Borstvoeding na keizersnede

Discussie in 'De bevalling' gestart door ElsbethM, 8 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ElsbethM

ElsbethM Actief lid

1 mrt 2009
    107
    0
    0
    Wie heeft er ervaring met het geven van borstvoeding na een keizersnede?
    Wordt het kindje direct aangelegd na de 'bevalling', net zoals bij een vaginale bevalling?
    Het lijkt mij logisch dat dit gebeurd nadat je weer dichtgenaaid bent en op je kamer ligt? Maar hoe lang duurt dat?
    Of mag het niet door de medicatie?

Ik wil nl graag borstvoeding geven net als bij de eerste, maar als deze hummel zo blijft liggen als nu zal het een KS worden...jammer genoeg.

Er staat inmiddels een liggingsecho gepland, met daarop volgend een eventuele draaipoging. Maar ik heb gehoord dat als je placenta vooraan ligt, zoals bij mij, dat ze dan geen draaipoging zullen doen.

Nou ja eerst maar eens de echo afwachten en hopen dat het hummeltje nog uit zichzelf draait.

2. paars

paars Fanatiek lid

27 nov 2008
    1.117
    18
    38
    Hai!!

Ik heb een keizersnede gehad.. ( niet gepland)
    beebje word gelijk als ie er uit komt met de ka mee gegeven.. word eerst onderzocht.. komt dan een half min ( niet eens) bij je kijken en word dan weer meegenomen.. ondertussen word jij dicht genaaid!!!
    toen ik op de kamer kwam ( gelijk na dat ik dichtgenaaid was) werd mn zoontje aangelegt!!

Maar met een keizersnee kan het langer duren voordat de bv op gang komt.. ongeveer 4 dagen.. Ik ben uitendelijk op fles overgestapt omdat het bij mij echt 4 dagen duurde en mn mannetje alles bij elkaar schreeuwde van de honger.. en ze zeggen dan wel dat ze wel een paar dagen zonder kunnen .... maar hij viel zoveel af.. vond het zielig.. eenmaal aan de fles had ik een heerlijk tevreden kereltje!!

In ieder geval succes dr mee!!!

3. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Heel duidelijk aangeven dat je heel graag bv wil geven en dat het heel belangrijk is... hier is het 2x wel gelukt hoor maar de eerste keer was wel wat lastiger...maar dat was vooral omdat lichamelijk zelf helemaal op was.

4. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    ik keizersnede gehad de borstvoeding kwam bij mij echt erg laat opgang zolaat dat me zoontje echt honger had en gewoon de fles moest

5. appeltje

appeltje Niet meer actief

Geen ervaring met een ks gelukkig, maar om je gerust te stellen..... Stel dat het laat op gang komt, dan kan je extra kolven en aanleggen om te stimuleren, eventueel wat bijvoeding geven totdat je productie op peil is en daarna alsnog volledig borstvoeding geven. Of denk ik te simpel?

Misschien krijg je meer reacties op de borstvoedingspijler.

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.506
    36.467
    113
    Ik heb een spoedks gehad. De bv kwam laat op gang, dag 4 ong. Omdat mijn zoontje niet wilde drinken heb ik gekolfd, binnen 12 uur na de geboorte ben ik daarmee begonnen. Mijn zoontje werd ondertussen bijgevoed dmv cupjes of fingerfeeding. Hij werd niet binnen het uur aangelegd en was al helemaal aangekleed, dat vond ik een groot gemis.
    Overigens na 5 dagen gestopt, maar dat was omdat mijn zoontje helemaal niet wilde drinken bij mij (bleek later door kiss syndroom te komen). Had dus niet direct met een ks te maken.

7. LadyDaisy

LadyDaisy Niet meer actief

Ik heb een ongeplande ks gehad.
    Mijn meisje is op de verkoever kamer aangelegd door de verpleegkundige.
    Maar de borstvoeding kwam pas de derde nacht op gang.
    Misschien om jezelf en je kleintje wat rust daarin te gunnen:
    Schaam je niet om de verpleegster om wat kv te vragen, het hoeft niet veel te zijn.
    En veel aanleggen, en eventueel ook kolven, blijven doen en dan komt het vanzelf op gang (bij mij wel in ieder geval).

