Wie heeft "Ria Blom methode" succesvol toegepast?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Dot, 17 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dot

Dot Fanatiek lid

18 nov 2007
    1.958
    0
    0
    Ik zit er nu even helemaal doorheen.
    Het leek even beter te gaan, maar nee, ik ben een zittend bed voor onze dochter geworden.:( Ik kom nergens meer aan toe en zit de hele dag met haar op de bank, te wiegen en rond te lopen.
    Ze slaapt alleen nog op de arm of samen in bed.
    Ik heb nog twee kinderen die aandacht nodig hebben, en de "zachte" methode van veel bij me dragen lijkt alleen maar averechts te werken...
    Onze dochter is nu 6 weken en ik ben zo moe van het gesjouw met haar en de hazeslaapjes.
    Ik heb nu het boek van Ria Blom te leen gekregen van een vriendin, heb het even doorgebladerd en vind laten huilen best moeilijk, maar zo als nu kan het ook niet langer meer.
    Rust en regelmaat, bij wie heeft het goed gewerkt?

2. zustertje

zustertje Niet meer actief

Ik zou eerst proberen uit te sluiten dat er niets met je kindje is... Ben je al bij een osteopaat geweest?

3. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Draagdoek kopen? Kan de kleine daar in slapen en gewoon lekker bij mama zijn, terwijl jij je handen vrij hebt en je andere kinderen ook aandacht kunt geven.

Hier absoluut geen voorstander van je kind laten huilen, en al helemaal niet als 't kind nog maar 6 weekjes is!

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.186
    35.873
    113
    Ben zelf absoluut geen voorstander van Ria Blom, vreselijk. Ik zou ook voor een draagdoek gaan, kindje lekker bij je en jij hebt je handen vrij.

5. Dot

Dot Fanatiek lid

18 nov 2007
    1.958
    0
    0
    Bedankt voor de reacties!
    Ik vind het rot om te zeggen maar ben het gewoon helemaal zat om mijn dochter gewoon constant bij me te dragen, met of zonder draagdoek.:(
    Misschien ben ik een slechte moeder om zoiets eerlijk uit te spreken ;).
    Ik hou zielsveel van haar, maar moet en wil gewoon een gezin met drie kinderen runnen, maar ook even een paar keer per een dag uurtje alleen zijn of in ieder geval even rust in mijn hoofd.
    En in bed 's nacht een paar uurtjes vast slapen zodat ik er tegen aan kan.
    Nu slaap ik al 6 weken heel licht omdat ik bang ben op haar te gaan liggen of het dekbed over haar heen te trekken....

Mijn oudste zoon heb ik helemaal "verpest" doordat ik bij elk huiltje naar de wieg rende en hem ook steeds bij me droeg.
    Met 7 maanden kon ik gewoon niet meer, want hij kon niet meer alleen in slaap vallen. Toen heb ik hem als laatste redmiddel met een ander boekje ook even laten huilen en dat hielp.
    Deze valkuil wil graag iets eerder voorkomen.....
    Maar ik vind het toch heel moeilijk omdat het pijn doet je kind te laten huilen.

6. zustertje

zustertje Niet meer actief

Vergeet niet dat je kindje pas 6 weken oud is ze is nog zo kort op de wereld!
    Ik zou eerst maar eens uitsluiten dat er niets is mijn mening is dat kindjes niet voor niets huilen...

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nou, afgezien van het feit dat ik liever helemaal niet last huilen, ik zou dat toch liever doen bij een kind van een jaar dan bij een kind van een maand.

Voor je drastische dingen gaat doen: eerst uitsluiten dat er geen medische reden voor het huilen is!

Daarnaast: als je kind in de draagdoek ligt, niet actief bezig zijn met kind in slaap te krijgen, maar juist hè eigen ding doen! Niet gaan wandelen of wiegen! Als hij huilt gewoon weer aanleggen.
    Daarnaast: kind in cosleeper naast je bed leggen, niet in bed et je houden als jij met een dekbed slaapt.
    De Sniglar van Ikea kost 30 euro en is gemakkelijk om te bouwen tot cosleeper.

8. Birgitte

Birgitte Bekend lid

13 jul 2010
    792
    0
    16
    Hier ben ik het helemaal mee eens. Het is natuurlijk geen normale situatie. Mijn dochter wilde op een gegeven moment (en eigenlijk nog steeds alhoewel iets minder) ook niet meer slapen overdag door de reflux. Ik zou beginnen bij de huisarts. Naar de osteopaat kun je altijd. Voor reflux en darmkrampen lopen we nu bij de osteopaat.

