Kosten ziekenhuis bevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door brownielover, 11 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.151
    3.027
    113
    Nederland
    Misschien een stomme vraag hoor..

Maar van de eerste ben ik ingeleid, dat was dus een medische bevalling en die heb ik dus vergoed gekregen.

Nu wil ik weer in het ziekenhuis bevallen omdat als ik het niet meer volhou ik graag pijnbestrijding wil. (Pompje) en het een fijn idee vind voor als er iets mis gaat je meteen in het Ziekenhuis bent.

Nu lees en hoor ik verschillende dingen; de 1 zegt zodra je pijnbestrijding vraagt word je bevalling medisch en krijg je alles vergoed. De ander zegt dat dit niet zo is en je alsnog de rekening zelf moet betalen.

Wie weet hoe dit zit? Want anders moet ik geld opzij zetten voor de bevalling óf thuis bevallen wat ik totaal niet zie zitten.

2. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.646
    5.686
    113
    Ben ik ook benieuwd naar ga het even volgen!

3. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Kijk eens goed naar je verzekering. Ik ben aanvullend verzekerd en daarmee werden ook de eigen bijdrage van een poliklinische ziekenhuisbevalling gedekt. Ben thuis bevallen omdat ik dit wilde, maar had dus hoe dan ook niets hoeven betalen ook al had ik wel ziekenhuis gewild.

Ik heb altijd begrepen dat pijnstilling idd per definitie medisch is (pompje zeker weten!). Het zijn toch 'flinke' pijnstillers (opiaten), die gevolgen kunnen hebben voor moeder en kind en dus in de gaten gehouden moeten worden.

4. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.151
    3.027
    113
    Nederland
    Bedankt voor je snelle reactie. Zat al even te kijken op mijn zilverenkruis maar kon het zo gauw niet vinden. Ben wel aanvullend verzekerd met 2 sterren en heb een kraampakket gekregen.

Als iemand het toevallig weet hoe dat zit via zilverenkruis:) anders volgende week even bellen als ik vrij ben van het werk.

5. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Een medische bevalling in het ziekenhuis valt onder de basisverzekering. Zodra je pijnbestrijding krijgt en de verloskundige plaats moet maken voor een arts hoef je geen eigen bijdrage meer te betalen voor een niet-medische bevalling in het ziekenhuis.

6. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    En stel dat je toch geen pijnbestrijding wil dan kost het je ongeveer 200 euro per dag.

7. Little man

Little man Bekend lid

29 jun 2015
    597
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn vk heeft een reden "bedacht" om het een medische bevalling te maken 1 hoog zonder lift en boven de 100 kg (1 hoog is 5 treden maar toch). Ik wilde ook graag naar het ziekenhuis maar de kosten vond ik wel erg hoog. Uiteindelijk ben ik door de gyn gehecht en werd het dus zonder de reden van de vk alsnog een medisch verhaal.

Vraag je vk of ze mee wil denken misschien kunnen jullie samen een reden bedenken.

8. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Hier 3 hoog een geen lift. Maar goed mijn bevalling werd medisch ivm bloeddruk.

Ik heb mn eigen risico moeten betalen omdat ik toen alleen een basispakket bij vgz had. Heb 2 dagen in het ziekenhuis gelegen. Bevalling was ronde 5.000 euro en heb daar dus 360 zelf van moeten betalen.
    Pijnbestrijding is altijd medisch.

9. ikkemijik

ikkemijik Actief lid

22 mrt 2015
    405
    0
    0
    NULL
    NULL
  10. Sakura123

Sakura123 Actief lid

16 dec 2014
    353
    0
    16
    Verpleegkundige
    Rotterdam
    Ik weet niet wanneer je bevallen bent, maar de kosten rondom kraamzorg en verloskundige zorg vallen níet onder het eigen risico dit jaar.. weet niet hoe het voorgaande jaren zat overigens.

Wat valt niet onder eigen risico?

