Bevalplan, ja of nee?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Merell90, 16 dec 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Merell90

    Merell90 Bekend lid

    30 jul 2015
    995
    227
    43
    Vrouw
    Hé ladies,

    Ben net sinds deze week met verlof, en ik bekeek net het standaard bevalplan van mijn verloskundig centrum. Dat ziet er prima uit.

    Nu was ik nieuwsgierig; wat zetten anderen er specifiek in? Of wat had je erin willen zetten achteraf? Gewoon nieuwsgierig, want ik kan niet echt iets verzinnen, behalve dat ik (als ik in het ziekenhuis beval) liever niet standaard oxytocine krijg om de placenta geboren te laten worden.

    Ben benieuwd. Alvast bedankt :)
     
  2. Meisje93

    Meisje93 VIP lid

    21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Bij de vorige geen bevalplan gehad. En nu weer niet.
    Laat het op me af komen. Je kan het helaas toch niet plannen.
     
    jolien 1986 vindt dit leuk.
  3. suikerklontje

    suikerklontje Fanatiek lid

    23 nov 2015
    1.116
    522
    113
    Ik heb ook een bevalplan gemaakt. Niet omdat ik dacht ik plan het wel even. Maar meer in de dingen als er wat gebeurd met mij of kindje wat voor rol me partner speelt.
    Navelstreng bijv uit lagen kloppen voordat geknipt wordt
     
    Merell90 vindt dit leuk.
  4. Draaikont

    Draaikont Fanatiek lid

    13 jul 2015
    2.576
    907
    113
    2 keer bevalplan geschreven waarvan 1 voor een geplande keizersnede. Alsnog ging alles mis....
    Mocht ik nog een keer bevallen dan doe ik het niet meer
     
    Merell90 vindt dit leuk.
  5. 1986CHANTAL

    1986CHANTAL Fanatiek lid

    12 mei 2014
    1.758
    758
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Ik heb de app zwangerschap++ op mijn telefoon en daar staat ook het kopje bevalplan. Wat heel fijn is is dat er al heel veel dingen in staan onder verschillende fases. Je kunt deze dan aanvinken en ook zelf dingen toevoegen. Vind het heel erg handig!

    Ziet er zo uit
     

    Bijgevoegde bestanden:

    JoyLex en Merell90 vinden dit leuk.
  6. Merell90

    Merell90 Bekend lid

    30 jul 2015
    995
    227
    43
    Vrouw
    Hé bedankt voor de tip, lekker concreet :thumup::) Ga ik eens bekijken!
     
  7. Merell90

    Merell90 Bekend lid

    30 jul 2015
    995
    227
    43
    Vrouw
    Ja precies, dat soort dingen. Tuurlijk kun je het niet plannen, maar over sommige dingen zoals die navelstreng kun je wel alvast iets opschrijven. Thanks!
     
    suikerklontje vindt dit leuk.
  8. Wij2018

    Wij2018 Actief lid

    21 jul 2018
    465
    156
    43
    Vrouw
    De eerste keer wel gedaan omdat verloskundige er op aandrong, alles wat ik niet wilde of gepland had gebeurde en dat betekende loslaten loslaten loslaten.... dus nee geen bevalplan meer voor mij. Het komt zoals het komt denk ik dan maar :)
     
  9. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.158
    2.055
    113
    Vrouw
    Nederland
    Bij de 2e wel een "plan" gemaakt:


    Begeleiding bevalling
    Alleen partner, verloskundige en kraamzorg. Oudste kind wordt overdag opgehaald, anders blijft zij ’s nachts in haar bed.

    Bezoek pas wanneer ik het aangeef (NA bevalling). Verloskundige/kraamhulp mogen ongewenste gasten buiten de deur zetten mocht dit nodig zijn. Zelfde geldt voor een bevalling in het ziekenhuis.
    Mocht het zo zijn dat onze dochter er onverwachts toch bij is dan is dat zo.


    Waar bevallen?
    Thuis bevallen. Mocht dat niet mogelijk zijn dan vul 1e en 2e keuze ziekenhuis in.


    Weeën en persen
    Tijdens de weeën zoveel mogelijk rust, zo min mogelijk in- en –uitloop.
    Laat mijn lichaam het werk doen. Ik vertrouw op mijn eigen lichaam. Puffen en houdingen komen vanzelf. Mocht de ontsluiting traag gaan of het persen wil niet vlotten dan zijn suggesties voor andere houdingen/manieren welkom.

    Bij persen: laat me even puffen om door te kunnen gaan met persen. Van 1 hap tussendoor lucht word ik duizelig.