Naar mijn mening is het niet goed om babytjes tot 6 maanden maar te laten huilen. Als ze huilen is er iets aan de hand en als je niet naar ze toe gaat krijgen ze het gevoel in de steek gelaten te worden. Als je er juist direct naar toe gaat voelen ze zich veilig en worden het zelfverzekerder kinderen. Wat er ook gebeurt, mama of papa is in de buurt. Zo durven ze de wereld beter aan..

9. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    k ben erg blij met Ria Blom!! ik vond hier juist hele goed handvaten inzitten om een duidelijkere structuur aan te brengen in de baby's leventje. Hier heeft het juist heel goed gewerkt! En nee, k heb haar geen uren laten huilen. Maar wel steeds even naar toe gegaan, even getroost, ja ook wel opgepakt. Maar k probeerde dit altijd wel op 1 manier te doen zodat de kleine het ging herkennen en wist dat ze weer moest gaan slapen.
    Maar ja, daarnaast zou ik ook aanraden om eens naar een osteopaat te gaan om na te gaan of de kleine niet ergens last van heeft!!

10. katjepatatje

katjepatatje Actief lid

8 jul 2009
    144
    0
    0
    Frankrijk
    Ik kan me zo goed voorstellen dat je moe bent. Helemaal als je meer kinderen hebt. Ik denk dat je met dragen echt het best af bent. Je geeft gehoor aan de behoeften van je baby, en je hebt je handen vrij om andere dingen te doen. Verder moet je ook niet te veel verwachten van jezelf. Je hoeft niet een schoon huis, en een gestreken was, en gewassen kindjes en een goede maaltijd voor te schotelen op dagelijkse basis.

Ik vrees dat "rust en regelmaat" voor zulke kleine baby's alleen een succes is, als je eigen rust voorkeur heeft boven hoe je baby zich voelt. Dat ie ophoudt met huilen, betekent niet dat hij tevreden is. Dat kan simpelweg betekenen dat ze het heeft opgegeven. En dat is echt niet gezond.

Ik ben ervan overtuigd dat baby's niet voor niets huilen. Overigens is in alle culturen, hoe er ook met baby's wordt omgegaan, rond de 6 weken een piek in de hoeveelheid gehuil. In culturen waar veel gedragen wordt, en ouders snel reageren op hun kindje, wordt het daarna echter wel een stuk minder dan in westerse landen... ik had mijn conclusies getrokken destijds, en gewoon geprobeeerd vol te houden met dragen en regelmatig voeden. Afwassen en stofzuigen deed ik dan maar minder vaak.

En inderdaad: het gaat makkelijker als je gewoon je ding gaat doen met kind op de buik/rug. Praten, poetsen, boodschappen doen etc. Sterkte!

11. lvd81

lvd81 Lid

8 mrt 2010
    72
    0
    0
    Heb je al eens geprobeerd je dochter op haar buik te leggen? Dat was hier DE oplossing...

Laten huilen zou ik ook nog niet doen met 6 weekjes. Kan straks met een jaar altijd nog.

12. Me81

Me81 Bekend lid

9 mei 2011
    780
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind het knap dat je eerlijk uitspreekt dat je het zat bent dat gesjouw.
    Maar ik vind wel, dat met zo'n jong babietje, het in eerste instantie niet oom jouw welzijn gaat, alswel in de eerste plaats van de baby. De baby kan niet praten, niets aangeven, niets voor zichzelf doen...
    Sorry mama, maar de baby komt eerst.
    Ik herken me wel in je verhaal hoor. Ik heb ook geen 'makkelijke' baby. Hier ook veel dragen en wiegen, maar ja, ik koos voor hem, dus zal ik er hoe dan ook voor hem zijn als hij mij nodig heeft.

13. Jib

Jib Actief lid

15 jan 2011
    141
    0
    0
    Hoi,

Helaas kan ik je niet helpen met het boek. Ik heb dat niet hoeven te gebruiken (wist ook niet van het bestaan af).

Ik snap dat het best zwaar voor je is, zeker omdat je ook nog 2 andere kids hebt. Zou het misschien kunnen dat het te druk in huis is voor je baby door je andere kinderen?

Hier hielp de schommelwipper ook heel goed, 5 minuten schommelen en hij lag in diepe slaap.

14. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

8 okt 2009
    3.212
    1
    0
    ik heb wel wat toegepast,maar nooit laten huilen was ook niet nodig want hij was heel tevreden.
    maar heb zeker wel de rust,en regelmaat gebruikt uit haar boek,en we hebben ingebakerd...
    goed op vermoeidheids signalen letten,en gelijk hups in bedje..werkte perfect hier.

15. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Bij mijn kinderen werkte het wel maar dan wel onder mijn eigen "regels"

Ik legde ze (na een vaste routine) in bed (avond routine was wel anders dan de dagroutine zodat het duidelijk was wanneer het avond was en ze gingen slapen voor de nacht). En ik liet ze dan eerst 15 minuten gaan (terwijl ik beneden de klok wel vooruit kon kijken)

Mijn ervaring is dat 9 van de 10 keer ze binnen dit kwartier wel sliepen.

