Bang voor ruggenprik... Wie kan me geruststellen?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Groovy87, 30 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Groovy87

Groovy87 Bekend lid

15 okt 2012
    748
    6
    18
    Even een korte uitleg.. Mijn vorige bevalling verliep alles behalve soepel. Ik heb tijdens die bevalling een ruggenprik gekregen, maar het was een ramp om die te zetten. De anesthesist die ik op dat moment had was ook alles behalve meelevend me bleef maar zeggen dat het een lastige klus was en dat het niet makkelijk was omdat ik overgewicht had en maakte me meer zenuwachtig dan dat hij me geruststelde. Uiteindelijk "dacht hij dat hij wel goed zat" en ik voelde inderdaad een stuk minder van de weeën. Maar omdat mijn dochtertje op het einde in nood kwam werd het een spoedkeizersnede en bleek op de OK dat de ruggenprik dus niet goed zat, waardoor ik snel onder narcose moest.
    Nu hebben we te horen gekregen dat ik binnenkort een geplande keizersnede krijg omdat ons kindje erg groot is. Maar het idee dat ik dan dus weer een ruggenprik krijg maakt me super bang! Kunnen jullie me geruststellen met positieve ervaringen? Want ik lig er nu ongeveer al wakker van...

2. Petra82

Petra82 Fanatiek lid

10 jul 2008
    1.619
    1.332
    113
    Westland
    Ik heb een aantal keer een ruggenprik moeten krijgen, heb zelf ook erg overgewicht (+100 kg) De eerste ging echt perfect, zat er binnen no time in, geen centje pijn gehad. Daarna nog een aantal moeten krijgen. Dat verliep wat moeizamer, maar dat kwam omdat er te weinig tijd tussen de ruggenprikken zat, dus had een goede reden.
    Niet druk maken, volgende keer heb je misschien een andere anesthesiemedewerker en is het weer heel anders!

3. nutts

nutts Fanatiek lid

13 apr 2014
    1.973
    590
    113
    Ook is het een andere ruggeprik volgens mij is deze ( spinaal) beter te zetten dan de epiduraal. Zet hem op komt goed hopelijk heb je nu een goede anesthesioloog

4. Babyluvv

Babyluvv Fanatiek lid

28 aug 2016
    1.269
    133
    63
    Vrouw
    Wat vervelend dat je er zo'n nare ervaring mee hebt! :( En daardoor bang bent voor nogmaals een ruggenprik. Ik heb zelf een ruggenprik gehad (als pijnstilling, niet voor ks). Ik was echt doodsbang zal ik je eerlijk vertellen, Ik durfde echt niet. Maar mijn vk heeft het ziekenhuis gebeld en gezegd dat ik direct eraan kwam voor een ruggenprik omdat ik kapot was door de weeën. Ik kon echt niet meer! :( Achteraf was ik dolblij met mn ruggeprik.. Maar ik was dus ook heel bang. En kreeg net een mega wee tijdens de prik. Waardoor ik me armen en schouders naar achteren deed. Wat absoluut niet mocht. Je moet echt proberen rustig te blijven en voorover te blijven zitten. Hoe moeilijk ook. Maar als jij je eraan overgeeft is het echt niks! De ruggenprik vond ik wel meevallen moet ik eerlijk zeggen, de verdoving voor de ruggenprik was iets gemener.
    Ik was ook doodsbang (nu heb ik sowieso angst voor naalden. Maar heb die avond zoveel naalden en alles gehad dat ik van die angst wel genezen ben) maar achteraf was ik zo gelukkig met mn ruggeprik. Het is echt, je moet jezelf eraan over geven!

5. Saaaraaa

Saaaraaa Niet meer actief

Ik ben, na uren weeën, uiteindelijk bevallen door middel van een keizersnede.
    Ik heb praktisch niets gevoeld van het zetten van de ruggenprik. De positie en het stilzitten vond ik het meest vervelend, de bolle rug maken icm een dikke buik en weeën ;)

Ik hoop dat het je deze keer mee gaat vallen, het hoeft dus echt geen vervelende of pijnlijke ervaring te zijn. Ik hoop dat je het wat los kunt laten; succes nog met de laatste loodjes!

6. Groovy87

Groovy87 Bekend lid

15 okt 2012
    748
    6
    18
    Dank jullie wel! We gaan zometeen naar het ziekenhuis en dan horen we precies hoe en wat, ben benieuwd..

7. Mackwek

Mackwek Actief lid

27 feb 2015
    443
    25
    28
    NULL
    NULL
    Ik heb onlangs een ruggenprik gehad in eerste instantie voor pijnstilling. Dit verliep alles behalve soepeltjes. De eerste keer duurde het ontzettend lang en bleek te zijn mislukt. Het stilzitten in een onmogelijke houding is inderdaad het lastigst. Gelukkig had ik een lieve zuster die mij in een houdgreep had.
    Omdat hij mislukt was hebben ze het nog een keer geprobeerd. Gelukkig is het toen wel gelukt. Ook ik heb overgewicht, maar ze hebben nooit gezegd dat het daarmee te maken had hoor.
    Uiteindelijk is mijn dochter met een keizersnede geboren. Ik begreep dat ze dan eigenlijk een andere ruggenprik zetten, maar omdat de anestesist bang was dat het weer zo moeilijk zou gaan hebben ze het via dezelfde gedaan.

Kort gezegd, de ruggenprik is pijnlijk. Maar dat zouden de uurtjes met weeen ook zijn. Voor mij is het simpel, liever 10 minuutjes pijn en minder van de weeen voelen. Even tanden op elkaar. Het komt goed.

8. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.482
    5.840
    113
    Ik heb tijdens mijn bevalling ook een ruggenprik gekregen. Ik vond het alles behalve pijnlijk maar ik zat middenin een weenstorm dus voor mijn gevoel was niets erger dan dat haha. Ze hebben hem middenin een wee gezet, nou probeer dan maar eens stil te zitten. Gelukkig had ik wel een aardige anesthesist en dat hielp wel mee. Misschien kun je vooraf aangeven dat je gespannen bent en dat je een nare ervaring hebt? Dan zullen ze hier vast rekening mee houden!

9. Lieneke2016

Lieneke2016 Niet meer actief

Ik heb een ruggenprik gehad voor een spoedkeizersnee en daarna na complicaties (die niets met de keizersnee te maken hadden;)) als pijnstilling. Deze heeft zeker ruim een week via continue toediening goed zijn werk gedaan en alle 2 de keren voelde ik erg weinig van het inbrengen. 1ste op de ok gezet en de andere op de i.c. en elke keer door een hele vriendelijke arts. Dus denk zeker dat dit erg heeft meegeholpen. Ik hoop dat ze je vandaag een beetje hebben kunnen gerust stellen! En dat je rustig kunt uitkijken naar het kindje dat eraan komt:)

10. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.521
    13.805
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    En, ben je wat informatie rijker geworden?

Hopelijk heb je inderdaad een andere anesthesist en zo niet, dan is hij/zij ondertussen een heleboel ervaring rijker waardoor het zetten hopelijk een stuk beter gaat dit keer.

Hier ook geen fijne ervaring met de ruggenprik:
    - jong guppie, ik was z'n 3e patiënt
    - heb scoliose dus de 1e prik ging mis
    - ik had met 4/5 cm. al persweeën, dat was al helemáál niet fijn tijdens het zetten van de prik..

En toch ben ik niet bang voor een eventuele nieuwe ruggenprik.

11. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.779
    3.907
    113
    Als het een geplande keizersnede wordt heb je waarschijnlijk geen weeen wanneer de prik gezet wordt, dat zal ook heel anders zijn dan je eerste ervaring.

12. Groovy87

Groovy87 Bekend lid

15 okt 2012
    748
    6
    18
    Klopt het wordt sowieso een geplande keizersnede, dus de ruggenprik wordt niet gezet tijdens een wee ofzo. Ik moet nu 11 sept naar de anesthesist dus dan ga ik het aangeven en hopelijk kunnen ze me dan wat geruststellen :)

bozoe vindt dit leuk.
  13. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Als het een geplande is is het heel anders (denk ik, weet niet hoe tis met weeën).
    Ik heb 5 ruggenprikken gehad in mn leven. 3x operatie en 2x kz.
    4x ging t niet goed en 1x wel.
    (Lekker opbeurdende taal birds ;) )
    maar ik wil zeggen dat wanneer je goed aangeeft dat je bang bent het een stuk makkelijker gaat. Tenminste bij mij.
    Mijn 2e kz was echt heel mooi. De ruggenprik was in 1x goed gezet en ik geloof dat dat komt omdat iedereen wist hoe bang ik was. Ze stelde me super gerust en de anestesist, oude grumpy man, was zelfs meelevend.
    Laat je voeten bungelen elk naast het bed, niet aan 1 kant maar aan beide kanten. Er staan 2 mensen naast je. Vraag of 1 zijn arm voor jou voorhoofd neer legt zodat je hoofd kan hangen op de arm. Sluit je ogen en adem heel overdreven in en uit. Concentreer je op je ademhaling. Laat je lichaam als een lappenpop hangen. Zon gevoel.
    Ik zeg t heel makkelijk nu maar elke situatie en elk mens om je heen is natuurlijk anders.
    Geef het iig aan en laat het opschrijven dat je bang bent.

Succes!

Groovy87 vindt dit leuk.
  14. wepie

wepie Actief lid

2 nov 2014
    216
    99
    28
    Ik heb anderhalve week geleden een geplande keizersnee gehad. Ook ik was echt doodsbang voor de ruggenprik. Ik heb dit ook steeds duidelijk aangegeven die dag en ze hebben me hierin ontzettend goed gesteund! Ik werd begeleid Door 2 dames die me er geestelijk doorheen hebben gepraat. De pijn viel me achteraf alles mee... Het infuusprikken deed Veel meer zeer dan de ruggenprik

Groovy87 vindt dit leuk.
  15. Sokkie87

Sokkie87 Fanatiek lid

1 dec 2016
    1.044
    688
    113
    Vrouw
    Heb ik ook gehad om dezelfde reden en geloof me: het stelde NIKS voor! Heb niks gevoeld. Succes!

Groovy87 vindt dit leuk.
  16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.195
    113
    5 keer ruggeprik gehad. 3 keer voor de keizersnedes en 2 keer als pijnstilling. De prikken voor de keizersnedes heb ik helemaal niet gevoeld. Ook niet voor de geplande. Alleen het verdovingsprikje vooraf voel je een heel klein prikje. Verder vond ik het vooral een fijn gevoel, eindelijk einde aan de pijn (bij de geplande niet natuurlijk).

17. LolaLisa

LolaLisa Bekend lid

14 apr 2017
    516
    425
    63
    Bij ons in ziekenhuis is protocol dat je vanaf een bepaald BMI naar de anesthesist moet zodat ze je rug kunnen bekijken voor geval er een ruggenprik nodig zou zijn. En als er dan spoed is, ze al van tevoren weten of het wel of niet makkelijk kan. Bij mij staat die afspraak gepland met 30 weken :)

Maar hopelijk valt je ruggenprik mee! En hebben ze ook bij jou goede inschatting gemaakt van situatie :) Komt allemaal vast goed!

18. Groovy87

Groovy87 Bekend lid

15 okt 2012
    748
    6
    18
    Thnx meiden jullie stellen me wel gerust!

Deel Deze Pagina