Mijn dochter heeft bijna elke avond na de fles van 7 uur vreselijk last van opkomend spuug. Ze spuugt het niet uit, maar je hoort het omhoog komen. Ze slikt er ook heel raar bij, klinkt net of ze zich verslikt. De ene dag is het erger dan de andere, en het is alleen bij de fles van 7 uur. Vandaag was het zo erg dat ze drieenhalf uur achter elkaar heeft gekrijst, ze had er wallen van en als ze ademhaalde klonk ze helemaal schor. Ik ben al eens eerder met haar naar de huisartsenpost gereden hiervoor, maar daar zeiden ze dat ze geen erge dingen konden ontdekken als koorts of oorontsteking. En op de vraag of het reflux kon zijn antwoordde ze dat ze dat dan de hele dag zou moeten hebben. Maar wat het ook is, ik ben wel ten einde raad, ik word niet serieus genomen door de huisartsenpost en het consultatiebureau zegt doodleuk dat ik dan haar bedje wat omhoog moet zetten. Alsof ik haar uberhaupt in bed krijg als ze zo overstuur is... Vandaag begon het trouwens om 17.15 na haar slaapje, ze had om drie uur de fles gekregen en ik heb haar om half vijf op bed gelegd. Voor die tijd was er niks aan de hand, en ze werd huilend wakker. Ik hou haar netjes omhoog na de fles, laat haar boeren enzo. Ook heb ik al nutriton geprobeerd, maar daar lijkt het alleen maar erger van te worden. Wie heeft er een idee?
Ja maar ze heeft het alleen 's avonds, en dan is de huisarts dicht. Ik neem aan dat hij toch moet horen wat ik bedoel. En de huisartsenpost doet er niet echt wat mee. Of zou ik ook gewoon een afspraak kunnen maken, zou hij dan kunnen ontdekken wat er is, ook al merk je op dat moment niks?
denk toch ook niet direct aan reflux ( de mijne hebben verborgen reflux) ze huilen dan inderdaad wel na elke voeding, laten enorm veel windjes en hebben meestal ook heel veel de hik ( zo'n 5a6x per dag) t kan natuurlijk het zuur zijn en dan is dit op te lossen door een beetje gavisconpoeder in de fles te doen waarna ze dit heeft, zou het mischien ook geen huiluurtje kunnen zijn want dan zijn ze ook ontroostbaar hé?
Ik zou ook niet denken aan reflux, mijn mannetje heeft dat ook namelijk en hij heeft er de hele dag last van, Misschien is het te proberen dat je dochter om die tijd wat minder voeding geeft. Misschien is het zoals al eerder gezegt een huil uurtje. Omdat ze zich dan zo druk maakt komt de voeding ook omhoog. Hoelang heeft ze dit al?
Lune heeft verborgen reflux en zeker wel de ene dag/keer meer last dan de andere. Ze heeft inmiddels medicijnen (zantac) en het gaat een stuk beter. Ik zou toch aandringen bij het bureau en/of de huisarts. Want dat omhoogkomen en verslikken had Lune ook erg, maar dus de ene keer erger dan de andere keer.