Bij mijn dochter ben ik hier rond de 8 maanden mee begonnen eerder accepteerde ze het gewoon niet (lees werd gewoon hysterisch)
    Tot die tijd legde ik haar in bed en kreeg ze haar laatste fles en sliep dan halverwege de fles in.

Bij mijn zoon zijn we rond de 4 maanden er al mee begonnen, die moest echt eerst even flink uithuilen voordat die kon gaan slapen (achteraf heel logisch)

Ik kan jou kindje natuurlijk niet beoordelen maar 6 weekjes is nog wel heel jong.

16. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

8 okt 2009
    3.212
    1
    0
    is het ook niet zo dat de krampjes nu zijn ergst zijn?? gebruik je infacol...welke voeding gebruik je (mis heb ik eroverheen gelezen)
    je kunt het proberen met draagdoek,of idd met rust en regelmaat,maar zou niet laten huilen..

17. muis26

muis26 Fanatiek lid

Heb je een inbaker doek? (paco?) zo nee , PB me even, volgens mij heb ik hem nog wel liggen ergens, stuur ik je hem op. Had het zelfde, en met dat ding is de rust hier toen helemaal terug gekomen, en idd in combi met Ria blom..

Liefs Muis

18. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

5 jan 2011
    2.297
    25
    48
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Wat bedoelen jullie eigenlijk allemaal precies met "laten huilen"?
    Ook gewoon gejengel met af en toe een "huil-uitschieter"?
    Of echt "gekrijs" aan een stuk door?

Want ik heb nu wel al gemerkt dat als ik mijn zoontje van 4 weken gewoon een minuut of 5-10 laat jengelen met hier en daar een huil-uitschieter hij wel gewoon in slaap valt binnen een kwartiertje....;)
    Of pakken jullie de kleine dan toch gewoon op?

19. katjepatatje

katjepatatje Actief lid

8 jul 2009
    144
    0
    0
    Frankrijk
    Voor mij is "laten huilen" al meer dan een paar minuten, zonder in mama's (of een andere bekende verzorgers) armen te zijn. Dat is ongelooflijk stressvol voor een baby. Ook 'jengelen' is een vorm van communiceren; iets zint de baby niet, en ik pakte mijn kindje dan gewoon op.

Herhaaldelijk huilen/jengelen negeren is voor de baby een signaal dat hij niet hoeft te rekenen op z'n verzorger. Ja, en dan houdt ie vanzelf wel op en denkt 'men' dat de baby 'geleerd' heeft alleen te gaan slapen. Dat heeft ie ook, maar wel met het idee dat hij er alleen voor staat. Ze hebben nl. totaal geen tijdsbesef. Dan doe ik liever wat meer moeite om mijn baby te laten merken dat ik er ben tijdens het in slaap vallen.

Als ik geen zin had om hem lang in mijn armen te hebben, dan deed ik hem in de doek. Beter huilend in de doek tegen mama aan dan alleen op bed. Zeker op die leeftijd met krampjes, boertjes en noem maar op.

20. Dot

Dot Fanatiek lid

18 nov 2007
    1.958
    0
    0
    Dankjewel weer voor de reacties.
    Ik geef borstvoeding en ze heeft inderdaad krampjes. Alle mogelijke middeltjes bij de oudste twee geprobeerd zonder resultaat.
    Gewoon weer aanleggen is hier niet zo'n goed idee om te troosten omdat je dan de krampcirkel in stand houd.

Osteopaat ben ik met de oudste heen geweest werkte goed, maar bij de tweede deed het niks. Dat is wel een optie.

Verder vind ik dat het welzijn van de baby zeker op nr. 1 staat. Vandaar dat ik nu zo kapot ben :D
    Alleen moet je eerst goed voor jezelf zorgen en dan kun je er helemaal zijn voor de ander.
    Ik merkte nu dat ik helemaal op ben vandaar dat ik op tijd aangeef dat het voor een ander/3 kinderen zorgen moeilijker wordt.
    Er voor je kind zijn betekend niet altijd aan alles toegeven misschien.

Ik baker ook in met de snug en tug doek.

Het huishouden ligt al helemaal stil, het is niet zo dat ik steeds wil poetsen ofzo. Maar mijn oudste met huiswerk helpen en over school praten en met de tweede lekker knuffelen en samen een boekje lezen zijn toch ook wel de minimale dingen die je als mama wil doen he?
    Dat zijn ook mensjes waar ik voor gekozen heb net als de kleine baby;)

Maar morgen komt oma een dagje helpen misschien kan ik even bijslapen enz.

Deel Deze Pagina