Fundushoogte

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Brie, 22 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Brie

Brie Actief lid

22 apr 2016
    136
    0
    0
    Hallo!

De gehele zwangerschap was ons beebje aan de grote kant. Ze zat altijd al aan de bovengrens van de groeicurve maar bleef er altijd net binnen.
    Nu 3weken terug was er plots een uitschieter boven de curve. Begin deze week terug voor een extra meting (geen echo-dat doen ze hier niet zo snel) en de fundushoogte zat nu op 40cm voor 37weken zwangerschap. Op de curve was dat er echt serieus over. Morgen krijg ik dan toch een extra groeiecho op mijn vraag want ze wilden mij eigenlijk al direct inleiden maar daar ben ik geen voorstander van. Maar ik ben toch al benieuwd naar jullie ervaringen.

Zijn er hier dames die ervaring hebben met een grote fundusmeting en toch een baby'tje van normale grootte hebben gekregen?
    Kunnen ze via die fundusmethode zich vergissen?
    Mijn eerste kindje was ook aan de grote kant en zat tijdens de bevalling vast met de schoudertjes.
    Zijn er nog andere risico's aan een groot kindje hebben?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

2. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Mijn baarmoeder loopt 2 weken voor, maar de baby is gewoon gemiddeld voor mijn termijn en ik heb ook niet teveel vruchtwater en geen zwangerschapssuiker.
    Ze zei dat het soms kan dat iemand hoog draagt of dat de baarmoeder een groeispurt krijgt naar boven en later pas naar voren.

3. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.697
    4.306
    113
    noord holland
    ik had bij mijn oudste juist een te lage fundushoogte wat achteraf toch niet de grootte van de baby aangaf. Ze vonden haar te klein naar aanleiding van de fundushoogte, de echo gaf aan dat ze niet groot was maar ook niet te klein ofzo. Maar het klopte niet met wat de gynaecoloog voelde. En dat gaf voor haar toch de doorslag dat ze dachten dat ze te klein was, dat vond ik zo apart. Achteraf bleek de meeting bij de echo, die een dag voor de spontane geboorte met 38.2 was, maar 70 gram te schelen met het werkelijke gewicht. Dus de echo was in ons geval nauwkeuriger dan de fundushoogte. Die zat geloof ik 3/4 weken lager.
    Bij de 2e zwangerschap was dit overigens niet, wel zelfde buikje en ongeveer even grote baby (zelfs iets kleiner als je rekening houdt met de zwangerschapsduur).
    Bij de 3e zwangerschap liep ik bij de gynaecoloog en aangezien daar een echo apparaat staat hebben ze uberhaupt nooit de fundushoogte gemeten maar alleen de baby opgemeten met de echo.

4. 86Laura

86Laura Bekend lid

3 jun 2012
    772
    1
    0
    Bij mij van de week met 31wk zwangerschap zat ik op 27cm. Mag volgens protocol 4cm/wk tussen zitten dus had dag daarna echo. Bleek hij 1 week voor te lopen.
    Bij mij schommelde het ook al paar weken, week daarvoor zat ik nl op 29cm... geen touw aan vast te knopen dus 😅

5. Klavrtje4

Klavrtje4 Bekend lid

15 mrt 2016
    756
    1
    0
    Soms draag je (je baarmoeder) gewoon hoog ipv ook in de breedte. Dat zegt verder niks.

Ik heb dat ook, van achteren zie je aan mijn middel helemaal niet dat ik zwanger ben. Draag het echt als een compact bolletje van voren terwijl het kind zelf dus wel heel groot is en ik een normale hoeveelheid vruchtwater heb.

6. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Bij mijn laatste zwangerschap liep mijn bm elke controle 9 (!!) Weken voor. Laatste controle met 36 weken moest de gynaecoloog lachen 'ik kom op 45 weken uit'.
    Met 37w6d een keizersnede gehad (niet om die reden) en ze was een mooi poppetje van 7 pond! Mijn kleinste baby! De andere 2 warm ruim 8 pond (met 39 weken).

7. Klavrtje4

Klavrtje4 Bekend lid

15 mrt 2016
    756
    1
    0
    Risico van groot kind: meer complicaties tijdens de bevalling: schouderluxatie of sleutelbeenbreuk, hogere kans kunstverlossing (vacuüm of tang) of keizersnede, meer inscheuring bij moeder.
    Na de bevalling kan het kind soms beetje moeite hebben om de temperatuur en glucosespiegel constant te houden. Daarom soms extra nachtje observatie nodig.

8. panter1984

panter1984 Actief lid

6 nov 2012
    175
    2
    16
    Allebei de zwangerschappen erg hoge baarmoeder.
    Bij de 1e zwangerschaps daarom elke 2 weken een groeiecho vanaf 22 weken en suikertest gehad. Mijn baarmoederhoogte liep z'n 8 weken voor op de groei.
    Dochter was 1dag voor uitgerekende datum geboren maar had een normaal gewicht van bijna 7 pond.

Zoontje weer extreme groei van de baarmoeder, maar geen extra controle's omdat deze groei gewoon bij mij hoort. Zoontje was wel bijna 9 pond.

Beide kids zijn wel langer dan gemiddeld.

9. Snoep

Snoep Niet meer actief

Mijn bm loopt deze zs steeds 2 weken voor op groei, terwijl de groeiecho's steeds een gemiddelde grootte vd baby laten zien en er een normale hoeveelheid vruchtwater is. Geen suikertest nodig gehad.

Mijn andere zes kids waren allemaal tussen de 6 en 7 pond

10. medj1983

medj1983 Fanatiek lid

12 jun 2012
    3.201
    509
    113
    Ik draag ook hoog, mijn kindje loopt een weekje voor. Heb wel even een suikertest gehad voor mijn geruststelling, was goed. In jouw situatie zou ik wel gaan voor een inleiding. Maar dat is vooral omdat ik de vorige keer pas ben bevallen met 41,4 en het ook niet gemakkelijk ging.

Deel Deze Pagina