Sporten en zwangerschap

Discussion in 'Gezondheid' started by , Feb 25, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Niet meer actief

Hallo meiden,

Ik ben er pas net achter dat ik zwanger ben en heb het meteen mijn schoonouders en mijn eigen moeder verteld.
    Ik ben al een jaar max. 4x in de week aan het sporten. Ik ga dan naar Body Jam (dansen), Body Pump (spiertraining) en RPM(soort spinnen) Soms ga ik ook naar Body Balance (Joga, Tai Chi, Pilates combi). Iig houd ik van bewegen, ik heb ook nog een hond die er drie keer per dag uit gaat en waarmee ik ook tegenwoordig aan het fietsen ben wegens zijn spieropbouw. Maar goed, sinds ik zwanger ben, ben ik wat vermoeider. Ik dacht dus, ik ga wat rustiger aan doen, dus ik ga lekker 2x in de week Body Jammen voorlopig en misschien af en toe eens RPM'en. Gisteren was ik dus in de sportschool en dat ik thuis kwam, zei mijn vriend tegen mij; mijn moeder zegt dat je de eerste maanden niet mag sporten. Ik zelf heb overal gelezen dat je dat wel mag doen. Dat je zelfs in principe alles mag doen, maar goed moet blijven luisteren naar je lichaam. Je mag bijvoorbeeld niet meer Pumpen met zware gewichten en moet na 6 maanden stoppen met buikspieroefeningen. Maar goed, ik twijfel nu en zou graag eens willen horen wat anderen ervan vinden. Sporten is namelijk heel belangrijk voor mij om me goed te blijven voelen.
    Graag jullie reacties!

2. doenja

doenja Actief lid

Feb 3, 2009
    115
    0
    0
    als jij (en dus ook je lichaam) het gewend bent om te sporten kun je daar gewoon mee door gaan, het is zelf goed want dan begin je fit aan je bevalling. je moet inderdaad geen buikspieren meer trainen maar dat is alles, luister gewoon goed naar je lijf en stop als je het niet meer red

geniet van je zwangerschap

3. cjpt

cjpt Fanatiek lid

Jul 16, 2008
    2,447
    1
    0
    Zuid Holland
    Ik heb het bij de vk, fysio en instructeur in mijn sprtschool (ik zit bij een sportschool die zich richt op medisch en revalidatie dus weten echt waar ze het over hebben) gevraagd en die zeggen allemaal: doe wat goed voelt en stop als je pijn krijgt, duizelig word of op een andere manier oncomfortabel.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik eigenlijk sinds ik zwanger ben bijna niet meer ben geweest maar dat komt omdat ik dood- en doodmoe ben en er de energie niet voor kan opbrengen. Maar als je je goed genoeg voelt moet je het lekker doen!

Have fun!

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Je zegt het zelf al Baby27: je mag juist blijven sporten zolang je je daar goed bij voelt! Rechte buikspieren beter van niet vanwege gevaar van inscheuren. En je kan straks wat duizelig worden omdat je lichaam meer bloed aanmaakt voor de baby (1,5 liter). Dus dan zal spinnen niet meer verstandig zijn! Maar zodra je duizelig wordt of pijn of steken voelt ergens meteen stoppen!
    Ik zou zeggen: geniet ervan!

5. Niet meer actief

Hoi hoi!

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben helemaal gerustgesteld.
    Ik ga lekker door met sporten en uiteraard luister ik naar mijn lichaam. Dat doe ik met sporten zowiezo altijd. Ook stop ik altijd als ik pijn heb of niet lekker ben, dus dat is ook niets nieuws.
    Spinning (fietsen) lijkt mij juist het minst belastend en verder ga ik gewoon lekker Body Jammen.

Thanx :D

6. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Is maar wat je gewend bent, toen ik daar een keer op ging zitten, leek ik wel een hijgend trekpeerd, haha!

7. SuLa

SuLa Fanatiek lid

Feb 14, 2009
    1,765
    1
    0
    Ik heb wel ooit gehoord/gelezen dat je geen schokkende bewegingen mag maken, maar die komen volgens mij in jouw sporten niet echt voor.

