pijnbestrijding tijdens bevallen

Discussie in 'De bevalling' gestart door Loes1980, 18 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loes1980

Loes1980 Fanatiek lid

31 mei 2011
    1.170
    15
    38
    #1 Loes1980, 18 dec 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 dec 2011
    Hallo dames,
    Wat vinden jullie van pijnbestrijding tijdens de bevalling?
    Ik ga nml a.s. dinsdag naar de gynaecoloog om te praten over het krijgen van een ruggeprik tijdens mijn bevalling. (was niet echt van plan om pijn te lijden :D)
    Toen ik van mijn zoon beviel kreeg ik, uiteindelijk na uren wachten en ruzie met de vk van het ziekenhuis, toch uiteindelijk een ruggeprik.
    Toen ging alles geweldig. Zelfs mijn man zei: oh, je voelt je zeker al weer wat beter. Je begint al weer praatjes te krijgen:D

Nu ga ik me van tevoren beter op voorbereiden en vooraf regelen dat ik zo'n prik krijg.
    Mijn vk probeerde me eerst nog vanaf te praten, maar uiteindelijk liet ze de beslissing bij mij. EN IK GA ERVOOR ;)
    Er zijn ook andere manieren van pijnbestrijding. Alleen lachgas vind ik niets. Ik wil wel graag helder en bewust mijn bevalling doorstaan.

Alleen Nederland doet zo moeilijk over ruggeprikken enzo. In alle andere landen (waar het mogelijk is natuurlijk) zijn ze veeeeeeeeellllllllll makkelijker in.
    Ik vind dat je anno 2012 niet meer zoveel pijn hoeft te beleven aan een bevalling. Zeker omdat de mogelijkheden er voor je zijn.
    En dat van: door de pijn krijg je een betere band met je kind.... vind ik de grootste onzin:cool: Het lijkt me juist voor de baby veel beter als mama in alle rust bevalt zonder schreeuwen oid. En eh, mijn zoon had ook echt geen last hoor van de pijnbestrijding. Alles wordt goed in de gaten gehouden ook hoor. Dus zo erg kan het niet zijn lijkt mij.
    Hoe dan ook, wat vinden jullie??

2. Loes1980

Loes1980 Fanatiek lid

31 mei 2011
    1.170
    15
    38
    Oh ja, ook een leuke bijzaak:
    Nu ik een ruggeprik krijg, ga ik bevallen op medische indicatie en krijg dus mijn zh bevalling volledig vergoed door het ziekenfonds.
    Is wel zo krom vind ik..... je wilt juist meer en dan vergoeden ze het wel :(
    Maar hoe dan ook.... altijd mooi meegenomen.
    Wou toch zowiso in het zh bevallen, of het nou vergoed zou worden of niet. Maar dit is wel zo lekker erbij ;)

3. Minnie78

Minnie78 Actief lid

16 jan 2011
    254
    0
    0
    Noord Brabant
    ik ben er geen voorstander van. Ons ziekenhuis moedigt het juist wel aan, maar er wordt maar weinig gesproken over de nadelen. Zo heeft mijn vriendin na de ruggeprik koorts gekregen en twee dagen in het ziekenhuis gelegen met de kleine. Ook allebei aan de antibiotica.....

Ik vertrouw liever op de kracht van mijn eigen lichaam. Ik probeer me zo goed mogelijk voor te bereiden, en dat het pijn doet, ja dat is niets nieuws denk ik dan maar. Ik wil alleen maar pijnbestrijding krijgen als het medisch noodzakelijk is. Een vrouwenlichaam is er op gemaakt om een kind te baren. Er zijn zoveel vrouwen mij voor gegaan, dus waarom zou het mij niet lukken? Als het nodig is wordt er toch wel ingegrepen.

4. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Vriendin van ons heeft samen met de beeb ook koorts gekregen door de ruggenprik en hebben beide 5 dagen in het ziekenhuis aan de antibiotica gelegen. Hierdoor moesten ze ook nog eens gescheiden liggen (kleine moest op couveuse afdeling liggen om in de gaten te houden en dat alleen vanwege de antibiotica die via infuus gegeven werd (wel in gewoon wiegje). Dus helemaal zonder poespas is het niet altijd en zeker niet altijd even leuk dus die eerste dagen na zo'n prik waar vele zo gemakkelijk over denkt. Het is een veel voorkomende complicatie dus zou dat zeker in achterhoofd meenemen bij je beslissing.

5. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Ik sluit me hier helemaal bij aan.

6. rjdn12

rjdn12 Fanatiek lid

14 jan 2010
    1.810
    1
    38
    Ik wil het net als bij mijn zoontje eerst zelf proberen. Als ik het niet trek neem ik zeker een ruggenprik. Dit geef ik ook duidelijk aan bij de vlk, andere pijnbestrijding hoef ik sowieso niet.

7. mm7

mm7 Fanatiek lid

9 feb 2010
    2.801
    28
    48
    Ik vind een ruggenprik volgens mij enger dan zonder pijnstilling bevallen... Ik ga dit keer thuis bevallen en dan in een bevallingsbad... Mits alles goed gaat natuurlijk! Met mijn tweeling ben ik in het ziekenhuis bevallen zonder pijnstilling.

8. Eylem

Eylem Niet meer actief

Mijn oma is verlamd geraakt door een ruggenprik tijdens de bevalling van mijn moeder. Dat is een zeldzame complicatie maar het gebeurt wel. Een van de redenen waarom ik, als het niet absoluut noodzakelijk is, geen ruggenprik of andere pijnstilling wil. Het heeft bij mijn weten ook altijd invloed op je kindje en dat wil ik liever voorkomen.

De vorige keer ging het best zonder pijnstilling, en nu ook weer hoop ik.

9. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Ik ben een voorstander van pijnbestrijding. Ik heb ook altijd geroepen dat ik een ruggenprik wil(de). Ik ben beide keren bevallen met pijnbestrijding (pompje met ????? die ik om de 5 minuten mocht indrukken) Geen ruggenprik, dat vond ik persoonlijk eng.
    Je hebt gelijk....Nederland doet moeilijk over pijnbestrijding!

10. mm7

mm7 Fanatiek lid

9 feb 2010
    2.801
    28
    48
    Er rust hier een soort taboe op geloof ik.. Kan me de ophef nog voor me halen over de uirspraak van wendy van dijk.. Ik denk gewoin ieder zn keuze toch?

11. Alita

Alita Niet meer actief

Ik vindt dat het best te doen is zonder pijnbestrijding maar dat is mijn mening....als je het met wilt doen vooral doen!

Voor mijn beleving wil ik alles meemaken .. de pijn... de wanhoop...alles!
    Dit alles maakt voor mij dat het echt een bevalling is anders lijkt het me zo vreemd! Als ik wel eens die programma`s zie op tv met vrouwen die met ruggrpik bevallen vindt ik dat zo bizar om te zien....totaal geen pijn niks! Dat is voor mij geen bevallen...
    Vindt het bijna oneerlijk hahahahaha.....nee ik vindt dat de natuur dit zo geregeld heeft en jij als vrouw kan dit aan je bent hiervoor gemaakt....maar nogmaals is mijn mening!

Daarbij wil ik niet dat mijn kind iets binenkrijgt van de ruggeprik..ikz ie vaak dat de hartslag omlaag gaat...nou liever niet.... en dan nog idd de risico`s voor mij zelf....nee dank je...
    Erna ben je alles weer vergeten en dan wil je optimaal kunenn genieten van je kind en niet knallende hoofdpijn hebben omdat de vloeistof is gelekt.....ja het kan gebeuren,,al is het maar een kleine kans..