11. LianneE

LianneE Niet meer actief

Hoi, ik heb niet het hele topic gelezen maar ik heb exact dezelfde verzekering en je krijgt je poliklinische bevalling (niet-medisch dus) volledig vergoed. Normaal betaal je voor een poliklinische bevalling een eigen bijdrage maar met 2 sterren betaalt de zilveren kruis dat. Net als het kraampakket, de eigen bijdrage voor de kraamzorg, 50e voor een borstkolf, 50e voor een zwangerschapscursus en nog wat dingen. Ik was nl. alleen basis en heb alles uitgezocht begin dit jaar :)

Een reden verzinnen is dus niet nodig en ik zou dat zelf trouwens ook niet zo snel doen maar dat terzijde ;)

12. MoniekJ

MoniekJ Fanatiek lid

12 mei 2015
    1.719
    0
    0
    HBO-B biomedisch laboratoriumonderzoek.
    Tilburg
    Ik heb 1 ster bij zilveren kruis, dus heb het even goed uitgezocht. Met behulp van de chatfunctie. Alhoewel het frustrerend is dat zkh en zilverkruis allebei andere termen gebruiken :s.

Maar jij hebt 2 sterren en dus wel alles vergoed, ongeacht welke manier je gaat bevallen.
    Zodra je pijnstilling krijgt waarbij een arts nodig is, word het medisch.

13. nmv

nmv Fanatiek lid

7 jan 2013
    3.964
    270
    83
    Oost-NL
    Ik heb even teruggekeken bij mijn vergoedingen rondom mijn bevalling in 2013, kan ik makkelijk digitaal doen...
    De bevalling werd bij mij pas medisch door de pijnstilling (verloskundige mag dan je bevalling ook niet meer blijven doen), dit wordt vergoed vanuit de basisverzekering. Het ziekenhuis heeft een rekening gestuurd van € 2.080,10 voor de bevalling zelf, die ik dus niet zelf hoefde te betalen. Alleen het bloedonderzoek dat daarvoor nog snel moest gebeuren van totaal € 18,10 ging van mijn eigen risico af.

14. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.151
    3.027
    113
    Nederland
    Bedankt allemaal! Fijn om te weten dat ik dus gewoon "kosteloos" kan bevallen in het ziekenhuis. Zag gister een vergoeding overzicht waar wel stond dat je de eigen bijdrage moet betalen dus zal het geld voor de zekerheid achter de hand houden voor het geval dat..:) maar hoop dat jullie gewoon gelijk hebben en dat overzicht gedateerd is haha:D

15. MoniekJ

MoniekJ Fanatiek lid

12 mei 2015
    1.719
    0
    0
    HBO-B biomedisch laboratoriumonderzoek.
    Tilburg
    Je eigen bijdrage wordt ook gewoon vergoed.

Enige wat je aan eigen bijdrage moet betalen is de kraamzorg als je blijft in het ziekenhuis zonder medische indicatie. Eigen bijdrage van de kraamzorg in geboortecentrum of thuis wordt wel weer vergoed.

Heb niet gekeken of je kraamzorg bij verblijf in zkh met medische indicatie vergoed krijgt.
    Sowieso is het nooit verkeerd om een flink bedrag te reserveren voor het geval dat

Bijgevoegde bestanden:

16. Lolalilly

Lolalilly Actief lid

10 jan 2015
    200
    50
    28
    Ik zou je verzekeraar even bellen. Omdat ik ook liever in het geboortecentrum beval heb ik een extra pakket kunnen aanvragen. Dan betaal ik drie maanden €40 extra maar hoef ik niets te betalen aan ziekenhuis en kraamhulp. Dus dan haal je het er nog uit. Misschien een handige tip :)

17. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    hier niets betaald in het geboorte centrum. met pijnbestrijding ben je automatisch medisch, dus dat zou je ook in gedachten kunnen houden...

18. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.151
    3.027
    113
    Nederland

Zie het staan idd. Wel fijn om te weten, dankje!:)

19. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

In 2014. Toen was dat nog wel. Dus geen fijne verrassing als je ongepland zwanger wordt net aan het begin van het nieuwe verzekeringsjaar 😇

20. AnitaP

AnitaP Bekend lid

15 feb 2014
    760
    0
    0
    Ben ook verzekerd bij zilverenkruis 2 sterren, juist dit jaar verhoogd ivm zwangerschap. Heb alles vergoed gekregen, dus geen nood ;)

Deel Deze Pagina