Ook hier reflux en zeker niet constant last van. 's ochtens had ze er bijna nooit last van; maar smiddags werd ze onrustiger en 's avonds was het spoken... Ik was al met haar bij de HA toen ze 3 weken was..'is het geen maagzuur?' en kreeg als antwoord 'nee mevrouwtje, alle baby;tjes spugen weleens, ga maar naar het cb, ligt vast aan de voeding'. Bij het Cb ben ik ook 2 keer geweest met mijn verhaal over spugen. Zat ik daar met een baby op schoot waar de spuug bijkans uit de oren liep, zelfde verhaal. Ze komt goed aan, dus geen probleem. 9 weken later is ze pas opgenomen nadat ze een keer was flauwgevallen van de pijn na een voeding.. en ik zowat een hartverzakking kreeg omdat ik dacht dat mijn kind ermee stopte. Kortom. Als jij het gevoel hebt dat ze er last van heeft, en het huilen en de onrust door het spugen komt, dan ga echt op je strepen staan bij de huisarts, en zeg dat je wilt worden doorverwezen naar de KA. Die zien zat reflux-kindjes, en nemen je vast meer serieus... Reflux is eigenlijk een geirriteerde slokdarm, door het spugen en terugkomend maagzuur. Vaak slikken, onrust bij het slapengaan, hazeslaapjes van 45 minuten, kreunen 's nachts, veel maaien met de armpjes, veel zuigbehoefte, vooral erg huilen als je ze neerlegt in de box etc waren hier de symptomen. In het ziekenhuis hebben ze een 24 uurs Ph meting van de slokdarm gedaan, met een slangetje door haar neus. Daar kwam niet eens heel zuur uit, maar de observaties van de verpleging zeiden wel dat het absoluut reflux moest zijn. Ze kreeg eerst Zantac, dat werkte 2 weken goed en toen weer wat minder, en nu krijgt ze Losec, beide maagzuurremmers. Daarnaast wordt haar voeding ingedikt met Nutriton, zodat het minder makkelijk terugkomt, bedje staat omhoog. Ze moet echt rustig drinken, dus minimaal 20 min over een fles, en na de voeding houden we haar 20 minuten recht en rustig. Ik zeg altijdc: niet schudden Die 24 uurs ph meting doen ze trouwens meestal niet hoor, vaak is je verhaal al voldoende en kan de ka bepalen op grond van jouw verhaal of het reflux zou kunnen zijn. Bij ons hebben ze die ph meting wel gedaan omdat ze dus even 'weg' was, om zeker te stellen dat het wel van de reflux kwam, en niet van epilepsie of dr hartje ofzo. Ze heeft ook 5 dagen aan de monitor gelegen gelukkig was het 'maar'reflux... Ik merk dat ze sommige dagen wat meer of minder spuugt. En juist de dag nadat ze meer heeft gespuugd, heeft ze weer last en is ze onrustiger. En dan echt met name eind van de middag en 's avonds hoor.kan best zijn dat ze s ochtends heeft geslapen als een engeltje en 's avonds echt last heeft. Is het bij jouw kindje ook erger als je ze neerlegt? In bed, of op het aankleedkussen.. Hier was dat wel zo, zo lang je ze rechtop hield, viel het wel mee.. Dus,op grond van mijn ervaringen, als jij het gevoel hebt dat je kindje er last van heeft, naast je neerleggen was CB en HA zeggen,maar er bij je HA gewoon op gaan staan dat je naar de KA wilt.. Succes en een knuf voor je ukkie. Hoop dat het snel betergaat!
@ Maja82: ik denk ook dat het bij haar verborgen reflux is, maar wat waren bij jouw dochter de symptomen? @Ma2Be: Ja, zo zie je maar dat je gevoel het vaak toch wel goed heeft. Ik wordt net als jij dus weer naar huis gestuurd met het verhaal dat alle baby's wel eens huilen. Maar ik hoor toch duidelijk waar het aan ligt. Ze kan even stil zijn tussendoor, en dan hoor ik weer een slok, worden haar ogen groot en begint ze weer te krijsen. Ze spuugt alleen niet, dus denk ik meer aan verborgen reflux of gewoon maagzuur. Ik ben gisteravond nog naar de nachtapotheek gereden omdat ik hier wel eens heb gelezen dat kindjes gaviscon krijgen, maar ze hadden geen vloeibare, alleen tabletten, en daarbij hadden ze er nog nooit van gehoord dat zulke kleintjes hiervoor medicijnen krijgen en raadden ze ht me zeer af dit zomaar te gaan gebruiken. Dus ik weer onzeker en maar met lege handen naar huis gegaan. Maarja, wat moet ik dan? Ik heb maar gewacht tot het over was, en uiteindelijk viel ze wel in slaap van de uitputting, met zwarte kringen om haar ogen. Zo zielig! Maar vanmorgen was het weer helemaal over. Het begint net als jouw dochter eind van de middag. Dan wordt ze onrustig en bij het naar bed brengen (inderdaad neerleggen) gaat het mis. Ook kreunt ze zoals jij zegt, maait ze met haar armen, heeft ze de hele dag door regelmatig de hik... Volgens mij wel symptomen. Maargoed, ze heeft het dus niet altijd. Soms ook dagen niet. Dus ik weet het echt niet. Ik voel me ook zo'n aanstellerige moeder als ik weer naar de huisartsenpost ga. Zij en het cb geven me echt het gevoel dat ik niet moet zeuren en dat ik overbezorgd ben... Maar wat denk je, zou ik gewoon op eigen intiatief gaviscon kunnen gaan gebruiken? Of moet dat echt in overleg met een kinderarts?
