdere miskraam) en die van 11 weken om termijn goed vast te stellen.
Ik heb met 5+3, daarna 7+4, daarna 9+4 en daarna 13+4 een echo gehad. Dit vanwege veel heel vroege miskramen en er geen geloof meer inhebben. Tevens wilde ze in het ziekenhuis ook zo graag dat het gelukt zou zijn, dat de assistentes buiten stonden te wachten of het goed zat, dus tja. Ben daar zo'n kind aan huis geweest. Inderdaad wel pas met de 2e echo een hartje en met ruim 9 weken te horen gekregen je kan het overal gaan vertellen het zit goed. Maar dat was op basis van dat alle echo's daarvoor ook goed waren en telkens alles klopte qua groei. Moet zeggen dat het daarna 4 weken wachten heel lang was en moet nu zelfs 5 weken wachten, maar krijg dan wel weer een echo (vinden ze makkelijker in het ziekenhuis) en daarna een over 6 en halve week (gerekend vanaf de laatste echo). Maar de 12 weken echo is schijnbaar een medische echo die plaats moet vinden tussen de 12 en 14 weken. Succes!
Ik heb tweemaal een MA gehad, en ben nu dus weer zwanger. Ik ben een van de weinige vrouwen die geen vroege echo wil. Mijn eerste echo is nu bij 11+2 weken. Ik wil gezien mijn voorgeschiedenis niet voor de 9 weken. Dat zegt me niets omdat ik dus weet dat het later nog fout kan gaan. Nu is het geval dat we als ik iets meer dan 9 weken ben op vakantie naar Curaçao gaan. Dus hebben we besloten de echo pas na de vakantie te laten maken. Hebben we meteen de meest stressvolle periode gehad.
Veel FA geven in de eerste 12 weken echo's ook naar behoefte van de moeder. Als je onzeker wordt en gewoon effe wil kijken of alles nog goed zit kan je over het algemeen gewoon langskomen. Dit was bij mij zo en ik heb het veel vaker gehoord. Ik heb 3 echo's gehad voor mijn termijnecho...
Ik was anders na heel veel miskramen, maar al te blij dat ik echo's naar behoefte kreeg (wekelijks). Ik kan me ontzettend goed voorstellen wat extreme angst en onzekerheid met je kan doen de eerste drie maanden. In Nederland zijn ze naar mijn mening veels te spaarzaam met echo's en mogen ze wat mij betreft een voorbeeld aan bijv. Duitsland of Belgie nemen.