38,1 na vaccinatie

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door mamavd, 28 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavd

mamavd Fanatiek lid

10 jan 2011
    1.598
    0
    0
    miijn zoontje heeft vandaag z'n eerst vaccinatie's gehad en heeft nu 38,1 graden vanmiddag had hij 37.4

maakt dat iets uit? hij drinkt verder wel gewoon goed is alleen nogal huilerig

2. Bajou

Bajou Fanatiek lid

10 feb 2009
    4.599
    1
    0
    België
    Verhoging is niet raar na vaccins... ik zou 'm wel wat geven om echte koorts tegen te gaan komende nacht. Want dan heb je't natuurlijk niet echt in de gaten.

3. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Dat hebben wij hier ook weleens gehad na een vaccinatie, niet elke keer trouwens. Ik gaf er nooit wat voor, hield rekening met hoe ik haar aankleedde en hield in de gaten of ze goed dronk en goede plasluiers had, het is vaak maar heel even dat ze wat verhoging/koorts hebben.

Het CB raadde ons af om te snel naar een zetpil o.i.d. te grijpen. Koorts is een natuurlijke reactie van het lichaam, een reactie op die vaccinatie en het is juist de bedoeling dat je lichaam antistoffen tegen die vaccinatie aanmaakt en het er probeert weer uit te werken (met koorts dus). Als je een zetpil geeft dan onderdrukt deze de koorts, waardoor het nog langer duurt voordat die stoffen uit de vaccinatie uit het lichaam zijn.

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Lichte verhoging.. niet zo raar.. je kindje heeft toch wel wat mee gemaakt vandaag. Geen zorgen, als hij goed drinkt en verder 'normaal' is.

5. Bajou

Bajou Fanatiek lid

10 feb 2009
    4.599
    1
    0
    België
    Met lichte verhoging idd geen probleem, maar ik persoonlijk vind het gevaarlijk om een jonge baby met verhoging naar bed te doen zonder te weten hoe z'n toestand evolueert tijdens de nacht...

6. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Toen wij onze dochter 's avonds (23:00) de laatste fles gaven na de eerste vaccinatie, had ze 38.5, toen hebben we een zetpilletje voor de nacht gegeven. :)

7. Elines

Elines Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.252
    1
    36
    Holland
    Mijn dochtertje had de eerste keer 39 graden en we hebben voor de zekerheid de huisartsenpost gebeld (het was vrijdagavond). Dit omdat we én geen ervaring hadden én in de papieren van het CB stond dat je aan de bel moest trekken als ze hoger dan 38,5 hadden en jonger dan 3mnd. Assistente vermelde (zoals ik nu ook inmiddels weet) dat het een hele normale reactie is. Pas als ze suf worden/niet goed te wekken zijn of niet meer goed drinken of vlekjes vertonen moest ik aan de bel trekken. Pcm uiteindelijk niet gegeven omdat koorts een functie heeft en ze leek geen pijn te hebben. Assistente vermelde ook dat ze niet zozeer kijken naar de hoogte van de temperatuur maar meer naar de toestand van het kindje (alertheid etc).
    Bij de 2de vaccinaties leek ze wel pijn te hebben dus heb ik wel pcm gegeven. Koorts was daardoor ook wat lager.

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.274
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wat is er gevaarlijk aan dan? Koorts kan geen kwaad en een zetpil geven terwijl een kindje nergens last van heeft is niet nodig.

9. Bri

Bri Niet meer actief

met 38,1 na een vaccinatie, zeker met een huilerig kindje is het heel eenvoudig: veel knuffelen en dicht bij je houden. Wel volop gelegenheid bieden om te slapen, daar knappen ze toch het beste van op.
    Een zetpil zou ik niet doen, nergens voor nodig om de koorts te onderdrukken, en zolang hij het niet uitkermt van de pijn lijkt pijnstelling me ook niet nodig.

Dit soort verhoging en wat huilerig zijn is heel normaal na een vaccinatie. Is een teken dat z'n lijfje doet wat het moet doen: een afweerreactie produceren.
    Sterkte!

10. mamavd

mamavd Fanatiek lid

10 jan 2011
    1.598
    0
    0
    Bedankt voor jullie andwoorden allemaal hij heeft veel geslapen en het is weer iets lager maar nog steeds 37,8. Maar hij lacht nu wel weer en huilt niet zo veel meer:)

11. Bri

Bri Niet meer actief

Veel slapen is goed voor 'm!
    En 37,8 is een keurige temperatuur voor het eind van de middag. Fijn dat hij ook weer wat vrolijker is.
    Mocht hij nou morgen nog niet (helemaal) in goede doen zijn, dan zou je de huisarts of zelfs het CB nog even kunnen bellen, maar als ik dit zo lees verwacht ik dat hij morgen weer de 'oude' is - voor zover je dat kunt zeggen van zo'n kleintje.