Lune spuugde niet maar er kwam maagzuur omhoog wat ze wegslikte en begon dan te huilen. Soms stikte ze bijna, kreeg het haast niet weg. Vooral als ze op haar rug ;lag had ze er last van. Verder huilde ze tijdens en na de fles (dit kwam pas later, denk toen haar slokdarm geirriteerd was geraakt) en overstrekte ze veel. Ze was verder erg onrustig. Ik zou geen gaviscon geven op eigen houtje maar aandringen bij de huisarts. Zeg maar dat je met je handen in het haar zit en er wat MOET gebeuren, dat je zeker weet dat ze pijn heeft. Succes
Ik denk ook dat het verborgen reflux (niet spugen dus) is. Fleur had het ook. En ook niet alle dagen. Heeft je kindje een goede stoelgang of onregelmatig? de dagen dat ze niet poept bijvoorbeeld is de kans op reflux groter omdat de boel dan niet lekker doorloopt zeg maar. Fleur ging altijd op de 3de of 4de dag en was redelijk verstopt. Kreeg eerst een paar dagen lactulose en toen Zantac. Zou reden kunnen zijn dat het op sommige dagen erger is dan andere dagen. En dat het savonds is is ook niet zo heel raar want dan is het maagje gewoon redelijk vol van de hele dag voeding. Ik zou je niet weg laten sturen maar ik weet hoe je je voelt. De artsen van tegenwoordig doen soms erg raar...die van ons wilde ons maar niet doorverwijzen naar de KA maar ging de KA wel zelf bellen....hoop ik dan. Ik had mijn man mee voor versterking! Die is wat mondiger dan ik ben! maar ik weet hoe je je voelt. Blijven gaan of anders naar een andere. De hik had Fleur ook heel erg, ook al in mijn buik. Ik wist toen al dat ze gulzig zou zijn en vond het ook niet zo heel gek dat ze met 6 weken reflux constateerden. gavisconpoeder wordt wel eens gebruikt voor kindjes. Kan door de fles maar verminderd het zuur denk ik niet. Alleen verzachtend. Zantac hielp hier 6 weken lang heel goed. Toen kregen we Losec. met 6 maanden was ze volledig van het probleem af nadat we op eigen gevoel (want niemand zegt echt wat je moet doen dus volg je eigen gevoel!) met 5 maanden groentehap en nutrix gaven. Succes, M
Ja dat is een goed idee, mirwar, ik ga het gewoon filmen! Dan zien ze tenminste wat ik zie. Super. Ze ligt nu in de box, en ik begin de eerste slokjes alweer te horen. Ze wordt ook wat onrustiger en jengeliger nu. Ik heb haar de fles van drie uur uit een kleiner speentje gegeven, zodat ze er langer overdeed. Ze heeft alleen wel 30cc laten staan nu, waarschijnlijk omdat ze moe was van het drinken denk ik. Kreeg er niks meer bij. @Marijntje: ze poept inderdaad maar eens in de drie dagen ofzo. Toevallig net weer. Maar zou dus kunnen dan dat het gisteren op zijn hoogtepunt was. Dan zou het vanavond misschien wat minder kunnen zijn. Ik hoop het voor d'r. Iedereen in ieder geval bedankt voor het meedenken, ik ga het filmen als het weer zo erg is en dan maak ik een afspraak bij de dokter.
