...laat ik voorop stellen dat dit niet onze bedoeling is. Maar gezien de snelheid van de bevalling van de eerste (nog geen 2 1/2 uur van eerste wee tot einde) is er een kans dat de verloskundige te laat zal zijn om bij de tweede te ondersteunen. Misschien beval ik wel helemaal alleen Ik merk dat dit me best bezighoudt. Wat als de bevalling begint als mijn man op zijn werk is (vaak op een uur afstand), en hij en de verloskundige te laat zijn? Hoe doe je dit dan met de baby en met jezelf? Waar moet je op letten? We gaan dit ook bespreken met de verloskundige, maar ben wel erg benieuwd naar tips en eventuele ervaringen
Oeh jeetje wat een sneltreinvaartbevalling heb jij gehad zeg! Ik denk dat je in jou geval best met de vk kunt afsoreken dat je belt bij de eerste de beste wee en dat ze dan meteen komt kijken, beter dat ze dan een paar keer voor niks komt dan dat ze te laat is lijkt me? Met je man iets lastiger omdat di een uur ijden van je af zit... Zeker geen optie om een paar weken vrij te nemen rond de uitgerekende datum? Hoe je dat moet doen als je alleen bet, euhm... Geen ervaring maar mijn boerenverstand zegt kind baren, veel handdoeken, warm houden, laat die placenta maar zitten of uit zichzelf komen, dat kan wachten tot de vk er is, net als navelstreng doorknippen, etc. misschien zelf zodra ht hoofdje eruit is even voelen of de navelstreng niet rond het nekje zit en zo ja, dat over het hoofdje wippen. Dit i echt zo'n scenario wat ik lig te bedenken in die late uurtjes dat ik zoooo moe ben maar niet in slaap kan komen voor mij is het alleen zeer onwaarschnlijk dat het zo zou gaan aangezien mijn eerste bevalling keurig 12 uur duurde... Maar voor jou heel reeel! Spannend!
Hier ook van die snelle bevallingen. En het baart mij ook wel zorgen. Ik beval ook (hoogstwaarschijnlijk ) prematuur en moet dus echt direct naar het zh bij de eerste kramp/wee/gebroken vliezen. Als ik nu het geluk heb om na 37 weken te bevallen ga ik echt afspreken met verloskundige dat zodra ik bel,hun direct komen.
Misschien trap ik nu een open deur in maar zorg dat je altijd en overal je telefoon (opgeladen en met ruim voldoende tegoed) bij je hebt, ook in huis. Mocht er door overvallen worden. ..
Hier ben ik dus ook bang voor nu zwanger van nummer 4. Bij me laatste bevalling kreeg ik thuis al soort pers gevoel bij de weeeen terwijl niemand hier was. Was toevallig die middag nog geweest voor ctg em hun zeiden zikn voorweeen was precies 40 wekem je bevalt nog lang niet. Nou die avond om 20:10 bevallen zonder man me moeder wel erbij gelukkig die heefr me gebracht. Ben ook bang wat als. En wil me man er dit x graag bij. Zo en zo blijft die on buurt niet langer als 20 minuten afstand hahaha Maar ik zou wel eng vinden hoe zit dan met breken van vliezen bij mij gebeurd dat nooit uit zich zelf Kan je dan bevallen of?
En zorgen dat je huissleutel ergens buitenshuis klaarligt of de deur op tijd open zetten, anders komt de vk het huis niet in.....
Heel simpel hè? Als er echt nood aan de man is, dan bel je 112. De ambu gaat er zeker voor rijden en zit met maximale aanrijtijden dus is er zeker binnen een kwartier.
Mijn verloskundige was ook te laat, k moest mn persweeen wegpuffen omdat ze er nog niet was (dat is soort van onmogelijk) ze kwam net binnen en met een pers kon ze de kleine opvangen. Mijn vliezen breken altijd bij t persen. Als de baby er al is voor de verloskundige lekker droog wrijven en op je buik leggen onder doeken. Wachtend op vlknd
Jeetje Mikos wat eng. Mootjuh ik zou inderdaad met de verloskundige bespreken dat ze direct komt wanneer het bij jou begint. En die tip van een sleutel buiten de deur en met haar afspreken waar die ligt vind ik ook een goede tip. Net zoals altijd je opgeladen mobiel in je buurt houden. Een ambulance is er in geval van nood in zeer korte tijd dus mocht hrt echt snel doorzetten dan zal het vast toch goedkomen.
Zorgen dat je kleintje en jij warm blijven, pak vooral je kleintje goed in. Jij kan wel even tegen de kou maar kleine niet. Zorg dat zijn/haar mondje vrij ligt zodat het eventueel kan spugen en zich daar niet in verslikt. Even wrijven zodat het gaat huilen en dan is het wel goed. Als het in de buurt ligt een muts op doen, via het hoofd verliezen ze de meeste warmte, vooral als het van een vochtige omgeving naar een droge gaat. Als vk niet op tijd bij je kan zijn bel dan gewoon 112. Die moeten er binnen een aantal minuten zijn en kunnen dan de kleine opvangen of verzorgen als het er al is. Mijn Vk wist dat mijn zus en moeder snelle bevallingen hadden gehad. Toen ik belde kwam ze er dan ook gelijk aan en is niet meer weggegaan. Terwijl dit mijn 1e was en we niet wisten hoe snel ik het zou doen. Succes!! Je boeren verstand en je oerinstinct weten heel veel. En daarbij, je hebt al een kindje dus je weet een beetje hoe het gaat.