    Een warme, natte doek tegen uitscheuren: graag.

    Bij de eerste bevalling bleek de baarkruk een uitkomst, zou het persen graag weer op de baarkruk proberen.


    Ziekenhuis
    Zo min mogelijk ingrepen. Dus geen vooraf ingebracht infuus of katheter omdat het protocol is. Bij medische noodzaak uiteraard wel maar dan duidelijk aangeven en uitleggen waarom.
    Eigen verloskundige mee naar ziekenhuis vind ik fijn.
    Inwendig onderzoek heb ik geen problemen mee maar alleen wanneer het nodig is.


    Pijnstilling
    GEEN pijnstilling. Mocht ik het niet meer zien zitten help mij dan door de bevalling heen door te coachen en me bij te staan. Is er toch een vorm van pijnstilling nodig dan overleg op het moment zelf.


    Geboorte
    Baby direct bij mij. Scheiden moeder-kind zo min mogelijk. Anders blijft partner bij de baby. Bij scheiding vanwege complicaties: informeer me regelmatig en zo goed mogelijk over de situatie. Mocht er iets met mij zijn dan partner zo goed mogelijk informeren.

    Navelstreng uit laten kloppen, partner knipt door.
    Na geboorte graag goede begeleiding bij aanleggen (borstvoeding).
    Mocht het onverhoopt een keizersnede zijn dan ook baby direct bij mij en huid-op-huid contact.

    Geslacht van de baby weten we niet. We willen graag zelf tussen de beentjes kijken wanneer we er zelf aan toe zijn.


    Overige wensen
    Foto’s: Tijdens en direct na de bevalling mogen er foto’s worden gemaakt.
     
  10. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Ik had erin staan;

    Kind eerst bij mij op de buik. Onderzoeken ook bij mij op de buik
    Geen oxytocine. Eerst zelf proberen
    Borstvoeding binnen het uur
    Navelstreng uit laten kloppen
    Geen vit injectie. Zelf meegebrachte geven.
    Niet mn benen vast houden tijdens het persen
    Zo min mogelijk in mn vagina zitten

    En dit was natuurlijk in gunste gevallen. Bij nood situaties verviel mijn "plan"

    Bij beide kinderen hetzelfde plan gehad. Beviel prima :)
     
  11. MissBlue

    MissBlue Niet meer actief

    1e keer een vrij algemeen plan geschreven. Het liep toen helemaal anders, dus nu voor de tweede die op komst is, een duidelijker plan geschreven en ook al besproken met de gyn, zodat ik weet of het reëel is of niet.
    Er staat nu bijv. in:
    Geen wee-opwekkers als dat niet nodig is, zo weinig mogelijk toucheren, coaching door eigen vk, geen onnodig medisch personeel op de kamer.
    Omdat de vorige keer uitliep op een spoedkeizersnee nu ook een 2e plan geschreven. Er bestaat namelijk een kans dat het dit keer toch een geplande keizersnee wordt ipv een vaginale bevalling.
    In dit plan vooral beschreven: gentle sectio, baby op de borst bij moeder, katheter pas plaatsen na ruggenprik.

    En zo is er heel veel wat je er in kunt zetten, maar net wat bij jou past. Ik zou het kort en overzichtelijk houden met dingen die je echt belangrijk vindt. Het loopt toch vaak anders dan gepland.
     
  12. Nijntje01

    Nijntje01 Fanatiek lid

    2 dec 2012
    3.407
    366
    83
    Zuid-Holland
    Ik heb nog nooit een bevalplan gezien en bij de 1e ook nooit hoeven maken.
    Nu vroeg de verloskundige wel of ik dat wilde en ik heb nee gezegd. Ik zie wel hoe het loopt, ik laat het allemaal op mij afkomen en geef tijdens de bevalling wel aan wat ik wel en niet wil.
    Heb alleen doorgegeven wat ik nu graag anders zou willen dan de vorige keer.
     
  13. Whoopie

    Whoopie Fanatiek lid

    20 jul 2015
    1.488
    308
    83
    Bij de 1e wel gemaakt, maar niks mee gedaan. Een bevalling loopt nou eenmaal niet exact zo als gepland. Bij de 2e en de 3e niet gemaakt en niet gemist.
    2e bevalling was perfect, juist omdat ik het veel meer had losgelaten en wat ik fijn vond van het moment liet afhangen.
    Wel vooraf een keuze gemaakt in een worst case scenario: wat als artsen moeten kiezen tussen moeder of baby als er maar 1 van beide gered kan worden.
    En vooraf besloten in kraamhotel te willen bevallen (inpandig in ziekenhuis).
     