mijn 2 hebben verborgen reflux, wat er typisch voor verborgen reflux is dat ze niet veel spugen na de fles maar meestal een uur na de voeding beginnen last te krijgen van het maagzuur ( daarom noemen ze het ook verborgen reflux) gaviscon op zich kan zeker geen kwaad om te geven maar als je kleintje maar om de drie dagen gaat zou ik het toch niet doen want gaviscon kan wel verstopping geven. de mijne gebruiken ook zantac en zijn daar op dit moment zéér goed mee maar dit medicijn kan je alleen op voorschrift krijgen als ik jou was toch maar eens goed door de ka laten onderzoeken en anders een osteophaat raadplegen want die kunnen ook wonderen verichten bij reflux
Nou, ik ben vandaag naar de huisarts geweest, en inderdaad, verborgen reflux. Heb nu medicijn gekregen dat ervoor zorgt dat de voeding sneller zakt, het heet motilium. Dat moet ik eerst uitproberen. Als dat niet helpt krijgt ze Zantac. Ben zo blij dat er nu eindelijk iemand is die me begrijpt en die er wat mee doet! Ik ben helemaal opgelucht! Ik ga straks de eerste dosis geven, ben benieuwd!
Hoi! Nou, daar ben ik mee gestopt, ze kreeg er heel erg kramp van. Ik had ook al niet zulke positieve verhalen gelezen erover. Heb de huisarts om Zantac gevraagd en kreeg dat gelukkig. Het gaat nu super! Ze heeft niet meer gehuild na de fles, en drinkt ook weer normaal, zelfs meer dan voorheen! Ben zo opgelucht! Ze was gewoon panisch voor die fles aan het worden... Gelukkig inderdaad eindelijk iemand die het serieus neemt. Ben ook zo blij met dit forum! Al die lieve meiden die met je meedenken! Vooral door jouw verhaal heb ik die stap genomen om naar de huisarts te gaan. Omdat jouw meisje het ook niet de hele dag had. Dat verhaal leek zo op de mijne! Ook inderdaad het cb die je gewoon wegstuurt. Maar nu heb ik weer een blije meid. Heerlijk!
Gelukkig dat het nu goed gaat. Motilium alleen werkt ook niet en zoals ik eerder zei is niet echt bewezen als werkende bij reflux. Fleur werd er ook niet goed van. Zantac heeft hier 6 weken goed geholpen. Toen werkte het opeens minder. Het is erg gewicht gevoelig spul dus als je kindje zwaarder wordt moet de dosering misschien aangepast worden (maar dat werkte hier niet zo goed). Zoniet dan kan je later misschien om Losec vragen. Dat doet het werk op een andere manier en is ook ok. Maar Zantac hielp hier nog het beste. Fleur ging ook opeens veel beter drinken en vloog van flesjes van 90 cc naar 120cc en als snel naar 5 x 150 cc. Ze kreeg weer kleur in haar gezicht en haar haar ging mooi groeien. Ik zou ook overwegen om met 5 maanden 1 x per dag wat groente te gaan geven, en wat pap van rijstebloem. Dat hielp de reflux heel erg hier...het zuur heeft dan wat meer te doen zeg maar en vast voedsel blijft natuurlijk beter binnen. Fruit is erg zuur dus daar kan je dan wel even mee wachten tot 6 maanden. Maar wat hapjes wortel en sperzieboon kan geen kwaad volgens mij. Gewoon naar je eigen gevoel luisteren. Fleur had redelijk ernstige reflux maar was mede door het vaste voedsel met 6 maanden van de medicijnen af. Heb nog wel tot nu Friso Comfort gegeven. Succes hoor, M
pss. nog een laatste tip, de flessen van Bfree hebben hier ook super geholpen. Veel minder lucht in de fles en minder krampen..beter boeren dus minder kans dat de boel omhoog komt. www.hetrietje.nl verkoopt ze. Groetjes, M
ik gebruik die flessen ook marijntje en ben er echt wel tevreden van, één nadeel om ze te wassen en sterilliseren heb je der wel meer werk aan omdat je het heel ventiel eruit moet halen en proper maken maarja je moet er iets voor over hebben hé