Wat kan dit zijn? Jeuk en vlekjes

Discussie in 'De lounge' gestart door Zweden, 18 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zweden

Zweden Bekend lid

14 nov 2011
    711
    79
    28
    Iemand een idee wat dit kan zijn? Het zit er sinds gisteravond en vanmorgen was t nog erger geworden. Hij heeft veel last van de jeuk. Kan amper een shirt verdragen. Echt zielig! Hij heeft ook waterwratjes maar daar heeft hij amper last van. Hij is nauwelijks in de zon geweest gisteren en kan daar doorgaans ook goed tegen. We hebben niks gesmeerd ofzo...

Bijgevoegde bestanden:

2. Meca

Meca Fanatiek lid

23 jul 2014
    1.642
    276
    83
    Luizen plukker
    Zonne allergie?

3. Meca

Meca Fanatiek lid

23 jul 2014
    1.642
    276
    83
    Luizen plukker
    Edit: zie nu staan dat hij nauwelijks in de zon is geweest. Toch gezien de locatie denk ik eraan.

4. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Ik zou ook denken zonneallergie, gezien de plek op zijn lijf. Tenzij het een allergische reactie is op een creme oid, maar je zegt dat je er niets op hebt gesmeerd?

5. mamak82

mamak82 Actief lid

6 nov 2011
    196
    0
    16
    NULL
    NULL
    Lijkt op netelroos. Onze dochter heeft het regelmatig aanleiding vaak een voedingsmiddel maar soms ook niet duidelijk. Enige wat haar helpt is haar antihistamine drankje.

6. Zweden

Zweden Bekend lid

14 nov 2011
    711
    79
    28
    Ja het moet haast wel zonneallergie zijn maar het is zo gek dat dat nu pas optreedt aan het eind van de zomer...

7. Zweden

Zweden Bekend lid

14 nov 2011
    711
    79
    28
    Hmm dat kan het ook zijn! Net even wat plaatjes opgezocht van netelroos en dat lijkt er ook op. Net in bad zag ik ook vlekken op zijn onderbenen. Misschien dat hij met buitenspelen in aanraking is geweest met een plant ofzo. Het is ook alleen maar op onbedekte huid te zien.

Ik wacht even af of het morgen minder is en anders even naar de HA. Dank voor het meedenken dames!

8. muis26

muis26 Fanatiek lid

Is 100% netelroos....
    Geen zalf , crème , shawl of iets dergelijks gebruikt ? Kettinkje om gehad?

9. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Ik zeg ook netelroos! Heb het zelf ook sinds twee weken en heb er anti allergie pilletjes tegen gekregen. Het is meestal tijdelijk en je komt er waarschijnlijk niet achter waardoor het komt. Wel sneu voor 'm want jeukt heel erg ja.

10. zara1983

zara1983 Fanatiek lid

1 nov 2013
    1.207
    534
    113
    NULL
    100%? Dat vind ik altijd nogal gevaarlijk om via een foto/verhaal te beweren. Tenzij je arts bent.
    Ik vind het wel heel plaatselijk voor netelroos.

11. muis26

muis26 Fanatiek lid

99% dan ! ( zucht)

12. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    En ik vind het dus 100% (ok 99% dan, haha) GEEN netelroos.
    Heb er helaas veel ervaring mee met m'n dochter. Netelroos kenmerkt dus door verhogingen in de huid (rood, maar meestal wit. Zoals bij een muggenbult als er er aan hebt gekrabt. Al geef ik toe dat er ook andere (zeldzamere) vormen zijn.
    Gezien de plek, precies het deel dat uitsteekt boven het shirt, denk ik ook eerder aan iets van de zon.
    Mijn dochter is ook heel gevoelig voor de zon, zelfs als ze er amper in heeft gezeten. Of toch iets gesmeerd. Hoeft geen zalf te zijn dat je als ouders hebt gesmeerd, maar bv zoon aan iets gezeten (zit nog aan hand) en dan in nek gesmeerd (onbewust) bij aanraken.

Edit: begin nu te twijfelen, omdat ik bij het inzoomen toch wel wat verhoging meen te zien, hahahaha.

13. mamak82

mamak82 Actief lid

6 nov 2011
    196
    0
    16
    NULL
    NULL
    Fotos zijn lastig te beoordelen. En iedere reactie van onze dochter ziet er ook weer anders uit. Vaak juist heel plaatselijk als het een reactie is van een voedingsmiddel of bijv een plant. Zodra ze haar antihistamine drankje neemt trekt het na een uur weer weg. Dus dat bevestigd dat het netelroos is.