Bij mijn eerste was de verloskundige te laat...inderdaad gewoon handdoeken om en wachten op de verloskundige. Tweede ingeleid... ben ook erg benieuwd hoe het nu deze x gaat. vk gaf gelijk al aan bij het eerste krampje te komen en blijven)
Moeder van mijn vriendin beviel alleen in de badkamer andere kids lagen te slapen..Warme handdoeken, neuspeertje om de mond leeg te zuigen en misschien de vk vragen je voor te doen wat te doen dan kan je oefenen hopelijk is het niet nodig maar dan weet je het teminste stel het is wel nodig. En hier heb ik ook overal mijn telefoon mee stel en het spoednummer duidelijk al in je telefoon.
Mijn eerste was er in 3 uur en mijn tweede duurde 10 uur. Dus het hoeft niet weer zo snel te gaan. Bereid je voor en probeer je niet te druk te maken zoals ik
Ik herken je angstige gevoelens heel goed! Ook hier een snelle eerste bevalling en kan me soms nu al druk maken over deze bevalling. Volgens mij zijn alle belangrijke tips al genoemd. In veel bevallingsboeken staat ook een stukje over wat je kan doen in zo'n geval. Voor mij zijn een aantal buurvrouwen ook een belangrijke back-up (ook voor zoon). Belangrijkste geruststelling die ik je wil meegeven en die een bevriende verloskundige me gegeven heeft: een snelle bevalling verloopt bijna altijd goed en gezond voor het kindje. Dat geeft mij rust op de momenten dat ik hierover pieker.
Heel erg bedankt voor de reacties tot zover! Staan echt hele handige tips tussen. Kunnen we wat mee! Ben nu ook wat meer gerustgesteld. Ook erg goed om te horen dat het bij de dames die dit overkomen is, ook goed is afgelopen allemaal. Lijkt me best een enge ervaring. Met de verloskundige hebben we inderdaad al de afspraak dat ze meteen komt zodra het circus begint, maar ze zal maar net ergens anders zijn... Had ook nog niet stilgestaan bij gewoon 112 bellen, beetje stom misschien. Maar dacht dat je alleen de verloskundige kon bellen in dit soort situaties en verder niks.
Is er behalve de vk nog iemand anders die je snel op kunt roepen? (schoon)ouders of buren, misschien een vriendin o.i.d.? Ik denk altijd maar zo vroeger kon men ook zonder verloskundige, dus waarom zou dat nu niet kunnen? Ik denk dat je instinctief aardig veel dingen goed weet, zeker omdat je al eens bevallen bent. Natuurlijk is daarbij assistentie van iemand ook wel makkelijk, vandaar ook de vraag of iemand in je omgeving snel bij je kan zijn. En genoeg handdoeken overal hebben liggen dus
Mijn eerste bevalling duurde ook van eerste wee tot ze er was 2 en een half uur. Maar is er ook een kans dat de tweede bevalling langer duurt dan de eerste?
Ik ben bij de 3e bevallen zonder vk, man kwam nog net op tijd uit zijn bed. Stond onder de douche en heb de baby aangepakt, gekeken of ze ademde en toen tegen mij aangehouden. Man heeft handdoek om haar en nog eentje om mij heen gedaan en toen in bed onder de deken gaan liggen samen voor wat extra warmte. Niet veel later was de vk er. Zij gaf al aan dat als het zo snel gaat en er niemand bij is dit eigenlijk altijd gewoon perfect soepel verloopt zonder complicaties etc. Enige echt belangrijke punt is wel dat jijzelf iemand kunt bellen, anderen naar binnen kunnen en jij de baby warm houdt.
Hier ook zo'n gesprek met de vk gehad, bij de eerste echte wee de vk gebeld. Zij kwam binnen, ik had 7cm en in 1 wee zat ik op 10 en lag baby opeens op bed . Volgens haar moest ik bij de eerste wee bellen, de voordeur open zetten en op bed gaan liggen. Als kindje geboren is wrijven zodat het huilt en dan bloot op bloot onder een deken, liefst met mutsje. Maar sowieso bellen bij de eerste wee en niet even afwachten!
Hier ben ik ook bang voor! Ook omdat mijn op tijd geboren meisje de navelstreng om d'r nek had (heel strak) en afgenaveld werd in de vulva (dus navelstreng doorgeknipt terwijl haar hoofdje er net uit hing zeg maar). Dat had ik echt niet in mijn eentje (of met mijn man) kunnen doen.. Ze had extra zuurstof nodig ook. Ik zou idd je telefoon heel dichtbij je houden en zonodig 112 bellen. Dan moet er toch op tijd hulp komen? En zo vroeg mogelijk iedereen bellen (vk, man).