Maar dit is zo persoonlijk! Deze keuze moet je zelf maken maar ik ben geneigd te denken dat je je het als moeder dan gewoon te makkelijk maakt...met alle respect!

12. nie82

nie82 Niet meer actief

ik ben 38 weken zwanger en ga in het ziekenhuis bevallen omdat ons kindje in stuit ligt. Ons ziekenhuis doet niet moeilijk over een ruggeprik, sterker nog, mijn gyn. gaf aan dat hij het verstandig vond om dit te doen gelet op het feit dat het bij een stuit nog belangrijker is dat het vlot verloopt ( en dit bereik je mede door ontspannen te zijn).
    Ik neem aan dat de ( geringe) risico's die dit met zich meebrengt, afwegen tegen de voordelen die het heeft. natuurlijk zijn er altijd de uitzonderlijke horrorverhalen over wat er evt. zou kunnen gebeuren, maar die zijn er ook bij "gewone"bevallingen zonder verdoving.
    Persoonlijk vindt ik het achterhaalt dat je als vrouw moet lijden om je kind op de wereld te zetten. Ik denk maar zo: toen wij geschapen zijn om kinderen te baren, was er nog geen pijnstilling uitgevonden :)

groetjes Nie

13. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.836
    3.630
    113
    Bereid je voor op felle reacties, dit is op de een of andere manier altijd zo'n beladen onderwerp!

Ik ben het met je eens: onnodig pijn lijden heeft totaal geen nut. Tijdens mijn bevalling heb ik op een gegeven moment ook gezegd dat ik een ruggeprik wilde, maar op dat moment had ik al volledige ontsluiting en was het dus niet meer nodig. Maar ik vind er helemaal niets mismee, als je je er prettig bij voelt zou ik het gewoon lekker doen.

Het zieke is trouwens wel dat ik achteraf toch een soort van trots gevoel had dat ik het zonder heb gedaan! Terwijl ik dat verstandelijk dus echt hele grote onzin vind! :D

Overigens zou ik eerder voor een ruggeprik gaan dan pethidine of dat pompje, omdat ik het geen prettig idee vind dat de baby via jouw bloedsomloop rechtstreeks in contact komt met morfine-achtige stoffen, en veel vrouwen schijnen daar een soort van stoned van te worden. Lijkt me ook niet fijn.

14. Alita

Alita Niet meer actief

Als iedereen gewoon netjes zijn mening geeft is er toch niks aan de hand?!

15. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.265
    6.159
    113
    Voor mij had de pijn wel nut, de trots dat ik het samen met mijn kindje (want volgens mij is geboren worden ook helemaal geen pretje :$) heb doorstaan.
    Daarnaast vond ik het risico gewoon te groot, ik heb ook normale beval-tijden gehad (1e 13,5 uur, 2e ruim 6 uur), de ontsluiting vorderde prima, dus voor mij niet een reden om mijn bevalling medischer te maken dan ie al was (had een mi wegens beginnende zwangerschapsvergiftiging).
    En nu kon ik lekker in bad (bij de tweede zelfs in bad bevallen). Het waren de 2 mooiste dagen van mijn leven.Helemaal mijn eigen ding gedaan.
    En dat laatste geldt ook voor jou. Als jij het prettiger vind met ruggenprik te bevallen dan moet je dat lekker doen.

Persoonlijk vind ik het dus wel onzin he dat daardoor dan de bevalling vergoed wordt. Dat zouden ze van mij toch anders mogen regelen. (=Zelf betalen incl toeslag ivm ruggenprik, wat dan wel weer inkomensafhankelijk mag zijn, want ik vind dat iedereen hier aanspraak op moet kunnen maken als zij dat wensen)

16. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Ik vind ook niet dat het heftig is als iedereen gewoon zijn mening uit. Enige waar ik me aan stoor is dat er te licht en te simpel gedacht word over de ruggenprik. Het is idd een simpel prikje maar nooit zonder risico's. Als je met die prik wilt bevallen dan zeker prima en iedereen moet doen waar je je prettig bij voelt. Alleen ga niet zeggen dat het zonder gevaar is want dat is het idd niet. Er zitten toch ook zeker risico's aan verbonden en vind dat je dat toch altijd ook moet melden en in je achterhoofd moet houden.

17. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.555
    528
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Zo stond ik er inderdaad ook in. Bij de eerste alleen een pethidine-injectie gehad, met iets van valium ofzo. Toen die was uitgewerkt zat ik al op een redelijke ontsluiting, maar lag dochterlief inmiddels als sterrenkijkertje :$ Dus op mn zij moeten liggen..... vreselijk was dat, ik heb geloof ik wel 5 keer in 15 minuten op de bel gedrukt.... als ik nu niets mag doen wil ik een ruggeprik.... bleek dat ik ineens mocht meepersen ivm volledige ontsluiting.

Bij de tweede ben ik in Duitsland bevallen en daar zijn ze idd niet moeilijk over de pijnbestrijding. Dus de VK heeft het wel met me besproken en ik heb aangegeven wat MM7 hier ook zegt.... dat ik er eigenlijk bang voor ben, mede door een aantal slechte ervaringen van mensen in de omgeving (van concentratiestoornissen tot problemen met korte termijn geheugen tot zelfs hersenvliesontsteking aan toe)
    Ze begreep mn beweegredenen, maar gaf aan dat ik indien nodig ik toch echt wel een ruggeprik mocht hebben.
    Uiteindelijk heb ik twee maal een injectie met Buscopan (meen ik) gehad en daarmee de hele bevalling doorgekomen. En idd.... bevalbad is heerlijk, daar heb ik anderhalf uur in gezeten ivm zware beenweëen, ook bij de eerste zwaar gehad.

Enerzijds vind ik dat mensen heel snel gillen om pijnstilling, vooraf bedoel ik dan. Ik sta er meer in "ik zie wel hoe het loopt, is het nodig, dan neem ik pijnstilling en anders niet". Je weet niet hoe je reageert op de pijn van de bevalling en voor iedereen is de pijngrens anders uiteraard, maar neem alsjeblieft wel ook de risico's van de pijnstilling in ogenschouw.

18. Dana

Dana Niet meer actief

ik heb bij de bevalling van mijn dochter een ruggenprik gehad, ik ben toen ook ingeleid. achteraf heb ik en mijn dochter daarom complicaties gehad, eerst daalde mijn bloeddruk te snel, toen ik geen persweeën meer voelde door de verdoving en de hartslag van mijn dochter ook langzamer werd is ze er meteen letterlijk uitgerukt met een vacuümpomp, door die pomp heeft ze een hersenschudding gehad en kreeg ze meteen paracetamol, ze heeft 4 dagen alleen maar gekreund van de pijn, vreselijk was dat.

voor mij als het even kan geen ruggenprik meer. en ook geen inleiding maar dat is helaas mijn keuze niet als het weer medisch noodzakelijk is.

ik vind het moeilijk, ik ben absoluut niet tegen pijnbestrijding tijdens het bevallen, zelfs voorstander maar ik weet nu ook hoe het kan lopen daardoor.

19. Liesken

Liesken Fanatiek lid

18 okt 2009
    1.116
    1
    38
    Ik heb heel bewust gekozen om thuis te bevallen (mits mogelijk natuurlijk) en dus ook zonder pijnbestrijding. Iedere vrouw kan het aan, hoe moeilijk het ook kan worden tijdens de bevalling, er komt altijd weer een moment dat de pijn minder wordt. Ik ben echt enorm trots op mezelf geweest dat ik de bevalling zelf heb kunnen doen en zo'n enorme prestatie heb kunnen leveren. Dat gevoel zou ik niet graag willen missen.

20. Alita

Alita Niet meer actief

dat begrijp ik dus ook niet? En is echt oneerlijk ;)

Deel Deze Pagina