12. Bajou

Bajou Fanatiek lid

10 feb 2009
    4.599
    1
    0
    België
    Ik zeg niet dat het gevaarlijk is, zeg gewoon dat ik het gevaarlijk vind. Koorts kan idd geen kwaad, tenzij het een voorbode is van een ernstige allergische reactie, die vallen niet te voorspellen...

Enfin, wij zijn gewoon heel voorzichtig geworden sinds een bevriend koppel van ons hun kindje bijna gestorven is op die manier.

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.274
    113
    Vrouw
    Brabant
    Omdat jij vind dat het gevaarlijk is vroeg ik me dus af wat jij er gevaarlijk aan vindt ;)

Ik snap je angst, maar met paracetamol gaat een evt. allergische reactie toch niet weg? Koorts is een symptoom en kan geen kwaad, de oorzaak van de koorts soms wel en het is dan juist beter om geen paracetamol te geven, zodat de symptomen niet onderdrukt worden.

14. Bajou

Bajou Fanatiek lid

10 feb 2009
    4.599
    1
    0
    België
    Ik vind het dus gevaarlijk, omdat een kindje met té hoge koorts in "stuip" kan gaan (wat onze vrienden meegemaakt hebben)... en als dat 's nachts voorvalt, dan heb je dat meestal niet door.
    In het geval van onze vrienden hebben ze heel veel geluk gehad dat de mama gewoon voor de zekerheid nog eens ging kijken, ze moest hem meteen reanimeren.

Het is natuurlijk uitzonderlijk dat een kind zo'n hoge koorts krijgt, maar daarom laat ik mijn zoontje nooit met koorts naar bed gaan. Het is een subjectief-gekleurd verhaal, een heel persoonlijk...

Maar vandaar als iemand me vraagt wat te doen bij verhoging/koorts 's avonds, geef ik altijd de raad om iets te geven, aangezien ik dat zelf ook zou doen.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet anti-koorts of verhoging ( :D ) , stop m'n kind ook niet vol zetpilletjes... mààr absoluut wel als het is om de nacht in te gaan.

15. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.274
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ah kijk nu snap ik het wat meer :).

Ik dacht altijd dat een koortsstuip er heel heftig uitziet maar dat het geen kwaad kan?
    En ik dacht juist dat de kans op een koortsstuip groter wordt als je paracetamol geeft, omdat de koorts na het uitwerken van de paracetamol (na 6 uur, dus nog steeds 's nachts) snel omhoog kan schieten.
    Daarbij slaap ik altijd heel alert en als ik iets aparts hoor sta ik meteen naast hun bed. Laatst ook, voordat Lisa moest spugen was ik al bij haar omdat ik haar apart hoorde hoesten (ik was helaas wel te laat om haar uit bed te vissen.... bah!)

16. FloorMax

FloorMax Fanatiek lid

27 nov 2011
    1.098
    0
    0
    NULL
    maastricht
    max had 38,8 graden, heb hem toen een zetpil gegeven en toen was het snel goed. geloof dat je vanaf 39 de ha moet bellen...

17. Bajou

Bajou Fanatiek lid

10 feb 2009
    4.599
    1
    0
    België
    @snoopy, ja je kent jezelf natuurlijk het best... ik slaap heel vast, soms ligt ons zoontje al een half uur te "kwebbelen" voordat ik 's ochtends wakker wordt.
    Gezellig he, kotsbedjes verschonen in het midden van de nacht :)

Koortsstuip is wel gevaarlijk hoor! Mijn broertje kreeg als 3-jarige salmonella (droog worstje gegeten op volksfeest)... maar goed, dat wisten wij dus nog niet, op een avond lag hij zodanig te schudden in z'n bed dat m'n ouders kwamen kijken van het lawaai; ook meteen reanimeren en met de ambulance naar het ziekenhuis.

Vandaar... mijn ongerustheid. :D

Maar goed, verhoging etc kan idd geen kwaad, gewoon op tijd en stond gaan controleren of je kindje niet ineens heel veel koorts krijgt is wel aangewezen vind ik.

18. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.274
    113
    Vrouw
    Brabant

Haha hier wordt helaas niet gekwebbeld bij het wakker worden, Eva vroeger wel maar Lisa begint meteen hard te huilen en vervolgens hard te roepen, is niet te missen :)
    Ja was een leuke nacht, eerst Lisa een paar keer en daarna Eva (die vervolgens gelukkig netjes in een bak heeft gespuugd). Had binnen een uur een volle 60 graden was bij elkaar die helaas eerst uitgespoeld moest worden in bad....
    Dus een koortsstuip kan wel gevaarlijk zijn, ik had altijd gelezen dat het lijkt of je kindje doorgaat maar dat het niet zo schadelijk is maar vooral eng. Weer wat geleerd dus :)

Deel Deze Pagina