Op verzoek keizersnede

Discussie in 'De bevalling' gestart door Roomboterkoeken, 18 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roomboterkoeken

Roomboterkoeken Niet meer actief

Hallo,

Ik kies bewust voor een keizersnede omdat geopereerd ben en wil uit veiligheid op eventuele risico's hiermee voorkomen, en voor het onnodig pijn lijden.

Ik heb dit verzoek gedaan bij men eigen gyn maar krijg geen medische indicatie voor een keizersnede.
    Nu ben ik nog in afwachting op de definitieve beslissing maar ik krijg zoveel verzet dat het daar niet gaat gebeuren.
    Met 1 x nee laat ik me niet afschepen en ga ik verder zoeken bij wie ik wel terecht kan.

Wat moet ik nu doen en bij wie kan ik wel terecht?

Alvast bedankt

En aub heb respect voor MIJN keus ik hoef geen negatieve verhalen + menigen te lezen alleen bij WIE en WAAR ik moet zijn dankje

2. Beitsche

Beitsche Fanatiek lid

12 nov 2007
    1.068
    1
    38
    Mss een second opinion aanvragen bij een andere gyneacoloog of ander ziekenhuis. Verder zou ik het niet weten.

Succes

3. Maantje93

Maantje93 Niet meer actief

lekker kortzinnige onderste stuk van je post.... zal als ik jou was eerst Naa gaan waarom hij/Zij het niet wil doen! en je kan altijd rond bellen of verwijzing naar anderen gyn vragen. ik denk namelijk niet dat er in nl iets bestaat als KZ op verzoek......

4. QueenC

QueenC Fanatiek lid

16 jan 2015
    1.246
    0
    0
    NULL
    NULL
    Idd andere gyneacologen proberen...ik weet niet waarom jij vindt dat je een kzsnde nodig hebt maar als een gyn het onnodig vindt ben ik bang dat er meerder gaan zijn die dat vinden...

Succes iig.

5. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb ook op verzoek een ks aangevraagd. Ik heb bij de eerste mijn stuitje gekneusd waardoor ik na een revalidatie traject van 2, 5 jaar nog steeds niet pijnvrij ben en nog steeds veel dingen niet kan.
    Een vaginale bevalling zou kunnen maar ze waren het in het ziekenhuis gelukkig met mij eens dat ik beter 6 weken kon herstellen van een ks dan 2, 5 jaar van een vaginale bevalling.
    Toch waren ze in het ziekenhuis ook erg terughoudend hoor. In het rode kruis in beverwijk wilden ze kijken hoe groot het kindje was en dan beslissen. De eerste was overigens echt niet groot of zwaar o.i.d. In het mca (alkmaar) waren ze het gelukkig met me eens dat een vaginale bevalling in mijn geval onnodig veel lijden achteraf mee zou brengen.
    Mag ik vragen waar je aan geopereerd bent?
    Een ks doen ze echt niet zomaar omdat het een grote buikoperatie is die risico's met zich meebrengt. Je zult dus wel even moeten shoppen in diverse ziekenhuizen vrees ik.

6. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Als ze het in NL niet willen dan kun je ook nog naar Duitsland uitwijken. Las pas nog op het forum hier dat je daar zonder indicatie een ks kunt krijgen. Of het vergoed word is een tweede.

7. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Een ks is een flinke operatie, daarom zul je toch weerstand krijgen als artsen denken dat het medisch niet noodzakelijk is. Ik weet niet waar je eerder aan geopereerd bent, maar misschien kun je met de arts die die operatie heeft uitgevoerd een gesprek aanvragen over of een keizersnede in jouw specifieke geval niet een betere keuze is dan vaginaal bevallen. Deze arts kan zijn mening dan delen met jouw gynaecoloog.
    Gewoon kiezen voor een keizersnede zonder zwaarwegende reden kan alleen niet, daarvoor zijn de risico's van een ks gewoon te groot; soms denken mensen dat het de 'makkelijke weg' is en dat ze zich zo pijn en moeite besparen... maar dat is dus echt niet zo; het is een grote buikoperatie, dat op zich heeft al impact en het herstel erna is ook niet niks.

8. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.230
    113
    Heel simpel in Nederland kan je deze keuze NIET zelf maken. Je hebt hier alleen een keizersnede op medische indicatie. Jouw gynaecoloog heeft op basis van jouw medische gegevens (die je in je post niet hebt neergezet) een beslissing gemaakt. Het heeft dus geen zin om hier te gaan vragen of iemand nog andere ziekenhuizen of artsen kent waar het je wel zou lukken. Iedere arts is namelijk verplicht om op basis van individuele medische gegevens een beslissing te maken. En voor het uitvoeren van operaties bestaan over dezelfde protocollen (die worden namelijk landelijk vastgesteld).

Je geeft aan dat het jouw keus is, maar dat is het niet aangezien de arts de keuze maakt. Komt nog bij dat een arts zich moet verantwoorden (naar het ziekenhuis, de verzekering) en een reden moet opgeven waarom hij een operatie laat uitvoeren. Hij kan in de problemen komen als hij zonder medische indicatie een zware operatie (wat een keizersnede is) laat uitvoeren.

Je kunt natuurlijk gaan shoppen bij andere ziekenhuizen. Maar die zullen altijd vragen waarom je een second opinion wilt. En ze vragen de informatie en het dossier bij je eigen arts op. Kans is klein dat een andere arts zijn collega zal passeren en zomaar aan jouw wens gaat voldoen.

