Beste vk, Wij zijn al even bezig om zwanger te worden, terwijl het bij mijn dochter zo makkelijk ging. Ik maak me best een beetje zorgen. Wat ik zou willen weten is of ik onze kansen echt aanzienlijk vergroot als ik helemaal geen alcohol meer drink. Nu drink ik niet veel (af en toe een glaasje) en helemaal niet na mijn eisprong. Helemaal nooit alcohol is weer een aanpassing en ik probeer er juist niet te veel mee bezig te zijn, maar als het veel scheelt in kansen dan moet het maar. Wat vind jij?
hoi ik kan niet zeggen met welk percentage je kansen verhogen door nu helemaal te stoppen met alcohol. Ik kan alleen het advies van de gezondheidsraad doorgeven. Daarin staat: ieder die zwanger wil worden zou moeten stoppen met alcohol tot en met eind van de borstvoedingsperiode. Ook mannen zouden bij zwangerschapswens moeten stoppen, totdat de vrouw zwanger is. Dit is uiteraard een advies, je moet zelf weten wat je ermee doet. Het advies is strikt omdat er geen veilige ondergrens is gebleken uit onderzoek. Kijk maar wat voor jou haalbaar/wenselijk is. Mirjam