heel veel stress tijdens zwangerschap :(

Discussie in 'Gezondheid' gestart door ashleyy, 25 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ashleyy

ashleyy Actief lid

13 jul 2014
    244
    1
    16
    Hoi,

Ik heb eigenlijk al een lange tijd last van stress.. de oorzaak is vaak omdat ik mij onnodig druk of veel aan trek van dingen. Maar ook momenteel is mijn situatie ook niet helemaaL stabiel meer en hebben mijn vriend en ik vaak ruzie de laatste tijd. Dat zijn allemaal dingen die meespelen en dan ervaar ik zo een naar gevoel in mijn buik, maag en darmen dat ik daar ten eerste ook ontzettend misselijk van word en ten tweede ga ik me heel erg zorgen maken om de kleine .. en daardoor weer bang om een miskraam te veroorzaken hierdoor Door alle spanning in mijn lichaaM. Herkenbaar voor iemand? Hebben sommige ook zoveel stress gehad maar is t uiteindelijk wel goed gekomen?

2. Anne1001

Anne1001 Bekend lid

29 mei 2014
    892
    300
    63
    Kraamverzorgster
    Ik zit momenteel ook in een zeer stressvolle situatie. Mijn man is zwaar opgelicht door zijn compagnon waar hij samen een bedrijfje mee had. We zijn het bedrijf kwijt, zijn in de schuldhulpverlening beland en mijn man moet dringend een baan gaan vinden anders zijn we straks privé failliet. Ik maar me ook ernstig zorgen om de kleine, want mijn hele lichaam staat strak van de spanning en ik slaap erg slecht door al het gepieker. Iedereen zegt dat ik me rustig moet houden voor de kleine, maar probeer dat maar eens in zo'n situatie als deze.

Ik ben natuurlijk wel een stuk verder in mijn zwangerschap, en daardoor ook niet bang meer voor een miskraam. Maar ben wel bang dat ik veel harde buiken ga krijgen of dat de kleine niet goed meer groeit oid. Ik slik netjes mijn vitamines en dwing mezelf goed te eten ondanks dat ik geen trek heb. Dat is voor nu het enige wat ik kan doen! Het is nu anderhalve week gaande en ik heb gelukkig nog geen harde buik gehad. De kleine beweegt goed en alles lijkt oke.

Sorry, ik kan je verder nog niet vertellen of het goed komt. En ik weet uit ervaring dat je jezelf niet bewust rustig kunt houden als je in een stresssituatie zit. Probeer goed te eten en je rust te nemen op momenten dat het je lukt!

Heel veel sterkte, en praat er ook met mensen over! Dat helpt mij ook erg, dan komt er toch een beetje rust in je lijf!

3. KakieLakie

KakieLakie Bekend lid

18 feb 2014
    837
    303
    63
    Dames, ik snap jullie helemaal. Ik weet helaas hoe het is om met veel stress zwanger te zijn. Ik heb er ook een tijd haaruitval van gehad. Ik wil jullie toch adviseren om zoveel mogelijk rust te pakken. Ga op bed liggen wanneer het kan. Ook al blijft je hoofd malen, je lichaam rust dan uit. Ik heb door de stress een bloeding gekregen en de baby diende zich al aan, veel te vroeg. Ik heb in het ziekenhuis gelegen en nu heb ik bedrust voorgeschreven gekregen en nu gaat het beter. Dat is het enige wat ik kan adviseren. Sterkte dames!

4. ashleyy

ashleyy Actief lid

13 jul 2014
    244
    1
    16
    Dankjulliewel dames voor t geven van advies.. heel rottig ik heb ook sterk verminderd eetlust maar dwing mezelf ook genoeg en gezond te eten. Rusten is lastig omdat ik nig zoveel te regelen heb dus als ik mijn rust neem dan rust mijn hoofd geen seconde. Ik ben ook van plan om naar een homeopaat te gaan die mij mischien wat qua kruiden kan voorschrijven want kalmeringsmiddelen ga ik dus echt niet aan beginnen.

@kakkielakkie ik zie je banner .. ik neem aan dat alles wel weer goed is gekomen met je kleine en dat t rusten geholpen heeft ? Xxx

5. KakieLakie

KakieLakie Bekend lid

18 feb 2014
    837
    303
    63
    Ashleyy, gelukkig gaat het nu beter. Ik blijf rust houden, hoe langer die kleine blijft zitten, hoe beter. Probeer met ontspanningsapps of ademhalingsoefeningen rust te creeeren.

6. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    Ik heb tijden de zwangerschap van mn zoon veel stress gehad en daarbij bi. Rond de 30weken wel meer harde buiken gehad, maar veel rust gehouden. Uiteindelijk met 39.5 bevallen van een gezond kereltje van 2900gr. (Mn dochter was 2920gr bij 39.2) Kwam waarschijnlijk voor een deel door de stress, maar ook doordat mn man en ik niet groot zijn.
    Mij werd geadviseerd om zoveel mogelijk rust te nemen. Ook al blijft je hoofd bezig, je lijf krijgt rust. Bespreek dit ook met je vk die heeft vaak wel tips.

7. ashleyy

ashleyy Actief lid

13 jul 2014
    244
    1
    16
    dank voor jullie reacties.t stelt me wel een boel gerust

8. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Hier bij mijn dochter een zeer stressvolle zwangerschaps gehad.
    Overigens had ik op die stress nauwelijks invloed en wat ik zo lees kan jij op jouw situatie wel enige invloed uitoefenen.

Ik heb mezelf een schop onder m'n hol gegeven. De zaken waar ik geen invloed op had so be it. Maar extra druk maken, mezelf opvreten of bang maken heb ik geprobeerd zoveel mogelijk te vermijden.
    Makkelijk praten? Nee. Ik heb hulp gezocht. Zoveel mogelijk van me af gepraat.

De onnodige stress wat je jezelf "aan doet" kun je wel degelijk wat aan doen. Ik vind ook dat je dat verplicht bent naar jezelf en de baby.
    Niemand gaat dat voor je oplossen. Dat is je eigen (moeder) verantwoordelijkheid.

Ik klink misschien hard. Zo bedoel ik het absoluut niet. Stress is niet goed tijdens de zwangerschap. Maar soms heb je er geen invloed op. Daarom is het des te belangrijker dat je het probeert te beperken waar je wel zelf in de hand hebt.

9. ashleyy

ashleyy Actief lid

13 jul 2014
    244
    1
    16

Heb je groot gelijk in hoor.. maar soms kun je er echt niet veel aan doen.. ik merk bijvoorbeeld dat ik me om elk klein dingetje al behoorlijk kan stressen omdat mijn lichaam eenmaal gewend is zo te reaggeren door de rottige situatie en de afgelopen tijd die ik meegemaakt heb.

Ik merk bijvoorbeeld dat ik mijn stress soms echt niet kan minderen hoe hard ik ook mijn best doe...

10. Anne1001

Anne1001 Bekend lid

29 mei 2014
    892
    300
    63
    Kraamverzorgster
    Rot is dat he ashleyyy.. Het zit gewoon helemaal in je lijf! Herkenbaar hoor. Het enige wat mij wel helpt te ontspannen is een lange warme douche. Ik sta dan wel veel te denken omdat ik verder geen afleiding heb maar het ontspant me wel! Maar ja, je staat niet de hele dag onder de douche :p

11. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Heb je hulp?
    Je hoeft me echt niks te vertellen over stress. I know the feeling. Zeker tijdens de zwangerschap. Mijn lijf is extreem veel stress gewend waardoor ik het pas herken als het "zware stress" is. Daar heb ik nu hulp voor dat is geen kwestie van even een knop omzetten of soms lukt het gewoon even niet.
    Stress begint vaak met dingen waar je geen vat op hebt. Maar de manier waarop je ermee omgaat ed. kan je wel degelijk aan werken..
    Ik bedoel het echt niet rot meid. Het komt er een soms beetje rottig uit bij mij maar ik bedoel het goed.

Ga hulp zoeken voor de stress waar je wel wat aan kan doen. Wij kunnen wel zeggen dat stress niet zoveel kwaad kan voor jou en je kind. Maar stress is een sluipmoordenaar vooral voor jezelf.

12. ashleyy

ashleyy Actief lid

13 jul 2014
    244
    1
    16
    ja hulp is onderweg.. heb een maatschappelijk werker aangevraagt dus hopelijk kan die mij ook helpen met een hoop dingen te ordenen. ik snap wat je bedoelt hoor ik vatte het niet rot op :) stress is inderdaad een sluipmoordenaar.. het put mij het ergste uit van allemaal dus niet eens zozeer de zwangerschap. Maar moet vast goed komen op een gegeven moment! ik moet gewoon ordenen en rust creeen in mijn hoofd

Deel Deze Pagina