Altijd katheter bij ruggeprik?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Nicky1973, 25 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nicky1973

Nicky1973 Fanatiek lid

9 jun 2008
    3.038
    1
    0
    Ik ben vorige week opgenomen met vroegtijdige weeen. Heb ook een catheter gehad, Jezus, wat doet dat pijn! Ze zaten tegen het hoofdje aan hoorde ik de gyneacoloog zeggen tegen de verpleegster. Is het normaal dat het zo pijn doet als je zwanger bent en mijn belangrijkste vraag: krijg je standaard een katheter als je een ruggeprik krijgt?
    Alvast bedankt voor de reacties.

2. Bertha

Bertha Bekend lid

13 okt 2010
    850
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ja, altijd een katheter bij een ruggenprik, ivm met verdoving en kans op overloopblaas.

Bij mij deed ie ook gruwelijk zeer, nog meer als de ontsluitingsweeën, althans zo heb ik dat ervaren.
    Nu plaats ik zelf geregeld katheters, en wordt het nauwelijks zo pijnlijk ervaren.
    Misschien aangeven bij je bevalling? Dat ze wat extra verdovingsgel kunnen gebruiken?

3. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.269
    4.508
    113
    Je krijgt altijd een katheter.

Bij de eerste deed het geen centje pijn en bij de tweede kon ik het wel goed voelen en dat terwijl de eerste volledig ingedaald was (had er al 2,5 uur persen op zitten) en nr 2 een dwarsligger was.
    Het heeft dus volgens mij ook wel een stukje met de kundigheid van de verpleger(ster) te maken.

4. Sannebc

Sannebc Niet meer actief

Ik had niet zo'n katheter met een zakje maar werd om de zoveel tijd gekatheteriseerd.
    Ik voelde er niets van, maar heb er wel een blaasontsteking van opgelopen en dat was wat minder....

5. Helise

Helise Fanatiek lid

4 mrt 2012
    1.785
    0
    36
    Bij een ruggenprik krijg je inderdaad een katheter.

Ik heb geen ruggenprik gehad maar omdat ik moest plassen tijdens een weeenstorm kreeg ik ook een katheter. Ik heb toen behoorlijk gevloekt want het deed echt enorm veel pijn!

6. mama4life

mama4life Bekend lid

20 dec 2011
    910
    0
    0
    Weinig momenteel
    Zuid-Holland
    k Heb wel n ruggeprik gehad, maar geen catheter.... :$

#Ben dan misschien wel de uitzondering die de regel bevestigt :cool:#

7. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Ik heb er ook geen gehad bij de ruggeprik.

8. Nicky1973

Nicky1973 Fanatiek lid

9 jun 2008
    3.038
    1
    0
    Idd nog meer pijn dan de onstluiting zelf..
    Verdovingsgel hebben ze niet gebruikt, wist niet eens dat kon. Bedankt voor de tip mocht het nodig zijn.

9. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Ik ben tijdens de bevalling een paar keer gekatheteriseerd, maar heb dat totaal niet als pijnlijk ervaren. Ja, het prikte een beetje, maar meer ook niet.

10. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Nee hoor geen catheter.
    Maar als je niet meer op de po zelf kan plassen dan krijg je hem alsnog onherroepelijk werd mij gezegd. 85% van de vrouwen schijnt niet meer te kunnen plassen dus die krijgen het wel. Gelukkig zat ik bij 15% die 't nog wel zelf kon:D

11. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik had er wel 1, maar kreeg een keizersnede.

12. ylvi

ylvi Actief lid

9 dec 2011
    298
    0
    16
    Ik had er ook geen! Gelukkig....

13. Nicky1973

Nicky1973 Fanatiek lid

9 jun 2008
    3.038
    1
    0
    Blijkbaar dus niet altijd nodig, met een beetje geluk niet.
    Bedankt voor de reacties.

14. momfertje

momfertje Bekend lid

8 jul 2011
    779
    0
    0
    leidinggevende kinderopvang
    Zuid Holland
    Misschien een hele domme vraag maar als je een ruggenprik krijgt voel je toch niet dat er een katheter geplaatst wordt? Is de boel daar dan niet genoeg verdoofd? Ik heb een ks gehad en heb er niets van gevoeld. Of is de verdoving bij eem ks dan sterker? Ik vermoed het laatste....

15. Nicky1973

Nicky1973 Fanatiek lid

9 jun 2008
    3.038
    1
    0
    Waarschijnlijk eerst de katheter en als je niets meer in je blaas hebt de ruggeprik? Klinkt dat logisch?:(

16. rianne19

rianne19 Fanatiek lid

15 apr 2008
    1.366
    0
    36
    Purchaser
    Zuid-Holland
    Hier een geplande keizersnee gehad en was ook bang voor de katheter maar heb er niks van gevoeld! Ik weet niet waar het aan ligt of je wel of geen pijn hebt maar mij is het dus 100% mee gevallen! Die ruggenprik daarintegen... grrr eerste keer mis geprikt!

Even op reactie boven. Het lijkt mij logisch dat je altijd eerst de katheter krijgt en dan pas de ruggenprik. Zodra je een ruggenprik krijgt laat je denk ik gelijk alles lopen.

17. Kylie1986

Kylie1986 Niet meer actief

Ik heb nog geen ervaring met bevallen, maar kan je wel vertellen dat je beter een verblijfcatheter kan krijgen dan een overloopblaas, en beter een verblijfscatheter dan elke keer apart catheteriseren..
    Met een verblijfscatheter heb je wel een open verbinding naar de blaas, maar toch veel minder kans op een blaasontsteking dan bij elke keer apart catheteriseren, dan duwen ze elke keer vuiligheid je urineleider in.

18. Nicky1973

Nicky1973 Fanatiek lid

9 jun 2008
    3.038
    1
    0
    @kylie: dat klinkt ook logisch.

19. momfertje

momfertje Bekend lid

8 jul 2011
    779
    0
    0
    leidinggevende kinderopvang
    Zuid Holland
    Ben benieuwd hoe het zal gaan.....hopelijk valt het mee! Ben niet zo n held haha

20. Leeuwtje83

Leeuwtje83 VIP lid

8 mei 2008
    9.079
    313
    83
    Vrouw
    Software Engineer
    Nieuw-Zeeland
    Ik kreeg eerst de ruggenprik, daarna een katheter. Dankzij de verdoving niets van gevoeld :D

Deel Deze Pagina