8. Mirthe81

Mirthe81 Bekend lid

21 feb 2008
    590
    0
    0
    Bij mij kwam de productie wel op gang, maar Nova wilde niet drinken. Ze was te vroeg geboren en viel teveel af, wat bij mij heel veel stress gaf.
    Ook alle verschillende adviezen van alle verpleegkundigen hielpen hier natuurlijk niet aan mee.
    Uiteindelijk ben ik op de fles over gegaan omdat dat mij rust gaf en ik dan wat meer controle had.
    Ik heb altijd de begeleiding in het zh de schuld gegeven dat het mislukte. Ik hoop dat dat bij jou beter is, want dat is erg belangrijk.
    Het is natuurlijk een heel verschil of je lekker rustig thuis bent met je eigen kraamhulp, of dat je vier verschillende mensen per dag aan je bed hebt, die allemaal wat anders beweren.
    Sterkte met de operatie en succes met de bv!

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.506
    36.467
    113
    Hier hetzelfde verhaal als bij mirthe trouwens. De verpleegkundigen die elk een ander en totaal verschillend advies van elkaar gaven. Dat geef ik ook als een van de hoofdredenen op waarom het niet gelukt is. zorg dat je een telefoonnummer van een lactatiekundige bij je hebt.

10. ElsbethM

ElsbethM Actief lid

1 mrt 2009
    107
    0
    0
    Bedankt voor de reacties, toch fijn om wat ervaringen te lezen.
    En een goeie tip om het tel.nr van de lactatiedeskundige bij me te hebben!
    Ik hoop nog steeds op een natuurlijke thuisbevalling en gelukkig is de kans daarop ook nog aanwezig!

11. Erikaatje

Erikaatje Actief lid

20 sep 2008
    425
    0
    0
    Ik heb er een folder over aangevraagd, die was heel duidelijk.

www.borstvoedingnatuurlijk.nl

De folder heet: Borstvoeding na een keizersnede.

Kost 1,90 en had hem de dag erna in huis.

Succes!

12. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Hier een geplande KS met een onverwachte volledige narcose.
    Dag 3-4 kwam de BV op gang en begon mijn zoontje weer aan te komen. Het is per ziekenhuis verschillend of ze je kind bij je op de uitslaapkamer brengen om aan te leggen of niet.
    Het is wel zaak dat je je baby zo spoedig mogelijk aanlegt, het liefst binnen een uur.
    Hier een 11.31 kind eruit, om 15.00 uur pas aanleggen,maar het is helemaal goed gekomen.

13. joes

joes Nieuw lid

9 jul 2009
    1
    0
    1
    Na een spoedkeizersnede met helaas algehele narcose is de borstvoeding bij mij helaas niet gelukt. Twee uur na de operatie hebben ze mijn dochtertje aangelegd. Drie dagen na de bevalling moest mijn kindje bijgevoed worden met een pipetje, omdat ze meer dan 7% was afgevallen. Het was een ramp, iedere keer aanleggen (om de 1 a 2 uur) en herstellen van een operatie. Voor mij is het ook erg herkenbaar dat verpleegkundigen allemaal wat anders zeggen. Op een gegeven moment niet meer weet wat je moet en naar wie je moet luisteren. Na vijf dagen was de borstvoeding bij mij nog niet op gang. Ik heb me suf gekolfd en uiteindelijk heb ik het nog 10 dagen volgehouden. Op een gegeven moment was ik er klaar mee en zijn we overgestapt naar flesvoeding. Eindelijk hadden mijn dochtertje en ik rust!
    Borstvoeding is prachtig als het werkt, maar als het niet gaat is het een ramp. Laten we eerlijk zijn, vooral die eerste weken moeten in het teken staan van genieten en niet van stress.
    Ik wil je met mijn verhaal niet ontmoedigen, want er zijn ook zat meiden waarbij de borstvoeding na een ks wel goed op gang komt.

Ik wil je toch wat tips mee te geven:
    Probeer voor jezelf (al van te voren) vast te stellen wat je grens is.
    Volg je eigen gevoel.
    Geef het direct in het ziekenhuis aan als de verpleging elkaar tegen spreekt.

14. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Na een rampzalige bevalling met uiteindelijk ks geef ik nu wel bv!