9. sandra745

sandra745 Lid

25 nov 2013
    22
    0
    0
    NULL
    NULL

10. Snieke83

Snieke83 Fanatiek lid

8 jan 2009
    2.234
    0
    36
    Naar Belgie of Duitsland gaan. Krijg je gewoon vergoed tot hetzelfde bedrag als dat het in nederland zou kosten.

11. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Ik zou naar het buitenland gaan. In NL heerst nogal de overtuiging dat je 'natuurlijk' moet bevallen als het maar ook enigszins mogelijk is.
    Natuurlijk is een KS niet niks maar zoals er hier over gedaan wordt is ook niet altijd nodig volgens mij.
    Ik heb vriendinnen uit brazilie en Mexico en zij krijgen standaard een KS. Mn vriendin uit Brazilie heeft onlangs een datum geprikt voor de geboorte van haar zoon in juni.
    Succes! Ik hoop dat je een ziekenhuis vind dat je wil helpen!

12. Leni88

Leni88 Bekend lid

16 sep 2014
    807
    422
    63
    Vrouw
    Een medische indicatie voor een ks kan ook om psychische redenen worden gegeven. Wat de reden voor jouw eerdere operatie ook is, als het je zo belast en je ervan overtuigt bent dat je niet natuurlijk kan bevallen, lukt het in de meeste gevallen ook niet natuurlijk omdat je lichaam het onbewust gaat tegenwerken. Als je maar genoeg gyns vraagt vind je vast wel eentje die het doet, toch? Als je maar goed kan uitleggen waar je mee zit.

13. Baby 2

Baby 2 Actief lid

12 nov 2014
    235
    1
    16
    Geef bij een volgende gynaecoloog goed je medische redenen nav je vorige operatie aan. Vaak zijn we toch gewend het iets af te zwakken. Aandikken hoeft niet, maar gewoon vertellen welke last je nog steeds hebt. Ik heb aangegeven, naar waarheid, dat ik restschade heb van de vorige bevalling. Toen ik precies vertelde wat, zei de gynaecoloog tegen zijn co-assistent: kijk, dit is nu een goede reden om een keizersnede te doen. Dit is toch geen leven. Dat deed me echt goed.
    Lukt het jou niet, hopelijk een hart onder de riem:
    Ik ben hiermee bezig nog van voordat ik zwanger raakte. Blijkt mijn baby met 35 weken t zijn gedraaid in een hele bijzondere stuitligging. Had ik me helemaal niet druk hoeven maken, vaginaal bevallen is onmogelijk. Wie weet heb jij dat ' geluk' ook wel.

14. QueenC

QueenC Fanatiek lid

16 jan 2015
    1.246
    0
    0
    NULL
    NULL
    Maar dat zou toch eigenlijk best gek zijn als je zomaar even naar het buitenland kan gaan om daar een kzsnde te krijgen die ook nog vergoed gaat worden...?

15. MamavanHayden

MamavanHayden Fanatiek lid

11 dec 2014
    2.259
    1.994
    113
    Vrouw
    Onnodig pijnlijden?
    Het is voor je kind, dan is t toch nooit onnodig?

16. flowersoflove

flowersoflove Bekend lid

15 nov 2013
    811
    0
    16
    Kinderopvang
    Dus in principe kan je 'gewoon' even naar een ziekenhuis in Duitsland of België om daar een keizersnede te laten doen, en dan wordt het nog (deels) vergoed ook? Dat lijkt me echt heel erg sterk, dan zou dus iedereen die geen keizersnede 'mag' in Nederland zo even naar het buitenland 'heen en weer' kunnen om een keizersnede te ondergaan. Wat krom.

17. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Dat is wel met meer behandelingen zo he, dat je daarvoor gewoon naar het buitenland kunt..

18. Mommyplus

Mommyplus Actief lid

22 jul 2014
    358
    0
    16
    In Nederland krijg je alleen een sectio als er heel zwaarwegende medische of psychische redenen zijn. En dat is heel terecht!
    Dat kan ik in jouw geval niet beoordelen. Als de reden is dat je niet onnodig pijn wil lijden is er geen gyneacoloog in Nederland die daar in mee gaat. Dat is medisch niet juist handelen dus dat mogen ze gewoon niet.
    Als daar misschien heel terechte redenen aan ten grondslag liggen dan kan een gyneacoloog het wel doen.

Ik heb drie keizersnedes gehad. Weet niet waar je het idee vandaan hebt dat een keizersnede niet zeer doet maar dat doet het na die tijd dus wel. En dat is niet een klein beetje pijn. Ik heb twee bevallingen tot de uitdrijving gedaan. Vond dat echt meevallen vergeleken bij de pijn die je hebt na een keizersnede.

Ik zou gewoon een goed plan opstellen met de gyneacoloog of verloskundige om je door de bevalling heen te helpen.

Dus ik wil je op geen enkele manier veroordelen. Dus wil je gewoon veel succes wensen, hoe het ook zal lopen.

19. Roomboterkoeken

Roomboterkoeken Niet meer actief

Fijn dat er op mijn bericht word gereageerd. Het is heel fijn dat ik positieve support krijg en advies. Dat doet me goed. En het stelt me gerust dat er ook nog andere mogelijkheden zijn behalve NL. Ik ga uitzoeken hoe ik dat aan moet gaan pakken. Dank jullie wel

20. Dopey

Dopey Bekend lid

21 nov 2008
    893
    1
    0
    Ik zou een second opinion bij een ander ziekenhuis doen, en dan kijken wat daar wordt gezegd, Misschien eerst nog een consult bij degene die je operatie heeft uitgevoerd om een verklaring te krijgen dat vaginaal bevallen niet verstandig/aangeraden is en daarmee de second opinion ingaan?

Deel Deze Pagina