14. Zweden

Zweden Bekend lid

14 nov 2011
    711
    79
    28
    De meningen lopen wat uiteen... maar de plekjes zijn idd iets verhoogd. En op zijn benen eerder wittige vlekjes met rood eromheen. Daar zei Merah iets over. Ik denk toch t meest aan netelroos. Het was vanmorgen ook nog heel rood. We waren eergisteren ergens op visite en de kinderen speelden in de tuin. Ze waren op gegeven moment bezig met ballonnen lekprikken op een bepaalde plant. Iets met stekelige bollen (uitgebloeide bloemen? ??). Misschien was dat de boosdoener.

Voor de mensen met ervaring : trekken de plekken van de netelroos ook vanzelf weg? En hoelang duurt dat dan?

15. pearls

pearls Bekend lid

29 nov 2012
    656
    0
    16
    Het kan ook een nikkel allergie zijn. Mijn dochtertje had precies dezelfde reactie in haar nek. Ze had toen een jurkje aangehad waarvan er een rits op de rug zat waar haar huid mee in aanraking kwam.
    Het kan ook van een kettinkje wat zijn nek heeft geraakt of bijv. Een koort waar een verrekijker aan hangt of iets anders van speelgoed wat hij om zijn nek kan hangen? Koortje van metaal met daaraan een fluitje, zonnebril etc.
    Ze heeft deze reactie soms ook van bepaalde knopen die in broekjes of shirtjes zitte, aan de binnenkant zit dan ook metaal en als dat haar huid raakt en er zit nikkel in dan heeft ze hier erg last van.

16. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Netelroos gaat binnen een paar dagen weg (had niet gelezen daf hij het ook op z'n benen had). Je kunt eventueel bij de apotheek 'aerius' halen. Dit is zonder recept te krijgen en is een anti-histamine (desloratadine). Het verhaal met de plant kan heel goed kloppen. Mogelijk heeft hij dan idd met z'n handen aan de plant gezeten en vervolgens de rest van z'n lijf 'besmet'.
    Aerius zou heeft snel moeten werken als het netelroos is. Het trekt dan weg en de jeuk ook.

17. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Sorry, ik ben je vals aan het voorlichten. Ik denk dat desloratadine niet (meer) zonder recept te verkrijgen is. (Net even op Google gekeken). Ik heb het lang niet meer gekocht omdat wij het nu standaard via de kinderarts krijgen. Misschien onder een andere merknaam? Ik zou even informeren bij de apotheek.

18. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

#18 MMarianne, 19 sep 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 sep 2016

Bij mij begint het met kriebeltjes op armen/benen/hoofd, dan komen er rode vlekjes, die vlekjes worden meer bultachtig en deze verdwijnen met een paar uur, het gekriebel blijft. Neem ik 's avonds een anti allergie pilletje blijft het weg, slik ik die 's avonds niet krijg ik het 's morgens weer. Heb er nu twee weken last van maar het komt en gaat dus en die bulten/vlekjes trekken na een paar uur weg. Maar je hebt netelroos en netelroos natuurlijk. Anders even een bezoekje aan de huisarts, zeker als het blijft jeuken...dat is echt niet fijn!

Edit: Hooikoortstablet Cetirizine, wordt veelal gebruikt bij netelroos en kan je bij de drogist halen.

19. SnowAngel

SnowAngel Niet meer actief

Ben je al bij de arts geweest?
    Die zou je de juiste diagnose kunnen geven en een zalfje of pilletje ofzo
    Wij kunnen je hier wel zeggen wat we denken wat het is, maar de arts zal het verlossende antwoord geven😉
    Oja en maak ff foto van die plant.. of laat die mensen een foto maken en dat ze het naar je doorzenden altijd handig om te hebben!

20. Zweden

Zweden Bekend lid

14 nov 2011
    711
    79
    28
    Vandaag klaagde hij twee keer over de jeuk in zijn nek en het viel me op dat hij ineens weer onwijs verkouden is (groen snot) en dat hij ook vaak knippert met zijn oogjes en er in wrijft. Toch maar even naar de huisarts morgen... ik hoopte dat het vandaag weg zou trekken maar het is nog erg rood.

Deel Deze Pagina