Mijn zoontje werd niet aangelegd, maar gewoon op mijn borst gelegd en vond zelf de borst en ging drinken! Maar het bleef bij die ene keer, want omdat hij te vroeg geboren was en de bv door de ks pas op dag 4 op gang kwam, dronk hij niet aan de borst.
    Omdat hij de tweede dag al afviel, moest hij aan de kunstvoeding, maar dat wou ik dan wel uit een cupje geven en niet dmv een flessenspeen ivm tepelverwarring!
    Ook toen ik al een rijkelijke productie had (kolven) pakte hij de borst niet, maar ik legde iedere keer aan, bleef proberen!
    Op dag 7 kwam er een kraamhulp die er kijk op had (verpleegkundigen met borstvoedingscertificaat, lactatiekundigen hadden niks kunnen betekenen!), ze zette me goed neer, stelde me gerust (heel belangrijk!) en hij hapte en liet pas na 20 minuten weer los!
    Ik heb ervoor geknokt en het is gelukt!

Als je voldoende productie hebt en je baby is lichamelijk in staat om te drinken, dan lukt borstvoeding altijd!

Mijn zoontje heeft door de zware bevalling last van zijn nekwervels. Als ik er acteraf aan terug denk hoeveel mensen hem in zijn nekje naar de borst hebben gedouwd, word ik nog giftig!

Kom voor jezelf op; vraag om cuppen en fingerfeeden (dat is zwaar als je lijf moet herstellen na zwangerschapsvergiftiging en een ks), regel een kolf en ga ervoor; het is zo mooi!

Als ik zie hoe ik er na de bevalling bij lag, kan ik me niet meer voorstellen waar ik de kracht vandaan heb gehaald, maar ik wou het perse! Mijn hele bevalling was kunstmatig, dit was het laatste wat ik wou laten lukken! Waar een wil is, is een weg!!!

15. djezelf

djezelf Fanatiek lid

13 apr 2006
    2.224
    0
    0
    omg. schagen
    Hier ook ff een succes verhaal:

Had een spoed keizersnee, na het dicht naaien een half uur op de verkoefer moeten liggen.
    Mijn kindje ging met papa mee.
    Maar na de eerste keer aanleggen, (denk een uurtje na de bevalling) ging de bv prima en heb dit dan ook 6 maanden vol gehouden.

16. Robin77

Robin77 Fanatiek lid

12 apr 2008
    1.194
    1
    0
    Venray
    Onze kleine werd na een uur aangelegd en dronk vanaf de tweede dag fantastisch en ik had (en heb) een melkproductie waar je u tegen zegt:D

17. kahrin

kahrin Fanatiek lid

8 sep 2008
    1.020
    0
    0
    Hier ook een succesverhaaltje :D.

Na een spoedsectio (om 19 uur) werd de kleine de volgende ochtend om 7 uur aangelegd. Eigenlijk mocht het nog niet vanwege vele medicatie die ik had gehad. Maar omdat ik toch waarschijnlijk geen melk had moest ik het gaan proberen. De eerste 6 dagen hebben we de kleine bijgevoed via vingervoeding en daarna liep de borstvoeding goed. Dag 2 (of 3 ??) had ik met kolven 5 druppels melk. Ik was apetrots en in het ziekenhuis hebben ze dat met de vingervoeding vermengd :D)

Geef van te voren gewoon in het ziekenhuis aan dat je heel graag borstvoeding wilt geven. Dan blijven ze je stimuleren en dat heb je gewoon echt nodig wanneer het even niet lukt. Ik ben zelf erg blij dat ik vol heb gehouden. De eerste dagen was het zo zwaar, maar het is uiteindelijk dubbel en dwars de moeite waard geweest.

18. Tink

Tink Niet meer actief

En nog een successtory :D

Hier ook een spoedKS na een lange vermoeiende bevalling, en ik moest onder algehele narcose.
    Daarna ben ik nog de halve dag onder zeil geweest voordat ik eindelijk naar mijn baby kon.

Toen ik hem eenmaal vast mocht houden hebben ze wel meteen geholpen met aanleggen en dat ging ook meteen heel goed. Ik had binnen 2 dagen een enorme stuwing en de productie is hoog gebleven tot beebje zelf af begon te bouwen. Ik heb ruim 21 maanden BV gegeven toen ;)

Tip (ik geloof dat hij al eerder voorbij kwam): geef vantevoren heel duidelijk aan dat je BV wilt geven, bij mij stond het met hoofdletters in de status. Dan houden ze er rekening mee, zeker in een ziekenhuis dat BV-vriendelijk is ingesteld (en daar kun je vantevoren naar informeren).

Deel Deze Pagina