kindje in onvolkomen stuit

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door kersenpitje, 3 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kersenpitje

kersenpitje Nieuw lid

3 sep 2009
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi hoi,

Ik heb net al een vraag gesteld bij het onderwerp bevalling en nu zie ik opeens dat ik hier ook mijn vraag zou kunnen stellen :)
    Ik zit dus met het volgende. Ik ben nu bijna 34 weken zwanger en had gisteren een afspraak bij mijn verloskundige en vervolgens een echo bij een echoscopiste. Mijn verloskundige had me nog gevoeld naar de ligging van de baby, maar zij dacht dat het babietje gewoon met het hoofdje naar beneden lag. Tijdens de echo zagen ze echter dat het kindje in een onvolkomen stuit ligt. Hierna heb ik dus mijn verloskundige niet meer gesproken dus zit ik toch wel met een aantal vragen en onzekerheden. Op mijn laatste afspraak bij mijn verloskundige (2,5 week geleden) lag het kindje wel nog gewoon met het hoofdje naar beneden.

Er werd me gisteren dus meteen medegedeeld dat ik nu een verhoogde kans heb op een keizersnede, iets waar ik enorm van ben geschrokken :$ Het is mijn derde kindje en ik ben twee keer op de normale manier bevallen. De echoscopiste zei ook nog dat het kindje zich soms toch nog vanzelf draait of dat ze nog kunnen proberen het te draaien, maar dat het anders waarschijnlijk een keizersnede wordt.
    Ik woon overigens niet in Nederland en ik geloof dat ze hier ook al veel sneller een keizersnede laten plaatsvinden puur uit voorzorg...
    Ze zeiden dat in sommige gevallen wel een normale bevalling mogelijk was, maar dat je dan aan veel voorwaarden moest voldoen o.a. dat de baby niet te groot mocht zijn, en laat mijn kindje nu net groter zijn dan gemiddeld :(

Mijn vragen zijn nu dus: Is de kans groot dat het kindje zich toch nog vanzelf draait of is dat eerder onwaarschijnlijk op deze termijn?
    En mijn man en ik hebben eigenlijk een grote kinderwens.
    Kunnen we na een keizersnede nog wel zo veel kindjes krijgen als we eigenlijk zouden willen (als de bevallingen erna wel weer vaginaal zouden kunnen gaan)?

Alvast hartstikke bedankt voor het antwoord! :)

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Kersenpitje,

ik snap dat je geschrokken bent, zeker als ze je meteen vertellen dat de kans op een keizersnede verhoogd is. Een kindje kan inderdaad nog vanzelf draaien en moet het liefst bij 36 weken goe dliggen. Maar zeker als je al 2 kindjes hebt is de ruimte in je baarmoeder groter en is de kans dat het terug draait groter. We zien dit vaker hoor, dus de kans is zeer zeker aanwezig dat het indje nog vanzelf draait. En anders is de kans ook heel groot dat bij een draaipoging het goed lukt en het kidnej in een hoofdligging komt te liggen. Het is darna wel zaak voor de vk om goed in de gaten te houden dat een kindje ook zo blijft liggen en laagdrempelig weer een echo laat maken. Mocht het kindje aan het eind van de rit toch nog in een stuitligging liggen is een vaginale bevalling goed na te streven omdat het al je derde kindje is en je zelf waarschijnlijk gemotiveerd bent. Dat het kindje iets groter is dan gemiddeld is wel iets wat moet worden meegenomen in de keuze wat voor bevalling, maar nogmaals, het is niet je eerste kindje. Als je een keizersnede hebt gehad, heb je voor volgende zwangerschappen op het laatst een medische indaicatie en moet je dus altijd in het ziekenhuis bevallen en wordt er goed gelet op je baarmoeder omdat er toch een litteken in zit. Daarna kun je trouwens vaak wel gewoon weer vaginaal bevallen, maar op een vrouw worden het liefst niet meer dan 3 keizersnedes uitgevoerd. Het klopt dat je de keus krijgt hoe je wilt bevallen en allebei heeft voordelen en nadelen, maar laat jestraks als het kindje nog in stuit ligt goed voorlichten. Je moet een goed gevoel hebben bij je keuze, dat is het belnagrijkste, maar ik denk dat een keizersnede minder op de loer hoeft te liggen bij jou dan bij iemand die voor het eerst gaat bevallen. Je wordt alleen heel goed in de gatne gehouden en er wordt sneller ingegrepen als een vaginale bevalling te lang lijkt te duren.

Groetjes Brigitte

Deel Deze Pagina