Zelf doe ik aan power-yoga en daar mogen we nooit op ons hoofd staan als we ongesteld zijn (vanwege de dan tegengestelde beweging), maar ik weet niet hoe dat zit bij Body Balance en hoe het zit als je zwanger bent.

8. diana26

diana26 Fanatiek lid

Nov 6, 2007
    1,149
    0
    0
    gelderland
    Ik sportte altijd 6 keer per week en probeer nu nog 3 keer te gaan.Ik deed altijd 2 keer p/w bodyattck, maar omdat dat nu te heftig is,(ja hartslag mag niet boven de 160 uitkomen) doe ik dat nu niet meer.
    Daar moet je namelijk wel opletten, ik had altijd een sportershart, een erg lage hartslag door het vele sporten,maar door de zwangerschap is die erg versneld en moet ik daar wel op letten.

9. Niet meer actief

Mijn lichaam is het ook gewend om veel te sporten. Ik heb een goede conditie. Ik merk nu ook dat mijn hartslag sneller omhoog gaat. Ik zorg er gewoon voor dat ik rustig aan blijf doen en ga nu ook nog maar 2of 3 keer in de week. Ik wil niet dat mijn conditie erg achteruit rent, daar ga ik me emotioneel niet stabieler van voelen en lichamelijk ook niet beter. Misschien maar 2 keer Jammen en 1 keer zwemmen ofzo.. Als ik maar lekker in beweging blijf.

10. demi26

demi26 Niet meer actief

Ik heb spinning tot aan 20 weken gedaan... Ging prima, vanaf week 15 iets minder fanantiek, toen begonf ik mijn buik af ten toe wel te voelen. Ik ben ermee gestopt omdat ik het neit leuk vond dat ik niet meer super fanantiek kon meedoen en dat irriteerde me, maar anders kun je het gewoon blijven doen, totdat jij je er niet meer prettig bijvoelt... misschien wel tot 30 weken... tis voor iedereen anders...

11. Emma21

Emma21 Fanatiek lid

Aug 27, 2007
    2,961
    0
    36
    te schokkende bewegingen zijn niet zo goed geloof ik, zoals hardlopen en sporten waarbij je springt.
    Maar verder waar je je goed bij voelt denk ik...
    Ik voelde me er dus niet goed bij de eerste weken, was veel te bang dat het mis zou gaan.
    Nu ben ik langzaamaan weer begonnen met sporten (crosstrainer) en vind het heerlijk :)

12. Bri

Bri Niet meer actief

Je kunt ook gewoon gaan hardlopen hoor, als je het gewend bent tenminste. Wel opletten voor overbelasting: je wordt wat soepeler door je hormonen en dan kun je sneller je enkelbanden verrekken of door je rug gaan.

Schuine buikspieren kun je blijven oefenen zolang het goed voelt, met je rechte buikspieren moet je voorzichtig zijn, maar volgens mij hoef je daar pas mee te stoppen als je buik echt begint te groeien. Trilplaat moet je echt niet doen.

Spinning kan prima (al zul je verderop in je zwangerschap snel een hoge hartslag krijgen en dus buiten adem raken), maar met een echt dikke buik is dat waarschijnlijk niet meer prettig. Bij mij ging die kleine altijd flink schoppen als ik op een hometrainer fietste, kreeg-ie waarschijnlijk te weinig ruimte!

Kortom: volgens mij heb je het zelf al helemaal bij het rechte eind, en moet je (in dit geval tenminste) niet naar je schoonmoeder luisteren :D

13. Niet meer actief

Thanx ;)

14. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Ja ik weet dat je geen reachte buikspieroefeningen mag doen. Zolang je het volhoud gewoon doorsporten is alleen maar gezond. Wel goed naar je lichaam luisteren als het niet gaat dan helaas maar dan gaat het niet. Dan zou ik het rustiger aandoen. Dat verschilt per persoon wanneer en of dat gebeurd.

Het is slecht om ineens veel te gaan sporten als je dat daarvoor niet deed.

Share This Page