  14. Beebylove

    Beebylove Fanatiek lid

    11 mrt 2013
    1.850
    644
    113
    Vrouw
    Ik noem het liever een wensenlijst. Je kan je wensen opschrijven en kenbaar maken. Maar of je nu een plan of wensen schrijft ga er vanuit dat minimaal de helft anders zal lopen.
    Zo wilde ik geen ruggenprik tot ik amper 10 seconden rust tussen de weeën had. Nu zou ik daar niet meer vol kiezen opnieuw, want hij kon niet op de plaats waar t moest en hielp alsnog niet goed. Ik ga wel nog overleggen wat er eventueel wel mogelijk is.
    Mijn grote wens is een badbevalling. Wilde ik toen ook alleen was de gyn niet van plan aan bad te gaan staan. Hierbij België is dat gelukkig heel anders dus hoop dat het nu wel kan.
     
    Littlegirl1989 vindt dit leuk.
  15. lynole

    lynole Fanatiek lid

    22 nov 2014
    1.373
    560
    113
    Vrouw
    Bij beide kinderen een bevalplan gehad. Ik zag het meer als een wensenlijstje dan echt een plan.

    Wij hadden erin staan wat ik wilde qua pijnstilling, wat te doen als het toch een keizersnede zou worden.
    Minimaal 1 uur huid oo huidcontact bij mij, mocht dit niet kunnen dan bij mijn man tenzij baby het niet aan kan/medisch handelen nodig is.
    Daarnaast de wens dat mijn man de kinderen aanpakte en op mijn buik legde.

    Bij mijn zoon erin gezet dat de bevalling van mijn dochter zo snel ging zodat ze hier op voorbereid waren en alle spullen klaar stonden lang voordat het zover was.
     
    Beebylove vindt dit leuk.
  16. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Ik denk idd dat je het vooral moet schrijven om voor jezelf op een rijtje te zetten wat je fijn vindt. En heel sterk onthouden dat de kans bestaat dst het 180graden anders gaat.

    Ik had als eisen geen ruggenprik, wilde zo mobiel mogelijk blijven, geen oxytocine en rust. En eindigde met een bevalling v 24uur met ruggenprik, waarvan 16u met wee-opwekkers (oxytocine) en een spoedkeizersnee. En toch zou ik de volgende keer weer een plan maken.
     
  17. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.906
    15.347
    113
    Beide keren niet gemaakt en niet gemist. :)
     
  18. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Nuttig topic! Ik zie allemaal dingen waarvan ik helemaal niet wist dat het zo ging!!! Ik ga hier vrijdag maar meteen over praten in het ziekenhuis!
     
    Merell90 vindt dit leuk.
  19. Korenbloem86

    Korenbloem86 Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.673
    1.023
    113
    Bij mijn eerste vielen de harttonen weg tijdens het persen, omdat ze heel snel geboren moest worden, heb ik een knip zonder verdoving gehad, ook had ik geen wee. Netjes gezegd "dat was niet zo fijn". Bij mijn tweede en derde stond bij mijn bevalwensen dat ik graag een verdoving wil voordat een knip gezet wordt. Gelukkig toen geen knip gehad.
    (Bij de oudste ging de vlk mee met onze dochter en ben ik door de gyn. in opleiding gehecht, die niet wist dat ik niet verdoofd was en dus ging hechten, dat was ook niet zo fijn).

    Verder had ik er in staan dat ik geen behoefte had aan kletspraat terwijl ik weeën opvang.

    Daarnaast wanneer het weer een zhs-bevalling zou worden wanneer ik wel/niet onder de douche wilde. (Bij de oudste heeft het 3 uur geduurd voordat ik onder de douche mocht omdat ze eerst de overdracht wilden doen en de nieuwe ploeg me was vergeten, daardoor heb ik mijn dochter pas 3,5 uur na de geboorte kunnen zien). Dat wilde ik niet nog een keer.

    vond deze wel erg leuk:
    https://thebestseasonofmylife.wordpress.com/2015/08/20/a-downloadable-visual-birth-plan/?fbclid=IwAR3fHd_WQvbjDMqJCCYVjIBIMcSlAVisFhxbaef6La0AtaN7shXXmzKWQ3Y
     
  20. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.643
    3.771
    113
    Ik vind een bevalplan dikke onzin maar ja, ik til dan ook niet zo zwaar aan een heleboel dingen. Het loopt zoals het loopt!
     
    mausi en Mammielove vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina