Hoe goed beschermd tegen de bof?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door AKB3, 19 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AKB3

AKB3 Actief lid

6 jun 2012
    309
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

Ik kom er net achter dat het gevaarlijk kan zijn als zwangere om binnen de eerste 3 maanden in contact te komen met iemand die de bof heeft.
    Nu vroeg ik mij af, weet iemand precies hoe het zit met entingen die je vroeger gehad hebt? Ik lees zelf dat ze vanaf 1987 inenten, op 14 maanden en 9 jaar. Dat zou betekenen dat ik alleen maar de enting als 9-jarige gehad zou hebben.
    Hoe goed zou ik in dat geval beschermd zijn?
    Wist niet dat het gevaarlijk kon zijn en afgelopen week met iemand in contact geweest die het heeft.

Alvast bedankt.

2. DotjePK

DotjePK Bekend lid

11 nov 2012
    959
    0
    0
    Hilversum
    Ik zou me ten eerste niet te druk maken, de kans op besmetting bij de bof is niet zo groot. Dit moet via slijm/vocht. Dus bij hoesten, niezen, kussen etc.
    Mocht je toch besmet zijn kun je er niets aan doen, ze geven aan dat je bij besmetting een kleine kans hebt op een miskraam de eerste 12 weken (maar eerlijk is eerlijk, die kans bestaat altijd in de eerste 12 weken...) verdere schade voor je foetus is er niet. Niet zoals bij de rode hond oid.

Inentingen geven een veiligheid van 96% dus zelfs als je ingeent ben kun je als zwangere beter uit de buurt blijven bij iemand met bof.

Je kan nu niet meer zo heel veel doen, ik zou me niet te druk maken, stress is ook niet goed....
    Wanneer heb je je eerste echo?

3. AKB3

AKB3 Actief lid

6 jun 2012
    309
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank je wel!
    Ik baal gewoon een beetje omdat ik opeens voor een voldongen feit stond omdat ik niet van tevoren wist dat diegene het had.
    Wel geprobeerd wat afstand te houden omdat ik wel mijn twijfels had of het kwaad kon.

4. DotjePK

DotjePK Bekend lid

11 nov 2012
    959
    0
    0
    Hilversum
    Ik kan meje ongerustheid wel voorstellen, maar ik denk dat als je je half bewust bent geweest (wow, moederinstinct:D) de kans op besmetting echt superr klein is geweest....;)

5. Mammamuis

Mammamuis Fanatiek lid

8 feb 2013
    1.031
    339
    83
    NULL
    NULL
    Anders kun je altijd even bij je vk of je huisarts vragen of je even geprikt kan worden op antistoffen voor de bof. Ikzelf ben niet ingeent maar ik heb de bof gewoon gehad toen ik een jaar of 4 was. Ik ben van nogal ver voor 1987 hahaha.

6. Amytje

Amytje Fanatiek lid

7 jul 2010
    1.044
    25
    48
    Vrouw
    Midden Nederland
    Ik ben toendertijd ook niet ingeënt tegen de bof en heb mij voor m'n zwangerschap alleen laten prikken op antistoffen tegen Rode Hond.
    Die ik dus blijkbaar gewoon netjes gehad heb..

Waterpokken en de 5e (of 6e?) ziekte is ook gevaarlijk voor een zwanger vrouw...
    Relax en houdt afstand als het niet goed voelt..

7. AKB3

AKB3 Actief lid

6 jun 2012
    309
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank jullie wel! Tja, als ik opzich logisch denk dan is de kans dat ik het krijg als ik ingeënt ben maar 4% en van degenen die het krijgen is maar een gering aantal (volgens internet) wat een mk krijgt. Dus dan zou de kans gelukkig toch wel heel klein zijn.
    Nu maar afwachten. Incubatietijd is 12-24dagen lees ik.

Deel Deze Pagina