Voor mij is de bevalling hopelijk nog heel heeel heel ver weg , maar ik vroeg mij eigenlijk het volgende af: Ik heb al 3 bevallingen mogen ervaren, waarvan 2 een inleiding werden op medische indicatie. Alleen zou ik dit keer echt enorm graag thuis willen bevallen. Mag dat eigenlijk? Hoorde namelijk dat als je 1 - of meerdere - keren met medische indicatie bevallen bent, je de volgende keer verplicht in het ziekenhuis moet bevallen. Of is dit per verloskundige verschillend?
Bij mij was het geen probleem. Ik ben de eerste twee keer ingeleid ivm hoge bloeddruk. Ik heb bij de derde zwangerschap aangegeven dat ik graag thuis wilde bevallen. De verloskundige vond dat prima, mijn bloeddruk bleef oké en ik ben inderdaad heel fijn thuis bevallen.
Ik ben de eerste keer ingeleid ivm Hellp syndroom. Mijn tweede zwangerschap ben ik goed in de gaten gehouden door mijn gynaecoloog en verloskundige. En na overleg mocht ik gelukkig toch thuis bevallen van mijn 2e zoon.
Dat ligt aan de reden waarom je bij de eerdere bevallingen een medische indicatie kreeg. Mijn eerste bevalling werd medisch ivm weeenzwakte, dus naar het ziekenhuis. Zoontje werd geboren met een vacuüm. Maar mijn tweede mocht gewoon thuis geboren worden. Helaas lukt dat niet, het werd uiteindelijk een spoedkeizersnee. En vanwege die keizersnee heb ik nu een medische indicatie om in het ziekenhuis te bevallen. Ik denk dat het per verloskundige ook nog wel eens scheelt. Een vriendin van mij beviel van haar eerste in het ziekenhuis met veel bloedverlies. De tweede werd vlot thuis geboren zonder problemen. Maar bij haar derde durfde de verloskundige (ze was ondertussen overgestapt naar een andere praktijk) een thuisbevalling niet aan vanwege het bloedverlies bij de eerste. Dus de derde werd in het ziekenhuis geboren, gelukkig weer vlot en probleemloos.
Je bent niets verplicht gelukkig. Als jij je goed voelt en denkt dat het prima thuis kan, dan gaat niemand je tegenhouden hoor ik ben ook 2x in het zkh bevallen en dat was voor mijn gevoel echt voor niks. Dus een volgende keer blijf ik fijn thuis, mits ik mij goed voel.
Ben echt zo blij om jullie antwoorden te lezen Mijn vorige verloskundige waar ik bij liep tijdens zwangerschap 2 & 3 vertelde mij namelijk dat omdat ik bij de eerste ben ingeleid ik een thuisbevalling kan vergeten. Vervolgens bij de tweede ook ingeleid en de derde was wel spontaan (maar in het ziekenhuis) Ben bij de eerste en tweede ingeleid vanwege bekkenklachten. Verder was alles prima. Maar thuis is het toch de prettigste omgeving om de weeën op te vangen?
Ligt aan de reden van de indicatie.. Ik mocht bij de tweede eerst ook gewoon thuis bevallen. Alleen bleek bij de 35 weken echo dat het hoofdje wat bovenin de curve zat. Net als bij de oudste en dat had mee een totaalruptuur opgeleverd.. Eigenlijk vond ik het prima. Rond een uur of 10 naar het ziekenhuis, mooie kamer, genoeg rust. En om kwart voor 3 een kindje in mijn armen. Om kwart voor 5 zat ik thuis weer aan de eettafel. Geen rommel, geen drukte in huis. Alleen na etenstijd nog een bezoekje van de kraamzorg. Nou durf ik geen derde en heb die kinderwens ook niet zo. maar eigenlijk beviel me dat prima daar..
Dat ligt aan de reden van inleiden. M'n buurvrouw is van de eerste ingeleid omdat ze erg overtijd liep. De tweede tot en met de 5e zijn gewoon allemaal thuis geboren.
Hangt denk ik van de redenen af waarom je medisch was? Ik was beide keren ook medisch: 1: hoge bloeddruk/weinig bloedplaatjes, ingeleid met 37 weken 2: langdurig gebroken vliezen Lijkt mij dat ik een volgende keer (die denk ik niet komt) gewoon thuis zou mogen bevallen, al zou ik dat zelf niet willen.
Mijn eerste had ik een medische indicatie: groot kind (macrosomie) en net iets te hoge bloeddruk. In ziekenhuis geboren dus. Bevalling verliep snel en soepel, vlekkeloos... Daarom durfde VK het bij 2e thuis wel aan (had normale bloeddruk en bewezen dat ik zonder problemen een groot kind op de wereld kon zetten). De 3e is ook thuis geboren. Geen vuiltje aan de lucht . Het grote vraag blijft natuurlijk of het verantwoord is om thuis te bevallen en dat hangt af van wat er bij je vorige zwangerschappen/bevallingen gebeurd is, wat de reden voor medische indicatie was en of welke kansen er zijn dat er problemen ontstaan. Bespreken met je VK dus.